Risk se vyplatil. Horor SOMA prodal téměř půl milionu kopií

  • 5
Ačkoliv náklady na vývoj titulu SOMA překročily rozpočet předchozí hry Amnesia: The Dark Descent a studio Frictional Games se vydalo novým směrem i v oblasti herní náplně, vývojářům se odvážný krok vyplatil. Přitom hrozilo, že fanoušci předchozích her projekt nepřijmou.

Šéf vývoje Thomas Grip v příspěvku na oficiálním blogu odhalil, že hra prodala lehce přes 450 tisíc kusů. Číslo zahrnuje verze pro PC i PlayStation 4 a výsledek pomohl zajistit studio na další roky.

„Navzdory nabobtnalému rozpočtu a obtížné propagaci jsme po roce v pozici, že jsme peníze získali zpět do halíře. A nejen to, jsme i daleko za pokrytím nákladů. Projekt byl velmi úspěšný a my díky tomu můžeme i nadále vyvíjet hry o velikosti a kvalitě srovnatelné se SOMOU. Dokonce chceme mířit ještě výše,“ píše Grip.

Grip přitom odkazuje na výjimečně pozitivní uživatelské hodnocení na Steamu. Ze všech recenzí titul doporučuje 97 % lidí, za poslední měsíc pak 95 % majitelů hry. SOMA je tak nejlépe hodnoceným počinem studia.

SOMA vznikala pět let a studio významnou část rozpočtu využilo například na nahrávání dabingu a 3D modely i animace od externistů. Na rozdíl od předchozích projektů herci pro SOMU dialogy nahrávali třikrát. Správné pojetí dabingu pro atmosféru hry bylo naprosto klíčové.

„Musíte pochopit, že se SOMA ani neblížila sázce na jistotu. Díky předchozí úspěšné hororové hře jsme byli v komfortní pozici, přesto však propagace SOMY nebyla jednoduchá. Pro titul je zásadní práce s určitými tématy a vysvětlit to bylo obtížné,“ tvrdí Grip.

SOMA
SOMA
SOMA

Prostředí hororu SOMA je temné.

Objasnit základní principy Amnesie prý náročné nebylo. Stačilo ukázat, jak hráč za pomoci předmětů zatarasil dveře a schoval se ve skříni. V případě SOMY je však herní náplň vcelku odlišná.

Tvůrci přesto kvůli prodejům v propagačních materiálech využívali větu: „Od autorů Amnesie.“ To však vytvářelo očekávání, že se hra ponese v obdobném duchu.

Vývojářům přitom bylo jasné, že SOMA nikdy nebude tak děsivá jako právě Amnesia. Očekávání se proto pokoušeli zkrotit, přesto „spousta recenzí začíná slovy: ‘No, není to tak hrůzostrašné jako Amnesia’, nebo nějak podobně.“

Výsledkem je však hra, která prodala více kusů a za vyšší pořizovací cenu než Amnesia. Studio se navíc v mezičase rozrostlo a vytváří nyní dva projekty zároveň. Hry jsou však v příliš rané fázi vývoje, a Grip proto nechce odhalovat detaily.