Panda

Panda

Smutný rok bez novinek

  • 26
Krize omezí vznik her s novými příběhy, EA i Microsoft propouští jako o život, Sony sází na barvy a hry kazí mezilidské vztahy.

Call of Duty: World at WarTento výlet do světa herního průmyslu bude neveselý. Je to samé propouštění a špatné zprávy. Omlouváme se a na depresi doporučujeme výlet do mírně promrzlé přírody. Nic jiného se nedá dělat.

Se zprávou o tom, že se letos vydavatelé nebudou pouštět do vývoje nových herních sérií, přišel v rozhovoru pro odborný server GamesIndustry.biz výkonný ředitel Sega Europe Mike Hayes. Je to logické, každá nová herní série znamená pro vydavatele zvýšené riziko, že mezi hráči neuspěje. Proto se EA nebo Take Two tak dlouho drží každoročních aktualizací sportovních her, proto máme tolik dílů Call of Duty. Stejný přístup ale zároveň vede k tomu, že si hráči tak často stěžují, na absenci originality u nových her. 

Nové hry ale neohrožuje jen finanční krize. Další riziko spočívá v přemíře kvalitních her na trhu. Tento problém se jako tradičně projevil před Vánoci, kdy se nové hry skvěle prodávaly pár týdnů a pak se nad nimi zavřela voda. Nebo je spíš převálcovala konkurence.

Mike Hayes naopak odmítnul, že by za zhoršenými prodeji některých titulů byla vysoká cena, přestože prodejci ke snižování cen před Vánoci sahali častěji než kdy jindy v historii. Možná mají pravdu oba, člověk má jen omezené množství času, který může hrám věnovat. A pokud by si normálně koupil jen jednu hru na měsíc, sleva ho přiměje k otevření peněženky.

„Ve výsledku budou vydavatelé na trh uvádět menší počet titulů. Uvidíme, jestli to bude znamenat nižší míru inovace a větší důraz na pokračování úspěšných her,“ filozofoval Heyes. Sám se pak přiznal k tomu, že Sega opouští okrajové žánry, kterými chtěla zvýšit svůj podíl na trhu, a bude se soustředit pouze na silné hry – do nich ale počítá i nová prostředí.

Důraz na pokračování ověřených her přitom otevřeně přiznali i šéfové dalších herních firem, zejména EA, kteří chtějí ekonomickou krizi pokořit právě kombinací propouštění a vydávání x-tých pokračování svých slovutných sérií.

Spore CreaturesOstatně jinak si nelze vyložit ani zprávu, že už v průběhu tohoto roku spatří světlo světa hned čtyři nové tituly vycházející z nového námětu Spore.

Čtveřici tvoří Spore Galactic Adventures, Spore Creature Keeper, Spore Hero a Spore Hero Arena. Spore Galactic Adventures je datadisk pro PC verzi Spore a k dispozici by měl být už na jaře. Hráči si v rámci datadisku budou moci vytvořit vlastní příběhy pro své příšerky a sdílet je s ostatními podobně jako návrhy samotných příšerek. Spore Creature Keeper je samostatná nová hra pro PC zaměřená na malé děti, představte si to jako zoologickou zahradu se zvířátky, která si sami vymyslíte a pak se o ně musíte starat.

Spore Hero je také samostatná hra, EA s ní chtějí ovládnout platformu Nintendo Wii, na které se jim zatím příliš nedařilo. Hlavním lákadlem má být samozřejmě možnost ovládání hry s plnou podporou Wiimote. A aby toho nebylo málo, dočkají se i majitelé Nintenda DS, pro které je určeno Spore Hero Arena. Obě hry pro herní zařízení od Nintenda by měly na trh přijít na podzim.

Z krize vyjdou silnější
Electronic Arts před tím, než krize propukla naplno, tvrdili, že jich se problémy nedotknou. Uběhlo pár měsíců a EA rozhodli o propuštění celé tisícovky lidí. O místa přišli lidé ze studií Black Box, Tiburon a Pandemic, další jsou na řadě. A postoj EA? Jednoznačně zaměřený na investory: „Nemůžeme poskytnout žádné konkrétní informace o tom, kolik lidí a odkud, propustíme. Provádíme ale radikální řezy v našich nákladech, abychom firmu posílili.“ Tolik tiskový mluvčí Electronic Arts.

Need for Speed UndercoverFirma oznámila snížení počtu pracovních míst o 6 procent už v říjnu při oznámení čtvrtletních hospodářských výsledků. V prosinci pak EA zveřejnili informaci, že počet propuštěných bude vyšší. Těsně před Vánoci pak firma oznámila, že propustí již zmíněnou tisícovku lidí, tedy desetinu všech svých zaměstnanců.

Podle neoficiálních informací se má další vlna propouštění dotknout zaměstnanců EA v Británii, Rumunsku nebo Švýcarsku. Další podrobnosti můžeme očekávat už 3. února, kdy firma oznámí nejnovější hospodářské výsledky. Obáváme se, že to bude krvavější než fatality v Age of Conan.

Games for Windows Live bez bosse
Propouštění v Microsoftu se navzdory předpokladům a výsledkům herní divize dotklo i oblasti zábavy. O křeslo přišel generální manažer pro Games For Windows Live Chris Early a vývojáři z Aces Game Studios, tvůrci série Microsoft Flight Simulator. Za odvoláním šéfa Games for Windows Live může být i obecně malá popularita této služby mezi hráči i herními vydavateli.

Zlepšení nepřišlo ani ve chvíli, kdy Microsoft zrušil placení za přístup k online hraní titulů začleněných do GFWL. Aby toho nebylo málo, na dlažbě se má podle VentureBeat ocitnout přibližně 30 procent betatesterů z herní divize, která má jako celek projít restrukturalizací.

Trumfové barvy PSP
Sony ještě na jaře v Japonsku nabídne čtyři nové barvy kapesní PlayStation. Karnevalová kolekce obsahuje jasně modrou, zářivě červenou (od 5. března), svítivě žlutou a oduševnělou zelenou (od 19. března). Cena je stanovena na stejnou úroveň jako u tradiční černé. Pod veselými kryty se skrývá nejmodernější revize PSP-3000. Uvedení na trh bude doprovázet speciální „value pack“, který kromě samotné hračky nabídne 4GB paměťovou kartu, sáček, poutko na ruku a lešticí hadřík. Ve stejném období na trh zamíří také balíček s krytem baterie v nových designech.

PSP carnivalUvádění nových barevných variant je zejména v Japonsku jistý způsob, jak oživit prodeje staršího hardwaru a v omezené míře funguje i na západní polokouli.

Stačí si vzpomenout na holčičí růžovou PS2 nebo speciální verze Xboxu 360. Pokud to opravdu platí, nejspíš se dočkáme i nových barevných variant PlayStaiton 3. Ta se totiž pořád potýká s neuspokojivými prodeji, kterých si všímají i finanční analytici. Ti očekávají, že letos Sony prodá v USA přibližně 4 miliony PS3, předchozí odhad počítal s více než šesti miliony prodaných kusů.

Zklamaný mladý vědec
Alex Jensen, student Brigham Young University pod vedením své profesorky Laury Walker publikoval výsledky studie, která ukazuje na to, že videohry kazí vztahy mezi hráči a jejich okolím.

Výzkum vychází z dotazníků vyplněných 813 studenty, jeho výsledky ukázaly, že s rostoucím počtem hodin strávených hraním klesá kvalita vztahů hráčů s vrstevníky i rodiči. Důvody se mohou lišit. Může to být tak, že člověk kvůli hraní omezuje ostatní sociální aktivity. Nebo naopak, člověk nespokojený se svým sociálním životem může utíkat do virtuálních světů. Vyberte si. Dobrou zprávou ale je, že podle autorů výzkumu videohry automaticky neznamenají konec vztahů, záleží jen na lidech.