Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silent Hunter 2 - stíny mořských hlubin

  12:00aktualizováno  2. června 5:55
Náraz torpéda do boku lodi je oznámen ohlušujícím výbuchem. Do rozervaného trupu se valí tuny vody. Na spuštění člunů není čas a námořníci opásaní plovacími vestami se vrhají do mrazivých vln severního Atlantiku. Mají ještě dvacet minut života. A kolik jich u pokračování legendárního simulátoru ponorky Silent Hunter 2 strávíte vy?

Silent Hunter 2

Náraz torpéda do boku lodi je oznámen ohlušujícím výbuchem. Do rozervaného trupu se valí tuny vody. Na spuštění člunů není čas a námořníci opásaní plovacími vestami se vrhají do mrazivých vln severního Atlantiku. Mají ještě dvacet minut života.

Operace německých ponorek v Atlantiku jsou oblíbeným námětem filmů i her. Stačí nechat téma pár měsíců či let vystydnout a vrhnout na trh nový snímek nebo simulátor. Pozornost milovníky U-bootů je zaručena. Tvůrci nejnovějšího ponorkového simulátoru Silent Hunter 2 však měli rozhodně větší ambice než stvořit hru pro zapálené fanoušky tohoto žánru. Jak se při prezentaci loni na jaře svěřil herním novinářům Shawn Storc, šéf vývojového týmu, Silent Hunter 2 má mířit na „cílovku“ hráčů všech druhů simulací, tedy i např. leteckých, a dále na konzumenty, kteří sice normálně hry nekupují, zajímají se však o vojenskou historii. Argumentem pro „simulátormaniaky“ je detailní propracovanost jednotlivých typů ponorek a jejich ovládání, zájemce o vojenskou historii má přesvědčit, velmi podrobný manuál zahrnující podrobnou historii ponorkové války, rozsáhlý sortiment historických misí, Silent Hunter 2 a interview s nefalšovaným velitelem U-bootu Erichem Toppem. Na výkonu vysloužilého mořského vlka, který mimochodem po válce stihl udělat slušnou kariéru ve strukturách NATO, se však podepsal věk i mizerná angličtina.

První, s čím se hráč po spuštění hry seznámí, je úvodní menu. To v Silent Hunterovi 2 je až neobvyklým způsobem odpuzující a připomíná časy, kdy grafický standard EGA byl hitem sezóny. Hráč v něm nicméně nalezne všechny potřebné položky, ze kterých ho bude zajímat zejména kampaň. V ní tkví jeden ze základních problémů hry: Zatímco v SH 1 byla kampaň dynamická, zde je velmi přesně nalinkována. Bohužel až příliš přesně. Skládá se z valné části z historických misí, v nichž musí hráč splnit pevně dané cíle. Dovedeno ad absurdum, je jedno, jestli hráč potopí Britům půlku metropolitní flotily, pokud nepošle ke dnu právě ten křižník, který měl v dotyčném střetnutí ke dnu jít. Je paradox, že historické mise vlastně historii neodpovídají, neboť kapitán U-bootu rozhodně nebyl v situaci, kdy si mohl říci „Při téhle misi pošlu ke dnu jednu letadlovku a tři muniční lodě“. Naopak byl rád za každou tunu tonáže, o kterou Spojence připravil, pokud přitom ve zdraví přežil on i jeho loď. Silent Hunter 2 Absenci dynamické kampaně tvůrci zdůvodňují svými finančními možnostmi a nedostatkem času. Budiž, hráč však má významný důvod, proč SH 2 po prvním dohrání navždy strčit do šuplíku. Koncept pevného scénáře má totiž i své klady: Těžko by se programoval generátor misí, který by byl schopen vytvořit kupříkladu situaci, v níž britská eskadra zaútočí na německé hladinové tankery právě v okamžiku, kdy se u-booty chystají tankovat (zde se jedná o skutečnou událost z roku 1940).

Jak vidno, pevný scénář kampaně je úskalí relativní. Relativním je i u úskalí druhé - herní styl. SH 2 je hra pro trpělivé jedince, kteří se drží přísloví „dočkej času, jako husa klasu“ a „dvakrát měř, jednou řež“. Většina misí se skládá z několika rutinních fází: Nejprve hráč dlouhou dobu hledá cílový objekt - loď, konvoj atp. Podle etapy války je při tomto bohulibém podnikání více či méně obtěžován nepřátelským letectvem. Pak musí opatrně zaujmout ideální pozici k útoku (sleduje budíky a občas na pár sekund vysune periskopovou rouru). Následuje vypálení salvy torpéd. První výbuch torpéda u lodního boku odstartuje brutální hon na viníka. Hráč se potopí do maximální hloubky a počne kličkovat mezi hlubinnými pumami. Pokud lov své ubohé maličkosti úspěšně přežil, Silent Hunter 2 mise končí a další v podobném duchu začíná. Za tento stereotyp nemůžou vývojáři, taktika ponorkové války prostě přílišnou kreativitu neumožňuje. Situaci ulehčuje časová akcelerace, bez níž by se jednalo o nehratelný titul.

Jednoznačným pozitivem hry je možnost přizpůsobit obtížnost nárokům každého hráče. Virtuální kapitán ponorky může konat jednotlivé operace při obsluze plavidla osobně z jednotlivých, graficky velmi kvalitně zpracovaných stanovišť. Pokud akceptuje tuto variantu, stane se zároveň kormidelníkem, radistou, obsluhou sonaru, odpalovačem torpéd atd. Ať už dlí v kterémkoliv oddělení, může nechat otevřené vedlejší grafické okno se základními údaji. Druhou možností je nechat všechno na umělé inteligenci, která už se o ponor torpéd a jiné detaily postará sama. V extrému vlastně nastává situace, že „ono se to hraje samo“. Mezi těmito dvěma póly však existuje libovolný kompromis. Stejně se dá nastavit třeba i zranitelnost ponorky. Začátečník tak může ze svého U-bootu XVII udělat nepotopitelnou podmořskou příšeru.

Silent Hunter 2

Pár slov k multiplayeru: Je nasnadě, že tvůrci se snaží nalákat hráče na kooperativní hru, kdy několik ponorek dá dohromady vlčí smečku, která v nepřátelském konvoji začne rozsévat smrt. Velkým lákadlem však je, že SH 2 je při hře více hráčů kompatibilní s příbuzným simulátorem Destroyer´s Command. Na síti se tedy můžou střetnout kapitáni torpédoborců s kapitány ponorek.

Sečteno a podtrženo, jedná se o kvalitní ponorkový simulátor, který je však i přes snahu tvůrců určen spíše fanouškům žánru než širší skupině hráčů. Překvapení, dynamiku a akci od ponorkového simulátoru rozhodně načekejte. Silent Hunter 2 se vlastně podobá hře s podobným názvem Deer Hunter, kde se pro změnu loví lesní zvěř: Hodiny vyčkáváte, pak se ukáže paroháč, jeden výstřel a je po všem. Na rozdíl od Silent Huntera však nebudete muset kličkovat po lese se stádem načuřených lichokopytníků v zádech.

Silent Hunter 2
Výrobce: SSI
Distributor: Ubi Soft
Distribuce v ČR: Playman, anglický originál
Stáhněte si: video, screenshoty
Oficiální homepage: www.silenthunter2.com
Minimální konfigurace: Pentium 266 MHz, 64MB RAM, 600MB HDD, 16MB VRAM
Doporučená konfigurace: Pentium II 600 MHz, 128 MB RAM, 32 MB VRAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Pokud jste fanouškem ponorkových simulátorů, přidejte k hodnocení deset procent. Většinu hráčů však asi tento titul neosloví.

Hodnocení:

76%

Autor:




Nejčtenější

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Další z rubriky

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.