Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silent Hunter III - jsem kapitán ponorky

  12:00aktualizováno  30. prosince 3:20
Toužili jste se někdy stát kapitánem pořádné ponorky? Silent Hunter 3 vám toto přání splní a podle všeho, co jsme o hře zjistili, více než jen dostatečně. Zda si zahrají i profíci nebo i nováčci se už ale dozvíte v článku.

Silent Hunter 3 Her pro hardcore fanoušky na trhu nepotěšitelně ubývá a není daleko doba, kdy nebudou k dostání vůbec. Zájemci o realistické zpracování té které tematiky si tak hry tvoří v podstatě pro sebe, ať už na freeware či nezávislé scéně. Přesto se však čas od času najde titul, který se do nabídky více, než kdy jindy komerčních, vydavatelů jednoduše nehodí a u Silent Hunteru 3 pod taktovkou UbiSoftu to platí dvojnásob. Tento projekt se ani omylem nemohl opíjet rohlíkem o svém příznivém osudu, jelikož jeho strastiplný vývoj sahá až do čtyřleté minulosti. Tedy, abyste lépe rozuměli – vývoj prvních verzí, protože Silent Hunter 3, pokračování to oblíbených ponorkových simulací, byl hned několikrát zrušen a také přesunut pod jiný vývojový tým. Nyní se však konečně zdá, že by vše mohlo klapnout a fanoušci podmořských korábů se mohou těšit na stovky hodin skvělé zábavy s detaily kypícím hardcore titulem.

"Fanoušci podmořských korábů se mohou těšit na stovky hodin skvělé zábavy s detaily kypícím hardcore titulem"

Ovšem vzhledem k vydavatelské politice UbiSoftu můžeme v rámci možností Silent Hunter 3 čekat maximální zjednodušení. Máme na mysli především přehledný interaface, který, ač opět bude vyžadovat jistou dobu cviku, má být velice intuitivní, takže by se do hry měli dostat i hráči, kteří si před spaním nahlas nepředčítají o barvě toaletního papíru na nešťastně havarované ponorce Kursk a dokonce i ti, kdož neumí přesně datovat největší mořské bitky 2. světové války, by si měli přijít na své. Právě na základě tohoto konfliktu, tedy spíše jeho námořní častí, hra staví a vězte, že se rumunští autoři snaží, aby byla co možná nejvíce autentická. Z tohoto důvodu také navštívili hned několik reálných ponorek, mezi něž patří například U-96, U-995 či U-505 a mají tak více než hrubou představu o tom, jak takové stroje vypadají či fungují. Navíc do role poradce se postavila osoba z nejpovolanějších a sice Jürgen Oesten, který má za sebou velitelské zkušenosti na jedné z takových ponorek.

Pokud se ptáte, jak chtějí tvůrci uspokojit náruživé fandy historických námořních bitev, kteří o nich vědí skutečně vše a jakoukoliv odchylku od normálu by nesli jen hodně těžko a zároveň ponorkovou tematikou nepříliš poskvrněné začátečníky, jež Silent Hunter 3 by však rádi využili Silent Hunter 3 právě jako vstupenku do těchto mezí, ale v případě maximálního realismu by se asi nechytali, odpovědí vám budiž poměrně šalamounské nastavení realismu tak, aby vyhovoval jak vašim představám, tak, a to především, schopnostem. Navíc hra nabídne obsáhlý tutorial, který vás zasvětí do všech potřebných tajů ovládání, navíc by měl být řešen interesantní formou, takže se jeho zábavnost snad alespoň přiblíží dvěma kampaním, které tvoří hlavní nabídku Silent Huntera 3.

Kampaně jsou děleny podle flotil, s nimiž budete mít co do činění. První začíná v roce 1939 a druhá pak 1943. Obě jsou dynamické, takže mohou pokaždé probíhat, ale i skončit úplně jinak. Celkem si tak užijeme námořních bojů z celého spektra Druhé světové války. Vedle této, na desítky hodin postačující porce, pro nás autoři připravují ještě přes deset samostatných misí, takže o zábavu snad bude postaráno dostatečně, zvláště, když v tomto typu her se dají jednotlivé mise hrát pořád dokola s vymýšlením nových, neotřelých, taktik. Celkem se máme setkat až s dvanácti Silent Hunter 3 typy ponorek, což není číslo kdovíjak úchvatné, ale vezmeme-li v potaz, že je každá úplně jiná, a to jak vizuálně, tak funkčně, patřičně se nám k onomu tuctu zvedne respekt. Navíc je jasné, že ponorky ve většině případů nebojovaly mezi sebou, ale válčily s nejrůznějšími křižníky a jinými loděmi. Ty sice nebudeme přímo ovládat, což však jejich provedení v nepřátelské podobě nijak nesnižuje.

Interiér každé z ponorek má být jednoduše úchvatně a dosud nevídaně propracovaný. Narazíme na interaktivní zařízení, s nimiž si budeme moci pohrát, ale především to na podmořských bestiích bude pořádně žít – prakticky na každém kroku potkáte nějakého člena posádky, jehož prostým nakliknutím oslovíte, případně rovnou zadáte rozkazy. Ty svou škálou vystačí od kurzovních korektur, přes nabíjení (jeho čas si budeme moci zvolit v nastavení – příznivci skutečných poměrů dají přednost reálným 10-20 minutám, ostatní, časově omezení, smrtelníci dají přednost 1-2 minutám), až po zapnutí gramofonu s dobovými songy. To vyloudí na tváři válečných puristů směšný úšklebek, ale ten je v zápalu boje, nejen s Silent Hunter 3 nepřítelem, ale i s vlastním strojem, hodně rychle přejde. V dynamické kampani pak bude třeba se starat i o potřeby svých mužů a hlavně o jejich náladu. Především tehdy, kdy se nic moc neděje, budou kluci více neklidní, na druhou stranu bude hrát roli i únava. Velice příhodné je také mít po ruce specialisty na tu kterou oblast techniky – například na sonary, ládování torpéd či opravy.

Hra vás totiž přesvědčí, že komplexně velet ponorce nebyl žádný med a často byly vyžadovány bleskurychlá i přesná rozhodnutí. Například pokud se nacházíte v lítém boji v Severním oceánu a najednou vám přijde zpráva s tím, že jsou nedaleko velké ledové kry, jež je možné jen podplavat. Ihned je tak nutné změnit taktiku a přizpůsobit se nastalé situaci. Vůbec udržet ponorku v určeném kurzu a například ji neprozradit bublinkami unikajícími od motoru či při potápění, není nic lehkého, tedy v případě, že si navolíte adekvátně realistické chování. S fyzikou vody Silent Hunter 3 si dali tvůrci obrovskou práci a vedle toho, že tato skvěle vypadá, má i velký vliv na hru. Větší vlny si s vaší ponorkou mohou klidně pohrávat jako s hadrovou panenkou, při nárazech se voda pění apod.

"Vypouštění torpéd je kapitola sama pro sebe a je rozhodně velice zajímavá. Jakmile vystřelíte, spustí se externí kamera, která sleduje cestu torpéda, takže vy tak máte přehled jak nad kurzem ponorky, tak nad aktuálním stavem „žraloka“. "

Vypouštění torpéd je kapitola sama pro sebe a je rozhodně velice zajímavá. Jakmile vystřelíte, spustí se externí kamera, která sleduje cestu torpéda, takže vy tak máte přehled jak nad kurzem ponorky, tak nad aktuálním stavem „žraloka“. Trefa pak není věcí štěstí, jako spíše dobrého namíření nebo pomocí od počítače. Tomu stačí jen označit cíl a on se o všechno ostatní postará. Torpéda pak v naprosté většině případů najdou cíl, ale pokud věříte více svým schopnostem, není co řešit, jelikož hra obsahuje propracovaný systém cílení. Největší borci se řídí jen podle informací od posádky o aktuální poloze cíle. Komunikace byla na moři často dílem náhody, přesto byste však měli pravidelně dostávat informace od patrolujících letadel.

Silent Hunter 3 Graficky dělá Silent Hunter 3 již teď velice slušný dojem, který sice skrz všechnu tu šeď a na první pohled účelové zpracování, nemusí jasně vyniknout, přesto se o jeho kvalitách polemizovat nedá. O krásné vodě jsme již mluvili a podobně jsou na tom i samotné ponorky – jak interiéry, tak exteriéry. Z toho, co nám bylo předvedeno však vyplývala jistá absence zvuků. Jen občas se totiž ozvalo nějaké to pípnutí, ale jinak nic moc. Snad se to ještě do finální verze hry zlepší, jinak totiž podle všeho půjde o vynikající ponorkový simulátor, kterých je na trhu jako šafránu – v podstatě jen dva předchůdci. Trojka bude mít rozhodně co nabídnout veteránům i nováčkům, kteří začnou v podstatě na arkádovém modelu a později si budou přikládat pod kotel. A tak tomu má být, ať si každý vybere sám!

Index očekávání: 8/10

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

Hordy zombie a mumie. Strange Brigade už ani nemůže být béčkovější

Strange Brigade

Strange Brigade je bezduchá kooperativní akce, v níž jde jen o nekonečné střílení zástupů nepřátel. I takové hry jsou...

Metro: Exodus ukáže Rusko zdecimované jadernou válkou

Metro: Exodus

O herní adaptaci značky Metro neslyší naši čtenáři poprvé. Exodus je přímým pokračováním předchozích dílů Metro: 2033 a...

Nintendo na E3 opět ukázalo, že je úplně jinde než veškerá konkurence

E3 2018

Pomalu se blížím ke konci svých zápisků z letošní E3, a i když si dávám pečlivý pozor, abych „nenadržoval“ některé...



Najdete na iDNES.cz