12:00aktualizováno  3:31
Západní vítr k nám od našich sousedů zavál střílečku inspirovanou ruskými speciálními jednotkami. Jedná se o překvapení roku nebo jsme dostali do rukou herní bahno? Rozuzlení v recenzi!
19

Specnaz: Project Wolf

Výrobce: Byte Software

Specnaz: Project Wolf

Pochybovačnost ve mě začala bohužel zrát již po spuštění této slovenské novinky z Byte Software, Specnaz: Project Wolf - o nějaké epické šíři a dechberoučnosti intra se netřeba ani zmiňovat, intro připomíná nudný, sekající se a hluchý trailer bez špetky příběhu.
Nahodil jsem si tedy tutorial, abych si prošel základní principy hry, očekávál jsem totiž taktické vylomeniny, když si tvůrci vzali na paškál speciální jednotky. No, tutoriálový level vypadá jako malá základna uprostřed pouště se spoustou terčů ke střelbě a beden k přeskakování. Nic mě za ručičku nevedlo, nic jsem nemusel splňovat, okolo terčů jsem mohl jen projít a vůbec do nich nestřílet. Zkrátka se jednalo o takové dětské "pískoviště".

Povinná příběhová omáčka je zde prezentována formou textového briefingu před každou misí v kampani. To je vše. Mluví se o lokalizování a likvidaci zmizelých jaderných zbraní. Když si čtu na internetu o jednotkách Specnaz v reálu (o informace, na které jsem narazil, jsem se s vámi podělil v doplňkové tabulce), Specnaz: Project Wolf tvůrci z něj do hry nedali prakticky nic. Vždyť ani zbraně, z kterých si před každou úrovní vybíráte, nesouhlasí! Představil jsem si, jaké by to bylo, okusit si roli sovětského speciálního vojáka v nějaké stealth misi, např. při tiché likvidaci nějakého kapitalistického papaláše. Místo toho se lidé z nepříliš početného studia Byte Software rozhodli vydat nemastný a neslaný simulátor chození a občasného střílení/umírání v pouštích, či v jiných prostředích, jejichž účinek ale vyjde naprosto nastejno.

V kampani máte na výběr mezi dvěma módy - geroy a tactical. Pokud si zvolíte geroy, nedostanete do mise žádného spolubojovníka. V tactical módu ano. Výsledek vašeho snažení dopadá ale stejně, všichni jsou tupí. Oponenti sice, až na nějaké svoje záseky, vám tu smrtelnou ťupku do hlavy obvykle nadělit dokážou, ovšem vaši soudruzi jsou pravá pohroma. Nepomáhá to, fláká se to, a když se to do nich šije, dál se to plně oddává spánku. Tak to dopadá ve spoustě situací. Ve zbytku přecijen zafunguje pofidérní umělá inteligence, s kterou si vývojáři příliš práce nedali. Žádné algoritmy podporující obecná řešení, skrývá se za ní stoprocentní naskriptovanost stavů, jež dle tvůrců mohou nastat. Že tímto snažením nemohli nikdy pokrýt všechny, to dá rozum.
V nadpoloviční většině misí máte k dispozici vlka, jež doplňuje spolubojovníky. Nápad je to rozhodně zajímavý, nebýt ovšem té dementní "inteligence", která ho opět celkově degraduje.

Specnaz: Project Wolf Specnaz: Project Wolf Specnaz: Project Wolf

I vzhled stojí sotva za starého Bélu. Celé prostředí vypadá jak vymodelované z papíru a natřené vodovkami. Když už by se chtěli S:PW ujmout aspoň grafikou, jak hluboko do minulosti by museli zajít? I první Half-Life na tom byl se vzezřením lépe, na druhou stranu nabízí vyšší rozlišení než klasický Doom ;o) Specnaz: Project Wolf Za plus bych to ale v roce 2006 nepovažoval.
Že tvůrci veřejně přiznali, že nepřišli vůbec do styku s opravdovými zbraněmi a čerpali z informací na internetu, to už mě vůbec nepřekvapuje. Přecijen, "potěžkat" a případně si zastřílet z Kalašnikova by byla jedině kladná zkušenost, která by se mohla příjemně podepsat na realistice hry. Ono totiž prohlédnutí si několika fotek a přečtení pár údajů z tabulek fakt nestačí.
A ozvučení? Hudba se vyskytuje akorát v menu, jako jediná mi svou vtíravou melodií trochu připomíná ruské reálie. Přímo v akci se setkáte akorát s vlastním dupotem a zvuků zbraní, to působí velice sterilně a skoro až hluchoněmě. Jasně, žádný voják si nebere do akce rádio s nejnovějšími hity pop-music, ale zvuky přírody, ať už šelest trávy nebo nepříjemné poryvy větru na volných prostranstvích, se mu určitě naskytnou. Přidalo by to hodnotu nulové atmosféře.

Jednotky Specnaz

Autoři hry se inspirovali ruskými vojenskými jednotkami speciálního určení - "specialnogo naznačenija". Jejich úkolem nebylo bít se na frontě v největší válečné vřavě, ale vyvolávání chaosu v zázemí nepřítele, likvidace politiků protivníka, vyřazování jaderných základen a útoky na vojenské a civilní cíle obecně. Jejich počet se v době míru odhadoval na 30 000 mužů v armádě a námořnictvu. Členství ve Specnaz rozhodně nebyl žádný med, ale jeho příslušníci měli ekonomické výhody a odcházeli dříve do důchodu.
Tato privilegia si Specnaz: Project Wolf rozhodně zasloužili, protože už výcvik byl považován za jeden z nejtvrdších, byly v něm simulovány podmínky skutečné války. Neváhali při něm použít skutečných chemických látek, ostré munice a trhavin, takže šlo o život i na cvičišti. Trénovalo se i s nepřátelskou technikou. Vojáci museli podstoupit i lyžařský, horolezecký a výsadkářský výcvik.
Mezi nejčastější zbraň patři AK-74, modernější bratříček proslulého AK-47. Sekundární zbraň byla obvykle pistole P-6 s tlumičem, někteří s sebou nosili i lehký raketomet.
Specnaz byli pečlivě utajovaní. Jejich uniforma byla shodná s výsadkářskou. Odhaduje se, že kdyby vypukla válka, navlékli by na sebe civilní oděvy nebo dokonce stejnokroje jednotek NATO. S naší historií mají společné Pražské jaro 1968. Právě oni jako první obsadili pražské letiště, získali tak výhodné místo pro přísun dalších jednotek
zdroje: Wikipedie

Verdikt:
Specnaz: Project Wolf jsem důkladně prohnal přes trávicí ústrojí. Musel jsem. Ty hodiny strávené "veřejně prospěšnou prací" nejdou bohužel popsat jinak. Moje zlost se přesunula ze hry na její vývojáře, protože to, co si dovolili, se opravdu jen tak nevidí. Údajně několik let pracují na střílečce,

Klady a zápory

Plus Vlk - zajímavý herní prvek
Plus Pořádná zkouška vaší trpělivosti

Mínus Prehistorická grafika
Mínus Nulová umělá inteligence
Mínus Nudné, plytké, ploché
Mínus Žádné možnosti ukládání

která na první pohled vypadá relativně zajímavě a pro hráče svítá možnost, že si okusí Delta Force na ruský způsob. Nakonec to dopadlo tak, jak si můžete přečíst v odstavcích výše. Hra, kde logika a smysl pro strategii nehrajou žádnou roli. Ať je váš postup jakkoli opatrný, vždy vás dokáže zabít jedna zbloudilá kulka od rozespalého nepřítele a celou misi děláte znova, protože tvůrce nenapadlo udělat savování, které by se velice hodilo. Umělá inteligence, kterou stihli napsat snad za 14 dní, jen aby se neřeklo, svou práci neodvádí tak, jak bylo zamýšleno. Scénář kampaně? Chodit a střílet bez jakéhokoli rozptýlení v podobě nějakých příběhových vsuvek či dramatických zvratů.
Tohle se nám snažíte prodat? Nedá mi to, musím se omluvit skalním fanouškům slovenské herní scény za takový výplach, ale toto chování herních vývojářů se mi velice vzpříčilo. Avšak stále doufám, že v připravovaném druhém díle se polepší a budou už tam trochu náznaky něčeho, co ho přiblíží k průměru. Ale radši od něj nic neočekávám, o to víc snad budu příjemně překvapený, možná.
První díl se dá jedině vyjádřit slovy "vlk se nažral a koza zůstala celá". Nebo přesněji "vlk vyhladověl a koza chcípla".

19 %

36 %