Socom: U.S. NAVY SEALs Fireteam Bravo

  12:00aktualizováno  20. července 3:36
PSP trpí nedostatkem akčních 3D her z vlastního pohledu. To je prostě fakt. Je pravda, že takový Sprinter Cell už delší dobu okupuje naše handheldy, ale SOCOM je SOCOM, nemyslíte?

Socom: U.S. NAVY SEALs Fireteam Bravo SOCOM na PSP není žádná novinka. Tato hra vyšla v Americe již minulý rok na podzim, u nás pak v dubnu, ale k recenzi se k nám dostala až teď. Po na kolena sraženém SOCOMu 3 na PS2 se podíváme na to, jak vypadá jeho kopie na „malém velkém PSP“ a zjišťujeme, že přestože má s PS2 verzí mnoho společného, o stejný produkt se v žádném případě nejedná. Fireteam Bravo, jak zní podtitul verze pro PSP, je více akční střílečka než taktický stealth titul, i když, jak si to uděláš… Tichý postup je i zde možný, ale nespíš se k němu nikdy nebo alespoň ne příliš často neuchýlíte. Akce je akce.

Další tlačítka by v tomto případě byla zbytečná jako kolečko od vozíku, vše je přehledné a jednoduché.

Socom: U.S. NAVY SEALs Fireteam Bravo Fireteam Bravo je hra se vším, co by moderní hra na PSP měla obsahovat: kvalitní animace, rozličné mise, pěkná grafika, WiFi multiplayer, komunikace se svým PS2 bratříčkem, možnost připojení headsetu a odemykatelné bonusy. Když je toho všechno velké množství, tím lépe. SOCOM toto všechno splňuje na jedničku a není to vůbec taková nuda, jako SOCOM 3 na PS2.

Hned na začátku hra nabídne přehledné menu, za které by se nemusel stydět ani šikmooký designér prostředí PSP. Kampaň je hlavní částí hry. K dispozici je 14 misí ve čtyřech oblastech: Chile, Maroko, Jižní Asie a Polsko. Naši sousedé mají asi radost, že ve hře slyší vlastní jazyk. Nás to spíš pobavilo, přestože jsme ji nejprve měli, zblblí z Blacku, za ruštinu. Jestli v Jižní Asii mluví skutečně jihoasijsky jsme zkontrolovat nemohli, ale budeme věřit týmu Zipper Interactive (dříve nezávislá vývojářská společnost založená už v roce 1995 Jimem Boslerem a Brianem Soderbergem, kterou SCE koupila na začátku letošního roku, přičemž jí nechala při vývoji her Socom: U.S. NAVY SEALs Fireteam Bravo volnou ruku).

Jelikož se jedná již o třetí pokračování SOCOMu na konzolích, nemá příliš smysl hloubat nad stylem hry, ale přesto si můžeme povědět aspoň o rozdílech mezi verzemi na PS2 a PSP. Největším rozdílem je strohý fakt, že v akci nejste ve čtyřech, ale jen vy a kolega. Je to prostě dáno limitem PSP. Na druhou stranu ale zjišťujeme, že ve dvou se to lépe táhne, protože máme lepší přehled o kolegovi, protože je jen jeden. Není nutné starat se o to, kde se kolega nachází, protože pokud od nás nedostal žádný rozkaz, drží se nás jak lejno košile a máme ho stále za zadkem, takže o starost méně.

Kdyby měl každý voják po kapsách jen kalašnikovy, byl by de facto nahý.

Socom: U.S. NAVY SEALs Fireteam Bravo Tohoto kolegu můžeme zneužít vlastně na cokoli, co můžeme udělat sami. Vysíláme tedy parťáka otvírat dveře, zničit generátor nebo vystřílet místnost, mezitím co my si v klidu stojíme opření o futra a čekáme na větu „cleared“. Spolu s možností „zamčení“ cíle ovšem může nezasvěcený nabýt pocitu, že je hra moc snadná. Popravdě řečeno, je. Navíc není ani příliš dlouhá, ale na druhou stranu, pokud chcete odemknout všechny tajné zbraně, postavy a funkce, budete hru projíždět pořád dokola a plnit i nepovinné nebo skryté úkoly.

Ve zvláštním menu Extras je naštěstí přesně uvedeno, co přesně na který bonus potřebujete splnit. Jednou je to likvidace všech nepřátel, jindy sesbírání všech tajných materiálů nebo dokonce nutnost dorazit dřív na konkrétní místo a sebrat materiály dříve, než s nimi helikoptéra odletí. U údaje je také uvedeno, v jaké misi lze bonusový úkol provést. Fireteam Bravo má tedy krátký Socom: U.S. NAVY SEALs Fireteam Bravo singleplayer, ale zato vcelku nedokončitelný na 100%. A to nepočítám multiplayer po WiFi nebo v režimu AdHoc. Veškeré vychytávky se navíc dají naučit v tréninkovém režimu a když jó nebudete vědět, co roupama, můžete si sami sestavit vlastní misi z těch, co jste už dokončili: zvolíte místo, typ akce (eliminace, sesbírání předmětů, sabotáže, odvedení rukojmích, cesta z místa A do místa B bez spatření nepřítelem atd.) a obtížnost. Možnosti vyblbnutí jsou obrovské, takže krátký singleplayer se dá pro jednou odpustit.

Verze SOCOMu na PSP je sice „ošizená“ o některé věci, které má PS2 verze navíc, nicméně v tomto případě je to akorát ku prospěchu. Byli jsme mile překvapeni, jak si vývojáři poradili s omezeným počtem ovládacích prvků u PSP. V tomto ohledu jsme se obávali zbytečně. SOCOM se dá hrát i při plném provozu v MHD. Ovládání postavy je klasické přes analogovou Socom: U.S. NAVY SEALs Fireteam Bravo páčku, s přimáčknutým tlačítkem L lze provádět úkroky a tlačítkem R „uzamknete“ cíl, přičemž při stlačeném R lze L přepínat mezi několika nepřátelskými cíli. Popis trochu zmatený, leč ovládání je skutečně velmi optimalizované a z toho máme opravdu radost. Můžeme se přepínat mezi pohledem třetí osoby a vlastníma očima, zapnout si režim volného pohledu, některé zbraně mají optický zoom nebo termální či noční vidění a mezi jednotlivými režimy přepínáme směrovými tlačítky. Další tlačítka by v tomto případě byla zbytečná jako kolečko od vozíku, vše je přehledné a jednoduché.

Více píce

Vývojáři konečně zjistili, jak přinutit hráče investovat peníze do hry, kterou už hrají. Zipper Interactive spolu se SCEE hodlají vydávat ke hře SOCOM 3 přídavné balíčky a to nejen pro PSP verzi, ale i pro PS2 kolegu. Obě hry, přestože každá trochu jinak navržená, jdou navíc propojit kabelem a přídavné bonusy, levely a zbraně lze přesouvat z PS2 na PSP a naopak, což nejen zvýší popularitu titulu, ale zajistí i další přísun peněz do portmonky Sony (jeden datadisk bude stát kolem 6 dolarů). Stahovatelný přídavný obsah tedy už není pouze výsadou majitelů Xboxu, ani velkým přáním předplatitelů PS3. Zatím to vypadá, že se Sony vydala správnou cestou a že se dočkáme většího počtu stahovatelných přídavků do her a lepší komunikaci mezi PS2 a PSP. Sony totiž poslední dobou vytváří určité tituly pro PS2 a PSP paralelně z důvodu vzájemné kompatibility právě kvůli možnosti přenášení dat (nových balíčků nebo uložených pozic). Není co řešit, za nové levely do své oblíbené hry se ještě nikdo nezlobil.

Socom: U.S. NAVY SEALs Fireteam Bravo Kolečko je vůbec v SOCOMu zajímavé tlačítko. Pokud zaměříte nějaký klíčový objekt, například generátor, který máte odpojit, objeví se na displeji příkaz, který lze provést stisknutím kolečka. Pokud ukazatel nezaměřuje nic důležitého, kolečkem lze vyvolat podobné příkazové menu, jako ve verzi na PS2. Tímto menu lze kolegovi udělit rozkaz typu „plížením plazením vpřed“, „stáhni se“ nebo „útokem tok“ či „do tanku vtank“. Poslední příkaz není zas tak úplně pravdivý, vymysleli jsme si ho, abychom plynule navázali upozorněním, že na PSP verzi chybí ovládání vozidel. Trochu nás tento nepříjemný fakt rozmrzel, ale po dotáhnutí hry do konce jsme zjistili, že díky výborně navrženým a nápaditým misím nebudeme potřebovat nic jiného než vlastní nohy, ale i tak jsme se bavili.

Kdyby měl každý voják po kapsách jen kalašnikovy, byl by de facto nahý. Proto i naši vojáci nejsou žádná másla a disponují navíc i

Klady a zápory

Plus Kompaktní kapesní zábava
Plus Zajímavé mise
Plus Plno odemykatelných bonusů
Plus Multiplayer
Plus Propojitelnost s PS2 verzí

Mínus Žádná vozidla
Mínus Občas trhané
Mínus Krátká hlavní kampaň

granáty. Přesto jsme i nadále upřednostňovali způsob „když je někde hodně lidí, pošlu tam bráchu, on se o ně postará“. Někdy je však nutná opatrnost a zbraně hromadnějšího ničení než je smršť kulek. Protože když jste se zdravím na štíru, nepomůže vám ani originál svěcená voda, ani save. Ukládat postup lze totiž jen na konci mise. Ostříleným vojákům to ale vadit nebude. Mise jsou navržené tak, aby nenudily a aby stačily být dohrány během jízdy autobusem z pražského Černého mostu do Brandýsa.

Shrnutě řečeno, oprava „velkého“ SOCOMu do PSP se povedla na výbornou. Jednotlivé oblasti jsou rozděleny kvalitními renderovanými animacemi, grafika souhlasí s trendem na PSP a funkce, kterými hra oplývá, jsou využity snad všechny. Na závěr se snad jen můžeme zmínit o chystaném druhém dílu, který by měl kromě změny počasí obsahovat i vylepšený systém zaměřování a další zajímavé mise.

Socom: U.S. NAVY SEALs Fireteam Bravo
Výrobce/Distributor Zipper Interactive / Sony
Platforma PlayStation Portable
Ukládání pozic: 688 kB
Multiplayer: ano
Verdikt: Zábavná vojenská akce, kterou nemůže příliš rozhodit ani to, že je relativně krátká.
Hodnocení: 85% (info)

Autor:

Nejčtenější

Závislost na videohrách? Jen chyba rodičů, říká populární streamer Ninja

Richard Tyler Blevins aka Ninja

Tyler Blevins, jeden z nejslavnějších hráčů na světě, vystupující pod přezdívkou Ninja, se svým vyjádřením na Twitteru...

Fallout 76 pokazil, co mohl. A kazit nepřestává

Fallout 76

Neúspěch Falloutu 76 není bohužel příliš velikým překvapením. Pojďte si s námi připomenout, co vše Bethesda udělala...

OBRAZEM: Podívejte se na ta nejhorší tetování inspirovaná videohrami

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí...

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí naší kultury. Této módě se samozřejmě...

EA odstraňují ze svých her sportovce obviněné z násilí proti ženám

FIFA 19

Hvězda amerického fotbalu Kareem Hunt byl propuštěn z týmu Kansas City Chiefs kvůli fyzickému napadení mladé dívky....

Nejlepší hry roku 2018: nominujte své favority

Assassin’s Creed Odyssey

Závěr roku již tradičně patří anketě Hra roku. A protože je to čtenářská anketa, o tom, které hry se v hlasování na...

Další z rubriky

RECENZE: Český Project Hospital je simulátor nemocnice pro náročné

Project Hospital (beta)

Virtuální správa nemocnice nemusí být jen v humorném duchu. Project Hospital sice evokuje kultovní Theme Hospital, ale...

Nový přídavek k českému Kingdom Come je po všech stránkách trapný

Kingdom Come: Milostné dobrodružství bodrého rytíře Pana Jana Ptáčka

Nejlepší česká hra posledních let ani napodruhé nedostala takový přídavek, jaký by si zasloužila. Milostné...

RECENZE: Thronebreaker je parádní karetní Zaklínač. I bez Geralta

Thronebreaker: The Witcher Tales - obrázky z recenzování

Sběratelských karetních her je v poslední době tolik, že by je nespočítal ani pacient trpící chronickou mnohoprstostí....

Najdete na iDNES.cz