Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soul Calibur - stále neporažená legenda

  12:00aktualizováno  30. května 8:52
Přivítejte opravdového krále mezi bojovkami všech vyznání i rasy, přivítejte živoucí legendu Soul Calibur. Od jeho početí totiž není na širém světě jiného, který by pokořil tuto herní Mekku všech vyznavačů bojového umění. A tímto vás zvu vás na malou exkurzi do tohoto fenomenálního titulu na platformě Sega Dreamcast. Fight begin…

BonusWeb HIT Soul Calibur

Všechno začalo již před mnoha lety, kdy Namco uvedlo na Playstation dnes tedy již velmi stařičkou bojovku Soul Edge. Ten, kdo zná tuto na svou dobu kvalitní hru, okamžitě pozná její příbuzenský vztah k mladšímu bratříčkovi jménem Soul Calibur pro Segu Dreamcast, o němž je tady řeč. Dá se říci, že Soul Calibur převzal ty nejlepší vlastnosti z ostatních žánrových počinů od firmy Namco. Jistou roli zde hraje také jiný titul pro Playstation a tím je úspěšná řada Tekken - jeden z charakterů této hry se totiž objevuje i v Soul Calibur a celá výše zmíněná série stála příkladem vývojářům při tvorbě Soul Calibur.

Poprvé byla tato bojovka představena veřejnosti již před čtyřmi lety na Electronics Entertainment Expo, kde vzbudila zasloužený ohlas. Nejen svoji excelentní grafikou a realistickými pohyby, ale též obsáhlým a zajímavým příběhem a svou zábavností v singleplayeru.

Pozadí hry totiž tvoří starodávná sága o dvojici kouzelných mečů zvaných Soul Edge, kolem nichž bylo prolito mnoho krve. Nakonec je získá jistý velmi zlovolný pirát Cervantes, který však v mocném boji podlehne Sophitii, dceři boha všech kovářů Hephaestuse a lovkyni Taki, jež jí přispěchala na pomoc. Tím je na krátký čas zažehnáno zlo na zemi, ale jen do doby, než vábení kouzelných artefaktů podlehne nějaký další nešťastník. Boj tedy nekončí…

Soul Calibur

Uvedený prolog je přitom jen malým střípkem ze spletité historie světa Soul Calibur. Další části skládanky se vám postupně zpřístupní podle vašich schopností bojovat a čelit stále novým výzvám k souboji, tady jako jednomu z 18 udatných bojovníků, toužících po rozluštění záhady legendárních mečů.

Můžete si vybrat z křehkých a mrštných dívek jako je Xianghua nebo sexy Ivy, ale také z udatných samurajů zastoupených Kilikem a Mitsurugim s katanami. Velké a hrůzu nahánějící "zplozence" pekel tvoří zase Astaroth s obří sekyrou, nebo Nightmare v ocelovém brnění. I přes velké fyzické rozdíly jsou všechny charaktery poměrně vyrovnané a při dokonalém zvládnutí všech unikátních pohybů, útoků, ale hlavně obranných zákroků je možno směle měřit síly s kterýmkoliv z ostatních bojovníků ve hře. Aby toho nebylo málo, tak má každá z postav v šatníku trojici jedinečných kostýmů a také může časem pozměnit své oblíbené zbraně.

Základní osou Soul Calibur není - jak by se mohlo zdát - multiplayer, i když zde má své nezastupitelné místo, ale motivující režim pro singleplayer, používající systém různorodých misí a úkolů, které musíte splnit za určitých podmínek, ztěžujících vám vlastní boj. Pohybujete se po světové mapě a můžete si naprosto podle libosti volit z mnoha lokací, které se postupně po vyhraných soubojích zpřístupňují. Do tohoto prostředí je vtipně zakomponován trénink, resp. cvičení základních pohybů, obranných zákroků a taktiky při boji.

Soul Calibur

Právě několik prvních misí slouží jako poměrně jednoduchý úvod do složitého světa systému boje v Soul Calibur. Vaším prvním protivníkem je Edge Master, dokonalý učitel bojových umění, který vás postupně naučí účinné obraně, výpadům a efektivnímu pohybu po aréně. Správný pohyb je totiž alfou a omegou k dosažení konečného vítězství. Jeho zvládnutí vás ušetří mnoha bolestivých ran od protivníků a zajistí velkou sílu při útoku. Nejste totiž omezeni pohybem pouze v jedné rovině jako ve 2D bojovkách, ale můžete se volně pohybovat po opravdické třírozměrné aréně. Namco zde použilo doslova parádní způsob pohybu nazvaný "8-way" (osmisměrný), který využívá oba směrové ovladače joypadu Dreamcastu. Pro hrubý pohyb po aréně slouží analogový stick a pro přesné ovládání směru pak digitální kříž. Boj vždy probíhá v ohraničených oblastech, jako je třeba ostrůvek ve vodě, ale s přesně definovanou velikostí, která je zvolena velmi citlivě s důrazem na akčnost souboje. K pohybu se tak dá využít všech 8 os a vhodně je kombinovat s přískoky a rychlými úkroky k překvapení protivníka rychlým výpadem.

Jelikož jsou arény ohraničené, tak sice máte dostatečný prostor na manévrování, ale již ne pro zbabělý útěk či ústup. Inovativní systém osmisměrného pohybu je doplněn dalším zajímavým prvkem a tím je možnost protivníka úderem doslova shodit z arény a tím si předčasně zajistit vítězství. Tím, že souboje probíhají na vymezeném prostoru, musíte vy i váš soupeř pečlivě hlídat okraje plošiny, abyste se nedostali na její konec, kde je s vámi amen. Každý charakter je sice obdařen schopností nějakou dobu odolávat pokusům oponenta o vyhození z kolbiště, Soul Calibur nicméně je to jen po krátkou dobu. A když se útočníkovi podaří sérií komb oběť paralyzovat a dotlačit k okraji pevniny, není nic hezčího, než se kochat zpomaleným záběrem padajícího nešťastníka, při kterém si můžete dokonce libovolně pohrávat s úhlem kamery.

Skladba misí je opravdu velmi rozmanitá. Mimo počátečních soubojů s mistrem, kdy je vaším úkolem po stanovený čas krýt jeho výpady a přežít střet, nebo se za pomoci "osmi směrů" vyhýbat jeho útokům, budete také bojovat s nepřáteli, kterým se pomalu - leč stále - obnovuje životní energie, nebo tato naopak ubývá vašemu charakteru. Za vítězství pak náleží sladká odměna v podobě bodového ohodnocení, za něž si můžete později v přestávce mezi bojováním "koupit" střípky z historie zmiňované v úvodu článku. K dispozici je velké množství obrázkových kartiček, nebo artworků, tedy stylizovaných obrázků souvisejících s příběhem Soul Calibur. Náhodně jsou také k těmto přídavkům přidané nové postavy, kostýmy pro vaše hrdiny, ale také nové zbraně a arény. Přesný počet bojišť vám neprozradím, protože vás nechci připravit o požitek z dobývání nových věciček při hře, ale vězte, že každá postava má svoji vlastní domovskou arénu.

Jedním z vizuálních zážitků Soul Calibur jsou právě prostředí. Není to jenom nějaká "obyčejná" lokace pro boj, ale komplexní živoucí svět. Mám na mysli věčný pohyb vody a bublající vodopády, vytrvalý déšť, nebo vítr hrající si s vlasy bojovníků připravených na zteč. Každé prostředí je jedinečné, zcela odlišné od toho předchozího a vy tak budete valit bulvy v každé nové aréně, Soul Calibur do které vstoupíte. Až se vám dostanou jednotlivá kolbiště "pod kůži" zjistíte, že se mezi sebou liší také půdorysem a tomu musíte přizpůsobit krokování při boji. Navštívíte starobylé chrámy i hrady, budete bojovat jako gladiátoři v koloseu apod.

Excelentním scenériím zdatně sekundují animace a vizuální ztvárnění postav. Samozřejmě kompletní pohybový rozsah byl vytvořen za pomoci systému motion-capture. Charaktery mají tak realistické pohyby, že hladce překonávají i bruslení hráčů v hokejových hrách. Jejich kostýmy se při pohybu třepetají, vlasy se cuchají větrem a tváře se mračí vypětím. Postavy využívají osvědčený tlačítkový systém boje, s jedním tlačítkem pro kryt a trojicí pro útok. Pro každý charakter zvlášť byl japonskými herci namluven svébytný hlasový komentář po vítězném boji. Souboje podtrhuje podmanivá hudba nahraná symfonickým orchestrem a doplněná v některých skladbách o samply a také velmi realistický zvuk ambientu i vlastního boje. Překvapily mě opravdu minimální nahrávací časy mezi jednotlivými souboji.

Zkrátka a prostě, prezentace, grafické provedení a zvuková kulisa nemá v současné době konkurenci na jakékoliv platformě a to je Soul Calibur čtyři roky starý! Hle, málem bych v tom "caliburovském" opojení zapomněl na další várku hratelnosti v podobě ostatních režimů "pařby". Poprvé sáhnete asi po tréninku, kde můžete mlátit do počítačového soupeře, popř. kamaráda, jak je libo a tak si nacvičit či ověřit širokou škálu bojových pohybů a komb vašeho hrdiny. Kamaráda využijete také při souboji pro dva hráče, ale zbývající trojice herních módů je opět určena spíše samotářům.

Soul Calibur

Týmový souboj je zajímavý "match" pro více bojovníků na obou stranách. Na začátku si zvolíte počet členů svého týmu a zvolíte příslušné charaktery. To samé učiní soupeř. Nu a pak už se jenom "řežete" s protivníkem podle jednoduchého pravidla. Vyhraje-li váš bojovník, postupuje dále na dalšího soupeře, naopak v případě své prohry končí a na jeho místo nastupuje další vámi předtím vybraný bijec. Také můžete zkusit své štěstí při zkoušce přežití, kdy bojujete stále s těžšími oponenty na jediný život. Poslední je pak klasická arkáda, převzatá bez podstatných změn z automatové verze, včetně neoblíbeného nápisu "insert coin".

Často to netvrdím, ale Soul Calibur na mě působí dojmem po všech stránkách naprosto bezchybně provedené bojovky založené na soubojích se zbraněmi. Před hraním této hry jsem žánru nevěnoval mnoho pozornosti. Soul Calibur mě ale přesvědčil, že existuje "mlátička" s duší, že existuje dílko, které si přitáhne malého prcka toužícího bušit do tlačítek stejně jako otrlého staršího hráče. Můžete ho hrát s kamarády i bez nich a postupně odkrývat mozaiku příběhu dvou mečů, sbírat obrázky a portréty oblíbených bojovníků, můžete si jen tak zkusit štěstí v arkádě a ušetřit penízky za drahý automat, nebo studovat do podrobností bojové umění a komba, které použijete v boji. Se Soul Calibur zapomenete, že je to "jenom" obyčejná bojovka a budete vtaženi do epického příběhu dobra a zla.

Dlouho jsem přemýšlel nad závěrečným hodnocením. Přes usilovnou snahu cokoliv "pohanit" na tomto titulu mě trochu zklamala pouze jedna jediná drobná věc. A tou je malé využití vibrací při bojích. Čekal jsem třesavku při smrtonosných úderech a záchvěvy při pádech. Ale vibrace jsou pouze občasné a s poměrně malou intenzitou. To je ale opravdu jen drobná výtka, jinak je to bezpochyby nejlepší bojovka pod sluncem všech dob, modla všech vyznavačů tohoto žánru a absolutní nutnost vlastnictví. Krásné a úchvatné grafické provedení s hladkými 60 snímky za vteřinu, realistické a mohutné zvuky, dokonalá hudba, rychlé a akční souboje, bezchybné animace postav, plně třírozměrné arény, ale hlavně mnoho režimů pro aktivní i pasivní bojovníky, to jsou jen hlavní z mnoha předností Soul Calibur. Hry jako tato mě jen utvrzují v přesvědčení, že Dreamcast má širokou základnu opravdu kvalitních titulů.

Soul Calibur
Výrobce/Vydavatel Namco
Platforma Dreamcast
Multiplayer: ano, 2 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano
Verdikt: Jednoduše nejlepší bojovka pod i nad sluncem.
Hodnocení: 95%

Autor:




Nejčtenější

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Další z rubriky

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Grafton Recruitment Praha
INŽENÝR FUNKČNÍ BEZPEČNOSTI

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 45 000 - 90 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.