Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Sociální Online světy

  12:00
Sám nebo ve skupině? Online hry přinášejí možnost hry tisíců lidí na jednom prostoru, znamená to ale, že mají vynucovat interakci hráčů a bránit tomu, aby si hráč užíval na vlastní pěst? S vlnou nových her vše směřuje k volnějšímu pojetí, kdy si na své přijdou všichni. Jsou ale i výjimky.

Problematika hraní ve skupinách a "sólo" je stejně stará, jako první online RPG hry. I když se ve hře mohly potkávat desítky lidí, velkou část času trávila většina hráčů prozkoumáváním podzemních kobek o samotě. Příchod MMORPG, massive multiplayer online roleplaying games, kontrast mezi počtem hráčů na serveru a jejich kooperací jen prohloubil. V každé online hře tak dnes najdete dva tábory, jeden, který volá po větší podpoře hry ve skupinách (a omezení sólování) a druhý, který se naopak snaží prosadit práva hráčů, kteří se raději spoléhají v boji jen na sebe. Naposledy tuto otázku rozbouřil přídavný balíček ke hře Anarchy Online – Alien Invasion, který se soustředí téměř výhradně na hráče, kteří hrají již dlouho a jsou členy velkých organizací.

Emzáci pro vyvolené
Bonusweb časem přinese podrobnou recenzi Alien Invasion (až se Funcomu podaří hru doladit), ale pro ilustraci situace: Alien Invasion do Anarchy Online přinesla jako hlavní prvek invazi mimozemšťanů. S tou jsou spojené nové předměty a speciální dovednosti hráčů, které lze získat pouze v závislosti na zabíjení emzáků. Problém je ale v tom, že mimozemšťany je možné potkat pouze v tréninkových prostorách pro nové postavy nebo až při obraně hráčských měst. Města ale mohou stavět jen velké a bohaté organizace, miliarda kreditů za vybavené město je základ, na který navazují výdaje na údržbu a podobně.

To znamená, že hráči, kteří zaplatili 30 Euro plus daň za rozšíření hry, z tohoto přídavku téměř nic nemají, protože mezi levely 10 (čas opustit výcvikovou oblast) a 150 (minimum pro jakous takous užitečnost při obraně měst) žádnou šanci se k nějakým mimozemšťanům dostat. A v případě hry na vysokých levelech jsou omezeni na spolupráci s nějakou skupinou, která je přizve k obraně svého města. Věřili byste, že na stížnosti a prosby o přidání nějakého mimozemského obsahu pro hráče, kteří nejsou členy organizací, bylo reakcí: "Tohle je MMOPRG, chcete hrát sami, tak si nestěžujte!" Naštěstí to nebyla odpověď oficiální, ale jen snaha o prosazení názoru, že online hry = nucený boj ve skupinách.

Nejen pro blázny
Zajímavý pohled do celé problematiky skupinového nebo sólo hraní přinesl jeden starší rozhovor s vývojáři, kteří pracovali na již zrušené hře Ultima X, pokračování Ultimy Online. Ti na otázku, na jaký typ hráčů se bude UXO soustředit, odpověděli, že se budou snažit uspokojit obě skupiny lidí. Už proto, že i hráči, kteří patřili k nejvíce se socializujícím skupinám, strávili v průměru 60 % svého času ve hře sólo! Toto číslo se samozřejmě liší hru od hry, ale s tím, jak MMORPG hledají nové a nové zákazníky, se bude spíše zvyšovat.

Online hry pomalu přestávají být doménou bláznů, kteří u počítače sedí deset hodin v kuse. Stále větší procento hráčů má zaměstnání (třeba ti původní blázni, kteří dospěli), rodinu a řadu dalších důvodů, které jim brání v setrvání ve hře delší dobu bez přerušení nebo se kvůli něčemu nemohou na hru neustále stoprocentně soustředit. Hra, která neumožní sólovou hru, si tak sama kope hrobeček.

Vlk samotář
Hrát online hru a neúčastnit se skupinových bojů zní možná jako paradox. Řada militantních zastánců "grupování" vám může tvrdit, že to už si rovnou můžete pustit nějaký singleplayer dungeon nebo akční RPG. Jenže interakce s ostatními v prostředí MMOPRG může být dost těžko vztažena jen na hromadné nájezdy na nepřátele. Někomu prostě vyhovuje při samotářském lovu komunikovat s ostatními lidmi ve hře nebo jim prostě vyhovuje role vlka samotáře, který jen nerad přebývá v blízkosti ostatních lidí.

Jaké má hraní sólo výhody? Jednoznačně nezávislost. Čekání, až se sejdou všichni členové týmu, může být poměrně dlouhé. Také se vám nestane, že byste museli ukončit boj předčasně, protože někdo jiný musí končit, a vy se bez něj v dané oblasti neobejdete, ale spíš pojdete. Zároveň se s nikým nemusíte dělit o kořist, která vypadne z poražených nepřátel. Také si můžete kdykoliv odskočit pro občerstvení nebo prostě hru vypnout, když budete potřebovat. Na druhou stranu možná nepotkáte skvělé lidi a "levelování" postavičky vám bude trvat déle, než kdybyste bojovali ve skupině.

Skupinová terapie
Hraní ve skupině má samozřejmě také něco do sebe. Kdo někdy hrál dračí doupě alespoň se třemi kamarády, ví, jaká zábava může být jenom komentovat herní výkon spoluhráčů. V online hrách se boj ve skupině vyplácí i z čistě pragmatických důvodů. I když to tak někdy nemusí vypadat, ve skupině se získávají zkušenosti rychleji, nikoliv více zkušenosti za tu samou věc jako sólo, ale díky větší efektivitě týmu můžete zabíjet rychleji slabé potvory nebo si troufnete na potvoru, kterou by člověk sám jen tak nezabil. Většina dungeonů v online hrách je další věc, na kterou můžete bez skupiny spoluhráčů většinou zapomenout.

Speciálně pro skupiny jsou určeny i silné příšery, které většinou po smrti vydají nějaký velice zajímavý předmět. Tato kultura "bossů" odstartovaná EverQuestem je stále ještě velice živá, i když často vede k tomu, že na místě případného výskytu potvory hlídkují členové nějakého silného uskupení. Když se nepřítel objeví, svolají dohromady ostatní, potvoru zabijí, předmět si vezme nejsilnější postava, která jej ještě nemá a příběh se opakuje, čekání na potvoru, zabití, rozebrání pokladu....

Výhodu příslušnosti k nějaké herní organizaci jsou jednoznačné, když začínáte, dostane se vám pravděpodobně podpory od ostatních, ať už v podobě rad nebo vybavení. Navíc se dostanete na místa, kde je to pro vlka samotáře příliš nebezpečné. A také budete svou postavičku rychleji trénovat. Nevýhodou může být příliš velká závislost na ostatních, nutnost přizpůsobit své časové dispozice požadavkům ostatních. Nejlepší je prostě spojit to nejlepší z obou dvou přístupů. A tolerovat lidi, kteří mají jiný herní styl než vy. Provozovatelé her si potom musí uvědomit, že když hráč nebude mít co dělat v okamžiku, kdy členové jeho družiny nejsou online, bude se nudit a možná uteče jinam. Skupinová hra a sólo stránka hry musejí být v rovnováze.

A trocha novinek

Začala očekávaná evropská beta EverQuestu II Začala očekávaná evropská beta EverQuestu II, pokud jste zažádali o začlenění do testování pokračování legendárního EverQuestu, podívejte se dobře do emailové schránky. Pravděpodobně ve složce "nevyžádaná pošta," "spam," nebo "junk mail" najdete email s registračním kódem. Řada českých hráčů už si zkušební postavu vytvořila a hledá ve hře chyby. Další se zatím trápí s downloadem, který někomu běží velice pomalu. V zhledem k blízkému datu vydání hry lze otevřenou betu brát jako test zátěže evropských serverů a také možnost hru si vyzkoušet před spuštěním komerčního provozu.

Dragon Empires nebudou Trochu starší informace, která hřeší na dvoutýdenní periodicitu Online světů. Codemasters, kteří měli vydat MMORPG Dragon Empires, se rozhodli od vydání upustit. Důvodem k ustoupení od projektu, jehož vývoj probíhal několik let, jsou zásadní problémy se serverovým kódem, které by bylo velice nákladné vyřešit. A MMOPRG, která na serveru udrží dvacet lidí najednou, moc masivní bohužel není. Na hru se přitom těšily tisíce fanoušků, část z nich zahájila podpisovou akci, kterou chtějí přimět Codemasters ke změně názoru na budoucnost DE. Moc šancí ale nemají. I když by bylo zajímavé uvolnit kód a nechat herní komunitu, aby se s vývojem poprala sama. Jenže tak business nefunguje.

Záplava datadisků O datadisku Alien Invasion pro Anarchy Online jsem se už zmínil. I přesto, že neobsahuje řadu slíbených věcí (přijdou později), jeho aplikace byla překvapivě pohodová, tedy na standardy Funcomu, který se proslavil katastrofickým spouštěním samotné hry i všech dalších updatů. Další datadisk se chystá pro Shadowbane, bude zaměřený hlavně na PvE (hráči proti monstrům, narozdíl od původního zaměření Shadowbane na boje hráčů mezi sebou) vylepšení se ale dočká i grafika a objeví se nová rasa – vampýři. Sony Online Entertaiment potom finišuje s dokončením dalšího datadisku pro klasický EverQuest s názvem Omens of War. A nakonec dobrá zpráva pro hráče City of Heroes, kteří si již nyní mohou stahovat update A Shadow of the Past, který přinese dvě nové herní zóny, questy, potvory, předměty a také správné hrdinské pláštěnky. A nejlepší nakonec – jde o update dostupný všem hráčům zdarma.

Autor:
Témata: Testování
  • Nejčtenější

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Měl jim pomoci propagovat hru, místo toho ji v přímém přenosu zepsul

Měla to být historická událost v téměř dvacetileté historii online hry MapleStory, nakonec ostře...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Padl další rekord v Magicu. Legendární Black Lotus se prodal za 69 milionů

Neznámý sběratel stanovil nový rekord populární karetní hry Magic the Gathering. I přes to, že se...

Svítící respirátory pro hráče byly průšvih, výrobce platí tučné odškodné

Společnost Razer dostala pokutu ve výši pětadvaceti milionů korun za to, že v době pandemie covidu...

Velké propouštění v Bethesdě, o práci přišli autoři Redfallu a Evil Within

Videoherní společnost Betehsda, která patří Microsoftu, oznámila rušení rovnou několika slavných...

Prezident Nintenda: nástupce Switche oznámíme v tomto fiskálním roce

Po mnoha spekulacích, náznacích a těžko ověřitelných zprávách od leakerů přichází Nintendo s...

Padl další rekord v Magicu. Legendární Black Lotus se prodal za 69 milionů

Neznámý sběratel stanovil nový rekord populární karetní hry Magic the Gathering. I přes to, že se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...