Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Space Hulk – proti přesile mimozemských nepřátel

  0:02aktualizováno  0:02
Vzpomínáte na filmový snímek Vetřelci? Přesně v tomto duchu a atmosféře je zde desková hra.
Space HulkSpace Hulk je klasická desková hra z dílen spol. Games Workshop. A už se pěknou řádku let nevyrábí. Narazíte na ní jenom souhrou šťastných náhod a nebo na aukčním portálu eBay. Přesto by byla velká škoda na tenhle zajímavý počin zapomenout, ostatně dal přeci vzniknout i několika kvalitním videohrám!

Space Hulk jako desková hra pro dva hráče zažil svou premiéru na sklonku osmdesátých let minulého století. Zjevnou inspirací pro tvůrce se přitom stali filmoví Vetřelci, které pro potřeby hry nahradili Genestelaři, specifická rasa z Warhammer 40k univerza. Proti nim tady pak stála vesmírná marína (Space Marines) s převážně lehkými zbraněmi a malým počtem mužů, odsouzených tak předem ke ztrátám.

Space HulkNa tvůrci designovaných mapách, situovaných do hodně klaustrofobických koridorů opuštěného kosmického plavidla, se mariňáci museli skrze hordy Stealerů probít k cíli svého poslání. Jednou bylo nutné projít skrze nepřátelské linie, podruhé stáhnout důležitá data ze vzdáleného terminálu, potřetí zlikvidovat konkrétní objekt...

Zatímco mariňáků bylo jenom pár, k dispozici byly dva pětičlenné týmy, v případě Stealerů šlo o neomezený počet do hry postupně nasazovaných kreatur. Výborné atmosféře nahrával prvek, že hráč s mariňáky dopředu netušil, s jakou silou, s kolika Stealery schovanými za rohem vlastně bude mít tu čest. Ti totiž do komplexu vstupovali ve formě tzv. blipů (speciálních žetonů), symbolizujících ony tečky na scannerech maríny ve Vetřelcích, naznačujících, že se blíží potíže. Ale pouze hráč ovládající Stealery věděl, kolik Stealerů ten který blip (žeton) vlastně ukrývá. Obvykle 1-3.

Space HulkHra byla založená na klasickém principu, že marína byla sice méně pohyblivá, ale díky střelným zbraním dokázala eliminovat své protivníky na dálku. Stealeři naproti tomu byli nesmírně agilní, ale smrt dokázali rozsévat až tehdy, pokud se přiblížili na nejkratší možnou vzdálenost.

Tyto disproporce byly řešené mj. rozdílným počtem akčních bodů. Marína měla čtyři bodíky na hlavu, Stealeři naopak šest. Body se následně daly přetransformovat především do pohybové aktivity, jako posun o vybraný počet čtverečků. U mariňáků pak ještě do střelby na cíl, u čehož bylo třeba hodů kostkou. Štěstí se ovšem dalo vyjít vstříc kupř. při povědomí, že trvalá palba na jednou zacílený objekt vám ve finále výrazně zvyšovala šance na zásah.

Space HulkTřebaže aspekt náhody skrze házení kostkami nemám ve hrách příliš v lásce, zde byl tento "nedostatek" zcela zatlačen do pozadí mimořádným herním prožitkem. Prožitkem, který se mnohdy blížil tísnivým momentům, známým ze sledování hororových filmů.

Chvíle napětí se střídaly s velkou nervozitou a očekáváním. A to tím spíše, pokud jste aplikovali v praxi pravidlo o neúprosném časovém limitu, který měli mariňáci v rámci svého tahu k dispozici. Ano, rozumíte tomu správně, hra byla na kola. Nejprve se zpravidla angažovali mariňáci, poté jejich hbití soupeři.

Herní Space Hulk
Space Hulk (1993 - PC, Amiga):
Space HulkNa první pohled obyčejná střílečka se dvěma týmy mariňáků s volitelnou výzbrojí, která však vedle real-time běhu hry nabízela možnost zapauzování dění a rozdání adekvátních příkazů vašim spolubojovníkům. Ona pauza ovšem měla neúprosný časový limit. Takže ve finále hra nabízela zdařilou adrenalinovou kombinaci akce a strategie. Ve své době byla oceňována za výbornou AI alienů a atmosféru. Byť proslula vysokou, až frustrující obtížností, na čemž nesla vinu také jistá neschopnost počítačem řízených mariňáků.

Space Hulk: Vengeance of the Blood Angels (1995 – PC, 3DO, PSX, Sega Saturn):
Space Hulk 1995Pokračování s hodně podobnými mechanismy jako první videoherní díl. Tedy s možností zadávání taktických příkazů dvěma oddílům mariňáků, kde jste mohli, z vlastního pohledu, ovládat vždy jednoho vybraného jedince. Opět jste se v úzkých koridorech potýkali především s aliení rasou Genestealerů, rychlých a smrtících v boji na blízko. A znovu se sluší zmínit zejména báječnou atmosféru konfliktu, který se de facto blížil žánrovému zařazení taktická akce. Na 3DO přitom šlo o jeden z vůbec nejlepších herních počinů v rámci portfolia téhle konzole.

Space Hulk (2006 – mobilní telefony):
Space Hulk mobilePokus THQ využít licenci na tuhle legendu, ve kterém byl dostupný jak klasický tahový režim z deskové předlohy, tak akční FPS mód. Zajímavostí bylo, že jste dostali možnost hrát za obě strany střetu.

Nethulk
V roce 2008 se objevila ještě slibná freeware PC verze plně simulující "tahový běh" deskové předlohy. Nicméně musela být stažena na popud Games Workshop, resp. THQ, kde aktuálně vlastní herní licenci na produkty z Warhammer 40k univerza. Takže momentálně můžete vzít zavděk aspoň alternativou nazvanou
Nethulk, což je síťová hra pro dva hráče, vycházející ovšem z pravidel Space Hulku.

Ve Space Hulk bylo samozřejmě hodně důležité naplánovat dobrou strategii vašeho postupu. Propočítat dobře možnosti a vyhodnotit vaše šance i s tím, že některé členy týmu prostě obětujete. Tedy pokud máme mluvit výhradně o hraní za mariňáky, kteří si nemohli dovolit chybovat.

Space HulkVýznamnou roli při rozhodování sehrála různorodost zbrojního arzenálu. Vedle standardních automatů byl k vidění i ultimátní rotační kulomet. Plamenomet, schopný "zatarasit" postup Stealerů. Granáty. Či šikovná stacionární kulometná věž. Zajímavostí byla přítomnost klíčové funkce Overwatch, která umožňovala hlídkujícím mariňákům střílet i během tahu Stealerů. Což byl jeden z momentů umožňující zastavit, nebo alespoň zpomalit postup soupeře.

Mimochodem, ani hráč se Stealery nebyl odkázán na stealth manévry se stále identickými zástupci Genestealerů. Do boje mohl posléze vytáhnout s dalšími impresivními kreaturami. Mezi nimi se mohl nacházet třeba takový Lictor, co se dokázal objevit za zády nic netušících mariňáků, a následně vnést do jejich zformovaných řad chaos a zmar. Nebo Carnifex, opancéřovaný kolos, u něhož bylo těžké najít slabé místo. Každopádně každá figurka ve hře měla jenom jediný život, o nějž přijít mohlo být dílem okamžiku.

Space HulkSpace Hulk se za ty roky dočkal několika zajímavých přídavků, rozšiřujících možnosti hraní až do trochu nešťastné fáze, kdy obě skupiny po sobě mohli začít střílet. Plus se tu objevily nejrůznější psionické dovednosti, opět na obou stranách.

Odklon od klasického schématu poněkud devalvoval původní tvůrčí záměr, jakkoliv za ním byla vidět snaha hru více přiblížit konturám Warhammer 40K světa. K tomu se ještě vynořila řada dalších, oficiálních, jakož i neoficiálních vylepšení, nových map a postav. Koneckonců Space Hulk je i dnes jedinečnou výzvou pro inteligentní hráče schopné vlastní modifikace pravidel, a to způsobem, který jim pro jejich hraní bude maximálně vyhovovat!

Space HulkJeště v polovině devadesátých let minulého století vydal Games Workshop reedici Space Hulk s poněkud zjednodušenými pravidly. A také skvěle designově řešenými proprietami, počínaje puzzle mapou, tvořenou dílčími fragmenty (chodba a místnost), které pro každou misi sestavujete do trochu jiného obrazu. A konče detailními miniaturami, které po případném nabarvení dodávají hře na dosti výjimečném kouzlu uvěřitelnosti.

Rád bych připomenul, že na netu je v současnosti takového množství materiálu, že si Space Hulk v případě zájmu a času můžete vyrobit sami doma, takříkajíc na koleně.

Space HulkÚplně na závěr se ještě hodí poznamenat, že dlouhé roky spekulací stran možného znovu oživení téhle herní legendy získávají letos na aktuálnosti. Proč? Mluví se o třetím čtvrtletí tohoto roku, kdy by se Space Hulk měl znovu objevit na trhu. Není zcela jasné, jestli půjde o další reedici nebo kompletně přepracovaný nový díl, nicméně to nic nemění na skutečnosti, že už doma začínám stříhat metr :).

Space Hulk byla, a i po těch letech stále je, neuvěřitelně návyková a atmosférická tahová strategie pro dva hráče. Pokud ji doma nemáte, nebo ji neznáte, určitě se po ní podívejte. Je to totiž ve svém žánru vynikající volba!

Autor:




Nejčtenější

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Příběh nového Star Wars Battlefront 2 prý zvládnete za pět hodin

Kampaň pro jednoho hráče bude sice intenzivní, ale také velice krátká. Podle producenta hry Davida Robillarda její dohrání zabere něco mezi pěti až sedmi...  celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

Další z rubriky

Triss Ranuncul - Zaklínač
KVÍZ: Poznáte herní krásky a hrdinky jen podle obrázků?

Jsou schopné, chytré, krásné či slavné, často i všechno dohromady. A všechny je spojuje výskyt v počítačových hrách. Poznáte herní hrdinky jen podle obrázku?...  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Vývojáři prozradili některé triky, které používají k oblbnutí hráčů

Abyste se u her co nejvíce bavili, používají vývojáři spoustu triků, kterými nenápadně mění pravidla. Ve čtení pokračujte jen na vlastní nebezpečí, některé...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
SENIOR CNC FRÉZAŘ/SOUSTRUŽNÍK

Advantage Consulting, s.r.o.
Zlínský kraj
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.