Vítej zpátky,
trojzubče
Sejde z očí, sejde z mysli... Toto úsloví již
mnohokrát prokázalo svou platnost a v dynamicky se rozvíjející
počítačové branži platí dvojnásob. Ostatně, napadá mě, že pro účinkování
kalifornské firmy Trident Microsystems,
Inc., v grafické branži platí beze zbytku i starý komunistický
slogan „kdo chvíli stál, již stojí opodál“. Veteráni, kteří se přehrabují ve
vnitřnostech počítačů již od konce totalitního režimu v této zemi, si
bezpochyby vzpomenou, že grafické karty značky Trident byly vzhledem ke své
nízké ceně a na svou dobu rozumně vyspělým vlastnostem dlouhou dobu
oblíbenými rekvizitami. Při přechodu do třetího rozměru se ovšem Trident od
pelotonu odpojil a začal se věnovat především mobilním řešením. Teď má však
přijít obrat – Trident se chystá znovu naskočit do rozjetého vlaku
a přinést do dvou měsíců na trh čip, který má za méně než 100 dolarů
nabídnout 80 % výkonu GeForce4 Ti 4600 a podporu DirectX
8.1. Nu, podívejme se na něj blíže.
Cenová bomba má jméno
XP4
5. srpna Trident pod heslem „Výkonná grafika za neodolatelnou cenu“
oficiálně představil veřejnosti novou rodinu čipů – XP4. Firma hodlá
všechny přesvědčit, že nejde o náhodný výstřel, ale trvalý návrat Tridentu
na výsluní. „Tohle je teprve začátek našeho vytrvalého úsilí poskytovat výkonnou
grafiku uživatelům běžných PC. Segment 300dolarových grafických karet
reprezentuje méně než tři procenta trhu; my se hodláme soustředit na běžná
a levná PC, kde je objem prodeje 25krát větší.“
XP4 bude: vyráběn 0,13mikronovým procesem v továrně firmy UMC, taktován na 250 až 300 MHz, obsahovat 4 renderovací potrubí se 2 texturovacími jednotkami na každé potrubí a 2 programovatelná vertex shaderová potrubí vect4, používat rozhraní AGP 4x, mít paměťovou sběrnici DDR o šířce 64 nebo 128 bitů, moci kooperovat s 256 MB lokální paměti s taktem 500 až 700 MHz (DDR) a podporovat plně DirectX 8.1 a na základní úrovni DirectX 9.
Jedním z nejzajímavějších faktů je, že XP4 bude při všech svých avizovaných schopnostech obsahovat pouhých 30 miliónů tranzistorů (GeForce4 Ti jich má 63 miliónů a Radeon 9700 dokonce 110 miliónů). Největší nároky na počet tranzistorů kladou renderovací potrubí s texturovacími jednotkami a vertex shaderové jednotky; co do jejich počtu ovšem XP4 prakticky odpovídá GeForce4. Naskýtá se tedy otázka: jak dokázal Trident vměstnat stejnou funkčnost do polovičního počtu tranzistorů? Ačkoli je firma na informace o své „spořicí“ technologii skoupá, vypadá to, že zatímco NVIDIA nebo ATI svá potrubí vyrábí kompletní duplikací (tj. na jejich čipech je několik kompletně ekvivalentních obvodů), Trident má na XP4 pouze jedno zcela samostatné potrubí – další tři potrubí jsou podstatně okleštěná a sdílejí valnou část logiky s prvním potrubím. Je nasnadě, že toto řešení nemůže vzhledem ke sdílení zdrojů poskytovat ve „vypjatých situacích“ stejný výkon jako 4 plnohodnotná potrubí, nicméně bude zajímavé vidět, o jak velký úbytek výkonu v praxi půjde. K další úspoře tranzistorů vedlo vypuštění samostatného enginu pro operace T&L – požadavky programu na provedení těchto funkcí bude XP4 interně převádět na vertex shadery. Nízký počet tranzistorů vede také k nízké spotřebě energie, která bude činit zhruba 3 až 4 W.
Kromě svého renderovacího enginu, který dostal marketingový název BrightPixel, se Trident chlubí paměťovou architekturou SmartTile. Nejedná se o dlaždicový rendering ve stylu Kyra II, ale poněkud jiného druhu – k úsporám přenosové kapacity paměti však bezpochyby vede. XP4 podporuje antialiasing metodou supersamplingu a anizotropické filtrování. Použit je sice pouze jeden RAMDAC (420 MHz), ale více zobrazovacích jednotek bude možné připojit, a to prostřednictvím digitálního nebo TV výstupu.
Odrůdy XP4 – pro chudé až
nejchudší :-)
Rodinka XP4 se bude skládat z čipů T3,
T2 a T1. T3 má následující parametry: 300MHz jádro,
128 MB 128bitové DDR SDRAM taktované na 600 až 700 MHz (DDR). Právě
tento čip má za 99 dolarů nabídnout 80 % výkonu GeForce4 Ti. T2 má 250MHz jádro
a 64 MB paměti taktované na 500 MHz (DDR), přičemž cena činí
79 dolarů. Čip T1 je pak totožný s T2, ale jeho paměťová sběrnice má
šířku pouhých 64 bitů (cena 69 dolarů). Trident očekává, že 90 % jeho
dodávek budou činit modely T2 a T1.
Trident bude sám vyrábět pouze čipy a karty přenechá na jiných – bohužel však zatím nebyl schopen žádného ze svých partnerů jmenovat. Říjen by měl ukázat, nakolik životaschopný bude XP4 v praxi, a pokud se předpovědi Tridentu splní, vznikne nejpopulárnějším grafickým čipům NVIDIE a ATI pořádná konkurence.
Zdroje: AnandTech, Trident Microsystems