Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sony PSP byl představen evropským novinářům

  12:01aktualizováno  17. ledna 2005 1:04
Japonci si s PSP už vesele hrají, ale my si budeme muset ještě pár měsíců počkat. Sony nám čekání ulehčilo alespoň tím, že nás pozvalo na ""předvánoční besídku"", na níž vybraným evropským novinářům představilo PSP včetně chystaných launchových her z produkce SCE.

Sony PSP Ve středu 8. a čtvrtek 9. prosince uspořádala evropská centrála Sony v Londýně dvoudenní akci pro vybrané novináře, jejímž vyvrcholením bylo nejen představení ostré prodejní verze velmi očekávané přenosné konzole, která byla v Japonsku uvedena na trh včera, ale zejména možností zahrát si devět her, které jsou připravovány pro evropský launch přímo pod vydavatelským dohledem Sony. Bylo však řečeno, že se jedná pouze o zlomek všech titulů, které budou evropskému launchi přítomny, čímž by PSP měl získat titul konzole s nejsilnějším a nejpočetnějším line-upem titulů v historii videoher. Pojďme ale k novým poznatkům, které jsme na této akci získali.

Sony pojalo celou akci spíše jako prezentaci jejich vlastních chystaných her, čehož důsledkem byl fakt, že ostrá prodejní verze PSP se ukázala jako velmi nedostatkové zboží a prakticky všechny prezentované hry bylo možné hrát jen prostřednictvím speciálních terminálů v podobě PSP připojených k dev-kitům (mimochodem, dev-kit vypadá jako poměrně roztomilé PC a pokud začně „chroustat“ rozvibruje celý stůl, na němž je položen). Přesto ale nebylo s trochou snahy problémem se k prodejní japonské verzi dostat i na delší dobu než na původně vyhrazenou půlminutku. Navíc na ní běžel Wipeout, takže nebylo zase tak těžké prosadit se s taktikou „je to fakt super, můžu si dát ještě jednu jízdu?“.

Sony PSP Hlavním poznatkem z hraní na PSP je skutečnost, že přestože prakticky kompletně převzal osvědčené ovládací prvky z ovladače PS2 – DualSkocku, je ovládání PSP her odlišné od hraní na PS2. Je to samozřejmě dáno rozměry samotného přístroje, z nichž plyne, že máte ruce dál od sebe než když v nich svíráte DualShock, ovšem ani provedení směrového kříže tlačítek není úplně identické jako u PS2. Směrový kříž je větší, a proto si váš levý palec bude muset chvilku zvykat. Podobná situace panuje i u tlačítek, která sice jsou rozmístěna podle známého schématu, nicméně liší se jejich zdvih a tuhost, takže na ně budete pravděpodobně zpočátku zbytečně moc tlačit. Všechna ovládací tlačítka, včetně postranních, jsou navíc ukotvena poněkud méně bytelně než jsme zvyklí z PS2 ovladače, což je v lehčím kontrastu s velmi kompaktním provedením celého přístroje, který nejevil ani náznaky toho, že by se častějším používáním nebo přenášením v útrobách nejruzněji zaplněných batohů a tašek jeho krytu mohly nějak rozvrzat či rozklížit. Zajímavou položkou pak je analogová páčka, jež je rovněž provedena velmi zodpovědně, nicméně při testování her jsme byli téměř u každé hry upozorněni, že máme hrát spíše pomocí směrových šipek. Těžko říci, zdali to bylo z důvodu prozatímní rozpracovanosti mnoha prezentovaných titulů nebo nějakými problémy s praktickým využitím tohoto prvku.

Skvělou kvalitu ovšem potvrdil veliký displej, na němž mnohé z her vypadají opravdu famózně. Při bližším průzkumu sice vyšlo najevo, že technické zpracování her asi nebude dosahovat těch nejlepších kousků na PS2, ovšem vztaženo ke skutečnosti, že se jedná o přenosné zařízení, můžeme PSP opravdu považovat za „PS2 do kapsy“. Zpět ale k displeji. Ten zobrazuje opravdu skvěle jak objekty tak nejrůznější grafické efekty a třeba takový Ridge Racer nebo Wipeout jsou skutečnými pastvami pro oči, které si v ničem nezadají se současnými hrami pro „velké“ konzole. Konkrétně Ridge Racer pak vypadá i při bližším ohledání možná i o něco lépe než jeho poslední inkarnace na PS2.

Tím se dostáváme k samotným hrám, které jsou pro každou videoherní platformu samozřejmě tím nejdůležitějším. Takže ještě přihodíme něco upřesněných technických specifikací PSP a jdeme na to.

Technické specifikace PSP
Rozměry: 170mm x 23mm x 74mm
Hmotnost: 280 gramů včetně baterie
CPU: PSP CPU na frekvenci 333 Mhz
Paměť: 4 MB DRAM
Displej: 16:9 TFT LCD o úhlopříčce 4,3 palce, rozlišení 480x272, 16,77 miliónů barev
Zvuk: vestavěné stereo reproduktory
Komunikace: IEEE 802.11b (Wi-Fi), USB 2.0, Memory Stick PRO Duo, IrDA, IR Remote (SIRCS)
Připojitelnost: Memory Stick Duo Slot, USB konektor, DC OUT konektor, DC IN 5V
konektor, Headset konektor
Napájení: Li-ion baterie, AC adaptér
Mechanika: UMD Drive (pouze čtení)
Formáty: PSP hra, UMD Audio, UMD video
Kodeky: Video: H.264 / AVC MP Level3, Audio: ATRAC3plus, MP3
Bezdrátová komunikace : umožní připojit až 16 konzolí

Představené hry pro PSP

Ape Academy
Z mého vlastního pohledu se jedná o nejméně atraktivní titul. Jedná se o soubor více než čtyřiceti miniher kombinovaný s piškvorkami, přičemž hlavními hrdiny jsou opičky ze série Ape Escape. V hlavním režimu plníte minihry z výběru devíti do čtverce sestavených kousků a musíte je splnit tak abyste vytvořili řadu tří splněných. Na druhou stranu ale nelze autorům upřít pár dobrých nápadů, kterými autoři dokázali překonat i mou vlastní skepsi. Na pohled i při hraní půdsobí dosti zajímavě a vtipně (v dobrém smyslu slova samozřejmě) kupříkladu sprint na jeden metr nebo balancování s věží tvořenou asi deseti na ramenou si sedícími opičkami, přičemž je účelem dojít co nejdále (pokud možno směrem doprava :-)). Hra je docela slušně vybavena i pro případný multiplayer, kdy mnohé z miniher lze hrát ve dvou na jediném přístroji, kdy jesem hráč hru ovládá na směrových šipkách a druhý pomocí standardních tlačítek.
Hodnocení : 65%

Ape Academy Ape Academy Ape Academy

Everybody´s Golf
Ti kdož dodnes nemohou přenést přes srdce, že u nás nikdy nevyšel Everybody´s Golf 3 pro PS2, mohou se těšit na příchod PSP. Hra je koncipována jako známější Mario Golf, takže se jedná o titul, jež má za cíl v prvé řadě pobavit a poté až simulovat reálný sport. Roztomilé cartoonové postavičky se dosti srandovně prohánějí po fairwayích a mimo co nejpřesnějších úderů se snaží vás i co nejvíce povavit mnoha hláškami či všemožnými pózami a pohyby. Co se týče samotného golfu, nejedná se o nijak ukrutnou simulaci, kde byste museli brát v potaz diferenciální proměnlivost větru, vlhkost vzduchu a viskozitu vody v jezírku, ovšem na druhou stranu do míčku samozřejmě nemůžete řezat jako o život a chce to jistou dávku odhadu a golfového myšlení. Zajímavou vychytávkou je stopa míčku na greenu při puttování, ktará tam zůstává do té doby, než se trefíte do jamky. „Doplatil“ na to jeden belgický kolega, jehož klikatice na greenu skutečně velmi pobavila celou naši skupinku. Tato hra se tak zdá býti skvělou zábavou, ať už se na ni díváte, odkud chcete. Hratelnost dokáže udržet, vtípky se asi časem oposlouchají, ale hra vás dokáže rozesmát i vaší vlastní neschopností.
Hodnocení: 85%

Everybody´s Golf Everybody´s Golf Everybody´s Golf

Fired Up
Po všech stránkách poněkud nevýrazná záležitost. Jedná se o variaci na městskou akci, přičemž mise plníte výhradně s pomocí některého z dopravních prostředků. Jezdíte po městě, které je sice poměrně rozlehlé, nicméně zatím je poněkud uniformně ztvárněné. Náplň misí se snaží být poměrně různorodá a varíruje tak od klasických „vystřílej všechno kolem“ až po časem omezený sběr po městě rozesetých balíčků. V singleplayeru mě tato věcička moc neoslovila, nicméně multiplayer v osmi lidech bylo úplně jiné kafe. Klasický deathmatch ve stylu série Twisted Metal v aréně velké tak akorát právě pro osm lidí by mohl být solidní návykovkou.
Hodnocení: 70%

Fired Up Fired Up Fired Up

Football
Football je zatím pracovní název, ale vzhledem ke skutečnosti, že se na něm pracuje ve interních studiích Sony je jasné, že půjde o kapesní variantu jejich dnes poněkud živořící série This is Football. A upřímně řečeno, je to vidět. Hra totiž trpí všemi neduhy známými z posledního TIFu, které jsou navíc „obohaceny“ tím, že na menším displeji je poněkud špatně viditelný míč. A přestože se ještě zdaleka nejednalo o finální verzi, dá se říci, že se bude pravděpodobně jednat o nejslabší titul z dnešního seznamu. Na druhou stranu se ale dá čekat, že se po evropském launchi PSP bude prodávat poměrně dobře, jelikož v Evropě je po fotbalových hrách již tradičně sháňka a verzi pro mobilní zařízení bude jistě spousta hráčů ochotna leckterou chybku odpustit. Po shlédnutí hry Football ovšem ještě více zesílila naše zvědavost ohledně anoncovaného Pro Evo Socceru pro PSP.
Hodnocení: 55%

Football Football Football

Formula One
Naproti tomu Formula One se zatím jeví velmi slušně i v současném stádiu rozpracovanosti. Bude se jednat víceméně o kompletní port z PS2, což ale této hře na atraktivnosti pranic neubírá. Při bližším průzkumu je sice patrné, že co se týče grafické stránky, bylo přistoupeno k dílčím kompromisům, nicméně na první pohled vypadá hra opravdu dobře. Formule vypadají tak, jak mají a dost dobře již i v současné fázi vývoje vypadá i fyzikální model, který je realistický přesně do té míry, aby se hra dala dobře ovládat. Rozhodně se ale nejedná o bezduchou arkádu a než se vám začne dařit zajíždět slušné výsledky, odjezdíte slušných několik desítek kol. k dispozici budou samozřejmě všechny běžné herní režimy včetně multiplayeru, nicméně primárně bude hra cílena spíše pro jednoho hráče, který bude pilovat techniku jízdy, což bude pro mnohé asi o něco náročnější než na PS2 zejména z důvodu odlišnosti ovládacích prvků přístroje.
Hodnocení: 80%

Formula One Formula One Formula One

Medievil
Jediná prezentovaná third person akční adventura, která se snažila zaujmout zejména zábavnými a vtipnými videosekvencemi, ale po herní stránce se zatím vyznačovala značnou rozpracovaností. Při soubojích zatím špatně pracovala kolizní logika, takže rubání nepřátel vyžadovalo poněkud více času, snahy a trpělivosti. I tak ovšem bylo možné vypozorovat poměrně rozlehlé lokace a jejich nápadité ztvárnění, které na první pohled odkazuje na původní hry pro PSone. Hratelnost je vkusně okořeněna různými minihrami jako kupříkladu sestřelování nepřátel z hradeb kuší ve first person pohledu, takže se dá odtušit, že se ve výsledku bude jednat o hratelnou záležitost, která dokáže svou snahou o rozmanitost udržet. Nicméně naše hodnocení je vzhledem k avizované vysoké míře rozpracovanosti spíše jen jakousi prognózou.
Hodnocení: 80%

Medievil Medievil Medievil

Ridge Racer
Pravděpodobně největší pecka z představených titulů. Vzhledem k tomu, že hra je přítomna již při japonském launchi PSP, měli jsme tu čest s již ostrou prodejní verzí a je potřeba říci, že jde opravdu o lahůdku a vzhledem k tomu, že běží na handheldu, dá se označit i za malý technologický zázrak. Jistě, GT4 Mobile bude určitě vypadat mnohem lépe, ale i tak jsme se na RR nemohli vynadívat. Hra je rychlá, plynulá, bouráky jsou nablýskané a výkonné. Novinkou v sérii je implementace nitra, což ještě zvýrazňuje typický důraz na projíždění zatáček smykem. Je jen trochu škoda, že se autoři uchýlili k mnoha tratím známým již z předchozích dílů, ovšem kompenzují to tím, že přihodili řádku tratí nových. V intru vás do hry uvede stará známá Reiko, takže se po všech stránkách jedná o návrat, jak má být. Pro nás se zatím jedná o hru, na kterou se při launchi těšíme jednoznačně nejvíce.
Hodnocení: 90%

Ridge Racer Ridge Racer Ridge Racer

Wipeout
Další ze závodních sérií, která se objevila naposledy v počátcích života PlayStation 2 a která se velkolepě vrátí na PSP. Jednalo se rovněž o již plnou prodejní verzi, což se na celkové hratelnosti odrazilo. Oproti svým předchůdcům není možná nový Wipeout až tak ukrutně rychlý, ale přesto se jedná o po všech stránkách velmi solidní záležitost, jejíž nedílnou součástí je i taktické využívání slušné řádky zbraní a power-upů. Sice se na trati vyskytuje podstatně nižší množství soupeřů než jsme zvyklí, což má ale za následek pouze to, že se vám slušné výsledky začne dařit zajíždět již prakticky hned od úvodních momentech ve hře. Zároveň by měl tento titul sloužit i jako prezentace online možností spojených s PSP, a tak je ve hře implementováno jen minimum tratí (tuším že pouze šest) a lodí, přičemž další tratě a modely budou zdarma dostupné na stránkách hry, kde by měla fungovat i komunita hráčů, která tam bude moci uploadovat své tratě, formule ale kupříkladu i vlastní hudební skladby.
Hodnocení: 85%

Wipeout Wipeout Wipeout

WRC
V případě WRC se jedná o podobný přístup jako u Formula One, nicméně i zde se jedná o port velmi zdařilý, zejména co se týče grafické stránky hry. Oproti formulím je zde ale kladen větší důraz na realismus vzhledem k dané platformě, takže napoprvé erzetu určitě nevyhrajete a bude to chtít trošku toho seznamování. Na druhou stranu se zde ale možná projevuje ona výše zmíněná odlišnost ovládacích prvků. Každopádně až se vám podaří poprvé frajersky vyříznout vlásenku přes ruční brzdu, nebudete chtít PSP pustit z ruky a budou vám ho muset téměř násilně vyrvat (ale chápu to, čekající akupinka novinářů si to chtěla taky vyzkoušet). Hra ovšem nebude stoprocentně aktuální, takže barvy stáje Škoda Motorsport budou stále hájit Armin Schwarz s Tonim Gardemaisterem. Jedním z šéfů vývojového týmu mi byly dokonce velmi sofistikovaně vysvětleny důvodu, ovšem musím se přiznat, že vzhledem k jeho skotsko-waleské angličtině jsem pochopil akorát to, že aktuální licence pro příští sezónu již nestíhají dojednat. V ostatních ohledech ale nebude WRC za svou PS2 Hodnocení: 85%

WRC WRC WRC

A kdy se toho všeho dočkáme? Ač žádné oficiální datum neexistuje, tak se dá předpokládat, že již poměrně brzy. Při uvítací řeči v zasedací místnosti Studia London (stejně jako před následnými otázkami novinářů) jsme byli vyzváni, ať se ptáme na cokoliv kromě data vydání a ceny. Nicméně stačilo se při exkurzích u jednotlivých her pozeptat, kdy plánují rozpracovaný titul dokončit a obratem přiletěla odpověď typu: „Březnový launch v pohodě stíháme.“ PSP je tedy možná blíž než by se mohlo zdát.

Autor:


Témata: Testování

Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...



OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

Další z rubriky

Promarněná příležitost i zábava. Star Wars Battlefront 2 v multiplayeru

Star Wars Battlefront II

Multiplayer očekávané akce Star Wars Battlefront 2 hodnotíme ve dvou. Zatímco Honza Srp je za toho hodného, role kata...

RECENZE: SpellForce III je parádní mix strategie a hry na hrdiny

SpellForce III

Kombinace strategie a hry na hrdiny ve stylu Baldur’s Gate bude atraktivní vždycky. SpellForce III je toho důkazem, i...

RECENZE: Přídavek k Life is Strange je až zbaběle nekonfliktní

Life is Strange: Before the Storm

Pokračování fantastického teenagerského seriálu sice není tak dobré jako originál, ale fanoušci by ho rozhodně minout...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz