Sly Cooper and the Thievius Racoonus

  • 5
Zapomeňte na Jamese Bonda a dokonce můžete zapomenout i na Solida Snakea. Proč? Protože až nyní přichází skutečný agent, který strčí všechny ty rádoby špióny herní minulosti do kapsy. Je tu Sly Cooper, jedinečný charakter v originální plošinovce, která nabízí všechno, na co jsme byli zvyklí spíše u her pro ""dospělé"".
Sly Cooper and the Thievius Racoonus

A je tady další plošinovka; to si zřejmě řekne plno z vás, kteří jsou tímto žánrem již přesyceni. A v určitém směru máte pravdu, ale nesmíme zapomenout, že nové konzole (v tomto případě PS2) si žádají i nové hrdiny. Pročež přichází nová herní postava, jež si však bere to nejlepší ze stealth akcí minulosti. Srovnání pak neuteče ani všemocný Solid Snake. Právě jeho osoba byla pro tvůrce asi největším lákadlem a tak se zde objeví plno známých a uznávaných vychytávek a možností, leč nepředbíhejme.

Ústředním hrdinou této zvláštní plošinovko-špionážní adventury je Sly Cooper, který tu pátrá po zcizené starobylé knize Thievius Racoonus, jež byla předtím rodinnou chloubou a klenotem, obsahujícím všechny taje a fígle tohoto zaměstnání. Příběh u plošinovek je však asi tak stejně důležitý, jako u stařičkého Dooma. To, co dělá tento žánr tak silným je především skvělá zábava a důraz na vypilovanou hratelnost. Plošinovka vás zkrátka musí chytit hnedle od začátku a musí vám nabízet stále nová překvapení – což právě tato hra zvládá na jedničku. Hned jak se objevíte na obrazovce vám bude jasné, že Sly Cooper nebude jen tak ledajaká a stále se opakující hopsačka. Grafická stránka je příjemně stylová a cel-shade technologie sem skvěle zapadá!
A tak se procházíte plynule krajinou a pomalinku se vžíváte do role svého hrdiny a zkoušíte, co vlastně všechno dovede. Na to, jak zjednodušené ovládání hra má, umí toho Sly opravdu požehnaně a i jinak všemocná Lara bude Sly Cooper and the Thievius Racoonus blednout závistí, až ho uvidí v akci. Takže k jeho pohybovým schopnostem patří běh, opatrná chůze, skok, balancování na úzkých plošinkách, zachytávání se okrajů, brodění ve vodě (doufám, že bude umět i plavat ) či šplhání po čemkoliv. Tyto pohyby jsou základní a budete je tedy využívat ponejvíce. Jenže ještě jsou tady speciální aktivity a to díky důmyslně navrženým úrovním. Některé levely jsou klasickým příkladem plošinkovitého klišé, v jiných již budete muset používat svůj důvtip a nemine vás ani infiltrace nepřátelským územím. Právě stealth akce je oním prvkem, proč se Sly Racoon odlišuje od ostatních titulů tohoto žánru. Plížení kolem zdí a koukání za roh, abyste zjistili situaci, jsou jen jedním střípkem ze zdejších stealth možností.

Namísto střelných zbraních využíváte jakýsi hák (nebo spíše srp) na tyči, který slouží nejen jako dokonalá zbraň, s níž zvládnete i menší komba, ale také jakožto pomocník při dalších pohybových činnostech. A nejenom v tomto kontextu oceníte vysokou interaktivitu herního prostředí, což u plošinovek není až tak moc častý jev. Samozřejmě, rozbíjení beden, sudů a podobných objektů tu bylo vždycky, ale vesměs se jednalo o stále stejné věci, na něž jste byli nějak viditelně upozorněni. Zde - díky perfektně zvládnutému hernímu enginu, pasuje všechno do sebe zcela přirozeně a navíc, nejednou budete překvapeni, jak bohatá hranice interakce tu byla tvůrci nastavena. Takže můžete jen tak chodit a ničit skoro vše, na co padne vaše oko.

Sly Cooper and the Thievius Racoonus

Aby aspekt, že se jedná také o jakousi kreslenou zábavnou parodii na MGS byl co nejdokonalejší, nebudete v tomto dobrodružství sami. I zde můžete používat "vysílačku", skrze kterou vám bude radit a pomáhat váš věrný kolega. Díky tomuto zařízení se můžete dokonce rozhlížet po blízkém okolí a odhalit tak eventuelní nebezpečí číhající v dáli. Další jemnou narážkou je systém schovávání a přeprava v sudu přes velmi dobře střežená místa, kde špatný pohyb znamená okamžitou smrt. Nechybí ani mapa, po níž můžete libovolně cestovat a navštěvovat i starší lokace. Pro milovníky klasických plošinovek tu je samozřejmě opět vděčný motiv sbírání mincí a přeskakování přes cokoli. Inteligence nepřátel není nijak na výši a tak stačí dobře mířená rána a zbude vám z nich hromádka drobných. Na druhou stranu, Sly také není zrovna neprůstřelný…

Co ještě dodat. Vypadá to na další nesmírně zajímavý projekt a jediné, čeho se obávám, není ani tak možné upadnutí do stereotypu, jako spíše celková délka hry. Doufám proto v přídavek nějakých miniher, doufám ve využití dopravních prostředků a pokud tuhle skládačku dáme do kupy, vznikne tady další skvělá plošinovka, navíc okořeněná sympatickým stealth nádechem. Datum vydání je prozatím stanoveno na konec tohoto roku, v horším případě na začátek 2003.

A závěrem přijměte naše tradiční pozvání do galerie screenshotů.