Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sony je na dně s prodeji, Microsoft s cenou

  0:01aktualizováno  0:01
Další týden v herním průmyslu přinesl špatné výsledky pro Sony a Electronic Arts a hrozbu, že Xbox několik let nezlevní.

Minulý týden jsme se věnovali Sony a prvním informacím o hospodářských výsledcích firmy. Opravdu nedopadly dobře a špatné zprávy pro japonskou ikonu tím nekončí. Smutně se na Sony dívají i analytici, kteří na základě dostupných čísel o prodejích došli k závěru, že se Sony nejspíše vůbec nepodaří vydělat alespoň tolik, kolik je stálo, stojí a bude stát vývoj a výroba PlayStation 3. Na odborné konferenci Game on Finance s tímto tvrzením přišla nezávislá analytička Wanda Meloni. Podle ní je už teď zřejmé, že Sony je v nejhorším postavení mezi výrobci herních zařízení.

Společnost DFC Intelligence pak odhaduje, že PlayStation 3 získá mezi 40 a 50 % herního trhu na konci životního cyklu aktuálních konzol (PS2, Xbox 360 a Wii), ztratí tak minimálně 17 % celosvětového tržního podílu, protože v okamžiku největší slávy PlaySatation 2 ovládalo Sony 57 procent „konzolového“ herního trhu.

PS3A co samotné hospodaření Sony? Herní divizi se podařilo snížit meziroční ztrátu na necelou polovinu, z téměř miliardy dolarů na 405 milionů dolarů za kvartál končící v září. PlayStation 3 se přitom prodávala více než dvakrát lépe než ve stejném období roku 2007 – prodalo se 2,43 milionu krabic s PS3, zatímco před rokem to byl jen milion a 120 tisíc kousků.

Firmě se dařilo zdvojnásobit i prodej PS3 her, z necelých jedenácti na jednadvacet milionu kusů, ale ani tento heroický výkon nestačil pokrýt pokles prodejů softwaru pro kapesní PSP a starší generaci herních zařízení v podobě PlayStation 2. U PSP nešlo o dramatický pád, dolů to šlo o pár procent z 12,6 na 11,8 milionu kusů, zato majitelé PS2 neměli nejspíše co kupovat a tak si domů odnesli o osm milionů krabiček méně. Stále však šlo o úctyhodných 14,9 milionu prodaných her.

Sony se potřebuje dostat znovu na koně, a tak hledá nejrůznější cesty, od nových her až po další způsoby ovládání. Na scéně se tak po původně „technicky nevyrobitelném“ bezdrátovém ovladači s podporou vibrací objevují první zmínky o bezdrátovém ovladači, který reaguje na pohyb prostřednictvím ultrazvuku.

Předpokládáme, že nový ovladač, pokud dojde k jeho výrobě, ocení zejména páry, které čekají příchod potomka, a nechce se jim každý týden platit za ultrazvukové vyšetření. Když jsme u těch ovladačů, jak je na tom Sony vlastně s tvorbou zajímavých her pro použití s novou generací kamerky EyeToy?

Electronic Arts v trablech
Další, kdo v uplynulých dnech slyšel hodně špatných zpráv, jsou lidé v Electronic Arts. Jde hlavně o těch 600 lidí, kteří přijdou o práci v rámci úsporného balíčku, kterým chce EA uspořit ročně 50 milionů dolarů a přispět tak k vyrovnání ztrát, které firmu pronásledují.

Jen za druhé čtvrtletí svého aktuálního účetního roku firma přišla o 310 milionů dolarů, přitom její pokladničkou protekla skoro miliarda dolarů.  Za druhý kvartál loňského roku přitom firma přišla „jen“ o 195 milionů při obratu 640 milionů USD. Pro firmu ale ani taková ztráta neznamená zásadní problém, na účtech a v krátkodobých investicích má EA 1,825 miliardy dolarů.

Burnout ParadiseVedení společnosti při konferenci s investory zároveň upozornili na možné zhoršení výsledků v tradičně nejsilnějším, vánočním, období. Na vině má být zpomalení ekonomiky a omezování výdajů na straně zákazníků, kteří se mohou bát třeba ztráty zaměstnání.

Firma v budoucnosti počítá s pravidelnými příjmy ze svých slavných sportovních sérií, online her a nakonec i z online distribuce běžných herních produktů, do které chce investovat v následujících letech na 150 milionů dolarů. Šéf EA je ale trochu mimo realitu, když za úspěch digitální distribuce pokládá pouhých 20 tisíc prodaných kopií hry Burnout Paradise. Z toho by se vývoj kvalitní hry nejspíš nezaplatil. Navíc není vůbec zřejmé, jak si EA elektronickou distribuci maluje.

Představa, že každý vydavatel má vlastní nezávislý digitální kanál a uživatelům běží na pozadí deset různých služeb pro distribuci digitálního obsahu je lehce šílená. Hrůzně působí i myšlenka, že z těchto peněz bude EA financovat pokusy s mikrotransakcemi po vzoru asijských trhů, zejména ve spojení s tím, že ze stejného měšce by měla čerpat i online hra Star Wars: The Old Republic.

Bejeweled Valentine's Day EditionDalším zdrojem zisků se pro EA mají stát nové mobilní platformy, po iPhonu a vydání speciální verze Spore je na řadě Android, pro ten EA přichystali zatím první tři hry ze své nabídky jednoduchých hříček.

Tetris a Monopoly ve verzi Here & Now si mohou majitelé prvního „google phounu“ od T-Mobile stáhnout ze stránek www.eamobile.com – musí tak ale učinit přímo ze své nové hračky. Ještě v průběhu listopadu by do trojky měla přijít hra Bejeweled.  

O Sims 2, SimCity Societies nebo Tiger Woods  PGA Tour 7 pro Android se zatím moc neví, na Windows Mobile, Blackberry i iPhonu už ale tyto hry k dispozici jsou. Když už jsme u toho iPhonu – jeho majitelé si stahují hry v průměru 4x častěji než majitelé ostatních telefonů, podle společnosti Nielsen Mobile si hru už někdy stáhlo 24 % majitelů iPhonu a jen 6 % majitelů ostatních telefonů. A to jde o výsledky z doby před uvedením iPhonu 3G.

Xbox 360 už levnější nebude
Špatnou zprávu nakonec slyšeli i hráči od šéfa britské herní divize společnosti Microsoft. Podle Stephena McGilla je zářijové snížení cen Xboxu 360 na dlouhou dobu poslední.

Toto tvrzení by se vzhledem ke globální cenové politice Microsoftu (co se týká hardwaru) mělo týkat nejen Británie, ale všech oblastí, kde Microsoft Xbox 360 oficiálně prodává. Podle McGilla nabízí Xbox 360 skvělou hodnotu a poslední snížení cen, na které konkurence zatím nereagovala, prý přeneslo výrobní úspory na koncové zákazníky.

Jediná možnost, jak by mohl Microsoft snížit cenu Xboxu 360 během roku nebo dvou je agresivní cenová válka ze strany Sony nebo Nintenda, to se ale nedá očekávat. Jiná varianta se ale může skrývat v postupném vylepšování diskové kapacity nově nabízených Xboxů při udržení stávající ceny.

O blu-ray mechanice ale nejspíš nemá smysl spekulovat, Microsoft se snaží prosadit digitální distribuci HD obsahu. Škoda, že v Čechách máme v případě video obsahu na XBoxu Live stejnou smůlu jako s hudbou a televizními seriály na iTunes.

Autoři:



Nejčtenější

Hardcore hra na přežití simuluje pocení, růst svalů i vypadané zuby

SCUM

Online hra SCUM se snaží o maximální realismus. Budete se muset starat i o takové detaily, jakými jsou pocení, množství...

VR Kanojo je zatím nejambicióznější porno hra pro virtuální realitu

VR Kanojo

O spojení virtuální reality a pornografie už se mluví dlouho. Bude japonská podivnost VR Kanojo znamenat průlom, nebo...



Nikdo ji ještě nehrál, ale už autorům vynáší 100 tisíc dolarů měsíčně

Phoenix Point

Chystaná tahová strategie Phoenix Point útočí na nostalgické vzpomínky hráčů legendárního X-COMu. Ti tak zaplavují její...

Grafická revoluce, nebo zbytečný přepych? Jaké je dnes hraní ve 4K

Final Fantasy XV, Ansel težim

Rozlišení 4K nabízí čtyřnásobný počet detailů oproti dnes běžně rozšířenému FullHD. Jenže abyste v něm vůbec dokázali...

Turnaj o milion dolarů ovlivnil odpojený ovladač

Odpojený ovladač ovlivnil turnaj o milion dolarů

Profesionálnímu hráči hry Halo 5 se odpojil xboxový ovladač v ten nejnevhodnější okamžik. Jeho tým ztratil vedení a...

Další z rubriky

Jak herní firmy bojují proti toxickým hráčům

Grand Theft Auto 5

Dříve se říkalo „sprostý jako dlaždič,“ dnes bychom mohli jako odstrašující případ zmiňovat spíše hráče počítačových...

Grafická revoluce, nebo zbytečný přepych? Jaké je dnes hraní ve 4K

Final Fantasy XV, Ansel težim

Rozlišení 4K nabízí čtyřnásobný počet detailů oproti dnes běžně rozšířenému FullHD. Jenže abyste v něm vůbec dokázali...

Nový Spiderman nabídne originálního padoucha i rozchod s Mary Jane

Spiderman

Nová hra s pavoučím mužem v hlavní roli představuje jeden z největších taháků letošní nabídky titulů určených...



Najdete na iDNES.cz