Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Shogun - Total War: krev samurajů

  12:00aktualizováno  15. února 2003 10:56
Japonci mají rádi tradice, a to platí i ve vojenství. V době tanků a strojních pušek byly nejoblíbenější japonskou taktikou masové útoky, při kterých důstojníci zpití tradiční lihovinou saké a odění ve sváteční uniformě s bílými rukavičkami mávali samurajskými meči směrem k americkým liniím...
Shogun - Total War

Japonci mají rádi tradice, a to platí i ve vojenství. V době tanků a strojních pušek byly nejoblíbenější japonskou taktikou masové útoky, při kterých důstojníci zpití tradiční lihovinou saké a odění ve sváteční uniformě s bílými rukavičkami mávali samurajskými meči směrem k americkým liniím.

Tento způsob boje byl však v podmínkách II. světové války ryzím anachronismem a anglosaským vojákům byl sice bojový řev fanaticky útočících šikmookých ďáblů nepříjemný, nicméně pro odražení útoku stačilo nepřetržitě pálit ze všech hlavní, dokud všichni asiaté nepopadali jako kuželky.

Japonci prostě nadevše milují staré zvyklosti, což se projevuje i ve vojenství. Odkud se vzala tradice vypjatého fanatického boje, který samurajové vedou za čest svou a svého pána, se hráč může přesvědčit ve strategické hře Shogun: Total War.

Dějiny Japonska se od dějin evropských zas tolik neliší. Období klidu se střídala s desetiletími občanských válek, v nichž feudálové bojovali o moc, která se poté, co ovládli celou zemi, zhmotnila v titulu šoguna, nejvyššího císařského úředníka a faktického vládce Japonska. Díky nezaměnitelné kultuře Země vycházejícího slunce však válčení mělo svá specifika. Pomineme-li kult samurajů, byla to i jedinečná pravidla válečné vědy, kterými dálněvýchodní vojenství ovlivnil na tisíciletí čínský generál Sun-c´. Svůj spis O válečném umění napsal už v 6. století před Kristem, čímž předběhl Clausewitze o tisíciletí.

Shogun - Total War

Dálněvýchodní válečné umění bylo právě díky nekonečným válkám mezi místními feudály dovedeno k dokonalosti. Není divu, že atraktivní prostředí historického Japonska v kombinaci s permanentním válčením si přímo říká o dokonalou strategickou hru. A tou Shogun: Total War bezesporu je.

Hráč si vybere jeden z osmi na život a na smrt válčících rodinných klanů, z nichž každý má své výhody a nevýhody. Ty spočívají především ve strategické poloze jejich území. Platí, že čím méně sousedů, tím lépe, tedy čím větší izolovanost, tím méně potenciálních útočníků. Co se týče topografie terénu, nížinné teritorium je sice velmi zemědělsky výnosné, ale těžko se brání, o horském platí opak.

Hra má dvě vrstvy. V první části se jedná o klasickou tahovou strategii se vším, co k ní patří. Hráč posouvá na mapě Japonska figurky (respektive armády) z políčka na políčko (respektive z provincie do provincie). Políčka, tedy provincie, se pak dají různě vylepšovat. Je možné zvyšovat zemědělskou produkci (právě rýže představuje univerzální měnovou jednotku ve hře), postavit hraniční věže, ze kterých se dá výborně očumovat teritorium souseda, a především postavit citadelu. Díky citadele pak může vzniknout další spousta budov sloužících především k budování armády. Navíc má citadela další, i když spíše podružný, účel. V případě, že je vaše armáda poražena v poli v provincii s citadelou, stáhne se za její hradby. Protivník musí buďto podniknout přímý útok, anebo několik tahů věnovat obléhání. Než ale útočit proti pevným hradbám, to už se vyplatí pár tahů počkat, než posádka pomře hlady. Shogun - Total War V tahové části rovněž hráč organizuje diplomatické mise (posune figurku diplomata na citadelu dotyčného pohlavára) či politické vraždy (Na figurku armády sešle figurku nindži, načež se objeví opravdu pěkný filmeček znázorňující pokus o vraždu velícího generála. Velitel totiž výrazně posiluje morálku svého vojska). Výcvik ninjů, budování armády, jakož i stavba budov samozřejmě stojí penízky. Jejich hlavním zdrojem je zemědělství, přičemž jednorázový příjem hráč obdrží jednou za čtyři tahy (je to logické, co tah, to roční období).

Co se týče tahové části, je nádherně graficky zpracována a user-friendly, nejedná se však o nic, co by zkušené hráče zvedlo ze židlí. Jádrem hry je real-timeová bitva, ke které dojde, když se nepřátelské armády střetnou v jedné provincii. Právě toto je ona revoluční inovace, která ze Shoguna dělá originální hit. Na monitoru se objeví překrásná krajina nádherně vyvedená ve všech třech rozměrech. Záleží na charakteru dané provincie, zda se jedná o mírně zvlněnou nížinu, lesnatou vrchovinu či hory brázděné hlubokými údolími. Některými provinciemi dokonce protéká mocná řeka. Nechybí ani buddhistický chrám či malá vesnička. Je to sice radost koukat se na nejnovější grafická kouzla s 3d terénem, nejedná se ale o simulátor krajinné turistiky, nýbrž války, a tak na lyrický popis krajiny zapomeňte a uvažujte o prostředí pouze jako o bitevním poli. To hlavní, co je na monitoru k vidění, totiž není příroda, nýbrž k boji připravené šiky vašeho vojska.

Trvání každé bitvy je omezeno limitem dvaceti minut. Za tu dobu musí útočník uspět, jinak vyhrává obránce. Dvacet minut je však dost času na to, aby došlo k rozhodnutí. Vojsko se dá i přes ohromující dojem, kterým třeba i deset útvarů jedné armády působí, ovládat velmi jednoduše. Shogun - Total War Na výběr je velké množství formací, které automaticky dají vašemu vojsku ideální sestavu vhodnou k útoku či obraně. Stejně tak je možné stavět do formace i jednotlivé útvary. Velkou roli hraje i terén. Jste-li obránce, není nic jednoduššího než opevnit se na kopci. Nepřítel se jednak unaví šplháním do kopce, jednak ho mají vaši lukostřelci jako na dlani. Chcete-li nepřítele překvapit, není nic jednoduššího, než skrýt nějaký ten oddíl pěchoty v lesíku, a vemte jed na to, že nepřítel se pořádně vyděsí, až se na něj z pod korun stromů vyřítí voj po krvi lačnících houbařů.

Jak může vypadat taková bitva? Obránce obsadí výhodnou pozici na vršíčku, přičemž případným pokusům nepřítele o obchvat čelí flexibilním přesouváním svých záloh. Nakonec útočníkovi nezbývá, než se ztěžka probít přes údolí smrti pokrývané palbou lukostřelců. Pošle proti nim jízdu, která díky své rychlosti neutrží takové ztráty a navíc použije rozptýlenou formaci, aby ještě snížil pravděpodobnost zásahu. Když se jízda příliš přiblíží, malí trapiči ustoupí a jejich místo zaplní kopiníci v sevřené formaci. Proti nim nemá samotná jízda šanci a tak se do boje zapojí i útočníkova pěchota. Už jí ostatně velké nebezpečí nehrozí, neboť lučištníci ustoupili a navíc jsou na dně se střelivem. Útočník spoléhá na svou převahu, díky které i přes únavu svých vojů, které se musí škrabat na kopec, dochází obráncům síly. V tom obránce vytáhne svůj poslední trumf. Z nedalekého lesíka se vyřítí záloha šedesáti válečných mnichů. Vrhnou se do boku útočící pěchoty, načež oddíl zpanikaří a dá se na útěk. To ovlivní i morálku ostatních útočníkových sil, a tak nastává hromadný úprk. Právě na tuto chvíli si obránce v lesíku šetřil i oddíl jízdy. Ta se vrhne do pronásledování poraženého útočníka, načež nastane masakr...

Shogun - Total War

Rejstřík použitelných taktik a strategií je samozřejmě neomezený. Až postupně objevuje hráč hloubku a detaily, do kterých autoři při tvorbě šli. Zvláštní roli hraje velitel armády - tajšo. Oddíl, v němž se nachází, je označen zvláštním znamením. Podříznete-li veliteli krk, je morálka jeho vojska v háji. Boje se můžete účastnit i přímo vy, respektive kníže ("daimyo"), za kterého bojujete. Ten sice vlévá vojákům odvahu do žil, když ho ale necháte padnout hrdinskou smrtí, nastává bez ohlednu na výsledek bitvy konec hry, pokud ovšem nemáte následníka (v tahové části se dozvíte, že žena vám porodila syna a kdy dospěje). Nevyplatí se podceňovat ani počasí. Při boji může sněžit, pršet i padnout mlha. Zvlášť poslední případ je zajímavý, neboť všechna strategie a taktika může jít do háje v okamžiku, kdy na sebe dvě vojska v mlze narazí.

Hra přímo vybízí k tomu, aby se stala kultovní, aby se vášniví hráči nimrali v detailech, donekonečna zkoumali účinky různých formací a taktik. Už nyní je na internetu rozsáhlý traktát o tom, jak nejefektivněji využívat lučištníky. Další určitě budou následovat. Shogun: Total War je titul, který není určen pouze skalním stratégům, ale všem, kteří prostě mají rádi dobré hry. Navíc se jedná o hru, která dle mého názoru vydrží věčně. Už jsem jí totiž věnoval asi dvacet hodin čistého času na obtížnosti normal, přičemž z Japonska jsem dobyl sotva třetinu. Jak dá "totální válka" zabrat na úrovni expert, to si netroufám odhadovat. Navíc je Shogun výborný prostředek, jak si ve zkouškovém období zvednout adrenalin. Výčitky svědomí kvůli dlouhým hodinám, které trávíte dobýváním Japonska místo nad učebnicí, vás totiž ve zbývajícím čase popoženou k o to lepšímu výkonu.

Shogun - Total War
Výrobce: The Creative Assembly
Distributor: Electronic Arts
Minimální konfigurace: Pentium 233 Mhz, 32 MB RAM, Grafická karta 2MB, DirectX 7, 4x CD-ROM drive, 300 MB na harddisku
Doporučená konfigurace: Celeron 400 MHz, 64 MB RAM
3D karty: ne, ale pomohou novější karty nabízející 2D akceleraci
Multiplayer: ano
Verdikt: Stejně originální hra jako před lety Simcity.
Hodnocení 90%

Autor:




Nejčtenější

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.