Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spider-Man - komiksový pavouk na PC

  12:00aktualizováno  10. září 9:18
Komiksový Spider-Man nám zpříjemňuje život již pěkných pár let, ale doposud jsme nikdy nebyli svědky žádné kvalitní hry pro PC, v níž by hrál hlavní roli. Důvodů je mnoho, přičemž jen jedním z nich je fakt, že valná většina titulů s ním byla určená pro konzole. To by se nyní mohlo konečně změnit. Ještě ale není vyhráno.

Spider-Man Počítačových her s námětem komiksového Spider-Mana se objevilo na PC několik, ale jednalo se o nepříliš známé pokusy, které navíc měly problémy s legalitou použité licence. Ve všech případech se ale jedná o tituly staršího data, protože již více jak deset let panuje Spider-Man výhradně konzolím. Až nyní udělali pracovníci Neversoftu a Activision výjimku a připravují nového Spider-Mana pro PC - a to podle dříve vydané verze pro PSX. Nedávno vyšla i hratelná demoverze, která by měla o titulu samotném mnohé prozradit. Vzhledem k tomu, že obsahuje tři kompletní úrovně, docela se jí to daří. A jak tedy nejnovější inkarnace Pavoučího muže vypadá?

Hra Spider-Man je většinou prezentována jako 3D akční adventura s third-person pohledem, ale je nutné počítat s tím, že zde najdete mnohem více akce než adventurních prvků. Jak se dozvíte v úvodním intru, někdo v převleku za Spider-Mana uloupí jakýsi cenný vynález, a aby toho nebylo málo, tak zamoří ulice města prapodivným smrtícím plynem. Spider-Man musí zasáhnout, a to bezodkladně. A protože se jedná o superhrdinu, nečekejte nějaké ubohé pobíhání chodbami a opatrné zakukování za roh. S pomocí pavoučích vláken budete přeskakovat z jedné střechy na druhou, budete lézt po stěnách či po stropě, Spider-Man pochopitelně dojde i na likvidaci protivníků, a to jak ručně, tak i za pomoci pavučin. Vaše úkoly jsou jasné - musíte zachránit své město a zjistit, kdo a proč se za vás vlastně vydával.

Na první pohled to vše vypadá vcelku zajímavě, ale jak brzy zjistíme, není všechno zlato, co se třpytí. Hře sice nelze upřít jistý originální přístup, i když to je originalita čerpající z předlohy her na jiných platformách a ze samotného komiksu (přeskakování mezi budovami, šplhání po stěnách či po stropu). Je zde ale pár „maličkostí“, jež výsledný dojem výrazně kazí. Tou první a zřejmě největší je fakt, že se jedná o konzolovou předělávku a že to je na první pohled poznat. Modří již vědí, kam tím směřuji, ale protože ne každý má zkušenosti s portovanými tituly, trošku to rozvedu do šíře.

Hned prvním problémem je ovládání. Že se vše ovládá jen na klávesnici, to by nebylo až tak na škodu - známe spoustu dobrých titulů, při kterých má naše myška neplacenou dovolenou. Horší ale je, že pro plnohodnotné hraní budete potřebovat ještě sedm dalších klávesových zkratek, které musíte mít neustále po ruce. Vzhledem k tomu, že na ně máte jen jednu ruku, budou se vám pochopitelně plést a jejich používání bude dost nepohodlné. Druhým Spider-Man problémem je kamera, která se sice snaží chovat inteligentně, ale až tak úplně se jí to nedaří. Běžíte-li stále dopředu, je vše v nejlepším pořádku, ale zkuste změnit směr a hned je oheň na střeše. Kamera totiž zůstane na stejném místě a zabírá vás tak z boku. Což o to, pohled to je hezký, ale v tuto chvíli vůbec nevíte, čemu běžíte vstříc. Aby se kamera přesunula opět za váš zátylek, musíte chvíli stát v naprostém klidu. To ale znamená, že ani nemůžete bojovat, takže zahnete-li za roh a tam na vás čeká nepřátelský voják, máte jen dvě možnosti - buď do něj bít naslepo, nebo dobrovolně inkasovat pár úderů a počkat si, až kamera zaujme přijatelnější pozici. Přitom by vše šlo vyřešit tak, jak jsme u her na PC zvyklí (a např. Grouch nám ukázal, že to možné je) - totiž kamera by nebyla automatická, ale byla by ovládána myší. Tlačítka by přitom mohla zastat funkci některých klávesových zkratek, takže byste se vyhnuli nebezpečí, že se vám prsty po hodině hraní zapletou jako pomlázka.

Podívám-li se na další prvky Spider-Mana, ani zde nemohu skákat radostí ke stropu (na rozdíl od něj samotného). Vzhledem k tomu, že vaši protivníci jsou po zuby ozbrojeni a vy máte k dispozici pouze své ruce, nohy a pavučinu, doufal jsem v možnost skládání nějakých zajímavých bojových komb, která by nějak vyrovnala vaše šance proti palným Spider-Man zbraním. Opět jsem se spletl. Máte sice k dispozici tři druhy úderů rukou a tři různé kopy, které jsou po animační stránce ztvárněny poměrně dobře, ale není to právě to, co bychom čekali. Nemůžete si totiž vybrat, jaký právě použijete, jedná se o automatickou sekvenci, jež se vyvolá v případě, že opakovaně tisknete tlačítko pro útok. Onou sekvencí je „útok 1 - útok 2 - útok 3 - útok 1...“, přičemž pokud ji v nějakém okamžiku přerušíte (např. se pootočíte), začínáte zase od začátku. Jediným oživením je tedy možnost použití pavučiny, kterou můžete svého protivníka buď na chvíli paralyzovat, nebo (v případě použití většího množství vystřeleného vlákna) jej dokonce i zabít, aniž byste se k němu přiblížili. Stále to je ale málo na to, aby se bojová část stala zábavou a ne jen rutinní likvidací až nepříjemně tupých a nevšímavých protivníků. Tím se dostáváme k otázce AI, kterou raději vezmeme hodně rychle - není totiž o čem mluvit. Jakmile vás protivníci uvidí (což je asi na vzdálenost pěti metrů), rozběhnou se k vám, ale ani ve snu je nenapadne informovat o vaší přítomnosti své kolegy, jež se nacházejí jen o metr dále. Navíc mají jakési podivné problémy s mířením - pokud kolem nich pobíháte dokola, sice se za vámi otáčejí, ale vystřelit je ani nenapadne. Fakt, že jsou ochotni hodit výbušninu pouhý metr od sebe a pak na ni sami vběhnout, považuji už jen za malinkatou nahnilou třešničku na celém tom zkaženém dortu soubojové části hry Spider-Man Spider-Man. Našla by se zde snad jen jediná pozitivní věc, a to kolizní model. Srazíte-li totiž jednoho z protivníků na druhého, spadnou oba. Tento detail potěší, ale že by dokázal zachránit jinak ubohé zpracování bojů, to se říci nedá.

Odflinknutí soubojové části by šlo prominout ve chvíli, kdy by hra byla zaměřena jiným směrem a nabízela např. kvalitní logické hádanky nebo cokoliv jiného. Bohužel, zde tomu tak není. Jedinou „logickou hádankou“, na níž jsem v demu narazil, bylo odnesení bomby do sejfu, a to byla ve hře ještě tak nápadná nápověda, že to ani za žádné puzzle považovat nešlo. Občas se sice objeví nějaký časově omezený úkol nebo potřeba zlikvidovat strážce dříve než zabijí rukojmí, ale vše je nastaveno tak, že byste neměli mít se splněním žádný problém. Chybí zde tedy onen pocit výzvy, který by měla každá hra vzbuzovat, aby se po jejím dohrání dostavila ona hřejivá pýcha „já to dohrál(a) do konce“. Pozdější mise sice asi budou o něco těžší, ale pravděpodobně ne o mnoho. Náročná překvapivě nebude asi ani likvidace závěrečných bossů a nepřátelských superhrdinů. V demu jeden byl a bez problémů jej šlo zabít tak, že jste neměli ani škrábnutí...

Spider-Man Mnoho kladného toho nelze říci ani ke grafické stránce hry. Ze všeho nejvíce připomíná akčně-bojový mix Oni, jemuž byla vytýkána jednotvárnost levelů a naprosto odosobněný design misí. Zde vás čeká to samé - bezpohlavní kanceláře plné hrubě otexturovaných kvádrů, domy v podobě skutečných placatých králíkáren, tu a tam nějaký nepříliš zdařile ztvárněný interiérový objekt, který se opakuje dvakrát, třikrát, desetkrát, stokrát... Zkrátka engine i design misí plně odpovídají možnostem hardwaru starého PlayStationu, ten ale současnému standardu PC nemůže v žádném případě stačit.

Ano, můžná nejsem tak úplně objektivní. Je možné, že zvlášť zaryté fanoušky Spider-Mana bude tato konzolová konverze bavit, možná jsem se nezmínil o tom, že levely nejsou tak úplně lineární, možná jsem dostatečně nevypíchl, že se úkoly poměrně dost různí, že jednou jste uvnitř budov a jednou se proháníte po střechách, možná jsem podcenil sílu příběhu. Možná. Toto také není finální verdikt, ten bude až koncem roku, kdy se hra dostane na trh. Avšak podle toho, co nám tvůrci nabídli ke shlédnutí nyní, se nezdá, že bychom se mohli nějak zvlášť těšit. Zatím totiž vše nasvědčuje tomu, že pécéčkový Spider-Man bude přinejlepším průměrným zástupcem svého žánru. Není to mnoho, sám bych si přál, aby byla nakonec plná verze o mnoho lepší. V kostech ale cítím, že tomu tak nebude.

Autor:


Témata: Zuby

Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...



Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Další z rubriky

Ulov si monstrum a zkus to přežít. První dojmy z Hunt: Showdown

Hunt: Showdown

Přežil jsi, abys zemřel příště. Lovec je ve světě Hunt: Showdown odpočitatelná položka a zároveň to nejdůležitější, co...

Zachrání střílečka Control klesající reputaci autorů Maxe Payna?

Control

Během tiskové konference Sony byla oznámena tajemná hra Control od autorů legendárního Maxe Payna. První trailer však...

První dojmy: Spider-Man má našlápnuto stát se nejlepší komiksovou hrou

Spider-Man (PS4)

Po filmovém světě bere komiksové vydavatelství Marvel útokem i ten herní. Vyzkoušeli jsme si první dvě hodiny...



Najdete na iDNES.cz