Spider-Man-pavoučí hrdina tká své PS2 sítě

Již potřetí se můžete vtělit do videoherního Spidermana a předejít tak blížící se katastrofě. Je však toto třetí dobrodružství skutečně taková bomba, jak se na nás tváří a nebo se jedná o další rychlokvašku, aby nás hráče připravila o naše peníze? Ale k něčemu takovému by se Spiderman snad ani nemohl propůjčit, nebo ano?
Spider-Man

Jak to tak vypadá, tak nejoblíbenější komiksový hrdina zažívá opravdový comeback. Ne, že by předtím nebyl úspěšný, vždyť má za sebou i dvě komerčně vydařené videoherní podoby, ale stále tu cosi chybělo.

A ejhle! Stačí jedno podařené filmové zpracování a už z toho všichni šílí. No jo, to je ta lidská mentalita. Nemusíme však chodit moc daleko, stačí zmínit Pána prstenů, který je jednou z nejčtenějších knížek a přitom se o něm moc nemluvilo, krom zarytých fanoušků, a stačilo jedno filmové představení a už ho máme i na tričkách - tak je to bohužel se vším. No tak jsme si zavzpomínali na davy v kinu a teď se již podíváme do světa Petra Parkera alias Spidermana. Myslím si, že vysvětlovat jak se jím stal, nemá cenu, protože to už ví i malé dítě, spíše vás nyní bude zajímat, jak si tvůrci poradili s jeho zpracováním dle stejnojmenného filmu. Ano, slyšíte dobře, tentokrát se autoři nechali plně inspirovat shora avizovaným filmovým trhákem a ne bohatým rejstříkem Spidermanových příběhů, takže se s tímto faktem prostě smiřte a teď už vážně jdeme na to!

Čím dneska začneme - příběhem, grafikou, ozvučením, bonusy. Všechno citované zde přitom naleznete v různorodé kvalitě. Po grafické stránce se jedná o velmi podařené dílko. Pokud se úrovně odehrávají v exteriérech, máte dostatečný rozhled - tedy vidíte opravdu daleko. Dokonce se můžete pokochat i rušnou žijící ulicí pod vámi. Jestliže šplháte po nějakém to mrakodrapu, můžete zpozorovat zajímavé odrazy okolních budov a rozličné efekty Spider-Man v souvislosti se slunečním světlem. Vaše aktivity se vyznačují velkou svobodou pohybu, ovšem do té doby, než se budete chtít dostat dolů do ulic a nebo na nějakou vzdálenější budovu - potom ouha. Ale jinak jsou venkovní lokace velice povedené.
Interiéry jsou pak jakýmsi návratem do osmdesátých let, kde byly v oblibě bojovky typu Streets of Rage. Máte možnost popadnout každý ležící nebo stojící předmět a použít ho v boji. Lokace vždy odpovídají dané situaci, ve které se nacházíte. Ilegální garáže, v nichž naleznete plno zajímavých předmětů v podobě pneumatik, sudů, hasičáků atd. a které pak máte možnost házet po nepřátelích. Dokonce i design úrovní je navržen přesně pro vaší pavoučí povahu. Takže můžete šplhat úplně po všem a využívat i větrací šachty a různá další jinak nepřípustná místa. To je sice hezké, jenže bohužel nepochopím logiku věci, kdy máte možnost zdemolovat půl budovy a přitom nerozkopnete jediné dveře a dokonce ani okno a tak vám nezbývá nic jiného, než se jako trotl poohlédnout po jiném dobře zamaskovaném nebo zapuzzlovaném východu. K rozpačitému dojmu přispívá i příliš "dokonalá" AI nepřátel, která mě osobně připomíná skromné herní začátky. Tlupa nabušených borců se na vás vrhne (ještě dříve, než vás uvidí) a střílí a kope do doby, dokud se nezjistí, kdo vlastně zvítězil. V té nepřehledné mele to většinou poznáte krásným nápisem Game Over. A dalším, doufám již posledním záporem, je smutný příspěvek matoucí to kamery, jež sice sluje volbou manuálního seřízení, ale v některých momentech vás dokonale zmátne a i když máte daný směr, jdete díky ní najednou na druhou stranu, nemluvě o skutečnosti, že v některých místech zpomaluje. Díky takovéto službě se nejen samotné souboje, ale převážně střety s Bossáky stávají velice frustrující.

Spider-Man

Celé dobrodružství je rozděleno na několik levelů, což je pochopitelné, ale na druhou stranu je veliká škoda, že se tvůrci nenechali inspirovat takovým GTA3 a nevytvořili zcela otevřené a svobodné město, aby se hráč mohl skutečně vtělit do role hrdiny a zachraňovat bez daného scénáře nebohé obyvatele před zloduchy. Také loadingové prodlevy mohly býti kratší a nemusely býti úplně všude. Ano, s loadingem se setkáte i v místech, kde byste to vůbec nečekali a to mi občas docela vadilo. Toho se opravdu mohli tvůrci vyvarovat a lépe to ošetřit.

Aby se pořád jen nekritizovalo, najde se tady plno zajímavých, byť samozřejmě už nikoliv originálních věcí. Pokud pomineme klasické Spidermanovy dovednosti jakožto pavouka, tak může Peter konkurovat i všem mistrům bojového umění. Na rozdíl od předchozích dílů zde dovedete využívat i rozmanitá komba, takže vám místy tato hra bude připadat jako regulérní pouliční bojovka. Pochopitelně nic není zadarmo a tak tyto dovednosti boje nemáte hned od začátku, ale musíte naleznout Spideyho znak a teprve pak je můžete využívat. Máte možnost se naučit něco přes dvacet komb, což na akční adventurku není zrovna málo. Na jednu stranu je velice příjemné, že máte takto velkou soubojovou různorodost, ale jak jsem se již zmínil výše, díky diskutabilní AI protivníků a jejich návalu na scéně nemáte příliš šancí tato komba vůbec využít a tak se souboje pohříchu až příliš často strhnou v mačkání jednoho tlačítka a rozhodně ne v sérii dobře načasovaných úderů. Mezi další chuťovky patří nacházení bonusů, což opravdu potěší všechny Spideyho fanoušky, ale zase kdo by se chtěl touto hrou prokousávat vícekrát. Mezi avizované bonusy patří různé artworky, screeny, záběry Spider-Man z filmů a plno dalších libůstek. Po každém dohraném levelu se vám zobrazí tabulka vaší úspěšnosti, na které budete mít zohledněno vaše skóre a množství nalezených bonusů - v pozdějších fázích budete moci toto skóre vylepšit a levely si kdykoli zopakovat. Co se týče zvukové stránky, tak se jedná o podařenou kompozici nejen zvuků a hudby, ale i po stránce nastavení, kde si majitelé domácího kina mají možnost nastavit dokonce i Dolby Surround Prologic II, což jistě potěší.

Každá hra má své mouchy a opravdu žádná není stoprocentní, takže ještě než udělíme verdikt, zrekapitulujeme si některé klíčové momenty. Z hlediska invence se jedná o průměrnou záležitost, nesetkáme se zde vůbec s ničím, co bychom již neviděli dříve. Souboje jsou místy až zbytečně frustrující. Ovládání je sice dobře navržené, jenže ta kamera! Jedinou věcí, jež je bez výhrad, je samotný hrdina. Pokud by se Spider-Man měl někomu doporučit, tak pouze zarytým fanouškům komixu a především pak samotného filmu. Těm ostatním radím nejprve vyzkoušet a pak se rozhodnout. Jako hra, která je vytvořena podle filmu a ještě dle nejslavnějšího komixového hrdiny, snese známku dobrá. Ale je zde i druhá strana mince a to je dalších několik licencí na všechny existující komixové postavičky a tak hodnocení je nakonec takové, jaké je.

Spider-Man
Výrobce/Vydavatel Treyarch/Activision
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 80kB
Verdikt: Grafika, zvuk a licence, precizně zvládnuto. To ostatní je spíše vytvářeno za účelem rychlého přísunu peněz, ale hráči opravdu nejsou tak hloupí, aby to rychle nepoznali. Takže další tak trochu promarněná šance na bomba hru. Škoda.
Hodnocení: 60%

Témata: Mrakodrap