Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soul Reaver 2 - cestou pomsty

  12:00aktualizováno  28. prosince 5:47
Očekávaná akční adventura pro platformu PS2 má vpravdě příhodné načasování. Razielův boj s rasou vampírů, rozpad Kainova impéria, tomu všemu jsme byli svědky v předchozím díle. Jaké bude vyvrcholení tohoto osudového střetu? Pojďme nyní společně nahlédnout nejenom pod pokličku nového dobrodružství, jehož kořeny leží v izometrickém RPG pro platformu PSX.

Soul Reaver 2

Je až s podivem, jak některé firmy hodlají ze svých úspěšných titulů vymačkat co nejvíce a vznikají z toho pak nekonečné herní seriály. Vezměte si klasické herní série FIFA, NHL a především komerčně úspěšnou řadu Tomb Raider. A právě posledně zmiňovaný projekt má distribučně na triku společnost EIDOS, která se rozhodla podpořit i novou herní sérii LEGACY OF KAIN.

I když první díl této upíří ságy vyšel již v počátcích existence PSX, jedná se opravdu o novou sérii a to jen díky důvtipu samotných vývojářů, kteří si šikovně jako pokračování zvolili jeho druhý alternativní (záporný) konec. Pojďme se vrátit o několik set let nazpět do světa NOSGOTHU, kde se mladý a nadějný rytíř stal obětí rafinované vraždy. Tak totiž začínala první kapitola dnes již kultovní hry s názvem Blood Omen.
Jak jsem již naznačil, tento díl vyšel před několika lety a jednalo se o naprosto perfektně zpracované akční RPG. Pohled na dění byl izometrický, ale s takovou dávkou vizuálních efektů, že i dnes by se za ně nemusel nikdo stydět. Po smrti hlavního hrdiny – rytíře Kaina - se objevíte na pokraji pekla, kde k vám přistoupí Necroman a dá vám na vybranou: buďto v něm skončíte nebo se pomstíte za svou smrt. Jenže v tom byl malý háček, na zem se nevrátíte jako člověk, ale jako upír, což samozřejmě přináší jak výhody tak zřetelné nevýhody. Kain však ani na chvilku neváhal a hnán vidinou své pomsty nabídku přijal. Jenže to netušil, že Necroman ho využil ve svůj prospěch. Tak začíná Kainovo velké dobrodružství. Blood Omen obsahoval veškeré klasické prvky žánru RPG a také přidal kupu vlastních originálních nápadů. Mezi ty Soul Reaver 2 klasické aspekty patří vaše výbava a zlepšování postavy, nové zbraně, kde každá má jinou charakteristiku a vlastnosti, nadstandardní službou je třeba dobře zvládnutá automapa atd. Mezi originální momenty pak možnost převtělit se např. do hejna netopýrů, kteří sloužili pro přemisťování mezi jednotlivými lokacemi; „reinkarnace“ v normálního smrtelníka, díky čemuž jste se dostali do města; přeměna do mlhy, která vás přenesla přes nebezpečná místa. Museli jste si samozřejmě - jako upír - dávat pozor na různá nebezpečí, ať už se to týkalo denního světla, lovců upírů, ale i různých druhů démonů. Celá hra byla navíc neskutečně dlouhá (něco okolo 100 hodin) a hlavně variabilní, což bylo také dáno plněním různých úkolů. Hlavní prioritou zde bylo obnovení osmi sloupů NOSGOTHU, které zaručují zachování prastarého řádu. Po dokončení hry jste měli na výběr, buďto obnovíte mír nebo se stanete vládcem Nosgothu. A jak bylo patrné, tvůrci nijak nelenili a zvolili si sami záporný herní konec. Kain se stal tvrdým panovníkem a nastolil v Nosgothu vládu strachu a chaosu. Jednoho dne si do svého paláce pozval své pochopy, mezi nimi byl i náš nový hrdina RAZIEL. Raziel byl velmi chytrý a nadaný žák a tak když jej Kain vyzval, chtěl se mu pochlubit svými novými křídly. Což byla chyba, Kain nechal Raziela za tuto troufalost svrhnout do spektrálního světa, kde měl znetvořen bloudit navěky věků. A tak začal zcela nový díl série Legacy of Kain nazvaný SOUL REAVER. Tento díl se od svého předchůdce lišil úplně ve všem. Nečekalo vás žádné komplexní RPG, ale akční adventura ve stylu Tomb Raidera s něco málo prvky původního žánru. Ale přesto vás na této hře něco lákalo, byla to především chytlavá hratelnost a velmi dobrá atmosféra, za což mohlo perfektní zpracování světa v gotickém stylu. Jako Raziel jste procházeli tímto světem, Soul Reaver 2 ničili vaše nepřátele a řešili rozličná puzzle. RPG prvky se objevily toliko ve zdokonalování vaší postavy. Na začátku jste totiž uměli jen chodit, skákat a bojovat se zbraněmi, které jste tu a tam našli. Po zabití jednotlivých bossů se však vaše schopnosti vylepšily o dovednost plavání, šplhání a hlavně používání meče zvaného SOUL REAVER. Navíc jste mohli cestovat mezi dvěma světy a to MATERIÁLNIM, kde jste se pohybovali mezi ostatními smrtelníky a SPEKTRÁLNÍM, kde jste si dobíjeli svou životní energii skrze padlé duše. Na tomto dualismu pak fungovala spousta puzzlů, resp. způsob jejich vyřešení. Grafika byla přitom na poměry PSX naprosto dokonalá, za což vděčí skvělému enginu, který navíc neměl ani žádné loadovací prodlevy a to z toho důvodu, že si je chytře nahrával dopředu během samotné hry. A hráč měl naprostou svobodu svého konání. Určitou zásluhu na dobré hratelnosti měla i jakási Razielova nesmrtelnost, kdy jste se po vaší porážce objevili ve spektrálním světě, kde jste načerpali již zmiňovanou energii. Na konci této hry a vašeho snažení byl ovšem hráč více než zklamán, otevřený konec přímo napověděl, co z tohoto spektáklu tvůrci hodlají udělat. Herní sérii…

A tak se konečně dostáváme ke třetímu dílu této série. SOUL REAVER 2 začíná přesně tam, kde druhá kapitola skončila. Kain a Raziel se nacházejí v Moebiusově komnatě, kde se spolu naposledy střetli. Kain po své prohře skočil do časového portálu a Raziel jej následoval; zde se však setkává s Moebiem, který Raziela pošle za Kainem do dalšího období světa Nosgoth.

Soul Reaver 2

Pomsta tedy znovu žene Raziela vpřed a vy máte možnost podstoupit další zajímavé dobrodružství. A co že se tedy od druhého dílu změnilo? Příběh nabral nové obrátky a hráč se tu dozvídá další cenné informace o světě Nosgothu. Opravdu, zdejší story je asi to největší lákadlo pro všechny fanoušky série. Zjistíte, co se skrývá za onu tajemnou sílu v osmi sloupech a kdo se stal jejich strážcem. Seznámíte se s novými vlastnostmi vašeho meče Soul Reaver a samozřejmě opět se budete setkávat s vašim úhlavním nepřítelem Kainem.

Grafický engine byl přirozeně vylepšen ve znamení hardwarových možností PS2. Dočkáme se tím pádem spousty grafických lahůdek, které nám byly u prvního Soul Reavera odepřeny. Gotická architektura byla ještě více zdůrazněna a tak se nadějete nádherně zpracovaných chrámů, v nichž se objevují krysy, poletují netopýři a nechybí ani pronikavé světlo skrze obrovská okna, tak typická pro tento sloh. Ale nebudete se pohybovat jenom v uzavřených interiérech, navštívíte i nádherně zpracované venkovní scenérie plné bujné vegetace (no konečně). Pro ty, kteří hráli již zmiňovaný Blood Omen budou některé lokace více než povědomé…
Samotné postavy se pochopitelně skládají z více polygonů a nechybí ani propracovaná mimika jejich obličeje, takže tím pádem v rozhovorech oceníte emotivní reakce, navíc s využitím profesionálního dabingu. Pokud už jsem nakousl zvukovou část hry musím říci, že špičkový hudební doprovod přispívá k vynikající atmosféře tohoto počinu.

Soul Reaver 2

Ovládání bylo zachováno tak, jak jej známe z minulého dílu a i veškeré dovednosti zůstaly ve shodných intencích. Rozhodně potěší zdokonalení soubojů, kde již používáte dvě tlačítka a tak se souboje stávají intenzivnější a zajímavější, k čemuž přispívá i lepší AI všech zúčastněných.

Za největší nedostatek však považuji puzzle. V době, kdy se používají různé „říkankové“ hádanky, runové písmo apod. bych v podobné hře opravdu čekal daleko lepší, komplexnější a hlavně se samotným příběhem více propojené rébusy. Vždyť samotný svět NOSGOTHU má tak silnou historii, že by se mohlo zachovat plno záznamů a podle těchto by mohlo vzniknout dostatek výborných hádanek. Přepínání pák a skládání a posunování kvádrů mi v této době přijde jako docela ohrané schéma.

Dalším velkým negativem je celková délka hry. Opravdu nechápu jak je možné, že se doba dohrání díl od dílu stále zkracuje. Ano, u této hry jsem se dobře bavil, ale je to v podstatě SOUL REAVER na PSX – jenom v lepším kabátě. Nicméně ani tady - po vzoru předchůdce - se nedozvíte úplně vše a tak nám nezbývá než si počkat na další pokračování. V avizovaném s Kainem v hlavní roli však pravděpodobně též nic ve vztahu ke zdejšímu otevřenému finále nevypátráme, neboť se dějově ocitneme v době předcházející tomuto dobrodružství, takže můžeme čekat Soul Reaver 3.

Soul Reaver 2: Legacy of Kain
Výrobce/Vydavatel Crystal Dynamics/Eidos
Platforma PlayStation 2, PC
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 122kB
Verdikt: Výborná hra. Ale pokud jste již hráli původního Soul Reavera na PSX, nadějete se za své peníze spíše vizuálně přitažlivějšího upgradu než nového titulu, což se musí odrazit i na výsledném hodnocení.
Hodnocení: 70%

Autor:


Témata: dabing, Tomb Raider


Nejčtenější

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Další z rubriky

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.