SOCOM: US Navy Seals - první dojmy

  • 36
Pakliže se vám alespoň trochu zamlouval projekt Conflict: Desert Storm, měl bych tady pro všechny fanoušky žánru taktické akce další PS2 alternativu. Alternativu, disponující jednak online podporou, ale vedle toho i silnou singleplayerovou kampaní, jíž se vám v krátkosti pokusíme přiblížit.

Vojenská tematika a žánr taktické akce získává na stále větší popularitě, o čemž se budou moci přesvědčit i majitelé konzolí PS2, pro něž se tu na jaře příštího roku objeví rozhodně zajímavý titul SOCOM: US Navy Seals. Třebaže jeho zaměření je podobné, co v případě nedávno recenzovaného Conflict: Desert Storm, je důležité říci, že SOCOM se na videoherním trhu objevil o něco dříve, než zmíněný konkurenční kus. Jedná se o online projekt od firmy Sony, který bude jedním z prubířských kamenů avizovaného spuštění online služeb PS2 v Evropě zkraje příštího roku. Ovšem v našich luzích a hájích si o online dispozicích téhle konzole budeme moci nechat jenom zdát - nicméně na SOCOMu je v tomto kontextu přitažlivé to, že nabízí i silnou singleplayerovou podporu, na níž se tímto v krátkosti podíváme.

SOCOM: US Navy Seals SOCOM: US Navy Seals

SOCOM je tedy jakousi další sondou do světa speciálních jednotek, které bojují také s teroristy a to ve všech koutech světa. Zde se dění točí okolo amerického námořního komanda SEAL (Sea-Air-Land), do jehož rejstříku patří atak lodí v pobřežních a říčních vodách, osvobozování rukojmích apod. Důležitou součástí těchto aktivit je utajení, jehož si ve hře užijete opravdu do sytosti. Stejně jako v Desert Storm zde budete řídit skupinu čtyř elitních vojáků, ale na rozdíl od konkurenčního projektu se chopíte aktivního ovládání pouze jednoho z nich, přičemž ostatní budou kooperovat skrze opravdu bohatou škálu příkazových parametrů, díky nimž dokážete v akci provádět kupu věcí.
Ale ještě než se k nim dostaneme, v krátkosti bych ještě zmínil, že hra sluje vskutku pozoruhodnou interakcí. Těla zlikvidovaných oponentů se dají odtahovat do stínů, jejich zbraně lze sbírat, jakékoliv dveře jdou otevřít a zase zavřít, nemluvě o (de)aktivování potřebných spínačů, dokonce je možné přelézat bedny a tohle všechno prosím díky inteligentnímu hernímu interfacu! Po přiblížení se k dané věci či objektu se totiž na obrazovce objeví charakteristická ikona zohledňující možné provedení nějaké konkrétní činnosti a při stisknutí akčního tlačítka můžete pak např. otevřít zavřené dveře nebo položit bombu. Jinak pohybové dispozice vedle plazení nabízejí i decentní skákání, takže nehrozí co v případě Desert Storm, že byste museli obíhat zídku, která vám sahá stěží po kolena. Pochvala může směřovat i ke skvěle provedenému zoomu při střelbě, u níž navrch nechybí ani alternativa vyhlížení zpoza rohu. Výtečně!
Tím výčet superlativ ani zdaleka nekončí, protože se konečně dostáváme k taktickým pokynům vydávaným vašim druhům ve zbrani. Tady bych ještě jednou připomenul, že celou vaší partu tvoří čtyřčlenné mužstvo, jež je ještě dále rozděleno na dvojice. Tu první tvoříte vy a váš parťák Boomer, který se vás drží jako klíště a kryje vám záda. Jeho chování lze ještě dále korigovat třeba tím, že mu zadáte, aby střílel na všechny nečekaně se objevivší hrozby. Stealth motiv je zde umocněn klasickým zbraňovým arzenálem, u něhož nechybí tlumičová úprava všech nástrojů rychlého umlčení s charakteristickými to puf puf zvuky. Vedle toho je ovšem klíčová přítomnost druhé dvojice, jíž koordinujete přes nevídaně bohatou nabídku rozkazů, mezi kterými nechybí pokyn k následování, k přemístění se na dané místo (a to buď rychle nebo hodně obezřetně), pokyn pro krytí celé oblasti, pro otevření dveří a v neposlední řadě tu je alternativa vybídnutí k příkladnému vyčištění podezřelé místnosti. Nabídka, kterou jsem však tímto ani zdaleka neuvedl v celém jejím rozsahu, tak nabízí řadu variant, kterak naložit s problémem, přičemž na vše uvedené máte čas, neboť při volbě žádaného povelu se zapauzuje hra. Když si k tomu připočteme navýsost přehlednou mapu celé lokace se zohledněním všech úkolů, možnost úpravy vybavení vašeho týmu ještě před vstupem do akce a také velice příjemné ovládání, dostaneme titul, jenž fanoušky taktických akcí - a nejenom je - snad ani nemůže zklamat.
Ale abych se samou chválou nerozplynul, co mě zatím trochu kazilo dojem ze hraní byla nízká obtížnost, resp. velmi pomalé reakce nepřátel, což nevyvážila ani skutečnost, že se během mise není možné uložit - sejvnout. A dále rozporuplná inteligence vašeho týmu, který občas nevykazoval aktivity, jež by byly adekvátní momentální situaci.

Takže sečteno a podtrženo, SOCOM: US Navy Seals vypadá na první pohled jako velmi podařená hra, která pravděpodobně zaujme i bez toho, že doma nebudete se svou PS2 právě online.

SOCOM: US Navy Seals SOCOM: US Navy Seals


Témata: Sony