Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Shrek 2: The Game

  12:00aktualizováno  23. května 12:13
Shrek uchvátil filmové fanoušky a nyní se o něco podobného snaží i v oblasti her. Podaří se titulu, jenž vychází z pokračování zlobrových dobrodružství, zaujmout dostatek hráčů? Dozvíte se v recenzi.

Shrek 2: The Game Shrek se před několika lety stal synonemem úspěchu počítačové animace. Od jeho grandiózních výdělků se čím dál tím více snímků vydává jeho průkopnickou cestou a zavrhává tu klasickou, 2D disneyovskou. Bylo s podivem, že na motivy Shreka nevznikla žádná hra, tedy alespoň pro PC ne. Tuším, že X-BOX se jedním nepříliš povedeným titulem pyšnit mohl. Nikdo zřejmě nepředpokládal úspěch, takže se s plnohodnotným titulem setkáváme až nyní, několik málo týdnů před oficiální premiérou druhého dílu filmu. Zda se pokus o převedení zeleného zlobra na obrazovky počítačů podařil, si můžete přečíst dále.

Příběh poměrně věrně kopíruje děj filmu. Jak jistě víte, v minulém díle se Shrek a Fionna po oboustranné lásce vzali. Pokračování začíná v okamžiku, kdy se oba vrací ze svatební cesty a v jejich domě je čeká věrný oslík. Teplíčka domova si však příliš neužijí, protože se ještě musí vydat na cestu k Fionniným rodičům, kteří jsou na nového ženicha tuze zvědaví. Jaké je ale jejich překvapení, když Shrek 2: The Game jim dcerka představí zdánlivě hnusného zlobra! Nic na to nemění ani fakt, že i nevěsta je stejného ražení, protože rodiče ji chtějí zbavit kletby a připravili sňatek s krásným princem. A už je oheň na střeše. Shrek samozřejmě překáží, tudíž je záhodno se ho zbavit. Pro tento účel je najat egoistický kocour (v botách). Děj se však ještě trochu zamotá, i když nečekejte kdovíjaká dramata. Kdo hru dohraje, asi se připraví o překvapení ze závěru filmu, ovšem ten je stejnak dopředu předvídatelný. Nebo jste snad čekali něco jiného než happyend? Jinak příběh je nám vyprávěn formou listování v pohádkové knížce, kdy vždy jeden z hrdinů předčítá.

Nastanou chvilky, kdy se kromě samotného Shreka převtělíte i do Fionny či na sebe navléknete oslí a kočičí kůži.

Možná by se dalo očekávat, že Shrek si své problémy vyřeší sám, ale není tomu tak. Dá se říci, že by to ani nezvládl a je štěstí, že má tak ochotné přátele. Nastanou chvilky, kdy se kromě samotného Shreka převtělíte i do Fionny či na sebe navléknete oslí a kočičí kůži. Ano, i tyto dva hrdiny a nutno říci nejen je, si ozkoušíte a musím říci, že právě je si s největší pravděpodobností zamilujete, protože vtipně glosují dění naShrek 2: The Game monitoru a to hned mnoha trefnými narážkami. Mnoho neprozradím ani prohlášením, že se můžete těšit i na přeměnu jistých hrdinů, ale kterých, to už nechám na vašem objevování. Přestože má každý z hrdinů nějakou speciální schopnost, především pak úder, všechny vycházejí ve své podstatě nastejno. Neohrabaný Shrek má občas problém někoho trefit, ovšem když se tak stane, dotyčný s největší pravděpodobností výpad neustojí. Kocour a oslík jsou zase hbitými bojovníky, nemají ale zase takovou sílu. Jak jsem již řekl, boje probíhají pořád stejně a specialitky se omezují spíše na vlastní grafické provedení, jež je skutečně u každého jiné a dá se říci, že i zábavné. Ostatně není to jen boj, co získalo nové animace, ale například takový oslík pěkně zadkem mačká čudlíky a nahazuje nalezené výbušné předměty. Radost pohledět, škoda jen, že se to celé časem okouká.

Film Shrek 2

Režie: Andrew Adamson
Dabují: Mike Myers, Eddie Murphy, Cameron Diaz, John Cleese, Julie Andrews, Antonio Banderas, Rupert Everett
První díl Shreka zaznamenal ohromující úspěch v podobě půlmiliardových výnosů na tržbách a navíc se stal oscarovým držitelem za nejlepší animovaný film roku 2001. Pokračování tak zákonitě muselo přijít a my se s ním budeme mít možnost setkat 8. července. Tvůrci kajícně přiznávají, že se jim závěr minulého dílu příliš nepovedl, a to nemyslí po kvalitativní stránce, nýbrž co se týče návaznosti s pokračováním. Kdyby jednička nekončila svatbou Fionny a Shreka, stačilo by jim ve druhém dílu jen trochu zkomplikovat cestu za vdavkami. „Na druhou stranu, nás to donutilo vytvořit originální příběh“, filosofuje Adamson, takže v konečném důsledku můžeme být jedině rádi, že je Shrek 2 novým příběhem a ne jen nastavovanou kaší. Fionna se chce vydat za svými rodiči a Shrek naivně souhlasí. Namyšlený král Harold je však s ženichem nadmíru nespokojen, zvláště pak, když už měl pro Fionnu vyhlédnutého elegantního prince. Prekérní situaci má uvést do pořádku Kocour v botách. Uvidíme, zda se rozvojem tohoto děje dopracují autoři až k laťce stanovené prvním Shrekem. Předpoklady k tomu jistě jsou, vždyť nenahraditelný dabing obstarají opět ty samé hvězdy, navíc k nim přibude Antonio Banderas v roli Kocoura a John Cleese coby král.

Vraťme se však k bitkám, které jsou, ať chceme či ne, nedílnou součástí hry, a užijeme si jich habaděj. A to přesto, že není dvakrát o co stát. Pro boje uplatníte vlastně jediný čudlík a údery můžete minimálně ovlivňovat akorát počtem jehoShrek 2: The Game stisknutí. Při prvním je to slaboučký výpad, rychle přidané druhé přidá další uzemňující úder a třetí udolá i tvrdší nepřátele. Je tak zcela jasné, že se bitky strhnou ve frenetické mačkání jednoho myšítka, což rozhodně není žádná zábava. Problém by se dal vyřešit zařazením rozličných komb a dalších tlačítek pro údery. Pravda, intuitivní ovládání sestávající s kurzorových kláves a myši, by tím trochu utrpělo, zábava by však nesrovnatelně vzrostla. Co se týče nepřátel, musím říci, že jich není vůbec mnoho. Zpočátku budete narážet na jednoduché bandity, časem přijdou na přetřes dráčci, zlé stromy, netopýři či krysy. Všechny potvory mají stejného jmenovatele, tupou a naskriptovanou umělou inteligenci. V prostředí stojí na předem daných místech a jen když vstoupíte na spínač, tak se vám vrhnou v ústrety. Musím se ještě zmínit, kdy vlastně dochází ke změnám hlavních hrdinů. Jde o případy, kdy se například rozdělí a vy ovládáte jen jednoho z nich, s nímž pak například padnete do pasti, takže přichází na řadu další. Jindy se zase ten určitý typ hodí pro specifickou akci, již je třeba vykonat. Tyto změny bych i přes nevalné dopady na hratelnost viděl jako plus, protože alespoň tímto způsobem dochází kShrek 2: The Game lehké eliminaci stereotypu, jenž je ovšem s časem čím dál tím těžší. Občas procházíte dobrodružstvím například se Shrekem a oslíka máte za zadkem. Člověk by čekal, že vám ušák bude pomáhat nebo se starat alespoň o sebe. Ani jedno ani druhé. Často mu budete muset pomáhat a i když jsou s tím spojeny některé „hádanky“, bylo by po logické stránce možná lepší, kdyby pomáhal spíše on vám. Navíc se takřka za jakkoukoliv překážkou zasekne a za čas se k vám podivným způsobem teleportuje. Ani to uvěřitelnosti pohádkového světa moc nenapomáhá.

Mozek tak nedostane vůbec zabrat, i když občas možná něco přehlédnete, můžete si být naprosto jisti, že řešení je doslova na dlani a není vůbec těžké.

Co se týče nakopnutých hádanek, ne nadarmo jsem je o kousek nahoře uvedl v uvozovkách. Nejde totiž tak o logické problémy v pravém slova smyslu, jako o nezábavné mačkání čudlíků a páček, za jejichž pomoci se někde něco pohne a vy se můžete vydat o kousek dál. Mozek tak nedostane vůbec zabrat, i když občas možná něco přehlédnete, můžete si být naprosto jisti, že řešení je doslova naShrek 2: The Game dlani a není vůbec těžké. Větším problémem v této oblasti je technická nedokonalost hry. Občas vám totiž dá obyčejné přeskočení pěkně zabrat, a to i přesto, že můžete využít tzv. dvojskoku, s nímž doletíte výš. Děti, pro něž je tento titul evidentně určen, tak mohou být frustrované, protože tupě skákat přes klády, než vám to hra povolí, je jen pro silné povahy.

Rád bych zmínil ještě dialogy, které jsou stejně jako průpovídky osamocených postav velice vtipné a dokáží lehce vykouzlit úsměv na tváři i odrostlejšího hráče. Především již několikrát zmiňovaný oslík je v této oblasti opravdovým mistrem. Děti si naneštěstí angličtinu příliš neužijí, tudíž se vyplatí brát jen v případě, že by se našel hodný vydavatel, který by projekt přeložil do našeho mateřského jazyka. Celý svět Shreka působí poměrně uceleným, i když v určitých etapách trochu prázdným dojmem. Rozhodně by neškodila větší míra invence. Na druhou stranu vše působí v rámci pohádky přijatelně, a to se počítá. Ptáte-li se po nějakém dalším bonusu, jeden takový bychom tu měli. Jde o nejrůznější flakónky s opojnýmiShrek 2: The Game nápoji, které mohou pomoci vám i uškodit nepřátelům. Velice se nám líbilo vlastní zmenšení nebo posílení. Tyto lektvary je možné za nalezené zlaťáky zakoupit ve speciálních obchůdcích. Po zemi se příliš neválejí. Tam najdete maximálně nějaké ty léčivé a neméně potřebné tyčinky.

Volně není možné ukládat, hra se sama zasavuje jen v případě, že naleznete podivně vypadajícího létajícího mužíka. Naštěstí jsou tito krásně viditelní a jsou takřka na každém rohu. Navíc hra sama o sobě není nikterak složitá a dospělý jedinec ji pokoří za několik hodin. Ratolestem vydrží samozřejmě déle, i když v případě, že vaše dítko v sedmi letech přehrává Far Cry na nejtěžší obtížnost, nebyl bych si tímto prohlášením vůbec jistý. Graficky jde sotva o průměr, textury jsou docela chabé, situaci zachraňují modely postav, i když ani ty nesahají moc vysoko. Na druhé straně potěší povedená hudba a vynikající dabing.

Dojmy sedmiletého děcka

Hru se nám podařilo otestovat i na sedmileté, hrami nepříliš dotčené, holčičce. Její předchozí herní zkušenosti se omezují vesměs na freeware tituly, převážně pak Moorhoon ve všech jeho obdobách, ale také na Diablo 2, v němž dokázala postavu amazonky vytáhnout k sedmému levelu:). Kristýně, jak se dívka jmenuje, byla na počátku hraní přislíbena možnost vidět v závěru princeznu, v důsledku čehož seděla u monitoru jako přilepená. Co na tom, že pranic nerozuměla dialogům, i tak jí bylo velice nepříjemné, že nemůže hovořit s postavami, které potká. V neprospěch v jejím případě mluvilo i střídání postav, jelikož měla občas problémy s přivyknutím trochu jiným vlastnostem toho kterého hrdiny. „Ten pitomej osel neumí vůbec skákat“, zněla jí nejčastěji vyslovovaná věta. I tak si hru velice zamilovala a obětovala by osm ze svého denního přídělu deseti čokoládových tyčinek, i když není zcela jisté, zda by bez pomocné ruky některé trošku tvrdší a záludnější pasáže zvládla. Ovšem to se od sedmileté ratolesti nečeká. Každopádně se tak vyplnily naše předtuchy, že je hra vhodná pro děti ve věku od 7-12. Samozřejmě záleží i na jejich mentální vyspělosti….

Závěrem by se hodilo nějaké to zhodnocení. Vězte tedy, že Shrek 2 určitě není pro odrostlé hráče, které by až na dialogy plochost hry určitě nezaujala. Je to jistě škoda, protože již film dokázal, že se podobnou pohádkou mohou bavit všechny vrstvy. Jiná situace panuje v dětském táboře, kde by hra mohla slavit úspěch. Každopádně je však třeba mít na zřeteli chyby spojené především s občas frustrujícím skákáním. Zda se vám investice vyplatí, musíte již posoudit sami.

Shrek 2: The Game
Minimum: CPU 800, 128 MB RAM
Optimum: CPU 1500, 256 MB RAM
Multiplayer: ne
Další informace: trailer
Výrobce/distributor: Luxoflux / TDK Mediactive
Distributor v ČR: Cenega Czech
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Ničím nevybočující akční skákačka pro děti s vtipně napsanými průpovídkami hlavních hrdinů
Hodnocení: (info) 60%
Autor:




Nejčtenější

Everybody’s Gone to the Rapture
Úspěch není vše. Autoři Dear Esther dočasně odcházejí ze scény

Nezávislé studio The Chinese Room, které stojí za populárními hrami jako Dear Esther nebo Everybody’s Gone to Rapture oznámilo, že propustilo většinu...  celý článek

Resident Evil: Revelations
Zaoceánská plavba s mutanty potřetí. Recenze Resident Evil Revelations

„Tati, já nechci zase na zaoceánskou plavbu,“ postěžoval si mladý hráč. „Kušuj,“ řekl otec Capcom a naservíroval mu tu samou hru už potřetí.   celý článek

Pokkén Tournament DX
Povedená bojovka Pokkén Tournament je v DX verzi ještě o fous lepší

Přímočará, snadno pochopitelná, ale rozhodne ne mělká bojovka Pokkén Tournament vyšla ve vylepšené verzi DX na konzoli Switch. Povedenou hru s Pokémony...  celý článek

Blizzard oslavil 25 let své úspěšné existence
Na založení Blizzardu si půjčil peníze od babičky. Dnes má miliardy

Mike Morhaime, prezident společnosti Blizzard a jeden z nejbohatších mužů v herním průmyslu, zavzpomínal na své nelehké začátky. Nebýt jeho štědré babičky,...  celý článek

Destiny 2
Co budete hrát o víkendu?

Prozraďte, na které hry se chystáte o víkendu. Pustíte se do něčeho nového, nebo rozehrajete nějakou klasiku?  celý článek

Další z rubriky

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.