Ač to v současnosti už tak nemusí vypadat, válka mezi konzolovými formáty zuří nadále s neztenčenou intenzitou. S nejnovějším útokem v médiích přišla firma Sony, která prohlásila, že již brzy v prodejnosti předběhne konkurenční Xbox 360 od Microsoftu. Ekonomické výsledky ale stagnují.
Peter Dille, viceprezident pro marketing a šéf divize PlayStation Network, se v aktuálním rozhovoru pro IGN zmínil, že již nyní PlayStation 3 dýchá na záda Xboxu 360.Zatím sice PS3 s 31 miliony celosvětově prodanými kusy za X360 (39 milionů kusů) stále zaostává, ale nakonec podle Dilleho PS3 v této prodejní válce zvítězí.
A nemá to být pouze proto, že Sony již dlouho hlásí, že u PlayStation 3 počítá s desetiletou délkou aktivního života. "Podívejte se, kde jsme dnes my a kde jsou oni (Microsoft s X360), i když měli možnost utéct nám, jak daleko chtěli," upozorňuje Dille na skutečnost, že Xbox 360 se začal prodávat zhruba o rok dříve než PlayStation 3 (v Evropě dokonce skoro o rok a půl).
Dohnat a předehnat přímou konkurenci tak má být pro Sony otázkou zcela jistě kratší doby než oněch výhledových 10 let. "Dýcháme jim na záda a oni nás vidí ve zpětném zrcátku. A nebude to trvat dlouho a budeme před nimi," uzavírá Dille s neskrývanou jistotou.
Svou spokojenost podporuje především na příkladech již existujících služeb či funkcí, jako je například sociální síť PlayStation Home, s níž jsou v Sony velmi spokojeni. Zvláště tedy poté, co loni v prosinci zaznamenali rekordní návštěvnost, respektive "provoz".
Svůj podíl na dosavadních výsledcích PlayStation 3 jistě nese i skutečnost, že soňácká online služba PlayStation Network je k dispozici zdarma, zatímco u konkurence je potřeba za plné využívání Xbox Live platit pravidelné poplatky. Sony sice aktuálně zvažuje, zda v budoucnosti PSN rovněž nezpoplatní, ale bylo by otázkou, co navíc by uživatel za své peníze dostal. V současnosti se mluví hlavně o možnosti, že by vše zůstalo při starém, ale platící uživatelé by navíc získali nějaké výhody či bonusy.
Rozhodující bitvu v tomto prodejním závodě může přinést už tento rok. Sony i Microsoft totiž hodlají uvést na trh nové systémy ovládání her, v obou případech s využitím snímání pohybů hráčů. Microsoft uvede do prodeje Natal, což je v principu kamera, která umí snímat a vyhodnocovat pohyby ve 3D prostoru. Naproti tomu Sony chce zaujmout s "magickou hůlkou", tedy ovladačem s pohybovými senzory, zatím nazývaným Arc.
Jistou ironií pak je, že ten třetí vzadu, Nintendo, postavil filosofii své aktuální konzole Wii na pohybovém ovládání od samého začátku a má ze všech tří držitelů formátů nejvyšší prodejnost i zisky. Tahanice mezi Sony a Microsoftem se tak Nintenda vůbec netýkají.
V této souvislosti pak ale zůstává otázkou, jakou cenu je Sony za své potenciální vítězství zaplatit. Obrat divize Networked Products and Services, kam například společně s notebooky Vaio spadá i hardware PlayStation 3, sice ve třetím čtvrtletí loňského roku vykázala meziročně lepší obrat, ale zisk víceméně stagnuje.
Dáno je to mimo jiné i tím, že zatímco jeden z produktů z rodiny PlayStation si vede čím dál lépe, další se prodávají hůře. Konkrétně se tedy PlayStationu 3 za poslední kvartál loňského roku prodalo celosvětově 6,5 milionu kusů, zatímco ve stejném období roku 2008 se prodalo pouze 4,5 milionu kusů.
Naproti tomu prodeje staré verze PlayStationu 2 poklesy z 2,5 milionu na 2,1 milionu. Na druhou stranu, to jsou u tohoto "výběhového" modelu stále úctyhodná čísla, nehledě na to, že zrovna v tomto případě se s postupným útlumem prodejů počítá.
Mnohem víc ale Sony musí vadit pokles prodejnosti jejich handheldu PlayStation Portable. Ten je sice oproti konkurenčnímu DS od Nintenda mnohem výkonnější a mnohem lépe vybavený, přesto ale jeho prodeje meziročně výrazně poklesly z 5,1 milionu kusů na 4,2 milionu. A zjevně nepomáhá ani skutečnost, že se průběžně pro PSP stále objevují nové funkce i příslušenství, jako například malá kamerka nebo GPS navigace.