Silver

9:47aktualizováno  10. července 2001 11:50
Silver
Silver

Natolik opomíjený a neočekávaný se objevil a svou hratelností a stylem nás doslova překvapil.

Poté, co mnoho lidí dopařilo skvělé a velmi rozsáhlé RPG Final Fantasy 7, začalo se jim stýskat po další, této sérii podobné a také tak chytlavé hře. Jenže na výběr zatím nebylo nic tak neobvyklého s nádherně kreslenou grafikou, a tak drahým pařanům nezbylo nic jiného, než si vybrat něco z tehdy přístupných - mnohdy klasických RPG her. Domnívám se, že mnozí RPG hráči sáhli po přečtení naší recenze, po neodolatelné a masem naplněné hře Baldur´s Gate, které jsme udělili nálepku Bonus hit a která jistě ještě tuchne na hardiscích nemála nadšených hráčů, ke kterým jsem svého času patřil také. Baldur´s Gate je opravdová pecka, o čemž rozhodně není pochyb, jen s velkým nadšením a nedočkavostí čekám na její pokračování... Ale neodbíhejme od daného tématu. Po dohrání BG, pomalejší ho snad ještě hráli, vyšel Silver.

Silver

Úvodní intro vás zasvětí do příběhu, který není vůbec složitý, lehce pochopitelný i pro anglické antitalenty a bez jakýchkoliv zábran se můžete vrhnout na věc. V dálném, velmi dálném království jménem Jarrah, obklopeném horami a řekami, kde voda je ještě čistá, nebe modré a ptáčci ještě bezstarostně cvrlikají, kraloval velmi populární a všemi obyvateli vychvalovaný vládce Silver. Všichni byli spokojení a veselí až to jednoho dne začalo Silvera nudit, tak neodolal nevídané pekelné nabídce od jednoho ze záporných bohů zániku, který mu odpřísáhl neomezenou moc. Protože si toho tento bůh, jak je vidno, v mládí asi moc neužil, je na Silverovi, aby mu dohodil pár žen, jen tak pro zábavu, což pro Silvera, jakožto vládce své země, není žádný problém. Má totiž na všechno své lidi, respektive svého synka Fuge, který je schopen udělat pro svého tatíka cokoliv. Zrovna máte špatný den, jelikož vidíte, jak vám holomek Fuge odnáší vaši milovanou a před jeho ochrankou vám nezbývá nic jiného než stát a dívat se. Samozřejmě, že se vydáte po Fugeových stopách, ale než jej najdete, vidíte daleký přístav, ze kterého zrovna vyplouvá loď s požadovanými ženami... Hra může začít. Jak je na první pohled vidět, příběh je vskutku originální, i když se autoři nezabývali zbytečnými detaily nebo změnami a celá hra se vlastně točí jen okolo hledání vaší milované. Jsem toho názoru, že konec je tak jasný hned na začátku, jako že posledním bossem je Silver. Tento tah je snad proto, že Silver je sice RPG hra, ale má neméně společného s akční hrou. Boje jsou až příliš akční na čistokrevné RPGéčko a snad proto je RPG část tak lehká, přehledná a vhodná snad i pro totální neznalce RPG.

Silver

Ve hře je použit plně 3D pohled, při kterém se někdy kamera mění a různě rotuje do stran. Tento styl je u RPGéček dost neobvyklý a proto jsem nařknul tuto hru z přílišné akčnosti. Místy jsou i problémy se sníženou viditelností, když postavička zaběhne na druhý konec obrazovky a kamera je zrovna vysoko položená, je skoro nemožné na postavičku vidět a ne ji ještě ovládat. Není to však jediná zvláštnost, která stojí za zmínku. Zvláštní jsou především boje. Ovládání útoku je řešeno držením klávesy Ctrl a klikáním na nepřátele, jak je tomu zvykem, s tou výjimkou, že při pokusu o účinnější úder se posouvá myší do stran. Při posunutí kurzoru myši prudce doprava udělá postava otočku vpravo, která je mnohem účinnější než klasický double-click na nepřítele. Nebo za prudkého posunutí myši vzhůru udělá postava táhlý výpad, který nejen že dobře vypadá (jako zkušený šermíř), ale je asi nejsilnější ze základních úderů a většinou zničí všechny nešťastníky stojící v cestě. Silver Pravda je, že je potřeba si na tento bojový styl zvyknout, také jsem se po prvních bojích, kdy má myš poznala, co je to posmrtný život, rozhodl nehrát to a odsoudil jsem tento styl za zabitý, ale po určité chvíli, po pár dalších bojích se mi to dostalo do krve a teď už to beru jako samozřejmost. Na počátku jsou čtyři základní údery, které vás naučí váš milovaný otec a se kterým si je můžete pořádně procvičit. Vtip je v tom, že jdou jakkoliv kombinovat, takže není problém se naučit základní šermířské taktiky hned na počátku hry. (Možnost výměny zbraně po nálezu snad nemusím připomínat.) Postupně ale získáváte, většinou za nějaký dobrý skutek, všemožná komba, která jsou mnohem účinnější, ale musejí se po vyčerpání chvíli dobíjet. Těchto komb je ve hře celkem osm, stejně jako kouzel. Kouzla jsou řešena podobou divně vypadajících koulí, které jsou nezbytně nutné k dohrání hry. Grafické provedení kouzel je povedené až na některé čtverečkované momenty. Druhy kouzel jsou klasické od Fireballů a Lightningů přes Healing až po mocné zemětřesení.

Vašim dobrodružstvím nebudete čelit sami, jak by si někdo mohl myslet. Hned v úvodu hry bojujete bok po boku se svým statečným, i když trochu přestárlým mořským vlkem, vaším otcem. Je to opravdu příjemný pocit, když vám váš milovaný otec zachrání život, což se o vás říct nedá. Ano, je to tak, váš otec po chvíli hraní skončí při boji pod Fugeovými mačetami a na vlastní kůži okusí, co je to řeznický sekáček. Silver Vy však ještě nejste v takové fázi, aby jste mu to řádně oplatili (ti statečnější to mohou zkusit, ale po pár úderech budou následovat svého otce), tak vám nezbývá nic jiného, než vzít nohy na ramena a nejbližším portálem opustit onu osudnou místnost. Po vzpamatování se z otřesné události potkáváte první dobrovolníky, kteří s vámi cítí a pomáhají vám ze všech sil. Nejzajímavější je asi "nabušený" mlátič z městské hospody. Musíte však sníst ještě hodně krajíčků, než se pustíte na final-bosse...

Hra je protkána mnoha miniquesty, které nejsou povinné, ale někdy vám pomůžou k lehčímu postupu, jindy dostanete speciální odměnu třeba formou vzácného meče, nebo někdy neocenitelnou částku peněz.

Tvoření party a její ovládání je vymyšleno dobře, i když by bylo co zlepšovat. Přibrat můžete maximálně dva lidi, tedy i s vámi budete tři. Zcela ovládat můžete jen jednu postavičku, kterou si můžete libovolně zvolit a ostatní budou ovládány počítačem, jehož inteligence je poměrně vysoká. To neznamená, že by mlátily nepřátele hlava nehlava, ale navzájem se kryjí a pomáhají si.

Silver
Výrobce: Tribe
Distributor: Infogrames
Minimální konfigurace: P166 MHz, 16 MB RAM
Doporučená konfigurace: P II 233, 64 MB RAM
Verdikt: Silvera by si měli zahrát všichni milovníci stylu FF7, v RPG oboru je totiž nejlepší.
Hodnocení 8/10

Celé menu je řešeno malým kruhem obsahujícím pár ikon, které se vyvolá po zmáčknutí pravého myšítka. Bez problémů se tedy obejdete i při bojích, když vám například dojdou náboje, nebo se rozpadne štít. Toto menu obsahuje opravdu vše, včetně kouzel, zbraní, léčivých lahviček i věcí v inventáři.

Silver se dá doporučit jak RPG hráčům, tak i hráčům zaujatým na akční hry, i když je tu hodně adventurních úkolů. Na to, že je Silver na dvou herních plackách, se mi zdál dost krátký, tudíž nespavé běsnění ve stopách Final Fantasy 7 se nekoná, ale i tak se jedná o cool pařbu. Navíc ho dopaří snad každý.

Témata: Loď, Vtip, zemětřesení