Ani po 30 letech nedá Punch Out lidem spát, rekord překonávali stovky hodin

Legendární videohra Mike Tyson’s Punch-Out!! z roku 1987 dodnes dráždí herní komunitu. Zatímco většina lidí není schopná hru ani dokončit, oni tráví desítky hodin hledáním co nejrychlejšího průchodu.

Je mnoho důvodů, proč na legendární videohru Mike Tyson’s Punch Out!! z konzole NES dodnes vzpomínat. Třeba proto, že pořízení licence na jméno slavného boxera bylo jedním z nejlepších kroků v historii firmy Nintendo. 

Mike Tyson figuruje v Punch Outu jako hlavní boss.

Ředitel americké odnože firmy Miroku Anawara totiž v mladém boxerovi rozpoznal obrovský talent a podepsal s ním smlouvu na 50 000 dolarů jen několik měsíců před tím, než se stal poprvé mistrem světa v těžké váze.

Za „pár drobných“ tak mohl po tři roky nakládat se jménem jednoho z nejslavnějších sportovců světa a i díky tomu se hry prodalo více než milion kopií. Žádný div, že Tyson kvůli podhodnocené smlouvě o Punch Outu dlouho neměl valné mínění. Nyní už však celou situaci bere s humorem, dokonce si ho i v talkshow Jimmyho Fallona naživo zahrál.

Punch Out!! je každopádně jedním z drahokamů v repertoáru Nintenda. I bez Tysona se dočkal mnoha pokračování a jeho hlavní hrdina Little Mac je třeba jedním z hrdinů předloňského blockbusteru Super Smash Bros. Ultimate.

„Nejzlejší muž planety“ v této na pohled jednoduché boxerské arkádě figuroval jako závěrečný boss, kterého dokázali porazit jen ti nejlepší z nejlepších. A právě díky své vysoké obtížnosti a jasně čitelným pravidlům se Punch Out!! stal nesmírně populární mezi speedrunnery.

Pravidla speedrunningu v kostce. Nejde o to porazit nepřítele, ale o to udělat to co nejrychleji.

Speedrunneři jsou zvláštní sorta hráčů, kteří se navzájem předhánějí v tom, kdo zvolenou hru dokáže proběhnout nejrychleji. Jejich komunita má pevná pravidla a prosadit se v ní není nic snadného, ty nejlepší však sledují stovky tisíc diváků. Dokonce každoročně pořádají i ostře sledovaný turnaj Games Done Quick, jehož milionové výdělky putují na charitu (více o fenoménu speedrunningu naleznete v našem starším článku).

Samotný Punch Out!! se skládá ze čtrnácti samostatných zápasů, ve kterých musíte postupně porazit soupeře z celého světa. Na každého přitom platí jiná taktika, tlustého Hippa porazíte jen údery do břicha, Rus Soda Popinski (původně se tento Rus jmenoval Vodka Drunkenski, pak se ale Nintendo rozhodlo přeorientovat svoji tvorbu na děti) se zase během svého monstrózního pravého háku vůbec nechrání.

Více než o dobu potřebnou k dohrání celé hry, se proto speedrunnerská komunita zajímá o časy jednotlivých soubojů.

Každému úspěchu předchází mnoho nepovedených pokusů.

Až do roku 2010 patřilo všech čtrnáct nejlepších časů jistému Mattu Turkovi. Jeho rekordy vypadaly vedle pokusů ostatních jako z jiného světa. Jelikož o nich neexistoval žádný oficiální záznam, někteří lidé se domníval, že se jedná o podvrhy (ostatně nebylo by to ve světě speedruningu poprvé, viz náš článek o největším herním podvodníkovi). Obecně se však mělo za to, že se jim dá věřit. Počátkem tisíciletí, kdy vznikaly, totiž ještě neexistovaly uspokojivé metody, jak zaznamenávat dění na obrazovce, Turk navíc u většiny soubojů do detailu popsal, jak svého času dosáhl.

I přesto, že tou dobou už nebyl mezi speedrunnery o hru dlouhodobě zájem (i kvůli zdánlivé nedosažitelnosti stávajících rekordů) se člověk s přezdívkou Sinister1 rozhodl, že Turka sesadí z trůnu a ve všech čtrnácti boxerských utkáních dosáhne lepšího času. Tato snaha mu nakonec zabrala neuvěřitelných pět let.

Pokud hrajete moderní hry, určitě dobře znáte tak zvané Quick time eventy (QTE), ve kterých musíte ve správný čas zmáčknout tlačítko, které se objeví na obrazovce. Princip speedrunningu je podobný, až na to, že vám nikdo neukáže, kdy co zmáčknout, a především fakt, že na reakci máte jen nepatrný zlomek času.

Výpočty pravděpodobností, které hráči zajistí optimální podmínky, jsou až děsivé.

Aby bylo možné se Turkovým časům vůbec přiblížit, musel Sinister1 se svými přáteli hru doslova rozebrat. Pomocí softwarových nástrojů, které jim umožnili krokovat její průběh po jednotlivých stavech, hledali, kde by se daly ušetřit zlomky sekund. Této metodě se říká technical assisted speedrun (TAS) a jejím cílem je najít tu vůbec nejlepší možnou cestu, jak dosáhnout kýženého výsledku. Klasický speedrun pak spočívá v tom, co nejvíce se této cestě přiblížit jen za využití vlastních reflexů. 

V případě Punch Outu se ukázalo, že v několika soubojích již Turk dosáhl naprostého maxima. Ve dvou případech tak Sinister1 rekordní čas jen vyrovnal, víc jednoduše nebylo možné. O to větší snahu však věnoval těm ostatním.

Punch Out běhá v 60 snímcích za sekundu a například v souboji s Tysonem je potřeba během souboje udělat celkem 20 „frame perfect“ úderů. Jde jen o zlomek sekundy, což je doslova na hranici lidských možností. A to přitom ještě nebylo to nejhorší, s čím se speedrunneři v případě této hry museli potýkat. Její umělá inteligence je totiž do veliké míry ovládána prvkem náhody, a pokud nepřítel příliš dlouho váhá s úderem, ztratíte šanci na překonání časového rekordu. Připomínám, že ne vlastní chybou.

Například v jednom ze soubojů k překonání Turkova rekordu muselo dojít ke kombinaci faktorů, jejichž pravděpodobnost vycházela na 1,54 %. Čili jen zhruba jednou za sto případů dostal hráč šanci vůbec se o extrémně obtížné „frame perfect“ údery pokusit.

Sinister1 zná už hru tak dobře, že ji dokáže proběhnout poslepu.

Připočtěte si, že každý neúspěšný pokus znamenal návrat do menu, kde bylo potřeba opsat kód, který vás vrátil na místo souboje. Množství času, které překonání rekordu zabralo, je enormní, bavíme se o tisících pokusů několika lidí.

Nakonec se ale zadařilo a Matt Turk byl takřka deset let od vzniku svých rekordů konečně z trůnu sesazen.

Nabízí se samozřejmě otázka, zda-li za to všechna ta námaha stála. Stovky hodin života utopených v obstarožní videohře vypadají jako promrhané a už teď tuším, že diskuzi pod článkem zaplní vzpomínky boomerů na to, jak jako mladí raději chodili za holkami a lezli po stromech.

Po pravdě řečeno, na speedrunery hledí úkosem i mnoho tradičních hráčů, jako by snad stovky hodin strávených v Dota 2 či Counter-Striku byly něčím hodnotnější. Sinister1, který se ve skutečném životě živil jako odborník na duševní zdraví, si dokázal ze svého koníčku udělat živobytí a stal se členem speedrunnerského týmu platformy Twitch. O jeho obtížné cestě vypráví nový internetový dokument The Quest to Beat Matt Turk, a i když vás snad tento fenomén vůbec nezajímá, doporučuji vám ho zhlédnout.

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Snad každý je někdy hrál. Připomeňte si staré legendy mobilních her

Hry jsou s mobily spjaté už od jejich samotných počátků. Pojďme si připomenout největší herní ikony...

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedm her Fallout se prodává v akci za zhruba 650 korun

Uvedení postapokalyptického televizního seriálu Fallout, který vzniká na motivy stejnojmenné herní...

90 %

RECENZE: Skvělé Balatro je žolík v letošním balíčku indie her

Pokerové Balatro nás překvapilo svou chytlavostí. Relativně nenápadná indie hra vzala základ z...

80 %

RECENZE: Loutkové sci-fi Harold Halibut působí jako balzám na duši

Více než deset let trvala tvorba výroba adventury Harold Halibut, na výsledku je to ovšem vidět....

Někteří hráči strávili s demem na Stellar Blade už přes 50 hodin

Očekávaná playstationová exkluzivita Stellar Blade zaujala hráče natolik, že ji procházejí znovu a...

Po dohrání hry by mělo být možné dát spropitné, navrhuje exšéf Blizzardu

Bývalý šéf slavného studia Blizzard sdílel na sociální síti X myšlenku, že by příběhové hry měly po...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...