Soldier Of Fortune - střílečka plná krve

Máte-li chuť na nějakou pořádnou 3D střílečku, určitě byste měli začít netrpělivě očekávat hru Soldier Of Fortune. A protože vám chceme čekání ulehčit, přinášíme vám následující preview. Ale pozor! Citlivějším jedincům by mohly některé z obrázků, které v něm uvidíte, vzít chuť k jídlu.
Soldier Of Fortune

Původně jsem chtěl toto preview začít krátkou úvahou na téma násilí v počítačových hrách, ale nakonec jsem se rozhodl jinak. Místo toho bych raději všem útlocitným jedincům doporučil nikdy nehrát hru Soldier Of Fortune, raději také dále nečíst tento článek a hlavně se nikdy nedívat na večerní zprávy. Tím jsem doufám učinil zadost své povinnosti vás varovat a mohu přikročit k vlastnímu popisu dojmů z hraní demoverze a informací, které se na mě o této hře několik posledních dnů přímo valily.

Soldier Of Fortune je 3D střílečka. V tomto žánru většinou nevznikají příliš nápadité tituly a je jasné, že SoF nebude v tomto směru výjimkou. To ale vůbec nevadí, protože na tomto poli se nesvádějí souboje v originalitě, ale spíš v oblastech rychlé akce, velkolepé grafiky, realistických zvuků, nápaditosti zbraní a především, nalijme si čistého vína, se tyto hry předhánějí v litrech prolité krve na jednoho protivníka.

Jako základní motto hry Soldier Of Fortune, kterým by se měla odlišit od konkurence, si Raven Software, firma, která již má za sebou pěkných pár špičkových her (např. Heretic 1,2; Hexen 1,2; Take No Prisoners), určila realističnost. Je to zvláštní, ale nejsem si jistý, jestli zrovna v tomto směru uspěla. Soldier Of Fortune Scénář, ve kterém jeden hrdina sám postřílí několik stovek nepřátel a ze všeho vyvázne bez zranění, mi zrovna realistický nepřipadá, "ultra-realistické" zbraně nemají, prý kvůli problémům se zákonem, autentické názvy a podobně. Pokud hledáte realistickou hru, měli byste asi sáhnout spíš po Rogue Spear 3, Rainbow Six nebo SWAT 3, Soldier Of Fortune je totiž více něž cokoliv jiného adrenalinová akční hra.

Jediné, co mně na této hře připadá opravdu realistické, je prostředí, ve kterém se odehrává. A nemyslím tím ani tak to, že navštívíme skutečné lokace po celém světě, jako spíš jejich technické zpracování. Samozřejmě je mi jasné, že grafika není na hrách to nejdůležitější. Na druhou stranu, nebudeme si nic namlouvat, je to to první, co vás na Soldier Of Fortune zaujme. Opravdu vám ručím za to, že Quake II engine, na kterém je hra původně postavena, vůbec nepoznáte. Autoři se totiž nespokojili pouze s přidáním nových moderních technologií. Mimo skoro samozřejmých součástí dnešních her jako jsou 32-bitové textury, S3 komprese, lesklé reflexní povrchy, nebo rozsáhlá podpora motion capture, která umožnila vytvořit dokonalé a navíc rozmanité animace, vytvořili Raven software také vlastní systém pro určování oblasti zásahu.

Soldier Of Fortune

Právě tento systém lokálních zranění je to, co dělá hraní Soldier Of Fortune neopakovatelným zážitkem. Samozřejmě dávno známe pravidlo, že když v 3D střílečce trefíme nepřátele do hlavy, zranění je větší (ale ani to nebylo vždycky zvykem) a postižený se pravděpodobně skácí k zemi. Tady se ale navíc můžeme kochat dokonalými vizuálními efekty a navíc má místo zásahu také vliv na další chování cíle. V praxi to funguje tak, že když někoho trefíte do nohy, tak si můžete být jisti, že se začne v bolestech za nohu chytat. Další trefou do stejného místa mu nohu prostě ustřelíte, chlapík se skácí k zemi a s chroptěním se začne svíjet ve smrtelné křeči.

Sadisté mezi námi si potom ještě vyzkouší střílení do mrtvol, aby zjistili, že po každém dalším zásahu se mrtvola dále zohaví, jdou odstřelit ruce, nohy a taky hlava, což sice signalizuje dobře odvedenou práci autorů, ale také skutečnost, že tato hra bude adeptem číslo jedna pro zákaz prodeje v některých zemích. V této souvislosti je nutno připomenout, že ve hře bude zabudován dětský zámek, kterým můžete snížit množství stříkající krve a odstranit některé ošklivé animace (například přímý zásah brokovnicí do hlavy vypadá opravdu nechutně). Podle mého názoru by tuto funkci ale měli využívat spíše dospělí s odporem k extrémně drastickým výjevům, pro své děti snad radši Soldier Of Fortune vůbec nepořizujte.

Soldier Of Fortune

Na nepřátelích si také nemůžete nevšimnout ještě jedné věci, a to umělé inteligence. Neřekl bych, že se bude jednat přímo o revoluci, jak se nám snaží Raven namluvit v reklamních materiálech, ale některé momenty mě přímo nadchly. Protivníci se schovávají za objekty, pokřikují na sebe, vykukují zpoza rohů, krčením se při střelbě snižují pravděpodobnost, že se trefíte a vůbec předvádějí spoustu zajímavých věcí. Jednoduše, jde poznat, že na tvorbě AI pracovali opravdoví odborníci. Navíc si k tomu přizvali konzultanta - bývalého člena speciálních jednotek Johna Mullinse (po něm Raven pojmenovali i hlavní postavu hry).

Co se týče zvukové stránky hry, splňuje SoF všechny požadavky. Zvuky zní velmi dobře, oběti hezky křičí a chroptí bolestí, střelba je věrně nasamplována, dialogy jsou profesionálně namluvené a podpora A3D a EAX je samozřejmostí. Hudba je, podobně jako v Unrealu, dynamická, což znamená, že ve chvílích, kdy se nic moc neděje, se uklidní a v akčnějších momentech přidá na rychlosti a přispěje tak k vyburcování adrenalinu.

Další silnou stránkou SoF by měl být příběh. Základní dějová linie je sice poněkud klišé: v roli profesionálního vojáka pracujícího pro americkou vládu máte za úkol najít čtyři ukradené jaderné hlavice Soldier Of Fortune a zneškodnit teroristickou organizaci, ale je efektně prezentována v herním engine. Dobře namluvené dialogy (nechybí možnost zapnout titulky) a skvělé animace zaručují dobrou zábavu. Navíc se Raven Software inspiroval Half-Life, a tak se můžeme kochat i krátkými vstupy přímo ve hře.

Hratelné demo obsahuje i multiplayerovou verzi SoF, ale ta zatím není moc propracovaná a působí na mě docela chaoticky. To ale mohlo být způsobeno děsivou pomalostí spojení. Navíc se na hře pořád ještě pracuje, autoři slibují mimo vylepšení přenosu informací po síti i vytvoření jiných typů hraní než klasický deathmatch - například týmovou hru, capture the flag nebo hon na jednoho předem určeného nešťastníka, a proto bych hodnocení multiplayeru raději ponechal na recenzi.

Některé další skvělé vychytávky už budu muset zmínit pouze stručně, takže vězte, že se v Soldier Of Fortune setkáte i s pěkným tutorialem, do dokonalosti dovedeným systémem volby obtížnosti, možností potichu se plížit okolo nepřátel, dvanácti zbraněmi s dvěma módy střelby, spoustou předmětů, bezbrannými civilisty, kteří čekají na záchranu, a v neposlední řadě také skvělou animací zásahu do rozkroku. Je toho prostě spousta a na některé věci jsem navíc určitě zapomněl, ale to nevadí, protože pokud se nestane něco velmi nečekaného, tak k nám brzy dorazí plná verze hry a všechno si to vyzkoušíme na vlastní kůži. Vážně už se nemůžu dočkat.


Témata: Half-life, software