Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spore - nový projekt tvůrce The Sims

  12:02aktualizováno  25. října 1:45
Will Wright se vrací ve vší parádě! Kdo se ptal, na čem tak dlouho v tajnosti kutí, dostává odpověď. Je to Spore - podle všeho nejoriginálnější i nejnadějnější projekt posledních několika let. To si nemůžete nechat ujít!

Spore Už během vývoje The Sims 2 se vědělo, že se Will Wright nezabývá pokračováním své největší trefy do černého, nýbrž kutí něco zcela úplně nového – originálního, revolučního, jednoduchého a geniálně zábavného, ostatně jak je u něj dobrým zvykem. Vizionář, který nám dal desítky vynikajících her obvykle začínajících dnes už samo o sobě prodávající předponou „sim“, se rozhodl vytvořit své doposud největší dílo, které v herním průmyslu nebude mít absolutně obdoby. Většina odborníků se na E3 shodla, že právě Will má momentálně největší eso v rukávě. S respektem mu smekly další celebrity jako Peter Molyneaux či Sid Meier. Přestože jde o dost možná největší projekt poslední doby, nikdo v případě Willa Wrighta nepochybuje o jeho kvalitě blížící se dokonalosti. Pojďme se společně podívat na hru, která má potenciál přímo u srdce zasáhnout jak herní zelenáče, tak odrbané hardcore pařmeny.

Začínáme jako trepka v oceánu. Barevná 2D grafika v první řadě připomíná průměrné freeware hry a v řadě druhé pohled skrz mikroskop.

Prezentace na E3 trvala zhruba třicet minut, avšak, jak nám Will Wright sdělil, aby byly odhaleny všechny kouty hry, bylo by potřeba představovat asi tak třicet hodin. Tolik času sice nikdo neměl, ale i přesto máme spousty zajímavých informací ohledně budoucího hitu, který kombinuje hned několik plnohodnotných žánrů do pospolitého celku, který simuluje evoluci jak jí učil Darwin.Spore

Začínáme jako trepka v oceánu. Barevná 2D grafika v první řadě připomíná průměrné freeware hry a v řadě druhé pohled skrz mikroskop. S trepkou si libovolně plujeme v moři vody a požíráme menší organismy, zatímco těm větším se snažíme uniknout. „Pamatujete si přece na Pac-Mana, ne?“, směje se Will. Postupem času je naše tělo čím dál tím větší, až nám v jedné hezké chvíli narostou pořádné zoubky a my se přeměníme do podoby jakéhosi mořského hada. S ním ruku v ruce přichází i 3D prostředí a také změna jídelníčku – vydáváme se totiž na lov parchantů, kteří nás ještě v minulé fázi tak nehezky pronásledovali. A opět hezky papáme, přičemž pokaždé, co o nějaký ten kousek povyrosteme, odzoomuje kamera kousek dál, abychom měli pořád dobrý přehled o okolí a nezabírali celou obrazovku pouze vyžraným tělíčkem.

Najednou však přichází velký okamžik a fanfáry oznamují příchod editoru kreatur, v němž si můžeme nedesignovat nového tvora, tentokrát však editor nepostrádá ani končetiny.

Najednou však přichází velký okamžik a fanfáry oznamují příchod editoru kreatur, v němž si můžeme nedesignovat nového tvora, tentokrát však editor nepostrádá ani končetiny, konkrétně tři, což je neobvyklé, ale pokud je umístíme dobře, dokáží se na nich suchozemci udržet. S pevnou půdou pod nohama revoluce rozhodně nekončí a jsou nám plynule představovány další žánry. Na způsob Diabla si to s naším Spore tvorečkem štrádujeme planinou a drtíme ostatní obyvatele světa jako je třeba obří pavouk, abychom získali zkušenosti a mohli jim šlohnout jejich genové informace. Ve chvíli, kdy nalezneme nějakou tu kompatibilní družku, jde se na věc a potomek na sebe nenechá dlouho čekat. To je ten správný čas pro založení kmenu trojnohých ještěrek.

Objevy, jako například oheň, hudba nebo zbraně celkem jasně určí, zda se náš národ bude orientovat spíše vědecky nebo dobyvatelsky. V další herní fázi rozšiřujeme naši vesničku rovnou na celé město způsobem ne nepodobným Sim City. Přes organické vzezření editoru, v němž můžeme libovolně formovat veškeré elementy co najdeme a stavět z nich budovy, stojí za tím vším velice komplexní a přizpůsobivý vývojový strom s mnoha technologiemi. Netrvá dlouho a už se můžeme řadit k plnohodnotným obyvatelům planety. Abychom získali globální přehled, bereme do rukou kameru, jejímž prostřednictvím odzoomujeme až kamsi do kosmu a podíváme se na planetu z velké dálky a vidíme i ostatní národy, jež vyvíjejí stejnou snahu jako my. Přichází tak vývoj strojů, ať už jde o pozemní, vzdušné nebo vodní kousky. Poté je jen na nás, s jakým předsevzetím navštívíme naše sousedy.

Mílovými kroky procházíme skrz staletí a tisíciletí, až nám Will konečně dovolí postavit Spore si pěkné, kulaté UFO. Podle všeho ho máme jako první, takže nám nic nebrání v tom, abychom šli pěkně zavařit těm pavoučím monstrům, jež nám dělala zpočátku pěkné problémy. UFO je takovým naším multifunkčním švýcarským nožíkem, můžeme s ním sbírat předměty, unášet bytosti a samozřejmě také cestovat do dalších slunečních systémů. Nové světy je samozřejmě možné také zabírat. Zaletěli jsme si tak na sousední planetu, která dosud patřila zvláštním krabům, jež jsme si zanedlouho podrobili. Přesto tento projekt napoprvé nevyšel, jelikož atmosféra této planety tak úplně nevyhovovala našim svěřencům.

UFO je takovým naším multifunkčním švýcarským nožíkem, můžeme s ním sbírat předměty, unášet bytosti a samozřejmě také cestovat do dalších slunečních systémů.

Nic však není neřešitelné, a tak se nám naskýtá hned několik možností, stejně jako ve všech ostatních případech této hry. Můžeme buď vybudovat kolonii ve speciálním zvonu nebo zkusit štěstí s terraformingem a obstarat si několik atmosféru podporujících vulkánů, z nichž vyletující saze pomohou vytvořit vzduchovou vrstvu. Jasně nejmocnějším nástrojem ve hře ale podle Wrighta je přístroj zvaný Genesis. S ním se dá v rámci několika sekund udělat z neobyvatelné planety krásnou a životu prospěšnou lokaci. Rovněž vegetaci dokáže Genesis vytvořit. Avšak, abyste mohli této vymoženosti využívat, budete muset být hodně, ale opravdu hodně bohatí a mít už spoustu kolonií. Teprve poté vám Genesis pomůže a jeSpore tomu tak jedině dobře, protože časem se stanete opravdovým magnátem a kolonizovat všechno ručně byste nestíhali.

S jedním z posledních vylepšení našeho UFA, jímž je mezihvězdný pohon, se během několika sekund můžeme přemístit do galaxií, jaké ještě nikdo předtím neviděl. Avšak v jiných je zase možné naslouchat radiosignálům a objevit obydlený svět. Pouštíme pozdrav linoucí se z vnějších reproduktorů UFA, ovšem neznámý druh reaguje nepřátelsky, dokonce nás začíná ostřelovat. Tak takhle ne, přátelé! Abychom utužili naší dominanci, vyhazujeme celou planetu padouchů do vzduchoprázdna. Cestování mezi různými slunečními systému je v podstatě vrchol výzkumu, ale hra pořád nekončí. Je jen na vás, jak si to všechno užijete. Máte chuť si založit intergalaktickou Zoo a vystavovat bytosti z nejrůznějších koutů vesmíru? Zasít inteligentní život na neobydlené planetě? Založit federaci jako ve Star Treku? Žádný problém, můžete se vyřádit, jak chcete!

Ještě než Will Wright uzavřel svých třicet minut prezentace, představil nám komplexní editor všeho možného, který má Spore, jako správná kreativní hra, obsahovat. Podobně jako v Impossible Creatures si tak vyhrajeme především s nejrůznějšími zvířátky a organismy. Je možné například nedesignovat ptáka s jedním okem a několika zobáky, nebo, jak jsme viděli v naší prezentaci – trojnohá ještěrka s ocasem škorpióna. „Kluci mohou vytvářet strach nahánějící monstra, holky zase milé domácí mazlíčky“, slibuje Will a ukazuje nám komicky předimenzovaného medvídka. Vedle zvířat si zde můžete sestavit i předměty nejrůznějších schopností a také budovy, které budete moci použít jak ve své hře, tak je nahrát na centrální server ke stáhnutí ostatním hráčům. „Spore je MSOG, tedy Massively Singleplayer Online Game“, říká Will mazaně. Vaše bytosti a světy se díky serveru mohou objevit v univerzu dalších hráčů Spore. „To odporuje zavedené domněnce, že pro současné hry potřebujete kancelář plnou designérů, kteří přidávají nový obsah“, vysvětluje Wright zajímavý koncept.

Vedle zvířat si zde můžete sestavit i předměty nejrůznějších schopností a také budovy, které budete moci použít jak ve své hře, tak je nahrát na centrální server ke stáhnutí ostatním hráčům.

Co se týče grafické stránky, je třeba si nalít čistého vína a konstatovat, že to zatím moc dobře nevypadá, ale vše se má do konce příštího roku ještě diametrálně vylepšit. Momentálně je přednější, že fyzika funguje výborně a bytosti se pohybují tak, jak mají. Spore se jeví jako nesmírně originální projekt hodný rukopisu Willa Wrighta. Neuvěřitelným způsobem kombinuje hned několik odlišných žánrů a vše vypadá naprosto přirozeně. Uvidíme, zda se ze hry opět stane nedostižný bestseller. Určitý potenciál na to dozajista má!

Autor:


Témata: Galaxie, The Sims, UFO, Zoo

Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Z uklízení nepořádku a instalace sporáku je nečekaný herní hit

House Flipper

House Flipper je nečekaný prodejní hit letošního roku. Jeho hlavní náplní je přitom uklízení, stěhování nábytku a...

Další z rubriky

The Surge 2 láká na ještě detailnější odsekávání končetin

The Surge 2

Líbilo se vám skvělé akční RPG The Surge z loňského roku? Příští rok dostanete pořádný nášup toho samého.

Potřebuje vůbec někdo další díl šíleného Just Cause? První dojmy

Just Cause 4

Značka Just Cause byla vždy synonymem bláznivé akce v otevřením světě, která skýtala spoustu možností na vyblbnutí bez...

Nintendo na E3 opět ukázalo, že je úplně jinde než veškerá konkurence

E3 2018

Pomalu se blížím ke konci svých zápisků z letošní E3, a i když si dávám pečlivý pozor, abych „nenadržoval“ některé...



Najdete na iDNES.cz