Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silent Hunter 3

  12:02aktualizováno  21. dubna 2:35
Máte rádi ponorky a ponorkové simulátory z druhé světové války? Převezměte roli kapitána německé ponorky během bitvy o Atlantik a velte těm nejpoužívanějším ponorkám!
90

Silent Hunter III

Platforma: PC
Výrobce: UBI Soft

Herní karta

Úvod
Silent Hunter 3 Máte rádi ponorky a ponorkové simulátory z druhé světové války? Hrajete dodnes Aces of the Deep (dále jen AotD), protože se jim nemůže nic rovnat? Pokud ano tak mám pro vás dobrou zprávu. Svou kopii AotD můžete v klidu poslat na odpočinek, a to s vědomím, že více než důstojný nástupce je tu. Třetí díl ponorkové série Silent Hunter se spíše než svým předchůdcům podobá právě AotD. Za tento šťastný odklon od původní série můžeme vděčit rumunské pobočce Ubisoftu, která měla výrobu hry na starost. Ne že by předešlé díly byly špatné, já osobně se u nich vždy skvěle bavil, ale zvláště dvojce chyběla určitá volnost, jinak řečeno znovuhratelnost.

Pokud přeskočím mou úplnou prvotinu Silent Service, tak první námořní hra která mě opravdu učarovala, byly Great Naval Battles: North Atlantic 1939-1943 z roku 1992. Tento mix strategie a simulátoru umožňoval, kromě jiného, velet německé flotile a zacházet s ní podle libosti. Pod vaše velení se dostaly takové legendy jako Tirpitz, Scharnhorst, Bismarck a další více či méně známé hladinové lodě. Nicméně přes veškerou komplexnost zde chyběla možnost ovládat ponorky, což u německé strany mrzelo dvojnásob. O dva roky později bylo vše mírou vrchovatou napraveno již zmiňovaným Silent Hunter 3 simulátorem AotD. Ten obsahoval snad vše, co jsem tenkrát o ponorkách věděl a verze z roku 1995 pro Windows (Command Aces of the Deep) určitě nejen u mě na PC vydržela dodnes. Ale dost bylo nostalgického vzpomínání na slávu minulou, teď se pojďme podívat jak si můžeme zalovit na mořích druhé světové války ve hře z roku 2005.

Svět
Vaše role ve světě Silent Hunteru 3 (dále jen SH3) je opět rolí kapitána německé ponorky během bitvy o Atlantik. Pod vaše velení se dostanou nejpoužívanější ponorky typu II, VII, IX v různých verzích a jako bonus i ponorka typu XXI. Budete velet posádce, která je konečně přítomna i něčím víc, než jen hlasem opakujícím vaše příkazy. Torpédy budete útočit proti konvojům, které nikdy nevypadali lépe. Užijete si neohrožené střelby palubním dělem na osamělou obchodní loď, ale také rychlý úprk pod hladinu před hlídkovými letadly. Podíváte se do všech koutů Atlantiku a možná ještě dál. K tomu aby všechny tyto pozitivní prvky mohly byt řádně využity vám skvěle poslouží dynamická kampaň, kterou ve hře naleznete pod kolonkou Career. No nebylo to jako z reklamy?

Ponorky

Typ II - Pobřežní ponorka s malým počtem torpéd a krátkým dosahem. Vhodná pouze k operacím v Severním moři a v pobřežních vodách Anglie.

Typ II

Typ VII - Ponorky středního dosahu typ VII byly hlavním "dříčem" německých ponorkových sil během bitvy o Atlantik. Zvláště potom verze VIIc, na níž ležela hlavní tíha bojů od roku 1941 až do konce války. Na rozdíl od typu IX byly obratnější a rychleji se dostali pod hladinu.

Typ IX - Velká oceánská ponorka, která měla spoustu prostoru pro torpéda a palivo, což umožňovalo její dlouhodobé bojové nasazení. Tento typ mohl operovat ve vzdálených oblastech jako Karibské moře nebo Indický oceán. Hlavní nevýhodou byly horší manévrovací schopnosti a dlouhá doba ponoření.

Typ XXI - První ponorka moderní konstrukce na světě. Vysoká rychlost pod hladinou, velká dosažitelná hloubka a poloautomatické nabíjení torpéd – to vše mohlo z této ponorky udělat metlu Atlantiku. Nicméně typ XXI při vývoji neustále provázely komplikace, což způsobilo, že první loď tohoto druhu vyplula k bojové plavbě až koncem dubna 1945.

Kariéra
Život kapitána ponorky ještě nikdy nebyl tak motivující a tak "svobodný". Kromě prosté radosti z úspěšného "lovu" nám hra nabízí i skvělý a ve hře prakticky uplatněný motivační prvek. Za každou potopenou loď a za plnění základních úkolů se vám dostane odměny ve formě bodů renomé. Za tyto body můžete v přístavu "pořídit" Silent Hunter 3 např. členy posádky, novou loď, výzbroj, vybavení a další různě důležité věci. Všechny doplňky jsou přístupné přesně podle historie a jako ve skutečnosti vaše plavidlo většinou vylepší jen kosmeticky. Vy ale stejně budete mít radost z každé maličkosti, která vám trošku pomůže. S plně vybaveným U-bootem už můžete v klidu základnu opustit a vyrazit na oceán do míst, jež vám určilo velitelství ponorkové flotily Bdu. Teď se asi ptáte, kde je ta svoboda, když musím plout kam mi řeknou. Vtip je v tom, že můžete plout kamkoliv. Úkol mise je vlastně takové doporučení, za jehož splnění dostanete body renomé (kterých není nikdy dost) - konečné rozhodnutí je ale jen a jen na vás. Já osobně vždy jednoduchý úkol splnil, poté jsem se poohlédl po nejbližší zajímavé lokaci a teprve až došla torpéda, tak hurá domů.

Vlastní simulátor
Veškeré základy "řízení" lodi vás naučí v námořní akademii, což je vznosný název pro pár tutorialových misí, ke kterým si můžete přehrát instruktážní videa. Vřele doporučuji všem nováčkům a zapomnětlivým veteránům. Ovládací rozhraní je velice stylové, rozkazy dáváte přes své důstojníky a musíte počítat s určitou prodlevou v jejich splnění. Samozřejmě můžete použít i rychlejší klávesové zkratky. Ovládání pomocí myši a klávesnice mně přišlo přehledné a v celku přívětivé. Pro hráče znalé věci je asi zbytečné zmiňovat, že na lodi můžete Silent Hunter 3 ovládat vše od nastavení kurzu, určení hloubky ponoru, přes vypuštění balastních nádrží, zaměření lodí hydrofonem, až po udílení hodností posádce a poslech gramofonu.

Život na lodi
S novým SH nám také přibyla další oblast kontroly nad lodí. Touto oblastí je velení konkrétním členům posádky. A je rozhodně příjemné velet mužstvu, které svou kvalitou ovlivňuje chod lodi. Management posádky je solidně obsáhlý a při tom jednoduše ovladatelný z jediné obrazovky. Vaše posádka má různé hodnosti, specializace, morálku, zdraví atd., ale co je nejdůležitější, zůstává během kampaně s vámi a s přibývajícími zkušenostmi je můžete povyšovat, dávat jim vyznamenání a kvalifikace. Ponorka je jako ve skutečnosti rozdělena na různé sekce do kterých je vhodné umístit námořníky s různou kvalifikací (např. strojník do strojovny). Je radost pozorovat jak to všechno funguje. Taková ponorka s plně obsazenou strojovnou je trošku rychlejší, neboť plný stav hlídky i s hlídkovým důstojníkem zajistí, že vás na hladině jen tak něco nepřekvapí.

"Život kapitána ponorky ještě nikdy nebyl tak motivující a tak "svobodný". "

Boj
Fáze kdy vás někdo napadne nebo se sami snažíte zaútočit je asi to nejlepší na každém simulátoru. V této hře je prezentováno vše jak má být a není tomu jinak ani při boji. Útok primární zbraní ponorek je zpracován Silent Hunter 3 naprosto precizně a jsou v něm zahrnuta veškerá možná nastavení od druhu detonátoru až po útočnou hloubku torpéda. Kromě torpéd máte podle typu ponorky přístup k různým druhům palubních děl a protiletadlových zbraní. Tyto můžete ovládat buď ručně a nebo jen stylově určovat dalekohledem cíle a kochat se jak posádka krásně funguje. To jak pro vás bude boj obtížný si samy určíte v nastaveních reálnosti: věci jako selhávání torpéd, reálná doba potopení lodě nebo manuální zadávání parametrů pro odpal, vám k tomu poslouží více než dostatečně. Váš nepřítel disponuje vším čím má a jeho schopnosti jsou ovlivněny historickou intenzitou bojů, v tom kterém období. Zatím co v roce 1939 můžete sporadicky se objevující hlídkové letouny sestřelit, tak v roce 1944 budete rádi, že se jen s malou úhonou stihnete ponořit před nečekaným náletem.

Bitva o Atlantik

Bez debaty nejdelší bitva druhé světové války. Započala 3. září 1939, kdy ponorka U 30 potopila osobní parník Athenia a skončila 7.5. 1945 posledním úspěšným útokem spojeneckého letounu proti ponorce U 320. Během tohoto období Němci postavili 1131 ponorek a v oblastech Atlantiku, Indického oceánu a Středozemního moře potopili 2 775 spojeneckých lodí. Za války bylo zničeno 871 ponorek a padlo 75 procent ze 40.000 členů posádek, což byly největší ztráty u jednoho druhu zbraně. Jen tak pro zajímavost: této bitvy se účastnila i 311. československá bombardovací peruť, která provedla 35 útoků na ponorky z nichž 4 potopila.

Atmosféra
Skvělým krokem k podpoření atmosféry je rozhodně přítomnost posádky na přístupných stanovištích. I když je zpracována pouze část interiéru, tak i ten kousek má schopnost navodit tu správnou filmovou náladu. Vaše posádka na různé situace a rozkazy reaguje jak slovně, tak pohybově. Velice intenzivní je doba kdy se snažíte o únik pod hladinou před nepřítelem. Je nařízen tichý chod, posádka šeptá a v okolí se ozývá "ping" od Silent Hunter 3 ASDICu. Najednou uslyšíte rychle se přibližující zvuk lodních šroubů a následné údery na hladinu, od sonaru už jen zaslechnete obsluhu volat "wasserbombe". A pak to začne: loď se otřásá, světla blikají, občas praskne nějaká trubka, no prostě scéna jak z filmu Das Boot. Další věcí která přispívá k prohloubení zážitku je možnost použití volné kamery. Těm co tolik nelpí na reálnosti poskytne pohled na scenérie vskutku filmové. Pozorovat šalupu jak odpaluje hlubinné nálože, následně sjet kamerou pod hladinu a čekat až začnou vybuchovat, patří ke skvělým částem hry.

Technické zpracování
Grafické stránce není moc co vytknout, až na ztvárnění pobřeží, je velice kvalitní a přesvědčivá. Oceán se vlní podle počasí, lodě před přídí čeří hladinu, hlubinné nálože zvedají obrovské gejzíry a sestřelená letadla se řítí k hladině v působivých plamenech. Při úspěšném zásahu plavidla vybuchují, lámou se v kýlu, padají jim stěžně a na hladině po nich zůstávají trosky. Model ponorky, který je vyveden do Silent Hunter 3 posledního detailu a projevují se na něm různé doplňky, vás ještě více sblíží s vaším postavením a lodí. Pěknou grafiku doplňuje kvalitní ozvučení, které je dle mých skromných znalostí velice autentické . Hudba je vkusná, příjemně ladí s tématem a komu by nestačila, může si nahrát do hry vlastní.

"Loď se otřásá, světla blikají, občas praskne nějaká trubka, no prostě scéna jak z filmu Das Boot."

Závěr
Na závěr chci dodat, že ve hře je množství chybek na jejichž odstranění se neustále pracuje, takže doporučuji instalovat nejnovější patche. A pro koho je hra vlastně určena? Jak jsem řekl na začátku, milovníci Acess of the Deep a předešlých dílů SH1 a SH2 nemají co řešit, protože je to pro ně to nejlepší co je mohlo potkat. No a pokud vám téma ponorek nebo alespoň druhé světové války nic neříká, tak se nejspíš ani touto recenzí nesnažíte prokousat až sem. Silent Hunter 3 je velkým obohacením žánru. Oprašuje zapomenuté, vylepšuje použité a přidává dosud neviděné. Přesně z těchto důvodů mu dávám vysoké hodnocení.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

95 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 528 čtenářů



Nejčtenější

Pokkén Tournament DX
Povedená bojovka Pokkén Tournament je v DX verzi ještě o fous lepší

Přímočará, snadno pochopitelná, ale rozhodne ne mělká bojovka Pokkén Tournament vyšla ve vylepšené verzi DX na konzoli Switch. Povedenou hru s Pokémony...  celý článek

PlayerUnknown’s Battlegrounds
Další soud na obzoru? Fortnite prý kopíruje Playerunknown’s Battlegrounds

Každý by se dnes chtěl přiživit na obrovském úspěchu hry Playerunknown’s Battlegrounds. Vývojáři firmy Epic se zřejmě nechali inspirovat až příliš, a tak si...  celý článek

Marvel vs. Capcom: Infinite
Nebaví vás učení komb? Marvel vs. Capcom Infinite je bojovka pro vás

Jestli rádi bezmyšlenkovitě bušíte do ovladače, je bojovka Marvel vs. Capcom: Infinite něco pro vás.   celý článek

Resident Evil: Revelations
Zaoceánská plavba s mutanty potřetí. Recenze Resident Evil Revelations

„Tati, já nechci zase na zaoceánskou plavbu,“ postěžoval si mladý hráč. „Kušuj,“ řekl otec Capcom a naservíroval mu tu samou hru už potřetí.   celý článek

Everybody’s Gone to the Rapture
Úspěch není vše. Autoři Dear Esther dočasně odcházejí ze scény

Nezávislé studio The Chinese Room, které stojí za populárními hrami jako Dear Esther nebo Everybody’s Gone to Rapture oznámilo, že propustilo většinu...  celý článek

Další z rubriky

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Zeleninové hranolky
Zeleninové hranolky

Hranolky nemusí být zabijákem diety.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.