Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Shogun 2: Total War slibuje fantastické bitvy i komplexní správu říše

aktualizováno 
Zahráli jsme si druhý díl slavného Shoguna v rámci ještě slavnější strategické série Total War a musíme říct, že je na co se těšit.

Shogun 2: Total War

Je to od začátku nerovný boj. Shingen Naganata stojí se svou obří armádou před branami Hoja. Dokážeme tuto pevnost udržet? Útočníci jsou v trojnásobné přesile.

Sice se můžeme spolehnout na schopné lučištníky, pěchoty ale máme příliš málo. Do zbraně tak musí i samurajové, kteří podpoří řídké skupinky bojovníků na všech stranách.

První obléhání v dalším pokračování oblíbené série Total War, tentokrát opět z feudálního Japonska, představuje hned skutečnou výzvu. Generál Naganata neváhá a bombarduje naši pevnost katapulty. Přestává první nálet kulí a dáváme příkaz lučištníkům ke střelbě ohnivými šípy. O pár okamžiků později už sviští vzduchem první salva.

První dvě řady útočníků padají k zemi. Tahle strategie evidentně funguje, a tak posíláme směrem k nepříteli druhou ohnivou salvu. Jenže tím to na čas končí. Speciální schopnosti se totiž musí znovu nabít.

Nezbývá, než na strategických místech stáhnout jednotky z hradeb. Naganata totiž povolal těžkou artilerii, která část hradeb spolehlivě bortí. Po jejich přední částí se už nedá projít, a tak ji ani nelze využívat.

Poprvé v historii série Total War se zdá, že umělá inteligence nepřítele skutečně reaguje na naše kroky. Naganata si totiž uvědomil, že salvy nerušených lučištníků jednoduše likvidují jeho šiky. Lučištníci na obranných věžích, které ještě zvyšují jejich dostřel, ale naštěstí stále drží a spolehlivě vyřazují jednoho z generálových mužů za druhým.

Nakonec se nám chytrou strategií daří odrážet několik útoků, načež se zdecimovaný nepřítel vzdaluje od takřka dobytých hradeb. V reálu by to bylo asi Pyrrhovo vítězství. Tady platí naplno a o co bylo náročnější, o to je pocit z úspěšné obrany příjemnější.

Pravdou je, že obléhání pevností nebude v Shogun 2 tolik jako v předchozích dílech série. Důvodem je snaha autorů podchytit autentičnost bitev ve feudálním Japonsku, kde se ještě nosily pojmy jako čest a férovost, a tak se bojovalo zejména na otevřeném poli.

Do pevností se pak stáhla strana, která byla v přímém boji více oslabena. Útočník si na hradbách často vylámal zuby. Ve hře se o tom nejednou přesvědčíte, tedy za předpokladu, že se naučíte využívat komplexního systému pevností. Ty mají až pět obranných okruhů a mnohdy se vyplatí jeden až dva obětovat, vpustit do nich nepřítele a následně jej zničit v lepší pozici. První obranný val obsazený lučištníky se zpravidla opouští velmi rychle, protože pro protivníka není problém ho dobýt.

Shogun 2 je v bitvách odehrávajících se v reáném čase opět nesmírně taktický. Skvělé je, že se skutečně dá zvítězit i ve výrazném oslabení, jen to chce zapojit vlastního válečného génia. Ten přitom může mít mnoho podob. I takovou pevnost lze uhájit různými způsoby. Ale obvykle platí, že hrubá síla mezi ně nepatří.

Zbrusu nový on-line zážitek

Kromě klasické hry více hráčů proti sobě a možnosti projít si v kooperaci s dalším hráčem příběhovou kampaň si tvůrci pro Shogun 2 přichystali opravdový tahák: pravý on-line mód, ve kterém začínáte podrobnou tvorbou svého šóguna.

Samotná hra začne na rozlehlé mapě Japonska, na níž držíte pouze malé území. To budete zprvu rozšiřovat jen o kousíčky pomocí hrstky pěchoty, kavalérie a lučištníků. Jakmile hráč získá celou provincii, může v ní začít stavět takzvaná doja, tedy jakési kasárny a trénovat v nich nové jednotky. Chytří hráči si co nejrychleji opatří přístup k přístavu, prostřednictvím něhož pak mohou snadno cestovat a nemusí riskovat po souši. Autoři tvrdí, že chtěli hráčům dát možnost napsat historii Japonska po svém.

Bojiště i pevnosti jsou v Shogun 2 obvykle obrovské, a tak jednu z největších výzev většinou představuje vůbec získat přehled. Autoři sice hodně zapracovali na chování vlastních jednotek, které plní vaše příkazy spolehlivěji než v minulých dílech, ale přesto si ve vřavě, která hoří na několika místech, budete připadat ztraceni. V takových momentech teprve pochopíte, jaké to je být v roli vrchního generála. A ačkoliv se bitvy táhnou klidně pár desítek minut, brzy zjistíte, že i menší chyby je mnohou prohrát.

Základem hry pochopitelně opět bude tahová strategická část, odehrávající se na mapě rozdrobeného Japonska. Při střetu s nepřítelem se přepnete do výše popsaných bitev v reálném čase. V tahové rovině se můžete těšit na postupné rozšiřování vlastní říše, cvičení generálů, výstavbu sídel a samozřejmě i na diplomatické či obchodní hrátky.

Shogun 2: Total War působí těsně před vydáním dojmem perfektně odladěné a robustní hry, při jejímž vývoji autoři na hráčích rozhodně nešetřili. Zároveň to však není strategie pro každého. Nejste-li fanoušky série, musíte se připravit na několik hodin objevování herních mechanismů, než se opravdu vložíte. Podle všeho to ale bud stát za to.

Autor:




Nejčtenější

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Další z rubriky

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Star Wars Battlefront II
Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

Měli jsme příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront 2. A vypadá to,...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.