Návrat ke kořenům?
Původní nápad vytvořit městečko hrůz, proti kterému bude zombácké Racoon City z Resident Evilu piknikovým pláckem, byl geniální. To, co Konami přinesla na CD pro původní PlayStation, vyrazilo dech každému. Silent Hill vyděsil i ty nejotrlejší milovníky temných hororů, druhý díl je pak zcela dorazil svým totálním příběhem. Pak jako kdyby série ztratila dech. Potřetí už jsme do městečka Silent Hill vstupovali s určitou skepsí, ale odcházeli ještě celkem spokojeni, zato čtvrté pokračování jako kdyby vykazovalo ztrátu fantazie. O to více se tedy čekalo na díl pátý.
Je evidentní, že před námi stojí nebezpečná situace.
Zatímco Resident Evil 4 všem hráčům vyrazil dech zcela novou krví a první ukázky z pátého jen potvrdily ochotu Capcomu vyrážet netušenými směry, v Konami jako kdyby usnuli na vavřínech. Místo toho, aby Silent Hill 5 už víceméně používal legendární jméno jako značku a vydal se novou cestou survival hororu, máme před sebou podivný pokus o remake dílu prvního. Proč výkon next gen systémů směřuje sem a ne do nápadu, je celkem jasné a smutné. Ach, ta lenost.
Kolektivní šílenství
Namísto toho, abychom se setkali s původním japonským hororem, práci na projektu přebírá americký tým The Collective. Kdybyste si náhodou nemohli vzpomenout, co mají za tito hoši za sebou, nedivte se. The Da Vinci Code skončil s 55 % průměrného hodnocení, Buffy, The Vampire Slayer sice dosáhla na Xboxu 80 %, ale Indiana Jones and The Emperor´s Tomb se vyšplhal sotva k 70, Men in Black ani nezmiňuji. Toto má být eso v rukávu Konami, které přinese excelentní horor, ze kterého nám opět ztuhne krev v žilách? Tak přesně o tom si dovoluji pochybovat, zvláště po shlédnutí prvních trailerů.
V masce Silent Hillu
Je evidentní, že před námi stojí nebezpečná situace. Pamatuji dobře, jak milovníci Resident Evilu jednou vytvořili mod (netuším už k jaké PC střílečce), kde otexturovali postavy jako zombie ze zmíněného survival hororu. Bylo to fajn v chodbách potkávat hnijící a hořící zombie, tu a tam nějakého zmutovaného dobrmana,
občas se dostavil i Nemesis. Jenže po chvíli hraní člověk vypnul počítač a již se ke hře nevrátil. Chyběla atmosféra a hlavně bylo jasné, že tentokráte nebojujeme s úskočnými zombíky, oživenými virem T, ale s maškarami. Zkrátka medvěd a člověk v medvědí kůži mohou při vší snaze vypadat hodně podobně, obalamutí i prince Jiřího z pohádky Jak se budí princezny, ale ostatním je to k smíchu.
Alex bude útočit na slabá místa oblud, vyhýbat se pro změnu jejich útokům, dokáže si opatřit zbraň z čehokoliv.
Bylo to samozřejmě atraktivní, sledovat v traileru Silent Hill V, jak se chodbami budovy řítí PyramidHead, patrně nejšílenější monstrum videoherního světa a hrdina po něm střílí a prchá. Atraktivní pro ty, kdo nezažili toto monstrum v jeho temné podobě v Silent Hillu 2. Od reality odtržená zrůda, monstrum, které děsilo svojí absolutní odlidštělou podobou. A tady je z něj jakýsi útočící boss, kterého při troše snahy nepochybně odstřelíte. Protože tady se střílet bude, ačkoliv The Collective slibují mnoho puzzlů. Pánové, nezlobte se, ale to vám prostě nevěřím. Leopard zkrátka bude flekatý navždy.
Opakování, matka lenosti
Příběhová invence je taktéž veškerá žádná. Harryho Masona, hledajícího dcerku Cheryl v prvním díle a Jamese Sunderlanda, pátrajícího po zemřelé manželce Mary,
nahradil Alex Shepherd. Bývalý voják najde po návratu domů ze své rodiny cosi, co se brání i názvu trosky a jediné, co má, jsou kresbičky záhadně zmizelého brášky
Joshuy. A tak se Alex vydává na strastiplnou cestu pátrání. Už tyto informace, které tým vývojářů zveřejnil, nesignalizují příliš invence, ale dorazil mě fakt, že Alex
bude mít po boku přítelkyni Elle. Ženský faktor se nesmí zanedbat, pak už stačí vyrazit do mlhy Silent Hillu.
Musím se znovu podívat na konkurenci v Capcomu, protože Resident Evil a Silent Hill byly často stavěny vedle sebe. Tam dokázali opustit naprosto vše, co sérii dávalo její image a přesto se čtvrtý díl bez zombií i se zcela jiným ovládáním stal megahitem. Měl to, čemu říkáme herní duše. Pátý díl dokonce opouští temnoty a vyráží do sluncem zalitého Karibiku. A ano, je jednou z nejvíce očekávaných videoher. Silent Hill naproti tomu v pátém dílu v podstatě jen vylepšuje prostředí městečka a snaží se vytěžit absolutní maximum z toho, co již bylo tolikrát proséváno. Autoři sází samozřejmě, jak jinak, než na akční prvky.
Mnoho lidí určitě pátý díl přivítá, nový kabátek jim bude stačit a akční prvky také.
Alex bude útočit na slabá místa oblud, vyhýbat se pro změnu jejich útokům, dokáže si opatřit zbraň z čehokoliv, co bude po ruce a nepochybně už pro něj nebude plůtek totální překážkou, kterou lze jen obejít, nebo u ní zemřít :-). Ale je tohle to, co jsme čekali od pátého dílu tak legendární hry? Hry, která svými prvními dvěma díly absolutně vyrazila dech každému hráči tak, že byli ochotni dohrávat každý z mnoha alternativních konců? Pro mě v žádném případě. Možná mají The Collective v rukávu svá trumfová esa, nepopírám, že se nemůže stát zázrak a z příběhu i atmosféry budeme vedle. Nakonec, francouzským filmařům se Silent Hill téma podařilo přivést do kin ve velmi kvalitní podobě. A také jsem byl plný skepse, přiznávám.Zkrátka zázraky se dějí, japonský dohled nad hrou může být realizován v podobě ostré katany nad krkem každého z vývojářů a výsledek jejich práce ve strachu o život ponese autentický pocit děsu. Kdo ví. Mnoho lidí určitě pátý díl přivítá, nový kabátek jim bude stačit a akční prvky také. Když k tomu připočtu nepochybně nádherně odporná monstra (výkon PS3 a Xboxu 360 se nezapře) i prostředí, můžeme se slušně pobavit. Ale i když vše vyjde, nepřestanu litovat, že Konami jedno ze svých nejnadějnějších dítek takto zanedbalo a odmítlo ho alespoň trochu pochovat v kolébce originality.
Index očekávání: 70 %