Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spider-Man: The Movie - pavouk je zpátky

  12:00aktualizováno  8. května 1:14
I do našich kin brzy zavítá film o pavoučím muži - marveláckém superhrdinovi z ultrapotentního pera Stana Lee. A přestože kromě několika her na konzole vyšla koncem minulého roku i PC verze Spider-Mana, Activision nehodlají promarnit žádnou příležitost k výdělku, takže tu máme další hru s pavoukem v hlavní roli.

Spider-Man: The Movie

Spider-Man je pojem. Jeden z tahounů amerického vydavatelství Marvel se na komiksové scéně poprvé objevil již počátkem šedesátých let (série Amazing Fantasy, 1962) a díky své oblíbenosti si zanedlouho vysloužil vlastní řadu. Po třicetileté existenci a množství klonů původní série (Peter Parker: Spider-Man, Ultimate Spider-Man a mnoha dalších) s nespočtem dějových zvratů a slepých uliček, připomínajících jihoamerické telenovely, se k radosti snad všech komiksových fandů dostal i na stříbrné plátno. Přičemž s uvedením filmu vychází i počítačová hra, objevně nazvaná Spider-Man: The Movie, které se nyní podíváme na zoubek.

Pro všechny komiksem netknuté je tu trocha teorie na úvod. Představte si takového, na první pohled normálního, newyorského adolescenta. Jmenuje se Peter Parker a jelikož je sirotek, bydlí u svého strýčka a tetičky, kteří jej milují jako vlastního syna. Chodí na střední školu, a protože je plachý a výjimečně inteligentní, hledá útočiště v učení a knihách. Prostě takový klasický šprtík - nepochopený, utlačovaný silnějšími chlapci a dívkami, v lepším případě jen ignorovaný. Není se tedy čemu divit, když místo návštěvy kina vyrazí na odpolední a samozřejmě nepovinný fyzikální demonstrační pokus, během kterého je Spider-Man: The Moviepokousán ozářeným pavoučkem. Peterovi se udělá nevolno, ale protože jsme ve světě Marvelu, místo toho, aby se po cestě domů pozvracel, zjistí že díky kousnutí ozářeného pavouka získal neuvěřitelnou sílu, rychlost a schopnost lézt po stěnách. A z uťáplého obrýlence se stává sobecký nadutec, který si místo podřadných brigád v supermarketech přivydělává nelegálními zápasy. Když se ale jednou se vrátí domů a zjistí, že jeho strýček byl zavražděn, pln hněvu a zloby se vydává za jeho vrahem. Vztek se však změní ve zděšení, když Peter zjistí, že vrahem je zločinec, kterého ve své pýše odmítl po jednom ze zápasů chytit-. Pak si vzpomene na slova svého strýce a uvědomí si, že s velkou mocí kráčí ruku v ruce i velká zodpovědnost, a slíbí, že bude vždy bránit slabé a bezbranné. A tak vznikne Spider-Man - stačí jen pár drobností, jako je slušivý červenomodrý kostým a vrhače pavučin - Spideyeho jediné zbraně a Peter může vyrazit na odchyt newyorských kriminálníků.

Takto hra začíná, takže se v několika prvních misích retrospektivně podíváte právě na vznik Spider-Mana jako hrdiny, hned poté ale již v klasickém kostýmu vyrazíte na lov Shockera a Vultura, kteří vyloupili klenotnictví. Příběh zkráceně kopíruje hlavní dějovou Spider-Man: The Movieosu starších komiksů a popisuje tak Peterův život, který je tak schizofrenní, jak je to jen možné. Na svůj mrzký krajíc si vydělává fotografováním sebe sama pro bulvární plátek, jehož majitel a šéfredaktor Jonah Jameson Spider-Mana k smrti nenávidí, Spideyeho také pronásleduje Green Goblin, jeho asi nejzavilejší protivník, v civilu Norman Osborne, otec Peterova nejlepšího přítele Harryho. Stejně tak si Peter nemůže najít žádnou přítelkyni, protože ve chvílích, kdy by měl s dívkou trávit okamžiky z nejintimnějších, vznáší se většinou nad New Yorkem, pronásledujíce superzločince, jichž je ve Velkém Jablku nespočet, či dostávajíce od některého z nich nakládačku.

Tím je také Spider-Man sympatický – má v podstatě image takového hodného a slušného hocha, který nedisponuje žádnými drahými hi-end vynálezy ani neovládá žádné bojové umění, takž bývá často bit. Vše co má, si musí sám doma za svitu lampičky po večerech svépomocí sestavit, stejně tak si sám šije, zašívá, přešívá a pere svůj kostým. Zásadně pak nepoužívá zbraně, takže ve hře budete omezeni jen na své ruce, nohy a pavučinu, se kterou si, podobně jako v minulé pavoučí hře, užijete spoustu legrace. Kombinujete-li údery, kopy, skoky a vrhání Spider-Man: The Moviepavučiny, vzniknou speciální komba, kterých je ve hře k nalezení dvacet osm. Každý speciální pohyb se však musíte nejprve naučit, což je zde realizováno sbíráním zlatých pavoučích znaků. Dalšími předměty jsou pak červení pavouci doplňující život a modří doplňující zásobu pavučiny, která se ztenčuje, používáte-li speciální pavučinové fintičky jako je svazování nepřátel, pavučinové rukavice, střely nebo pavučinový kryt. Pavučiny budou také vaším hlavním, či spíše jediným způsobem pohybu v exteriérech, jež jsou zpracovány opravdu zajímavě. Budete se prohánět mezi mrakodrapy stovky metrů nad zemí, na níž se budou motat a proplétat spousty teček, představující čilý ruch na newyorkské ulici. Houpání se na vláknech je vyřešeno opravdu šalamounsky. Autoři si evidentně nelámali hlavu s logikou věci, takže vesele vystřelujete vlákna kamsi do prostoru nad sebe a houpete se na nich. Toto malé ošizení je ale asi lepší než kdybyste se zachytávali šikmo o domy a mezi mrakodrapy si to pak šněrovali, jako po pozdním návratu z oblíbeného pohostinství.

Spidey se v zásadě pohybuje v dvou prostředích – v exteriérech a v interiérech. Venkovní mise se odehrávají mezi již zmíněnými výškovými budovami a naoko nejsou nijak vertikálně ani horizontálně Spider-Man: The Movieohraničeny, takže vypadají opravdu impresivně. Dostane-li se ale váš hrdina za hranice vytyčené autory, oddálí se od kamery a se slovy, že by se neměl vzdalovat zbytečně daleko, se otočí a vrátí zpět. Jestliže se ale pustíte příliš daleko ve vertikálním smyslu a překročíte určitou hranici, Spider-Man se rozplácne na silnici mezi žlutými taxíky. Pokud se pokusíte dolů slézt po stěně budovy, zarazíte se o jakousi neviditelnou překážku, čímž se game designeři z Treyarch, opět šikovně vyhnuli další práci nevíc. Venkovní mise jsou tedy naplněny buď vzdušnými souboji, kdy hra spíše než akci připomíná simulátor létajícího pavouka, nebo pronásledováním prchajících zločinců (hon na Vultura se nápadně podobá pronásledování Venoma z minulého dílu). V úrovních, které se odehrávají v interiérech, se většinou budete nacházet v různých skladištích, nádražních halách či garážích. Ačkoliv jsou tyto levely o něco méně efektní a přehledné a občas i trochu nudné, mnohem více v nich využijete všechna možná komba a další alternativní způsoby boje, čili skrývání se ve stínu a vrhání předmětů – pneumatikami a květináči počínaje, mikrobusy konče. Je škoda, že autoři úplně vynechali souboje v ulicích, které mohly hru rozšířit o další dimenzi.

Spider-Man: The Movie

V některých misích se místo likvidování desítek řadových nepřátel setkáte s bossy, kteří jsou již mnohem drsnější protivníci. Přestože obyčejní gangsteři, či roboti disponují zbraněmi a občas se i pokusí vám ublížit (například pokud jim skočíte za krk, budou se snažit vás omlátit o zeď), jsou většinou tupí a primitivní a jejich nebezpečnost spočívá jen v jejich větším počtu. Naproti tomu bossové disponují smrtícím arzenálem a jsou opravdu tuzí, takže na ně platí jen ty nejsilnější údery, protože ostatním se dokáží buď vyhnout nebo je umí vyblokovat. Zpestřením je občasné zachraňování civilistů, jejichž životy jsou pro Spider-Mana důležitější, než chytání zločinců. Ti na to také sázejí, takže se čas od času budete vláčet s nějakým nebožákem přes rameno (což značně ztěžuje pohyb), než jej dopravíte mimo nebezpečí, nebo budete pavučinami opravovat různé poškozené cedule a konstrukce, které hrozí zřícením a ohrožují nevinné newyorčany. Celá hra je úplně bez krve, což je u zpracování marvelovského komiksu pochopitelné, a mrtvoly nepřátel po chvíli beze zbytku mizí.

Spider-Man: The Movie

Kromě třiadvaceti řádných, vás také čeká hromada tréninkových levelů (které jsou paradoxně velmi obtížné a hratelné až poté, co se hru naučíte ovládat v regulérních misích) a také dalších atributů, tolik obvyklých v konzolových hrách, jako jsou různé bonusy a mezihry, jež si můžete odemknout za body získané během hraní, možnost zadat cheaty a hrát za některou z dalších postav vyskytujících se ve hře, nebo například nafouknout nepřátelům hlavy. Hru lze ukládat až po zdárném dokončení levelu, což ji spolu s nepřátelskou kamerou a celkovou obtížností činí překvapivě náročnou. Právě kamera ve Spider-Manovi je přinejmenším velice diskutabilní záležitost – nabízí dva módy - aktivní a pasivní, přičemž ten druhý, ve kterém kameru ovládáte sami, bych při vší dobré vůli doporučil jen extrémním masochistům, navíc disponujícím větším počtem končetin, než je obvyklých osm. V aktivním módu, se kamera snaží držet za Spider-Manem, ovšem měníte-li náhle směr, kamera často nestíhá, a tak se nejednou stane, že nebudete vědět kam to vlastně běžíte, či lezete. Navíc k tomu ještě přidejte fakt, že hru neovládáte vůči Spideyemu, ale vůči obrazovce, a od totální zkázy Spider-Mana zachraňuje jen to, že si hra naštěstí chvíli pamatuje původní směr (dokud nepustíte tlačítko, pohybujete se při změně úhlu pohledu stále týmž směrem, i když byste vlastně měli Spider-Man: The Movielézt na druhou stranu) a možnost zamknutí kamery na nepříteli, kterého si tak neustále držíte v zorném poli. V orientaci vám také trochu pomohou radar a výškoměr, ukazující vertikální vzdálenost od cíle.

Pomineme-li onu kameru, pak je Spider-Man: The Movie, technicky velice hezky zvládnutý. Dojem z precizní grafiky, kazí snad jen hloupé stíny, které vypadají jen jako šedé oválné fleky pod krásně otexturovanými modely. Hudba hraje jen v menu a zvuky jsou vcelku průměrné, stejně jako dabing, kdy hlavní hrdina, asi aby ukázal jaký je to ultraslušňák, mluví tak, že by se za to nemusel stydět nejeden eunuch. Možná také mohli autoři ubrat lens flare efektu, kterého je v některých levelech opravdu požehnaně, což vypadá spíše kýčovitě než realisticky. Pozitivní je ale vývoj hratelnosti, která místo toho aby upadala (jak je u sousty her bohužel běžné), misi od mise stoupá, což souvisí se stále jistějším ovládáním vašeho hrdiny a s také s faktem, že si zvyknete i na zpočátku strašlivě frustrující kameru. Díky ohromnému arzenálu různých pohybů, jež postupně odkrýváte, svižnosti hry a hezké grafice, vás bude hra bavit s postupem času stále více a více.

Spider-Man: The Movie
Výrobce: Treyarch
Vydavatel: Activision
Distribuce v ČR: Cenega
Stáhněte si: screenshoty
Oficiální homepage: www.universeofheroes.com/game_themovie.html
Minimální konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM, 32 MB 3DHDD
Doporučená konfigurace: procesor 800 MHz, 256 MB RAM, 64 MB 3D
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Efektně zpracovaný nápad, ale velmi podobný předchozímu dílu, bohužel i se stejnými chybami. Hloupá kamera kazí jinak veskrze dobrý dojem z této pestré a zábavné hry
Hodnocení 74%

Autor:




Nejčtenější

Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Legacy of Kain
Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

Star Wars Battlefront II
Příběh nového Star Wars Battlefront 2 prý zvládnete za pět hodin

Kampaň pro jednoho hráče bude sice intenzivní, ale také velice krátká. Podle producenta hry Davida Robillarda její dohrání zabere něco mezi pěti až sedmi...  celý článek

South Park: Fractured but Whole
Pšoukání se časem omrzí i v South Parku. Recenze Fractured but Whole

Populární seriál Městečko South Park se vrací v ambiciózním herním zpracování a ani tentokrát své předloze ostudu nedělá. Kromě třaskavé nálože záchodového...  celý článek

Další z rubriky

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.