Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Špionážní Alpha Protocol je až na výjimky jedno velké zklamání

aktualizováno 
Tahle hra slibovala hory doly, ale skutek utek. Čekali jsme o hodně víc.
55

Alpha Protocol

Platforma: PC
Výrobce: Obsidian Entertainme

  • Spousta voleb a jejich vliv na příběh
  • Slušná znovuhratelnost
  • Otřesný level design
  • Tragická umělá inteligence

Alpha Protocol sliboval mix špionážní akce s propracovaným příběhem a dialogy. Ve výsledku dostáváme pouze průměrnou střílečku s otřesným level designem a několika dobrými vychytávkami.

Herní karta

Alpha Protocol sliboval mix špionážní akce s propracovaným příběhem a dialogy. Ve výsledku dostáváme pouze průměrnou střílečku s otřesným designem úrovní a několika dobrými vychytávkami.

Děj se točí okolo zásilky ukradených raket, se kterými bylo sestřeleno civilní letadlo. Do akce je pod záštitou tajné organizace Alpha Protocol povolán zvláštní agent Michael Thorton s úkolem rakety najít a dopadnout viníka. Po první misi se ale vše změní. Thorton se rázem stává lovnou zvěří. Více raději prozrazovat nebudeme.

Příběh je vyprávěn retrospektivně v podobě krátkých animací.Alpha Protocol (PC) Bohužel prodleva mezi těmito vysvětlujícími videi je často neúměrně dlouhá. Kolikrát zapomenete, co se v té poslední animaci vlastně stalo.

Kořením jsou rozhovory. Těch si ve hře užijete doslova mraky, ale jen na předem daných místech. Není to tak, že byste chodili po misích a povídali si s kým se vám zlíbí.

Nečekejte ani rozvětvené dialogy, většinou pouze posloucháte. Můžete si Alpha Protocol (PC) vybrat, jakým směrem se rozhovor ubere. Ale vyřešeno to je celkem nešťastně.

V rozhovorech si totiž nevybíráte, jakou větou odpovíte. Máte na výběr pouze jednoslovné odkazy. To by ještě nebyla taková tragédie, prostě vyberete, že chcete odpovědět profesionálně, sarkasticky, urážlivě, případně zda se bavit o tom či onom.

Problém je, že na odpověď máte pouze několik sekund. V kombinaci s tím, že se toto okno objeví ve chvíli, kdy druhá osoba ještě ani nedopověděla, odpovíte často úplně jinak, než byste vlastně chtěli.

Alpha Protocol (PC) Alpha Protocol (PC)

Rozhovory a vaše volby mají ale často klíčový vliv na to, jakým směrem se hra ubere. Pokud např. na konci mise dopadnuvšího padoucha necháte žít, Alpha Protocol (PC)odvděčí se vám spoluprací nebo důležitými informacemi. Takto si ale můžete znepřátelit někoho jiného, však to znáte. Těchto možností je ve hře opravdu hodně a dávají mnoho prostoru pro další rozehrání.

Hra na hrdiny
Za splněné úkoly získáváte zkušenosti a po dosažení určitého množství postoupíte na další úroveň. Získáte několik dovednostních bodů, které můžete nacpat do jedné z několika vlastností. Moc jich není. Máme tu zacházení s různými druhy zbraní (pistole, brokovnice, samopaly a pušky), výdrž, tichý pohyb, znalost elektroniky, boj na Alpha Protocol (PC)blízko a další.

Nic vám tak nebrání si hru projet v tichosti á la Sam Fisher a podruhé vše důkladně vystřílet, že by i John Rambo zbledl závistí.

Jak už jste asi poznali z celkového hodnocení, hra nás vcelku zklamala a hned se dozvíte proč.

Za prvé: design úrovní je neskutečně tupý. V drtivé většině případů vede pouze jediná cesta dál. Pokud se rozdvojí, je to jen na okamžik. Prakticky nikdy nemůžete dělat to, co vám dopředu designéři nepřipravili. Chcete vylézt někam na střechu? Fajn, támhle na tu můžete, na Alpha Protocol (PC)jinou žebřík nevede. Chcete si zasniperovat? Fajn, tady je stacionární sniperka, jinde nemáte nárok apod.

Abyste náhodou nevešli někam, kam nemáte, např. proskočením okna, nezakomponovali pro jistotu tvůrci do hry skok. Nabušený speciální agent tak nepřeskočí ani psí ee. Resp. přeskočí, pokud je mu to dovoleno.

Na několika místech možnost skočit je. Třeba když potřebujete seskočit ze střechy nebo přeskočit z jedné stříšky na druhou. Na takovém místě se vám rozsvítí nabídka a po stisknutí patřičného tlačítka předvede drsný hrdina efektní "cool" animaci. To je tedy nářez!

Korunu tomu nasazují designérské kixy typu zamčených dveří s neaktivním Alpha Protocol (PC)keypadem, který nelze hacknout. Ale jen co splníte něco o kousek dál, keypad se zázračně aktivuje.

Narazíte i na další perly, například na vojáky na vysokých věžích, ke kterým ale nevedou žebříky. Dále nepotěší znovuobjevování nepřátel ve vyčištěných oblastech po spuštění skriptu. Hloupě působí i napnutá lana na nesmyslných místech, jen aby si hrdina mohl drsně "slajdnout". Přesně jako ve hrách v roce 2000.

Za druhé je to neskutečně tupá umělá inteligence. Zmetci čumící do zdí jsou zde Alpha Protocol (PC)na denním pořádku, stejně jako neregistrování zastřelení kolegy o metr vedle.

Ve výsledku je téměř jedno, zda se budete misí hodinu plížit s tichou pistolkou nebo ji projedete jako bagr mraveništěm s puškou v ruce a hromadou vystřílených zásobníků.

Pokud vás nepřátelé zpozorují, často spustí alarm. Ale že by to mělo nějaký větší vliv na průběh mise, to se nám nezdálo. Maximálně zastřelíte o pár nepřátel navíc. To je celé. Korunu tomu nasazují tupě nabíhající stáda přímo pod vaši hlaveň s luxusní vlastností, kdy nepřítel stojící blíže než cca dva metry se rozhodne nestřílet, ale raději se do vás pustí pěstmi.

Alpha Protocol (PC) Alpha Protocol (PC)

Váš postup misemi se vývojáři snažili okořenit několika věcmi. Předně jsou to minihry při konkrétních činnostech. Odemykání zámků je primitivní posouvání Alpha Protocol (PC)několika západek, vypínání alarmu zase nudné spojování pár obvodů. A nakonec hackování, to je frustrující a nepřehledná změť čísel.

Všechny tři minihry nudí už po pár vyzkoušeních a opravdu netuším, proč je sem vývojáři cpali. Druhou věcí jsou nejrůznější gadgety jako několik typů granátů apod. Kromě medikitu ale valné užití nemají.

Hra běží na známém enginu Unreal, ale špičkovou grafiku nečekejte. Jedná se všehovšudy o průměr. Hardwarová náročnost je vcelku nízká, ale občas zamrzí zaškubání obrazu kvůli doskakujícím texturám. Slušné je nadabování a zvuková stránka celkově.

Alpha Protocol je hra plná rozporů. Záleží, co od hry očekáváte. Hra vyniká vcelku chytlavou hratelností, ale musíte si odmyslet chyby v podobě omezeného a trapného designu levelů, hrozné umělé inteligence a celkové nedotaženosti spousty prvků. Na druhé straně dostanete hru se zajímavým příběhem, který se z velké části vyvíjí na základě vašich voleb a činů. Je jen na vás, čemu dáváte přednost.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

55 %

Čtenáři

74 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 302 čtenářů

Témata: Raketa

Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...



Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

RECENZE: V týmové akci Earthfall likvidujeme mimozemšťany po stovkách

Earthfall

Earthfall je v jádru jen kopie kultovní kooperativní akce Left 4 Dead. Ale je tak dobře udělanou kopií, že nám to ani...

RECENZE: Far Cry 5 ve Vietnamu jde cestou Ramba, tiché zabíjení netřeba

Far Cry 5: Hours of Darkness

Hours of Darkness je první placené rozšíření střílečky Far Cry 5. Jako jednohubka na dvě až tři hodiny svůj účel splní....

RECENZE: Banner Saga 3 láká na špičkové tahové souboje a epický závěr

Banner Saga 3

Každý příběh jednou dospěje do konce a tak to je i s oblíbenou Banner Sagou, která třetím dílem vše v epickém stylu...

Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice
Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice

Domluvit se anglicky nebo francouzsky, než půjde vaše dítě do školy? Za dva nebo tři roky se to opravdu dá zvládnout. Akorát zapomeňte na způsob, jak jste se učila jazyky ve škole. Možná vám totiž vyhovuje úplně jiný typ učení.



Najdete na iDNES.cz