Soccer Manager – hurá na fotbal

12:00aktualizováno  15. února 2003 10:16
Už několik let kraluje fotbalovým manažerům série Championship Manager a série Premier League Manager od společnosti EA Sports jí jenom marně šlape na paty. Do party se nedávno přidal další kousek – Soccer Manager. Je tak dobrý, aby se vyrovnal konkurenci, nebo je jen dalším průměrným titulem? Račte tipovat…

Soccer Manager

Je podivné, ne-li záhadné, proč se někteří vývojáři pouští do her, na kterých je hnedka vidět, že se nikomu nebudou líbit. V dnešní době je hotová sebevražda vydat titul, který se nemůže prosadit, protože oproti hrám ze stejné kategorie nenabízí nic navíc a je ve všem horší než kousky stejného ražení. Fotbalový manažer jménem Soccer Manager je nádherným příkladem takovéto hry. Všichni ví, že nejlepší fotbalový manažer je Championship Manager a že tuhle sérii nikdo nemůže překonat, neboť je prostě (skoro) dokonalá. Ale přesto někdo vydal titul, který by nebyl úspěšný ani před několika lety. Pokud jste někdy pochybovali o kvalitách Championship Manageru a už vás omrzel, zahrajte si Soccer Manager a uvidíte, jak se ke své oblíbené hře rychle vrátíte.

Na Soccer Manageru je už na první pohled vidět, že se nejedná o nějakou bombu, ba ani o průměrný titul. Grafika je otřesná, ovládání zbytečně složité a výběr lig i mužstev není nikterak velký. To by příliš nevadilo, jenže soupisky týmů jsou zoufale neaktuální, staré, a to i u špičkových týmů a národních mančaftů. Soccer Manager Mimochodem, ve hře není licence na skutečná jména, a tak se třeba v sestavě Barcelony můžete setkat s fotbalisty jako Riveldo nebo Kloivert. No, dejme tomu, že by se to dalo přežít, nicméně přichází další problém. Síla jednotlivých hráčů vůbec neodpovídá realitě a hvězdy špičkových týmů díky podcenění ze strany autorů zahřívají jenom lavičku nebo čekají na příležitost v rezervě.

Nerealističnost se táhne celou hrou a díky tomu dostává hratelnost pořádně na frak. Fotbalisté působí jako banda simulantů a lenochů. Po deseti odehraných zápasech se unaví, zraní a vy musíte všemožně lepit sestavu. Většina zranění vyřadí hráče na velmi dlouhou dobu, takže se vám na marodce sejde klidně i deset chlapů. V tu chvíli můžete všechno rovnou zabalit, protože mužstvo může čítat maximálně dvacet hráčů. Další nedomyšlenou a totálně hloupou věcí je ukončení kariéry. Přestože mužstvo šlape a daří se mu, z ničeho nic se objeví zpráva, že ten a ten fotbalista chce ukončit kariéru, i když je třeba ještě mladé ucho a zrovna v té době podává životní výkon. Ve hře je plno takovýchto nedodělků, jako poslední můžeme jmenovat například návštěvnost stadionu. Soccer Manager Ta se může jevit jako nepodstatná, ale valná část příjmů do kasy plyne ze vstupenek. Ovšem ať hrajete sebevíc dobře a mužstvo šlape, nikdy se stadion nezaplní ani do tří čtvrtin. Netřeba připomínat, kolik lidí ve skutečnosti chodí na fotbal v Anglii či ve Španělsku a nakolik jsou tam plné stadiony.

Peníze jsou podstatnou částí Soccer Managera. Kromě nakupování posil jsou potřeba k tréninku. Hráči nemají charakteristiky jako v ostatních manažerech, ale každý fotbalista může za patřičnou sumu natrénovat jeden z mnoha talentů (playmaker, dirigent obrany, centrování, rychlost atd.). No, nápad to je dobrý, bohužel je docela jedno, jestli obránce ovládá talent „hlídač“ nebo „tvrďák“, protože to na jeho výkon stejně nemá vliv. Sílu týmu neovlivňuje ani nastavení taktiky, které je doslova ubohé, a jediné, co ovlivní výsledek, je forma hráčů a jejich rozestavění v poli.

Samotný zápas lze sledovat pouze jediným způsobem, a to pohledem na hřiště jako v sérii FIFA. Někdo kolem by se měl povalovat obrázek, který ukazuje, jak je tento pohled Soccer Manager „nádherný“ a že něco tak škaredého by neuspělo ani před sedmi lety. Samozřejmě, grafika není u manažerů podstatná, ale proč se autoři do něčeho takového pouštěli? U Championship Manageru naprosto v pohodě funguje systém krátkých zpráv, které informují o vývoji zápasu. (A žádný pohled na hřiště v této hře není a nikomu taky nechybí.) Jinak je grafika celkově, mírně řečeno velmi nehezká a ve srovnání s posledním dílem Premier League Manageru působí amatérsky.

Ostatně, působí tak celá hra. Kromě určování sestavy a taktiky, starání se o peníze a nakupování hráčů, které je mimochodem totálně nelogické, není ve hře nic navíc, co by jí zpestřilo. Žádná komunikace s ostatními kluby nebo vlastními hráči, propracovaný trénink, bohaté nastavení taktiky, nebo originální nápady, prostě vůbec nic. Celá hra je velmi chudá, a proto velmi chudé bude i závěrečné hodnocení. Aspoň, že za chvilku začíná Mistrovství světa, takže o fotbalovou zábavu bude bohatě postaráno.

Soccer Manager
Výrobce: Heart-Line
Vydavatel: JoWood