Space Empires - výroba vesmíru na tahy

  • 22
To, co svým hráčům nabízí tahle hra, to vám jen tak někdo nenabídne. Vytvořit vlastní sluneční systémy, mlhoviny, pulsary, červí díry a planety; k tomu vlastní rasy, které budou hromadně chodit pracovat do vašich vlastních továren, a k tomu obrovské možnosti technologického vývoje ... opravdu se na takový úkol cítíte?
Space Empires IV

Pokud někdy začínám svoje články poznámkou o tom, že jméno té či oné firmy většině z nás nic neřekne, pak v případě autorů Space Empires IV by se platnost takového tvrzení nejspíš blížila absolutním 100%. O firmě Malfador Machinations slyším poprvé v životě a o moc lepší to není ani s vydavatelem - společností Shrapnel Games (o té už jsem sice někde slyšela, ale zaboha si nemůžu vzpomenout v jaké souvislosti). Protože tohle ale nemá být reklamní článek ani na jednu ze jmenovaných firem, bude lepší věnovat pozornost jejich společnému dílu - tahové vesmírné strategii Space Empires IV.

Hra umožňuje vytvoření i destrukci téměř všeho, co lze ve vesmíru najít. Galaxie, mlhoviny, červí a černé díry, pásy asteroidů, bílé trpaslíky, dvojhvězdy a samozřejmě planety a slunce - všechno tohle si můžete nejen snadno vyrobit, ale stejně snadno zničit. Je ovšem třeba počítat s tím, že pokud zničíte planetu na strategickém místě, může následně dojít ke zničení třeba celého slunečního systému. Na druhou stranu pokud se vám nelíbí některá z kolonií, kterou jste kdysi zbudovali a zapomněli hlídat, je mnohem jednodušší vyhodit do vzduchu rovnou celou planetu než se párat s jejími jednotlivými částmi.

Space Empires IV

Pro tento typ hry je jednou z nejdůležitějších vlastností košatost technologického stromu - tedy kolik možností skýtá vědecký výzkum, výroba technologií a tak podobně. Space Empires IV se soustřeďuje na tři hlavní kategorie - teoretická věda, aplikovaná věda a vojenská technologie. Objevy z teoretické vědy logicky přidávají nové větve i do obou dalších kategorií, přičemž každá větev může být naprosto jinak dlouhá. Někdy vede dál i přes desatero dalších výhonků, jindy končí ve slepé uličce hned po prvním větvení. Obsahově tyto větve pokrývají všechna témata potřebná pro vaši činnost - od konstrukce ručních zbraní až po planetární inženýrství. To je samo o sobě zajímavou kapitolou - na každé planetě můžete měnit atmosféru, nerostné bohatství, množství vody a spoustu jiných ukazatelů, podle nichž by se pak měl řídit výběr vhodné rasy pro tu kterou planetu. Na planetách pak můžete (ba přímo musíte) stavět nejrůznější továrny. Potřebujete produkovat hromady věcí, těžit suroviny a stavět flotily, takže potřebujete i řady továren. Ty se dají (stejně jako v RTS) upgradovat; většinou podle toho, kam jste dospěli v technologickém vývoji.

Space Empires IV

Space Empires IV jsou natolik složitou a komplexní hrou, že vám nemůžu vyjmenovat ani třetinu toho, co hra nabízí. Nejenže se v ní skrývají stovky různých nastavení a voleb (ani jsem se nezmínila o tom, že velkou část pravidel lze předefinovat a vy tak můžete vlastnit unikátní planety, rasy, kosmické lodě i zbraně hromadného ničení), ale všechny části jsou navzájem provázané - čím víc planet zkolonizujete, tím víc plavidel k tomu potřebujete, tím víc musíte těžit surovin, tím víc stoupá vaše poptávka po pracovní síle a tak dál až do nejmenších podrobností. Místo nezbylo ani na popis bojů i obchodování, množství slunečních systémů (100) a jejich ras (10), náhodně generovaných map nebo nepředvídatelných událostí, ke kterým ve vašem impériu dochází (zemětřesení, supernovy, rebelie nebo kosmické bouře). Přesto je myslím docela jasné, pro koho by mohlo být Space Empires IV vhodnou hrou a pro koho ne. Té první skupině bych ještě vzkázala, že datum vydání je stanoveno přesně na 23. října 2000.