Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sociální Online světy

  12:00aktualizováno  14. září 9:47
Sám nebo ve skupině? Online hry přinášejí možnost hry tisíců lidí na jednom prostoru, znamená to ale, že mají vynucovat interakci hráčů a bránit tomu, aby si hráč užíval na vlastní pěst? S vlnou nových her vše směřuje k volnějšímu pojetí, kdy si na své přijdou všichni. Jsou ale i výjimky.

Problematika hraní ve skupinách a "sólo" je stejně stará, jako první online RPG hry. I když se ve hře mohly potkávat desítky lidí, velkou část času trávila většina hráčů prozkoumáváním podzemních kobek o samotě. Příchod MMORPG, massive multiplayer online roleplaying games, kontrast mezi počtem hráčů na serveru a jejich kooperací jen prohloubil. V každé online hře tak dnes najdete dva tábory, jeden, který volá po větší podpoře hry ve skupinách (a omezení sólování) a druhý, který se naopak snaží prosadit práva hráčů, kteří se raději spoléhají v boji jen na sebe. Naposledy tuto otázku rozbouřil přídavný balíček ke hře Anarchy Online – Alien Invasion, který se soustředí téměř výhradně na hráče, kteří hrají již dlouho a jsou členy velkých organizací.

Emzáci pro vyvolené
Bonusweb časem přinese podrobnou recenzi Alien Invasion (až se Funcomu podaří hru doladit), ale pro ilustraci situace: Alien Invasion do Anarchy Online přinesla jako hlavní prvek invazi mimozemšťanů. S tou jsou spojené nové předměty a speciální dovednosti hráčů, které lze získat pouze v závislosti na zabíjení emzáků. Problém je ale v tom, že mimozemšťany je možné potkat pouze v tréninkových prostorách pro nové postavy nebo až při obraně hráčských měst. Města ale mohou stavět jen velké a bohaté organizace, miliarda kreditů za vybavené město je základ, na který navazují výdaje na údržbu a podobně.

To znamená, že hráči, kteří zaplatili 30 Euro plus daň za rozšíření hry, z tohoto přídavku téměř nic nemají, protože mezi levely 10 (čas opustit výcvikovou oblast) a 150 (minimum pro jakous takous užitečnost při obraně měst) žádnou šanci se k nějakým mimozemšťanům dostat. A v případě hry na vysokých levelech jsou omezeni na spolupráci s nějakou skupinou, která je přizve k obraně svého města. Věřili byste, že na stížnosti a prosby o přidání nějakého mimozemského obsahu pro hráče, kteří nejsou členy organizací, bylo reakcí: "Tohle je MMOPRG, chcete hrát sami, tak si nestěžujte!" Naštěstí to nebyla odpověď oficiální, ale jen snaha o prosazení názoru, že online hry = nucený boj ve skupinách.

Nejen pro blázny
Zajímavý pohled do celé problematiky skupinového nebo sólo hraní přinesl jeden starší rozhovor s vývojáři, kteří pracovali na již zrušené hře Ultima X, pokračování Ultimy Online. Ti na otázku, na jaký typ hráčů se bude UXO soustředit, odpověděli, že se budou snažit uspokojit obě skupiny lidí. Už proto, že i hráči, kteří patřili k nejvíce se socializujícím skupinám, strávili v průměru 60 % svého času ve hře sólo! Toto číslo se samozřejmě liší hru od hry, ale s tím, jak MMORPG hledají nové a nové zákazníky, se bude spíše zvyšovat.

Online hry pomalu přestávají být doménou bláznů, kteří u počítače sedí deset hodin v kuse. Stále větší procento hráčů má zaměstnání (třeba ti původní blázni, kteří dospěli), rodinu a řadu dalších důvodů, které jim brání v setrvání ve hře delší dobu bez přerušení nebo se kvůli něčemu nemohou na hru neustále stoprocentně soustředit. Hra, která neumožní sólovou hru, si tak sama kope hrobeček.

Vlk samotář
Hrát online hru a neúčastnit se skupinových bojů zní možná jako paradox. Řada militantních zastánců "grupování" vám může tvrdit, že to už si rovnou můžete pustit nějaký singleplayer dungeon nebo akční RPG. Jenže interakce s ostatními v prostředí MMOPRG může být dost těžko vztažena jen na hromadné nájezdy na nepřátele. Někomu prostě vyhovuje při samotářském lovu komunikovat s ostatními lidmi ve hře nebo jim prostě vyhovuje role vlka samotáře, který jen nerad přebývá v blízkosti ostatních lidí.

Jaké má hraní sólo výhody? Jednoznačně nezávislost. Čekání, až se sejdou všichni členové týmu, může být poměrně dlouhé. Také se vám nestane, že byste museli ukončit boj předčasně, protože někdo jiný musí končit, a vy se bez něj v dané oblasti neobejdete, ale spíš pojdete. Zároveň se s nikým nemusíte dělit o kořist, která vypadne z poražených nepřátel. Také si můžete kdykoliv odskočit pro občerstvení nebo prostě hru vypnout, když budete potřebovat. Na druhou stranu možná nepotkáte skvělé lidi a "levelování" postavičky vám bude trvat déle, než kdybyste bojovali ve skupině.

Skupinová terapie
Hraní ve skupině má samozřejmě také něco do sebe. Kdo někdy hrál dračí doupě alespoň se třemi kamarády, ví, jaká zábava může být jenom komentovat herní výkon spoluhráčů. V online hrách se boj ve skupině vyplácí i z čistě pragmatických důvodů. I když to tak někdy nemusí vypadat, ve skupině se získávají zkušenosti rychleji, nikoliv více zkušenosti za tu samou věc jako sólo, ale díky větší efektivitě týmu můžete zabíjet rychleji slabé potvory nebo si troufnete na potvoru, kterou by člověk sám jen tak nezabil. Většina dungeonů v online hrách je další věc, na kterou můžete bez skupiny spoluhráčů většinou zapomenout.

Speciálně pro skupiny jsou určeny i silné příšery, které většinou po smrti vydají nějaký velice zajímavý předmět. Tato kultura "bossů" odstartovaná EverQuestem je stále ještě velice živá, i když často vede k tomu, že na místě případného výskytu potvory hlídkují členové nějakého silného uskupení. Když se nepřítel objeví, svolají dohromady ostatní, potvoru zabijí, předmět si vezme nejsilnější postava, která jej ještě nemá a příběh se opakuje, čekání na potvoru, zabití, rozebrání pokladu....

Výhodu příslušnosti k nějaké herní organizaci jsou jednoznačné, když začínáte, dostane se vám pravděpodobně podpory od ostatních, ať už v podobě rad nebo vybavení. Navíc se dostanete na místa, kde je to pro vlka samotáře příliš nebezpečné. A také budete svou postavičku rychleji trénovat. Nevýhodou může být příliš velká závislost na ostatních, nutnost přizpůsobit své časové dispozice požadavkům ostatních. Nejlepší je prostě spojit to nejlepší z obou dvou přístupů. A tolerovat lidi, kteří mají jiný herní styl než vy. Provozovatelé her si potom musí uvědomit, že když hráč nebude mít co dělat v okamžiku, kdy členové jeho družiny nejsou online, bude se nudit a možná uteče jinam. Skupinová hra a sólo stránka hry musejí být v rovnováze.

A trocha novinek

Začala očekávaná evropská beta EverQuestu II Začala očekávaná evropská beta EverQuestu II, pokud jste zažádali o začlenění do testování pokračování legendárního EverQuestu, podívejte se dobře do emailové schránky. Pravděpodobně ve složce "nevyžádaná pošta," "spam," nebo "junk mail" najdete email s registračním kódem. Řada českých hráčů už si zkušební postavu vytvořila a hledá ve hře chyby. Další se zatím trápí s downloadem, který někomu běží velice pomalu. V zhledem k blízkému datu vydání hry lze otevřenou betu brát jako test zátěže evropských serverů a také možnost hru si vyzkoušet před spuštěním komerčního provozu.

Dragon Empires nebudou Trochu starší informace, která hřeší na dvoutýdenní periodicitu Online světů. Codemasters, kteří měli vydat MMORPG Dragon Empires, se rozhodli od vydání upustit. Důvodem k ustoupení od projektu, jehož vývoj probíhal několik let, jsou zásadní problémy se serverovým kódem, které by bylo velice nákladné vyřešit. A MMOPRG, která na serveru udrží dvacet lidí najednou, moc masivní bohužel není. Na hru se přitom těšily tisíce fanoušků, část z nich zahájila podpisovou akci, kterou chtějí přimět Codemasters ke změně názoru na budoucnost DE. Moc šancí ale nemají. I když by bylo zajímavé uvolnit kód a nechat herní komunitu, aby se s vývojem poprala sama. Jenže tak business nefunguje.

Záplava datadisků O datadisku Alien Invasion pro Anarchy Online jsem se už zmínil. I přesto, že neobsahuje řadu slíbených věcí (přijdou později), jeho aplikace byla překvapivě pohodová, tedy na standardy Funcomu, který se proslavil katastrofickým spouštěním samotné hry i všech dalších updatů. Další datadisk se chystá pro Shadowbane, bude zaměřený hlavně na PvE (hráči proti monstrům, narozdíl od původního zaměření Shadowbane na boje hráčů mezi sebou) vylepšení se ale dočká i grafika a objeví se nová rasa – vampýři. Sony Online Entertaiment potom finišuje s dokončením dalšího datadisku pro klasický EverQuest s názvem Omens of War. A nakonec dobrá zpráva pro hráče City of Heroes, kteří si již nyní mohou stahovat update A Shadow of the Past, který přinese dvě nové herní zóny, questy, potvory, předměty a také správné hrdinské pláštěnky. A nejlepší nakonec – jde o update dostupný všem hráčům zdarma.

Autor:


Témata: Testování

Nejčtenější

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Nejpopulárnější streamer Ninja nechce natáčet se ženami

Richard Tyler Blevins aka Ninja

Než aby se stal předmětem drbů, nebo byl nařknut z nemístného flirtování, tak se raději oblíbený streamer Ninja úplně...



Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Osm a jedna exkluzivní klasika, které by si zasloužily remake na PS4

Killzone 2

Po fenomenálním Shadow of the Colossus vývojáři z Bluepoint Games oznámili, že se chystají na další remake. Půjde opět...

Další z rubriky

Vive Wireless Adapter zbaví virtuální realitu kabelů, v prodeji v září

Vive Wireless Adapter

Periferie Vive Wireless Adapter umožní zbavit se u virtuální reality HTC Vive propojovacího kabelu mezi headsetem a...

Podívejte se na úžasné prostory, ve kterých trénuje e-sportový tým OMG

Stejně jako běžní sportovci i profesionální hráči počítačových her musí někde...

Stejně jako běžní sportovci, i profesionální hráči počítačových her musí někde trénovat. Čínský tým OMG má k dispozici...

Cyberpunk 2077 od tvůrců Zaklínače se představuje na nových obrázcích

Cyberpunk 2077

Připravovaná sci-fi hra na hrdiny Cyberpunk 2077 se na herní akci Gamescom představila na nových obrázcích, podívejte...



Najdete na iDNES.cz