Soul Reaver 2 - rozlučte se se svou duší

  12:00aktualizováno  15. února 2003 1:20
Hra Soul Reaver není v žánru akčních adventur žádným nováčkem. První díl této upírské ságy mezi nás přišel již více jak před čtyřmi lety a od té doby kvalita dalších dílů neustále stoupá. Nelze se tedy divit tomu, že je hra Soul Reaver 2 tak netrpělivě očekávaná. Zůstala stoupající tendence kvality zachována i tentokrát?

Soul Reaver 2 Trvalo nějakou chvíli, než Raziel vstoupil do portálu, v němž zmizel Kain. Přeci jen nemohl vědět, co se stane, až projde časovou stěnou, ale jeho touha po pomstě byla silnější než strach z neznáma. Křivky času ho donesly k Moebiusovi, jednomu z devíti strážců rovnováhy Nosgothu, strážci času. On, který vedl křižácké výpravy proti jeho rase, se nyní stává jeho spojencem. Kain musí zemřít. To je oba spojuje. Budoucnost však nachystá nejedno překvapení. A skutečná pravda je skryta hluboko pod vrstvami intrik.

Předchozí odstavec zhruba popisuje úvodní intro, které na vás jako první vykoukne při spuštění hry Soul Reaver 2. Jak již někteří z titulu hry pochopili, jedná se už o druhý přímo (a třetí nepřímo) navazující díl úspěšné upírské ságy. Je to už nějaký čas co na svět přišel prvotní počin ze světa Nosgothu se šlechticem Kainem v hlavní roli - Legacy of Kain: Blood Omen. V prvém Soul Reaverovi jste již ovládali Raziela, tehdy ještě upírského nováčka. Začátek druhého dílu přímo navazuje na konec prvního, tedy právě ve chvíli, kdy Kain zmizí v časovém portálu.

Ti, co nehráli předchozí díl (resp. díly), jsou poměrně dosti ochuzeni o část atmosféry celé hry. Jak jsem již řekl, příběh prostupující celou sérií na sebe navazuje. Z toho jasně vyplývá, Soul Reaver 2 že kromě úvodního videa vlastně vůbec nevíte, kdo jste vy (Raziel), kdo je Kain, natožpak proč ho vlastně pronásledujete. Naštěstí se Soul Reaver může pyšnit velmi dobře vytvořenými stránkami na internetu (www.legacyofkain.com), na nichž se můžete dozvědět značnou část z pozadí celé hry. Děj je velice propracovaný do všech detailů, což u akčních her zvykem nebývá, ovšem Soul Reaver je přeci jen výjimečný kousek.

Takže co se to v tom Nosgothu vlastně stalo. Po mnoho století to byla velice prosperující země, jejíž bezpečí zajišťovalo devět obřích sloupů vedoucích od nekonečných hlubin země až do nedohledných prázdnot vesmíru. O ochranu a stabilitu těchto sloupů se staralo společenstvo devíti strážců. Pokaždé, když některý zemřel, zrodil se další nástupce, který převzal jeho místo. I Kain byl jedním z nástupců, dokonce ten nejdůležitější - následník Ariel, úkladně zavražděné strážkyně rovnováhy. Její smrt však znamenala rozpad strážců, kteří propadli temné straně magie. Kain měl pomstít smrt Ariel, ztrestat strážce a nastolit tak pořádek, který by vedl opět k rovnováze a uzdravení celé země. Byl v tom však háček a ne jeden.

Soul Reaver 2 Tím prvním mohla být jeho smrt na jedné z četných cest. Nicméně díky znovuzrození v upíří podobě mohl dál vést svůj boj. Ten druhý byl ale daleko závažnější. K záchraně Sloupů bylo nutné, aby zemřel i on sám. Tuto oběť Kain odmítl, což mělo za následek úplné zhroucení Sloupů. Na troskách bývalého království vybudoval nové a na pomoc stvořil šest velitelů, kteří mu pomáhali vládnout světu. Avšak jeden z nich svým vývojem překonal i samotného Kaina, který ho ztrestal uvrhnutím do nekonečné hlubiny. Tento nešťastník byl pochopitelně náš Raziel. Při pádu dolů mu uhořela nejen jeho křídla, kvůli kterým byl ztrestán, ale přišel i o kus svého těla. Z hlubin Nosgothu se dostal díky bohovi, jenž ho zachránil. Nyní se stal Soul Reaverem – zlodějem duší – tím, kdo má potrestat Kaina za jeho chyby. Toto vše se stalo ještě před prvním dílem. On celý příběh je daleko složitější. Kain totiž ještě trochu cestoval v čase, změnil minulost a celé to prostě pomotal. Původně mu vlastně šlo jen o to zbavit se svého upířího prokletí. Mimoděk při návratu do minulosti zabil člověka, který byl v budoucnosti jeho úhlavním nepřítelem, což mělo za následek křižácké tažení proti upírské rase a jejich téměř úplné vyhlazení. Trochu zamotané, že? A to ještě zjistíte, že Kain je možná jen jakousi figurkou, jejíž kroky řídí někdo úplně jiný, ostatně stejně jako vaše. Nebo že by to byl jen sen a vy se probudíte v noční košili a s rukou v nočníku? To si zkrátka už Soul Reaver 2 budete muset zahrát Soul Reaver 2.

Pokud bych se pokusil pro představu přirovnat Soul Reaver 2 k nějaké podobné hře, asi bych použil notoricky známého Tomb Raidera. Raziela sledujete z pohledu třetí osoby, přičemž kamera za vámi není napevno přichycena, ale jen pozvolna vás sleduje. Pokud chcete, aby se za vás hned zařadila, musíte použít příslušnou klávesu. Vůbec ovládání celé hry je dosti nepohodlné, tedy alespoň z počátku. Po čase si samozřejmě zvyknete, ale o intuitivním ovládání se zde rozhodně hovořit nedá. Pokus ovládat pohyb pomocí spolupráce myši a klávesnice, jako u podobných her, skončil neúspěchem. Nakonec jsem se tedy uchýlil k samotné klávesnici. Kromě kláves na pohyb využijete ještě dvě pro útok (silný, slabý), jednu na obranu, na skok a jednu speciální, kterou využijete při boji.

Během prvního dílu jste s Razielem získávali spoustu dovedností (plavání, šplhání po stěnách…), které pochopitelně všechny ovládáte již od začátku, takže absolventi předchozího dílu mají opět malou výhodu. Ale nebude trvat dlouho a všechny dovednosti si osvojí i nováčci.

Soul Reaver 2 Soul Reaver 2 bych rozdělil na tři plnohodnotné části: 1) boj, 2) příběh, 3) hádanky. O příběhu jsme už mluvili dost, snad bych ještě mohl zmínit, že další rozvoj příběhu je proveden formou in-game animací, které jsou ale trochu zbytečně zdlouhavé a především nejdou nikterak přeskočit, což při stylu ukládání, o kterém se ještě zmíním, není zrovna zábavné.

Souboje jsou opravdu samotnou kapitolou. Nepřátele potkáte na každém kroku a tak se bez zvládnutí systému bojů prostě neobejdete. Raziel je kromě svých solidních pařátů opatřen i svým Soul Bladem - tedy zvláštním mečem, který je součástí jeho samotného (mimochodem, i ten získal během prvního dílu). Kromě těchto dvou zbraní může Raziel použít téměř jakoukoliv zbraň, kterou na místě „zapomenou“ mrtví protivníci. Často se také nacházejí různě po stěnách. Takto můžete tedy získat různé meče, tyče či oštěpy. Každá zbraň je jinak rychlá, dlouhá a účinná. Mimochodem, můžete také sebrat pochodeň, kterou pak můžete mumii, loučící se se svým nemrtvým životem, ještě naposledy připálit. Ovšem nejmocnější zbraní je nepochybně právě váš Soul Blade. Ten se při každém švihu nabíjí a pokud dosáhnete jeho maximálního nabití, je zabití silných démonů jako rozšlápnout mravence Soul Reaver 2 podrážkou boty. Ovšem něco za něco. Jeho síla je čerpána z duší mrtvých. Duší, které jsou zdrojem i vaší síly, přesněji vašeho života. Takže pokud zabijete Soul Bladem, žádná dušička pro vás nezbude.

Při samotném souboji pak využijete již zmíněnou klávesu. Ta se stará o to, abyste byli stále natočeni k nepříteli a tak se vám snáze bojovalo. Pomocí skoků pak využíváte uskoků a přískoků. Samotný souboj je pak na pohled velice efektní. Dá se takto bojovat velice snadno a pokud si zvyknete na to, že se stále musíte pohybovat vzhledem ke kameře (tedy že šipka doprava neznamená úskok doprava, ale jen pohyb doprava z pohledu kamery), která vás nenásleduje, což občas způsobí pohyb do nechtěné strany, je to i velice efektivní systém bojů. Se všemi zbraněmi se dá i hodit, což sice nepřítele zraní, ale zabít takto někoho opravdu nejde, na to je hod příliš slabý.

Z počátku na vás čekají velice jednoduší soupeři - nepříliš dobře cvičení bojovníci počínající Meobisovi armády. Ani při vyšším počtu nečiní větších problémů. Ani pozdější nemrtví nejsou soupeři, kvůli kterým byste se měli nějak obávat dalšího setkání. Ovšem zcela jiná Soul Reaver 2 situace nastane po dalším časovém posunu. Setkáte se nejen se silnými lidskými protivníky, ale především pak s velmi silnými démony, kteří působí obrovské zranění a při jejich větším počtu nastávají opravdu vážné problémy.

Nyní je asi správná chvíle říct něco o ukládání pozic. Systém je spíše „playstationový“, tedy zapsat se můžete jen na speciálních místech, která nejsou zrovna blízko sebe. Naštěstí jsou zde i speciální sloupy, u kterých se po případné smrti znovu objevíte. Tento systém není vůbec špatný, umocňuje napětí, ale trochu naštve, když po dvou hodinách řešení úkolu a lítání po celém okolí vypadnou pojistky. Tedy ne že by se mi to snad stalo.

Smrt ovšem není u Raziela tak snadná jako například u nás. Celý svět a snad i vesmír je tvořen ze dvou světů. Toho materiálního co známe my a pak je pod ním schována jeho spektrální část. Svět bloudících duší a démonů živicích se jimi. Raziel po vyčerpání energie pro pobyt ve sféře materiální, ať už po útoku nepřítele nebo jen časem, protože vaše energie pozvolna ubývá sama, vstoupí do sféry spektrální. Zde mu energie naopak pomalu přibývá a při absorpci nějaké duše nebo poraženého démona se doplní rychleji. Přechod do spektrální Soul Reaver 2 sféry můžete uskutečnit kdykoliv, ale cesta zpět je možná jen na speciálních místech. Ve spektrálním světě platí zcela jiné zákony. Voda neexistuje, na nic nemůžete sáhnout, nic neotevřete, ani zbraň nemůžete uchopit. Dokonce povrch předmětů je v tomto světě zdeformovaný, což je i součástí některých logických hádanek. Po smrti tedy svým nepřátelům uniknete do této sféry, kde si dobijete energii a můžete nazpět. Zelení démoni z toho světa nejsou nikterak nebezpeční a tak se snad opravdu nemůže stát, že by vás udolali. Ovšem šediví, fialoví a bůhvíjací další démoni, kteří vás přepadnou v normálním světě, vás pronásledují i do spektrální sféry. A ti už vás dokážou dobít i zde. Pak tedy přijdou na řadu zmíněné sloupy, u kterých se znovu objevíte. Tedy vlastně možnost úplné smrti zde není, jen se znovu objevíte o něco nazpět a musíte se dostat znovu tam, kde na vás čekají démoni. Skok v obtížnosti je tedy opravdu veliký, což se mi příliš nelíbilo. Ale i tyhle démony se pak budete muset naučit zlikvidovat. Trocha cviku, nabitej Soul Blade a jakej byl démon.

Soul Reaver 2, ale není jen akční bitkou. Nezřídka narazíte na místo, kde budete muset více či méně využít svůj mozek k dalšímu postupu. Brzy si jistě povšimnete několika symbolů na různých místech, které označují určitou akci. Tak třeba znak meče Soul Blade na kameni je neklamným znamením, že zde budete tento meč muset použít k jeho odstranění či Soul Reaver 2 posunutí. Nebo v místě, odkud na první pohled nevede žádná cesta dál, stojí dva sloupy, na kterých, pokud se trochu pozorněji kouknete, jsou dva symboly přechodu mezi sférami. A skutečně, pokud přejdete do sféry spektrální, náhle se mezi sloupy objeví schody, které pochopitelně znamenají další postup dále. A takovýchto hrátek se sférami si užijete více.

Další srandičky si užijete se zrcadly. Nastíním takovou situaci - přijdete do místa, kde očividně chybí jistá část jakéhosi stroje. Ta se nachází za mřížemi, kdesi dál. Takže přejdete do spektrální sféry, ve které je vám umožněno projít skrz mříže. Přeměníte se zpět. Místo s onou součástkou však hlídá jakýsi oko-blesko-stroj, jedna rána a hurá zpět k dušičkám. Očíčko tedy na chvíli oslepíte střelou z meče. Vezmete součástku, před mřížemi opět změníte sféru. Můžete projít mřížemi, ale nemůžete držet věci, takže tudy cesta nevede. Pokud se trochu rozhlédnete (a kratičká animace při vchodu do místnosti také leccos napoví), jsou tu dvě zrcadla, dvoje dveře po straně a dva spínače, které s největší pravděpodobností otevírají dveře, pokud na ně namíříte světlo. Takže pomocí Soul Blade otevřete jedny dveře, schováte jednu překážku, natočením zrcadel nasměrujete paprsek, který vám otevře další cestu. Jedno zrcadlo sice chybí, ale po zabití mumie se štítem je hned na světě. Pak už chybí jen správně Soul Reaver 2 natočit všechna zrcadla, otevřít místo, kudy se dostane dovnitř slunce, a průchod je volný. Celá akce tak na hodinku, prostě pohodička.

Přestože je vám zpřístupněn často velký kus světa, ve kterém můžete do libosti pobíhat, příběh je lineární, a tak pokud nejdete cestou, kterou vám předem určili autoři, nikam nepostoupíte. Vaše další cesta je většinou nasměrována během rozhovorů s některými osobami, takže poslouchat tyhle, někdy dosti zdlouhavé dialogy se opravdu vyplatí, nebo budete lítat po okolí a hledat, co kde udělat. Žádnou položku Quests (úkoly) totiž v menu nenajdete, takže pozor.

Novinkou v druhém dílu Soul Reavera je i několik stupňů vašeho Soul Bladu. Během hry tak získáte například jeho stínovou či světelnou mutaci. Další stupně jsou nejen silnější, ale mohou být, a také jsou, součástí mnoha hádanek. Po několik hodinách hraní se tak například vrátíte téměř na počátek, kde se nacházejí dveře, které jdou otevřít až se stínovým Soul Bladem. Stejným mečem také například vytvoříte stínovou lávku, po které se dostanete přes propast.

Soul Reaver 2 Během hry, která svou délkou snad opravdu nikoho neurazí, projdete mnoho prostředí. Pevnost, staré kobky, bažiny, skály a další. Ke všemu se při cestách časem okolí mění a tak pokud jste se v minulosti procházeli v honosné pevnosti, o pár dál století již chybí střecha, mříže jsou zohýbané, prostě celkově je vidět rozklad, který postihl celou zemi. Nic to však nemění na skutečnosti, že prostředí je opravdu úchvatné. Nádherná voda v řekách, stromy, skály, mlha, stříkající voda, prostě takové menší grafické orgie, které také ovšem vyžadují příslušné hardwarové vybavení. Již požadované minimum sahá nad možnosti spousty hráčů. A to vás mohu ubezpečit, že i na P III-850 s GeForce 2 GTS a 256 MB RAM najdete místa, kde se vám to pěkně zaškube. Efekty vody (mlha, pěnící se voda…) sahají za hranice většiny počítačů, především pak při plných detailech. Nic naplat, za krásu se hold platí, ale zde bych to spíše připsal na učet líných autorů. Už jsem viděl i propracovanější efekty s daleko nižšími nároky.

Ovšem velice kvalitní práce je vidět na rozpohybování postav. Pozorovat Raziela při boji je skutečně jako koukat se na nějaký akční film. Pro představu bych vám velice doporučil podívat se některé video vystříhané ze hry, které opět naleznete na internetových stránkách. I Soul Reaver 2 ostatní postavy se povedly na jedničku, a to včetně podivných postav démonů, na kterých vidíte na první pohled, že s nimi nebude žádná sranda.

Součástí kvalitní hry je i kvalitní zvukový doprovod. Soul Reaver 2 má naštěstí i tuto stránku zvládnutou bravurně. Hudba je důstojná, impozantní, akční (a upírská) zároveň.

Tak takový je tedy Soul Reaver 2. Zase jedna pořádná pecka pro naše milá PCčka. Dopřejte tedy sobě kvalitu za rozumnou cenu . Nebudete litovat, kromě pár maličkostí, kterými je například velký skok v obtížnosti, trochu větší nároky na počítač a také to, že občas nevíte co dělat, se jedná opravdu o kvalitní kousek.

A tak se pak nedivte, až po několika hodinách hraní vyjdete na ulici a náhle ucítíte podivný pocit, jako byste cítili, jak z vaší paže chce vyrazit Soul Blade lačnící po duších nebohých kolemjdoucích. To se vám totiž Soul Reaver 2 dostal pod kůži a toho pocitu se již nezbavíte.

Soul Reaver 2
Výrobce: Crystal Dynamics
Vydavatel: Eidos Interactive
Distribuce v ČR: Cenega, český manuál
Hratelná demoverze: BonusWeb.cz
Oficiální homepage: www.eidosinteractive.com/games/embed.html?gmid=85
Minimální konfigurace: procesor 450 MHz, 128MB RAM, 16 MB 3D karta
Doporučená konfigurace: procesor 700MHz, 128MB RAM, 32 MB 3D karta, 1GB HDD
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Kvalitní upírský epos, ve kterém si najde každý něco.
Hodnocení 85%

Autor:

Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

Dal pěstí feministce v Red Dead Redemption 2, YouTube mu odstavil kanál

Red Dead Redemption 2 - hlavní hrdina mlátí aktivistku

Youtuber vystupující pod přezdívkou Shirrako zveřejnil video, v němž ve hře Red Dead Redemption 2 dá ránu pěsti...

KOMENTÁŘ: Jak Red Dead Redemption 2 zastínil Assassin’s Creed: Odyssey

Red Dead Redemption 2 versus Assassin’s Creed Odyssey

Assassin’s Creed Odyssey a Red Dead Redemption 2 jsou dva nejnovější přírůstky do rodiny akčních příběhových her v...

World of Warcraft Classic je trip pro nostalgiky. První dojmy

World of Warcraft Classic

Návštěvníci akce Blizzcon, ale i majitelé virtuální vstupenky, si vyzkoušeli, jak se hrál World of Warcraft v době...

RECENZE: Legendární Larry se vrátil a je oplzlejší než kdy dříve

Leisure Suit Larry - Wet Dreams Don't Dry

Od nového Larryho jsme moc nečekali a také jsme toho mnoho nedostali. Jde jen o zastaralou adventuru plnou nelogických...

Další z rubriky

RECENZE: Legendární Larry se vrátil a je oplzlejší než kdy dříve

Leisure Suit Larry - Wet Dreams Don't Dry

Od nového Larryho jsme moc nečekali a také jsme toho mnoho nedostali. Jde jen o zastaralou adventuru plnou nelogických...

RECENZE: Český Project Hospital je simulátor nemocnice pro náročné

Project Hospital (beta)

Virtuální správa nemocnice nemusí být jen v humorném duchu. Project Hospital sice evokuje kultovní Theme Hospital, ale...

Jen kvůli příběhové kampani si Battlefield V nekupujte. I když je skvělá

Battlefield 5

Navzdory zpackanému oznámení a mizerné betě to vypadá, že letošní Battlefield je možná ten vůbec nejlepší v historii...

Najdete na iDNES.cz