SimCity: Společnost - budujte a nevztekejte se

  0:01
Neposlušní a věčně nespokojení Simíci se vracejí. Opět se ujmete role stavitele, ale místo města budete budovat Společnost.
52

Sim City Societies

Platforma: PC
Výrobce: Tilted Mill Entertai

  • Detailní grafika
  • Lokalizace
  • Jednoduchost
  • Jednotvárnost
  • Nevyladěnost hry
  • Odklon od originálu

Pokud se někdo stal majitelem této hry, může jen doufat, že se brzo objeví skutečné patche, které alespoň něco málo napraví.

Herní karta

SimCIty Societies

SimCity: Společnost (PC)Prapůvodní námět byl založen na jednoduché rovnici. Na jedné straně je nabídka a na té druhé poptávka. Nabídnete bydlení a zaměstnání (obchod nebo průmysl) a obyvatelé vám generují zisk. Aby to nebylo tak jednoduché, čas od času přijde nějaká ta ekonomická nebo energetická krize, případně živelná (nebo i jiná) pohroma. To ovšem dnes asi nestačí, tak nám autoři servírují novinky pod záminkou lepší hratelnosti. Ale je tomu opravdu tak? Odpověď na tuto otázku naleznete v dalších odstavcích.

Will Wright se asi obrací ve své kanceláři kolem dokola na židli, a snaží se nemyslet na to, co se děje s jeho milovaným dítkem. To si totiž do opatrovnictví vzala společnost Tilted Mill, která si vybudovala celkem solidní renomé strategiemi Children of Nile a Caesar IV. Dnes si ale názorně předvedeme, co vše se dá na solidním a oblíbeném konceptu totálně zkazit.

Nebudeme chodit kolem horké kaše a začneme hned od té úžasnosti, která je vydavatelskou společností Electronic Arts vyzdvihována hned v názvu. Societies = společnost = vztahy mezi Simíky a budovami. Bylo by hezké, kdyby vše bylo provázáno, ovlivňovalo se navzájem a hráči byli donuceni brát na umístění budov patřičný zřetel tak, jak se autoři snaží namluvit hráčům. Bohužel ze zajímavého konceptu zbyl jen pahýl.

I když se autoři snaží vzbudit dojem, že park musí být vedle obytné zóny a Simíci musí mít do práce blízko, opak je pravdou. Je úplně SimCity: Společnost (PC)jedno, kde co postavíte, na spokojenost to bude mít vliv úplně stejně. Blízké budovy sice budou ovlivněny více než ty vzdálenější, ale to poznáte, jen když na ně kliknete. Celkový obraz o spokojenosti, který v původním konceptu SimCity udával ukazatel RCI (Residental - Obytné čtvrti, Commerce - Obchodní čtvrti a Industry - výroba) je nově nahrazen 6 stupni spokojenost. Když jsou obyvatelé nespokojení, můžete si klikem na skupinu nespokojených vyvolat jejich ikony, které se jim následně zobrazují nad hlavami. Ve městě pak uvidíte, kdo všechno je nespokojen, a také z jakého důvodu. Nápad je to sice zajímavý, ale když máte více jak 5000 obyvatel, tak najít pár naštvaných panďuláců (i když s ikonou nad hlavou) je vcelku nadlidský úkol. Kromě toho je to zbytečné, protože stačí postavit parky nebo nějaké pracoviště a nespokojenost rychle zmizí. Přitom je jedno, jak daleko bydlí. Bohužel je to takhle jednoduché skoro se vším. Máte velký nedostatek autority? Nevadí, postavíte klidně i 10 policejních stanic a je vystaráno. Jelikož velmi málo budov spotřebovává peníze, a hra vám dovolí téměř cokoliv, za chvíli nebudete vědět, co s penězi dělat.

Na rozvody elektrické energie nebo natahování trubek s vodou můžete v klidu zapomenout.

Kámen úrazu je i ve stavení silnic a jejich "rozmanitosti". Těšíte se na prašné cesty? Okresky? Dálnice nebo městské okruhy kolem obytných čtvrtí? Zapomeňte na to. SimCity Společnost totiž obsahují jen DVĚ možnosti - prašnou cestu (to je novinka) a dvouproudou silnici. Oba druhy jsou stejně rozpínavé, takže si v plánování udělejte mezeru na šířku dvou čtverců, kudy bude zajišťována dostupnost. Apropó, spousta SimCity: Společnost (PC)budov ani nemusí být u silnice, stačí je mít někde poblíž. Než začnete budovat svojí vlastní společnost, je tedy lepší nejdříve alespoň hrubě načrtnout silnice. Následovat by měla stavba elektrárny a (dramatická pauza) a to je vše přátelé. Tím končí veškerá infrastruktura.

Prostě jen stavíte silnice a domečky. Nic víc. Na rozvody elektrické energie nebo natahování trubek s vodou můžete v klidu zapomenout. Tohle zjednodušení už přišlo v SimCity 4 (do určité vzdálenosti se budovy "elektrizovaly" a "zavodňovaly" samy), ale tohle je jak pro druhou třídu základky. Tedy až na stavbu silnic, protože pokud narazíte na problematický kus terénu, hra za vás vymyslí "zkratku", kterou v 99% případů opravdu nepoužijete a raději silnici zbouráte a zkusíte postavit znovu. Člověk pak žasne, jaké možnosti vám hra dává.

Na testovacím stroji se SimCity Společnost hýbala celkem svižně při nastavení středních detailů, na maximum počítač zobrazoval rychlejší slideshow. Grafická stránka si snad ani moc komentáře nezaslouží. To co je vidět na obrázcích sice vypadá hezky, ale věřte, že na průměrném stroji si to moc neužijete. Ale i na nejvyšší detaily se při bližším průzkumu moc radovat nebudete. Uvidíte hezké odlesky, náramně vyhlazené hrany, hrbolatou silnici, plastické balvany nebo cihly. SimCity: Společnost (PC)Celkově ovšem vaše výtvory budou působit mrtvým dojmem, který nerozmělní ani pohyb Simíků nebo jejich aut. Jediným zajímavým efektem, který byl ale úplně nepodstatný, byl přirozený pohyb stínů budov, hlavně lopatek větrných elektráren. To je asi jediné pozitivum, které mi utkvělo. Jinak se jednalo bídu a děs, a to ještě dosti trhanou.

Náročnost je nejspíše způsobena leností autorů nebo tlakem ze strany vydavatele na dodržení termínu. Zapůjčená review verze měla kromě škubání tendence čas od času spadnout. Při větší populaci jak 5000 se padání objevilo cca každých 10 minut, při 10000 se už ani nevyplatilo hru zapnout, spadla vždy skoro okamžitě. Nepomohla ani první vydaná záplata. Aby se vyloučila chyba operačního systému, zkoušela jsem SimCity Společnost na dvou strojích, ten lepší (Intel C2Duo 2,66GHz a GF8800GTS 320MB, 2 GB RAM) měl nainstalovány Windows Vista Home Premium a druhý (P4 3,4 s obstarožní GF 6800Ultra, 2 GB RAM)  Windows XP Profesional SP2. Podle ostatních majitelů hry na fóru Tilted Mill ale ani operační systém, ani výrobce grafické karty nemají na výkon vliv. Ale co, možná se jedná o fíčuru (čti feature) s interním názvem MakeRandomCrashEvery5Min, která má zabránit dlouhému sezení u počítače.

Pokud se v recenzi k Caesar IV mluví jako o návratu ke klasice, je SimCity Společnost pravým opakem.

Asi si říkáte, že grafika není vše, důležitá je hratelnost a trvanlivost. Bohužel i tento aspekt se podařilo lidem z Tilted Mill ze současného SimCity dokonale vymýtit. SimCity: Společnost (PC)Pokud jste již podobné hry hráli, budete mít dosaženo všech vítězství tak za půl dne, tedy za předpokladu, že nebudete pořád padat do Windows. Protože zde není přímo stanoven cíl, považuje se za vítězství získání všech odznaků a trofejí - vydělat peníze, mít hodně lidí, kteří jsou spokojení atd. Zásadní věcí, která ještě nebyla zmíněna a patří více méně ke grafice, jsou jednotlivé budovy. Vyměřování stavebních parcel, kde si pak každý postaví co chce už není v módě.

Teď musíte přemýšlet, co se do konkrétního města hodí a co ne. Takže si z menu staveb zvolíte Domovy, Pracoviště, Dekorace nebo Veřejná místa, následně si vyberete konkrétní styl a stavíte. Stylů je sice několik, ale ve finále stejně budete mít vybrané všechny, jinak se totiž těžko dostanete k potřebné budově, rozdělení totiž není moc intuitivní. Styly jsou tedy následující: běžný, maloměstský, průmyslový, kapitalistický, romantický, město zábavy, rozjímavý, autoritativní a kyberpunkový. Pro každou budovu musí město SimCity: Společnost (PC)splňovat některá kritéria, jinak se nebude používat. Kritéria jsou následující: Produktivita, Prosperita, Kreativita, Spiritualita, Autorita, Vědomosti. Čím více máte bodů, tím víc toho můžete stavět. Výběr konkrétních budov ve mně vzbuzoval neskutečný odpor, protože najít to, co člověk chce je asi 10x složitější než systém budování v Sims 2. Mnohem jednodušší je použít "kapátko" a naklonovat již postavené budovy. Naštěstí nemusíme trpět při animaci stavby baráků, po kliknutí je vše na svém místě okamžitě. Nedovedu (a ani nechci) si představit, jak by to mohlo v tomto případě vypadat. Podotýkám, že postupná stavba baráčků u SimCity 2000/3000/4 nebo Settlers 2 se mi velice líbila.

Pokud se v recenzi k Caesar IV mluví jako o návratu ke klasice, je SimCity Společnost pravým opakem. S původními díly nemá tento paskvil nic společného, tedy kromě názvu a námětu. Pokud se někdo z nějakého důvodu stal majitelem této hry (nepoučitelní rodiče chtěli udělat radost svému dítku, výhra v soutěži, nebo dočasné pominutí smyslů a koupě z vlastního kapesného), může jen doufat, že se brzo objeví skutečné patche, které alespoň něco málo napraví a umožní nešťastníkům trochu se při hraní pobavit. Pokud chcete mermomocí uskutečnit své megalomanské plány, kupte si SimCity 4 Deluxe, nyní stojí cca 400Kč a je to zábavné.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

52 %

Čtenáři

52 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1027 čtenářů

  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...