Spec Ops 2 - staňte se elitním vojákem

Staňte se na chvíli členem elitní jednotky zelených baretů. Zjistíte, že nebezpečné mise odehrávající se v zapadlých končinách celého světa mohou být velmi zábavné. Pod podmínkou, že se jich účastníte v bezpečí svého domova a neodradí vás několik chybiček, kterých se tvůrci této hry dopustili...
Spec Ops 2

Staňte se na chvíli členem elitní jednotky zelených baretů. Zjistíte, že nebezpečné mise odehrávající se v zapadlých končinách celého světa mohou být velmi zábavné. Pod podmínkou, že se jich účastníte v bezpečí svého domova a neodradí vás několik chybiček, kterých se tvůrci této hry dopustili.

Po instalaci, která zabere na dnešní dobu nikterak přehnaných 170 MB místa na vašem harddisku, vás přivítá úvodní demo. V případě, že jste stejně jako já rozmazleni filmovými sekvencemi upravenými ve speciálních 3D studiích, budete zpočátku asi zklamáni. Na obrazovce se střídají záběry na fotografie z výcviku speciálních jednotek. Mnohé překvapí obrázky písečných bugin a terénních motorek, s nimiž se však ve hře bohužel nesetkáme.

Ačkoliv jedno staré dobré pravidlo říká: "Nejdříve pochval a výtky si nech až na konec", v případě této recenze jsem nucen těchto rad neuposlechnout. O menu by se mělo psát na začátku, a právě menu Spec Ops 2 je snad to nejodfláknutější, co v této hře najdeme. Nabízí tři standardní volby Training, New Game a Options. V menu Options lze volit nastavení zvuku, grafiky, ovládání a herní volby. Na první pohled všechno OK. Do té doby, než zjistíte, co se za těmito položkami ve skutečnosti skrývá. U zvuku lze volit, zda chcete stereo či ne. U grafiky nelze volit naprosto nic. U ovládání téměř vše, až na to, že nelze invertovat práci s myší ve vertikálním směru, což může být pro mnohé problém. Pro mě to tedy alespoň zpočátku problém rozhodně byl. Spec Ops 2 Bohužel až později jsem na www stránkách Zombie Studios nalezl patch 1.1.1, který tento nepříjemný nedostatek dodatečně opravuje. Jediná skutečná volba se tedy skrývá pod menu Game Options, kde lze nastavit náhodné či předem definované pozice nepřátel.

Volby Training a New Game nás posouvají blíže k samotné akci. Předem než bude naše dvou až čtyřčlenná skupina vysazena na nepřátelské území, aby splnila daný úkol, je nezbytné vybrat vhodné typy vojáků, kteří se následné mise zúčastní. Na výběr máme celkem 6 rozdílných specializací vojáků, jejichž předem definovanou výzbroj můžeme libovolně měnit. Pro boj zblízka na nepřátelských základnách oceníme muže vybavené brokovnicí a automatickými zbraněmi, na větší vzdálenost excelují snipeři a pro ničení početných skupin nepřátel a strážných věží se hodí mít v týmu jednoho člena s granátometem. K další výbavě příslušníků vašeho komanda patří lékárničky, několik druhů granátů včetně kouřových, miny a výbušniny, které jsou pro splnění některých obzvláště destruktivních misí nezbytné. Výběr výzbroje vojáka je omezen jeho nosností, takže jej do každé z misí vybavíme jednou zbraní, několika zásobníky střeliva, nejméně jednou lékárničkou a případně granáty či výbušninou. Výběr zbraní je zkrátka v SO2 na velmi dobré úrovni. 19 odlišných typů vystačí i největším stratégům a akčněji zaměření hráči přímo vyberou zaměření členů týmu a bez zdlouhavých úprav se vrhnou do boje.

Spec Ops 2

Než však povedeme náš po zuby ozbrojený tým na téměř jistou smrt daleko od rodné domoviny, navštívíme tréninkovou oblast na základně JFK ve Spojených státech amerických. Čtyři tréninkové mise, které SO2 nabízí, patří k nejméně zábavné části hry a jako by to ani nestačilo, mnohému nás vskutku nenaučí. Hned první z nich, střelba na zvedající se terče, dává předešlé kritice plně za pravdu. Nejenže je naprosto nezábavná, ale terče nikterak na vaše zásahy nereagují. S naprostou pravidelností se zvedají a pokládají a vy nemáte žádnou šanci zjistit, jestli jste zasáhli či minuli. Druhá tréninková mise spočívá v rychlém proběhnutí výcvikové dráhy a nelze v ní prakticky nic zkazit, ale ani se něčemu přiučit. Poslední dvě cvičné mise simulující boj na blízko probíhají již za účasti živých protivníků a jsou limitovány časem. Platí o nich to co o těch předešlých. Jsou nenápadité a nudné. Možná právě takový je i výcvik zelených baretů.

Samotná hra je naštěstí mnohem zábavnější. Dělí se na 5 kampaní, které nás zavedou do Antarktidy, Severní Koreji, Thajska, Pákistánu a Německa. Scénář jednotlivých kampaní je poměrně rozličný a působí celkem věrohodně. Hráč je se situací obeznámen před první misí každé kampaně asi minutovou sekvencí scrolujících fotek spolu se čteným komentářem. Ačkoliv tato prezentace na první pohled neoslní grafickým zpracováním, působí velmi dobře a navozuje pocit autentičnosti. Spec Ops 2 To jenom dokazuje, že i jednodušší provedení výtečně navozující tu správnou atmosféru může s přehledem soupeřit s nepoměrně nákladnějšími filmečky z hoolywoodských studií, které kvalitu hry beztak nezachrání. S naší jednotkou se konkrétně pokusíme zajistit tajné zařízení z havarované vojenské družice na Antarktidě, osvobodit ostře střežené zajatce z Korejského tábora, zničit nebezpečné rakety SCUD v Pákistánu, rozmetat příslušníky opiové guerilly a zachránit pilota sestřeleného letounu C-130 Herkules v Thajsku a zabránit teroristům vyvézt ukradené rakety Stinger z Německa.

Nyní již přejdeme ke skutečné hře. Výběr vojáků a jejich vybavení není sice na škodu, ale co si budeme namlouvat, každý z nás se těší na to, až se jím vedená skupina dobrodruhů dostane do přímého kontaktu s nepřítelem a začne skutečná akce, souboj na život a na smrt. Průběh a obtížnost misí ovlivňuje do značné míry několik hlavních charakteristik. Mezi nejdůležitější z nich patří čas, kdy se mise odehrává. Mezi denními a nočními misemi je opravdu veliký rozdíl. Přes den nemáte zdaleka takové problémy s odhalením pozic nepřátel jako tehdy, když je krajina zahalena do neproniknutelné tmy. V takových situacích nezbývá než používat speciální infračervené zaměřovače, kterými je váš výhled znatelně zúžen. Z tohoto důvodu se mnohdy dostanete do situace, kdy je po vás zahájena střelba a vy ve zmatku marně prohledáváte obzor s cílem spatřit neviditelného útočníka. Tyto okamžiky buď končí velmi rychlým objevením a likvidací skrytého odstřelovače, nebo smrtí členů vaší jednotky. Pokud se pokusíte utíkat, připravte se na to, že na vztyčený běžící cíl se míří poměrně velmi dobře. Poté co po několika nočních misích v Koreji přijde den a kontrolovat okolní terén je možné i pouhým okem pocítíte opravdu velikou úlevu. Spec Ops 2 Podobně jako jsou noční mise ztíženou verzí těch denních, patří boj v uzavřených prostorách ke značně obtížnější variantě operací odehrávajících se ve volné přírodě. Boj na blízko nedává příliš mnoho šancí pro taktizování. Nakouknete do místnosti a pokud je za rohem schován nepřátelský voják s brokovnicí, mnoho šancí opravdu nemáte. Dlouhé mise, které končí obsazením nepřátelské budovy, jsou mnohdy značně frustrující. Prostřílíte se hromadou nepřátel, aby vás odstřelil poslední terorista schovaný hned za dveřmi finální budovy. Vzhledem k nemožnosti nahrávání začínáte misi znovu od začátku. Mezi další zpestření patří i časový limit stanovený pro splnění některých úkolů. Jelikož spěch není nejlepší taktikou pro přežití na neznámém území plném nepřátelských jednotek, mise limitované časem si zahrajete mnohokrát. Všechny výše uvedené charakteristiky, které přinášejí rozmanitost a jedinečnost misí jsou v každém případě přínosem a zajišťují, že v žádném okamžiku hraní si neřeknete: "Tohle už tu jednou bylo, už ať to je za mnou", náplň misí a jejich průběh tvoří skutečně silnou stránku Spec Ops 2.

Dalším důležitým ukazatelem hratelnosti SO2 je průběh boje a ovládání členů vaší jednotky. Zde bohužel narazíme na několik drobných a několik těžko omluvitelných chyb, které se v této hře vyskytují. V průběhu boje je možné využívat několik pohledů. 3D pohled ze shora na ovládaného bojovníka je naprosto nevyužitelný, výhled vašima očima používáte při pohybu přes den, Spec Ops 2 dalekohled lze využít na prohledávání vzdálenějšího okolí a pohled přes infračervené kukátko se hodí při nočních misích. Speciální vymožeností je zaměřovač, kterým disponují zbraně sniperů a víceúčelová puška M4. Využijete jej nejčastěji v noci, kdy pomocí jeho několikanásobného přiblížení odhalíte vzdálené a skryté protivníky. Nevím jaké pocity prožívají skuteční odstřelovači, ale zážitek z pohledu a následné střelby na vzdáleného nic netušícího nepřítele je dokonalý. Pokud snad napoprvé mineme, náš cíl se dá bleskurychle do pohybu. Míření je poté složitější a se zkracující se vzdáleností mezi námi a protivníkem stoupá i naše nervozita.

Skvělou atmosféru boje však kazí několik chyb, které se ve hře vyskytují. Co na tom, že ovládání je koncipováno spíše pro pavouka či chobotnici, všechny klávesy není nutné běžně používat a ty nejdůležitější lze předefinovat do své blízkosti. Mnohem horší je, když se vám v průběhu mise zasekne vaše zbraň. Na tom by nebylo nic vyjímečného, kdyby po zmocnění se zbraně zabitého nepřítele či spolubojovníka vše fungovalo tak jak má. Opak je však pravdou. Pokud se některému členovi komanda zablokuje jeho zbraň, nevystřelí si ani s žádnou ukořistěnou. Zaseklé jsou pro něho od té chvíle zbraně všechny. Zde jde opravdu veškerá logika stranou a tvůrci hry by se nad sebou měli trochu zamyslet. Další nepříjemností je nemožnost rychlého opakování nezdařené mise. Pokud se vám nepodaří přežít a splnit zadaný úkol, nezbývá nic jiného, než se zdlouhavě proklikat přes dvě hodnotící tabulky do hlavního menu hry a zde opět vybrat novou hru, výběr kampaně, konkrétní misi, preferované jednotky spolu s dodatečnou výzbrojí a nahrát požadovanou lokaci. Spec Ops 2 Poté co jste nuceni u obtížnějších misí absolvovat tento klikací maratón několikrát za sebou, začne vás, a to mi věřte, značně nudit. Přitom by stačila jednoduchá volba na konci nezdařené mise s názvem "Try it again", která by mě nenutila prohlásit tento systém za uživatelsky naprosto nepříjemný. Kromě toho je design úvodních obrazovek naprosto odpudivý.

Krátce se ještě zmíním o inteligenci, kterou programátoři obdařili počítačem řízené jednotky. Co se týká nepřátel, někteří jen čekají na svou smrt, oproti tomu jiní, lépe postavení, vám mise značně znepříjemní. Dalo by se jistě mnohé vylepšit, ale je třeba uznat, že při stanovené vyšší obtížnosti není hra nikterak jednoduchá. Podstatně hůře jsou na tom bohužel vaši spolubojovníci. V boji pomohou jen zřídka, z čehož máte na druhou stranu o to větší radost. Dokonale mě ale dokázalo vytočit, když se nějaký člen týmu zasekl někde za převisem či rohem budovy a dále mě nenásledoval. Neustálé otáčení se a kontrola zda jsme všichni, ke které se v důsledku demence svých kolegů uchýlíte, připomíná spíše výlet mateřské školky.

A na jaké úrovni je grafické provedení a ozvučení hry? Grafika, ačkoliv je poměrně slušná, rozhodně neoslní, i když obsahuje pár nadprůměrných prvků. Na druhou stranu hru bez větších problémů rozběhnete i na Pentiu 200 s 32 MB RAM a grafickým akcelerátorem. Mezi zmiňované vizuální finesy patří pěkné stopy ve sněhu, nádherná oblaka v Pákistánu a Německu a reakce okolí na zásah granátometem. Spec Ops 2 Stromy padají, nebo se rozletí podle toho, kam je zasáhnete, bezvládní nepřátelé nádherně létají vzduchem. (Na tomto místě se sluší podotknout, že patřím mezi zapřísáhlé pacifisty). Na druhou stranu, když jsem spatřil nepřátelského vojáka, jak se žene po úbočí hory směrem k mé jednotce nakloněn do strany pod úhlem 45 stupňů, málem to vzhledem k mé pobavené reakci stálo členy mého komanda život. Zvuková stránka hry není nikterak bohatá. Slyšíte zvuk chůze, výstřely zbraní a výkřiky nepřátel. Ojediněle zaslechnete i projíždějící vozidlo nebo prolétající stíhačku či vrtulník, což vás v některých případech dokáže i pořádně vylekat. Spatřit však něco z výše uvedeného bohužel nelze. Multiplayer, který SO2 podporují jak po internetu, tak na počítačové síti jsem neměl příležitost vyzkoušet. Nahrazení mnohdy přihlouplé inteligence vašich kolegů by však mohlo této hře jenom prospět.

Jaký verdikt tedy vynést závěrem ke hře, ze které nelze než nemít značně smíšené pocity? Není možné popřít, že jsem se při jejím hraní dobře bavil. Ocenění zaslouží především bohatý výběr zbraní, realističnost misí a skvělá atmosféra napětí i stresu v bojových situacích. Na druhé straně nepochopitelné zasekávání spolubojovníků a zbraní spolu s ošklivým a chudým menu zbytečně kvality této hry snižuje. Také je třeba si uvědomit, že se v poslední době v tomto oboru počítačové zábavy sešla opravdu silná konkurence. Spec Ops 2 se v ní ale ani přes své nedostatky rozhodně neztratí.

Spec Ops 2
Výrobce: Zombie
Distributor: Take 2