Speedway 2000 – hit or shit?

  12:00aktualizováno  10. července 12:13
Dámy a pánové, jen račte vstoupit, uvidíte, co jste ještě neviděli, uslyšíte neslyšené. Pojďte, jen dál… A už nám do arény vjíždějí borci na motorkách, motory burácejí, publikum také, odměníme je potleskem? Zaslouží si vaši přízeň? No, to se ještě uvidí.

Speedway 2000Dámy a pánové, jen račte vstoupit, uvidíte, co jste ještě neviděli, uslyšíte neslyšené. A už nám do arény vjíždějí borci na motorkách, motory burácejí, publikum také, odměníme je potleskem? Ani náhodou. Po dlouhé době se totiž opět setkáváme s hrou, jež by se klidně mohla jmenovat Speedway 1996. Ano, ano, bystrý čtenář již dozajista vytušil, že další řádky se ponesou v duchu tragikomického příběhu se smutným koncem. Speedway 2000 k nám totiž zavítal nevyzpytatelnou branou času z dob, jež dávno minuly, a osobně dávám přednost jiným způsobům, jak si tato minulá léta připomenout. A přiznejme si to rovnou, Speedway 2000 patří k těm typům her, co prostě neprorazí nikdy. Opravdu chcete vědět proč?

Vezměme všechno hezky pěkně popořádku, jak se sluší a patří. Každý příznivec závodění dozajista očekává nějaké pěkné sestřihané intro z reálných závodů. Prostě nějakou úvodní animaci, jež povzbudí a rázně nabudí hráče k maximálním výkonům. Tvůrci ovšem projevili poněkud odlišný přístup k věci a coby úvodní uvítání připravili akorát „velké kulové“. Prostě vůbec nic. Oh, pardon, úvodní obrázek chlapa na motorce s obřím logem Speedway Speedway 20002000 samozřejmě nepočítám. Domnívám se, že tvůrci chtěli pouze zdůraznit nápis „dva tisíce“, aby se alespoň některé slabší hráče podařilo zviklat a přesvědčit je, že hra opravdu pochází z příslušného roku. Nepochází, nevěřte jim. A dál? Ne zas až tak moc bohaté menu skýtá obligátní volby nastavení, ovšem ty nás zas až tak příliš nezajímají. Jenom podotknu, že nabízené rozlišení se pohybuje od toho nejmenšího až po 1024x768. Už jsme přeci jen zažili horší, no ne? Též z toho vyplývá, že minimální konfigurace se pohybuje na opravdu nízké úrovni, dokonce si vystačíte i bez 3D karty. Alespoň podle voleb, ruku do vařícího oleje za to rozhodně nedám.

Ale vraťme se zpět k herním volbám, přesněji řečeno k nabízeným režimům závodění. S velkými fanfárami si můžete na počátku vybrat, chcete-li útočit na nejlepší čas (bez soupeřů), či si jen tak laškovně zadovádět na některém stadiónu s oponenty. Třetici uzavírá světový šampionát. Následuje pojmenování borce, výběr motorky a kombinézy závodníka. Co na tom, že všechny motorky jsou úplně stejné a co do počtu si vystačíte se třemi prsty? To je přeci v pohodě, ne? Kombinézy, jedna hnusnější než druhá, si poněkud polepšily, v šatníku se jich Speedway 2000objevuje zhruba deset. A konečně následuje výběr závodního stadiónu v příslušných zemích. Počet stadiónů se ustálil na číslu 10 a mezi jednotlivými dokonce najdeme i ČR. Sice nechápu, proč na stožáru vlaje vlajka USA, ale všechno vědět nemusím, ne? Dále mi uniká, proč vypadají stadióny (poznámka: všechny jsou kruhové) NAPROSTO stejně. Akorát jednou máte plážový slunečník trochu posunutý doprava a tady je zase jinak natočené pódium pro diváky. Rusko, jako ČR či Francie, na všech stadiónech narazíte na tytéž objekty. Ve výsledku mi tedy vychází pouze 1, slovy jeden, závodní okruh, což už hraničí s troufalostí. Či odvahou.

Počet tlačítek na klávesnici, jimiž svou mašinu ovládáte, mi hnedle přirostl k srdci. Jejich počet se totiž vyhoupl na neuvěřitelné čtyři! Jedním zatáčíte doleva, druhým doprava, dalším přidáváte plyn a posledním brzdíte. Geniální. Žádné zdržovačky navíc, autoři zjevně razí heslo, že v jednoduchosti je síla. Ovšem ta pravá perla teprve čeká na své slavné odhalení a tím není nic menšího než fyzikální model. Opět něco neuvěřitelného, zvlášť ve spojení s přilnavým a bezchybným ovládáním vás čekají v pravdě „vzrušující“ chvilky. Vezměte si, Speedway 2000že trať tvoří ovál, proto musíte dopředu chytře předpokládat, v jaký okamžik stisknout klávesu k zahnutí. Borec poté skloní motorku a ve skluzu zatáčí. Na tom bych ještě neviděl nic špatného, jenže tvůrci opět v záblesku geniality lehce pochybili a učinili z toho nejdůležitějšího, tedy vybírání zatáček, opravdu tu nejubožejší záležitost. Když totiž škobrtnete o mantinel, motorka se „chytře“ vyrovná. Ono vyrovnání probíhá rychlostí světla, takže ta dozajista obrovská spousta použitých snímků problikne a vy si jich ani nevšimnete a obyčejnému člověku se vše jeví jako faux pas enginu. Jízda sama osobě vypadá podivně, vůbec totiž nemáte pocit, že jezdíte s motorkou. Vehikl totiž po hliněné trase ani nejede, jako spíš klouže. Pokud někdo pamatuje trenažéry, ve kterých hráč ve skutečnost hýbal se silnicí a ne s vozidlem, asi tuší, nač narážím.

Grafické zpracování není vyloženě zlé. Textury se sice pořád opakují, modely tvoří strohé, jednoduché objekty, ale zažil jsem už o hodně horší. Třeba ve Freestyle BMX, jehož recenze proběhla na stránkách BonusWebu poměrně nedávno. Ve Speedway mě dokázala zaujmou pouze jediná novinka, a to při zatáčení. Spolu s motorkou se též naklání i samotný Speedway 2000obraz, což považuji, tentokrát bez ironie, za velmi zajímavý nápad. Jenže zpracování tuhle snad jedinou dobrou myšlenku hezky rychle poslalo zpět k zemi. Ba co víc, možná hru poškodilo víc, než kdyby tuto inovaci neobsahovala. Když do vás totiž někdo narazí, či najedete na zátaras a prudce s sebou škubnete, obraz vše registruje a reprodukuje. Jenže tahle věrná kopie nemá s realitou pranic společného, zvlášť v podání onoho vyrovnávání, o němž byla řeč v předchozím odstavci. Hudba v podání melodického brnkání docela potěšila – rozuměj, dala se poslouchat. Stejně tak zvuky nijak nevybočují z průměru.

Na samotný závěr recenze se obvykle sluší nějaké to celkové zhodnocení. Máte ho mít. Speedway 2000 ukazuje jasnou cestu, jak se v dnešní době hry nedělají. Omšelý námět – myšleno, že závody na kruhových stadionech nebudou nikdy atraktivní – k tomu všemu umocňuje nedbalé ovládání a vše podtrhuje průměrná grafika. Hratelnost kolísá na pomezí nudy a ještě větší nudy, proto radím, téhle hře se vyhněte obloukem. Doba Vánoc také minula, takže Speedway 2000 nelze využít ani jako „dobrý“ dárek pro potěchu „kamaráda“.

Speedway 2000
Výrobce: Techland
Distributor: Techland
Distribuce v ČR: pravděpodoně nebude v prodeji
Oficiální homepage: hra nemá homepage
Minimální konfigurace: Pentium 266 MHz, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: Pentium II 300 MHz, 64 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Závody, kterým se raději vyhněte.
Hodnocení: 31%

Autor:


Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Sedm nejtypičtějších výmluv chudáka hráče

Hráč na kokainu - ilustrační foto (Angry Gamer)

Za okny pomalu vychází slunce, na krku spousta povinností a rozechvělé prsty ospalého hráče se jen velmi neochotně...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Mesut Özil po konci v německé reprezentaci začal streamovat Fortnite

Mesut Özil

Fotbalista Mesut Özil má rád videohry a za svoji vášeň se nestydí. Dokonce spustil vlastní kanál na streamovací...

Další z rubriky

RECENZE: Hearthstone: The Boomsday Project láká na mechy a spíš nudí

Hearthstone: The Boomsday Project

S The Boomsday Project slaví návrat mechové a nové klíčové slovo Magnetic upravuje dynamiku hry i prostor pro...

RECENZE: Banner Saga 3 láká na špičkové tahové souboje a epický závěr

Banner Saga 3

Každý příběh jednou dospěje do konce a tak to je i s oblíbenou Banner Sagou, která třetím dílem vše v epickém stylu...

RECENZE: Two Point Hospital je vymodlené pokračování Theme Hospitalu

Two Point Hospital

Po více než dvaceti letech přichází duchovní pokračování legendární strategie Theme Hospital, v níž jsme šéfovali...

Stát chce finančně podporovat mikrojesle a dětské skupiny, aby maminky mohly jít do práce
Stát chce finančně podporovat mikrojesle a dětské skupiny, aby maminky mohly jít do práce

Ministerstvo práce vyslalo do připomínkového řízení návrh, aby státní rozpočet financoval dětské skupiny a nově také mikrojesle. Do nich chodí hlavně děti, které nezískaly místo ve státní školce, ale jejich rodiče nastupují do práce dřív než po třech letech mateřské dovolené.



Najdete na iDNES.cz