O právním spotu mezi Applem a Epicem jsme toho napsali už spoustu, přesto raději malé připomenutí. Celá kauza vypukla loni 14. srpna, kdy byla mobilní verze nesmírně populární hry Fortnite stažena z digitálních obchodů platforem Android a iOS. Důvodem byl fakt, že Epic umožnil obejít oficiální platební brány obou poskytovatelů a prodej in-game herních doplňků realizoval přímo přes své stránky. Díky tomu se už nemusel dělit o 30% podíl z každé uskutečněné transakce.
Že se to Applu, jehož uzavřená platforma na rozdíl od Androidu neumožňuje instalaci software z neoficiálních zdrojů, nebude ani trochu líbit, se samozřejmě počítalo dopředu. Epic na vykázání Fortnitu proto obratem zareagoval parodickým videem a žalobou (podrobněji o této problematice si můžete přečíst v našem dobovém článku).
Samotné soudní jednání se konalo v květnu a i pro laickou veřejnost nabídlo několik zábavných momentů, jako když se právníci Applu snažili zdiskreditovat Epic obrázkem banánu (viz náš článek) i obviněním, že v jeho obchodě lze zakoupit i pornografii (viz náš článek). Trvalo však ještě další tři měsíce, než jsme se dozvěděli výsledek, který je… poněkud nejednoznačný.
Ve většině bodů své žaloby Epic prohrál, nepodařilo se mu například prokázat, že by Apple zneužíval své monopolní postavení. Zároveň bude muset ještě uhradit tři a půl milionu dolarů (cca 75 milionů korun) za krátké období, kdy byla hra s alternativním platebním módem na iOS k dispozici. Ve výsledku jde jen o drobné, nad nimiž jedna z nejúspěšnějších společností herního průmyslu, která už dva roky uplácí své zákazníky hrami zdarma, klidně může mávnout rukou.
Apple ovšem následky soudu budou bolet citelně více, ke své smůle totiž prohrál v té zřejmě nejdůležitější části sporu. Soudkyně Yvonne Rogersová mu totiž nařídila, že musí nejpozději do 90 dnů umožnit všem tvůrcům aplikací nákupy i přes vlastní systém, tedy to, o co vlastně Epic od počátku usiloval. Apple tím přichází o bezpracný příjem z 30% poplatků, který podle dohadů může dosahovat až 4 miliard dolarů ročně (86 miliard korun).
S výsledkem nakonec není spokojena ani jedna z obou společností, šéf Epicu Tim Sweeney totiž touží po tom, aby mohl mít svůj vlastní obchod integrovaný přímo ve hře, nikoliv jen ve formě odkazu, což je pro zákazníky o něco složitější. Přislíbil proto, že ve svém boji hodlá pokračovat dál a to klidně až k nejvyššímu soudu.