Výrobci grafických čipů uvedou každý rok několik novinek a ty spolu se staršími kartami vytvoří pěkný chaos. A poté nás začnou přesvědčovat, že právě jejich čip je nejlepší a musíte ho mít. Abyste se v tom vyznali, máme pro Vás srovnání lepších grafických karet určených do slotu AGP 8X, které jsou dnes na trhu. Nominované karty i se základním přehledem najdete v tabulce.
Karta | Čip | Podpora DirectX |
Rychlost čipu |
Rychlost pamětík |
Šířka sběrnice |
Počet pipelines |
GeForce 6800 Ultra | NVIDIA NV40 | DX 9.0c | 400 | 1100 | 256-bit | 16x1 |
GeForce 6800 GT | NVIDIA NV40 | DX 9.0c | 350 | 1000 | 256-bit | 16x1 |
GeForce 6800 | NVIDIA NV40 | DX 9.0c | 325 | 700 | 256-bit | 12x1 |
GeForce FX 5950 U | NVIDIA NV38 | DX 9 | 475 | 950 | 256-bit | 8x1 |
GeForce FX 5900 U | NVIDIA NV35 | DX 9 | 450 | 850 | 256-bit | 8x1 |
GeForce FX 5900 | NVIDIA NV35 | DX 9 | 400 | 850 | 256-bit | 8x1 |
GeForce FX 5900 XT | NVIDIA NV35 | DX 9 | 400 | 700 | 256-bit | 8x1 |
GeForce FX 5800 U | NVIDIA NV30 | DX 9 | 500 | 1000 | 128-bit | 8x1 |
GeForce FX 5800 | NVIDIA NV30 | DX 9 | 400 | 800 | 128-bit | 8x1 |
GeForce FX 5700 U | NVIDIA NV36 | DX 9 | 475 | 900 | 128-bit | 4x1 |
GeForce FX 5700 | NVIDIA NV36 | DX 9 | 425 | 550 | 128-bit | 4x1 |
GeForce FX 5600 U (FC) | NVIDIA NV31 | DX 9 | 400 | 800 | 128-bit | 4x1 |
GeForce FX 5600 | NVIDIA NV31 | DX 9 | 325 | 550 | 128-bit | 4x1 |
GeForce FX 5200 U | NVIDIA NV34 | DX 9 | 325 | 650 | 128-bit | 4x1 |
GeForce FX 5200 | NVIDIA NV34 | DX 9 | 250 | 400 | 128-bit | 4x1 |
GeForce4 Ti 4600-8x | NVIDIA NV25 | DX 8.1 | 300 | 650 | 128-bit | 4x2 |
GeForce4 Ti 4200-8x | NVIDIA NV28 | DX 8.1 | 250 | 514 | 128-bit | 4x2 |
Radeon X800 XT PE | ATI R420 | DX 9.0b | 520 | 1120 | 256-bit | 16x1 |
Radeon X800 Pro | ATI R420 | DX 9.0b | 475 | 900 | 256-bit | 12x1 |
Radeon 9800 XT | ATI R360 | DX 9 | 412 | 730 | 256-bit | 8x1 |
Radeon 9800 Pro 256 | ATI R350 | DX 9 | 380 | 700 | 256-bit | 8x1 |
Radeon 9800 Pro | ATI R350 | DX 9 | 380 | 680 | 256-bit | 8x1 |
Radeon 9800 | ATI R350 | DX 9 | 325 | 580 | 256-bit | 8x1 |
Radeon 9800 SE | ATI R350 | DX 9 | 380 | 675 | 128-bit | 4x1 |
Radeon 9700 Pro | ATI R300 | DX 9 | 325 | 620 | 256-bit | 8x1 |
Radeon 9700 | ATI R300 | DX 9 | 275 | 540 | 256-bit | 8x1 |
Radeon 9600 XT | ATI RV360 | DX 9 | 500 | 600 | 128-bit | 4x1 |
Radeon 9600 Pro | ATI RV350 | DX 9 | 400 | 600 | 128-bit | 4x1 |
Radeon 9600 | ATI RV350 | DX 9 | 325 | 400 | 128-bit | 4x1 |
Radeon 9600 SE | ATI RV350 | DX 9 | 325 | 365 | 64-bit | 4x1 |
Radeon 9500 Pro | ATI R300 | DX 9 | 275 | 540 | 128-bit | 8x1 |
Radeon 9500 128 | ATI R300 | DX 9 | 275 | 540 | 128-bit | 4x1 |
XGI V8 Duo | V8 | DX 9 | 350 | 900 | 2x128-bit | 2x 8x1 |
XGI V5 Ultra | V5 | DX 9 | 350 | 700 | 128-bit | 4x1 |
S3 S8 256 | S8 | DX 9 | 300 | 300 | 128-bit | 4x1 |
Na čem se testovalo
Při testu byly použity karty pro rozhraní AGP 8X. Testovalo se na procesoru Intel Pentium 4 3,2 GHz, který byl usazen do základní desky Intel D876 PBZ. Operační paměť Corsair o celkové velikosti 1024 MB krmil HDD Seagate Barracuda 7200.7 s vyrovnávací pamětí 8MB a připojením přes rozhraní SATA. Celou sestavu napájel zdroj Antec True Color 550W.
Operační systém byl Microsoft Windows XP Professional Edition s nainstalovaným Servis Packem 1 (SP1). Pro karty byly připraveny oficiální ovladače a to ATI Catalyst ve verzi 4.9, nVidia v65.75, S3 v 15.10.11.c a pro XGI Reactor v1.05.
Samozřejmě byl nainstalován i poslední ovladač pro čipset a DirectX verze 9.0c.
Jak se testovalo
Test byl proveden na známých testovacích programech a hrách. Karty postupně potrápil 3D Mark 03 a AquaMark 3. Z her byly vybrány na testování ty nejnáročnější. Známou herní sérii prezentovala hra Unreal Tournament 2004. Válečné podmínky se zase simulovaly na hře Call of Duty. A aby se karta nebála pouze nízkých fps (frame per second = počet snímků za vteřinu), dali jsme jí spočítat Doom3:-). Poté jsme ji vzali na tropický ostrov k moři ve hře Far Cry. Následně jsme se ještě proletěli v letadle ve Fly Simulatoru 2004. A jak to dopadlo?
3D Mark 03
Jako prví se karet ujal známí testovací program z dílen firmy Futuremark. Verze 03 je již sice starší a byla nahrazena novým 3D Markem 05, ten jsme ovšem nevyužili, protože odmítl testovat starší karty.
Na prvním grafu je výsledek prvního testu, který se prováděl při rozlišení 1024x760 s 32 bitovou barevnou hloubkou. Veškeré vyhlazovací funkce AA/AF byly vypnuté.
Tento test nepřinesl žádné nečekané výsledky. Na prvních šprušlích se drží favorité s celkem vyrovnaným skóre. Poté se s velkým odstupem umístily karty starších generací.
Zajímavá věc se ovšem stala u poslední příčky. Karta GeForce FX 5200 od nVidie byla poražena o třídu slabšími GeForce 4 Ti.
V tomto testu jsme se zaměřili, jak si karty poradí s vyhlazováním hran a ostatními pokrokovými funkcemi. Test probíhal v rozlišení 1024x768 ve 32 bitové barevné hloubce. Tentokrát jsme ovšem nastavili 4x AntiAliasing a 8x Antrostopické filtrování.
V tomto testu se opět vítězných příček ujali favorité. ATI dokázala, že má opravdu lépe odladěné funkce pro filtrování a stala se vítězem v 3D Marku 03. Trochu překvapil slabý výkon GeForce 6800. Pokud jsem předtím vytýkal slabý výkon GeForce FX 5200, nyní předběhla obě karty s GeForce 4.
AquaMark 3
Starý dobrý AquaMark 3 byl svého času hodně populární, ovšem potom přišel 3D Mark a sláva AquaMarku začala pomalu upadat. I tak se ovšem stále hodně používá.
Vítězem se v tomto testu stala karta od nVidie GoForce 6800 Ultra, která předstihla ATI Radeon X800 XT PE. Zde je vidět, že nVidia má některé části grafického jádra lépe odladěné, například shadery. Poté následuje očekávané pořadí, ovšem zajímavá bitva se opět stala na konci grafu.
GeForce 4 porazila kartu GeForce 5600! Je vidět, že platforma GF4 nám má stále ještě co říct :-) .
Unreal Tournament 2004
Zde si grafické karty vyzkoušely, jak umějí spočítat scény s velkým počtem rychle se pohybujících postav s dynamickým stínováním s použitím různých efektů.
K testu bylo použito Demo: FallenCity, Assault v různých rozlišeních a s různým stupněm vyhlazování.
V prvním testu bylo rozlišení 1024x768 a nebyly aktivovány žádné funkce filtrování. Barevná hloubka textur byla 32 bitová.
V tomto testu jasně vedla nVidia se svou nejsilnější třídou. Poté následuje ATI se svými favority. Zde se opět ukázalo, že nVidia má lépe odladěné shadery.
Opět překvapila karta GeForce 4 Ti 4600, která se dostala před Radeon 9800SE.
V dalším kole jsme nastavili detaily na maximum, přidali 4x AA a 8X AF. To vše při rozlišení 1024x768 v 32 bitové barevné hloubce.
První dvě příčky obsadila opět nVidia, ovšem potom se umístila ATI. Potvrdila se tak stará pravda, že pokud se zapne filtrování, ATI nabírá na síle.
Další příčky žádné překvapení nepřinesly, jenom GeForce 4 klesly. Filtrování jim zkrátka moc dobře nejde.
Poslední test v UT 04 byl určen pouze pro ty nejlepší z nejlepších. Použili jsme totiž rozlišení 1600 x 1200. K tomu 4 x AA a 8 x FA při 32 bitové barevné hloubce.
V tomto grafu nejdete pouze pár nejlepších karet, ostatní nepodaly výsledky, které by odpovídaly plynulému obrazu.
Do popředí se zde dostává ATI, poté se umístila nVidia. Katry ATI na dalších příčkách dokazují, že kromě dobrých filtrů si karty poradí i s vysokým rozlišením.
Call of Duty
V dalším testu karty potrápila hra Call of Duty. Vítěz mnoha anket o Hru roku se kartám postaral o pravé válečné dobrodružství. A jak karty bojovaly?
První test byl rozlišení 1024 x 768, kvalita textur byla nastavena na maximum a jejich barevná hloubka na 32 bitů. Veškeré filtry byly vypnuté.
První test na plné čáře vyhrála nVidia. ATI sice obsadilo první místo, ovšem na první karty GeForce ztrácí hodně snímků za sekundu. Tento první test s přehledem vyhrála nVidia se svými kartami. Vysoko se opět umístila karta GeForce 4 Ti 4600. Dobré umístění má také karta GF4 4200.
V druhém testu jsme karty opět potrápili rozlišením 1024 x 768 v maximálních detailech s 32 bitovou barevnou hloubkou, přihodili jsme ovšem 4 x AA a 8 x AF filtrování.
První tři místa obsadily opět karty ze stáje GeForce. Poté z velkým odstupem následují karty z poslední produkční řady společnosti ATI. Poté následuje karta o generaci starší, opět od ATI.
Mile opět překvapily karty GeForce 4, otřesně naopak skončila karta ATI Radeon 9600 SE.
Zde je vidět, že hra je hodně optimalizovaná pro karty z produkce společnosti nVidia.
Poslední test byl opět velmi náročný, takže v grafu najdete pouze karty, které podávaly dostačující výkon.
Testovalo se při rozlišení 1600 x 1200 s 32 bitovou barevnou hloubkou a maximální kvalitou textur. Nezapomněli jsme zapnout 4 x AA a 8 x AF filtrování.
I zde se ukázalo, že optimalizace udělá s výkonem a plynulostí hry své. Docela zklamán jsem byl z výkonu karty GeForce 6800. 16,5 obrázků za sekundu není dobrý výsledek a hra již není plynulá.
Doom 3
Karty jsme samozřejmě nijak nešetřili a tak jsme na ně pustili obludnost jménem DOOM3.
V tomto testu jsme zjistili, jak jde kartám dynamické stínování a ostatní technologické novinky.
První test se opět konal v rozlišení 1024 x 768 s 32 bitovou barevnou paletou. Detaily byly vytažené na maximum, veškeré filtrování jsme ponechali vyplé.
V tomto testu se potvrdilo, že výrobce čipů GeForce, společnost nVidia, spolupracoval s programátorským mágem Johnem Carmackem. Karty bez problémů drtí konkurenční čipy od ATI.
Čipy GeForce 4 zde nepředvádí žádné zázraky a projevuje se jejich starší architektura.
Karta Deltachrome S8 odmítla vyrenderovat jediný snímek, karty Volari zase při renderingu páchaly hodně chyb, takže také chybí výsledky.
V dalším testu jsme ponechali rozlišení 1024 x 768 i 32 bitovou barevnou paletu s maximální kvalitou textur, přidali jsme ovšem 4 x AA a 8 x AF filtrování. A jak si s tím karty poradily?
Zde opět vedou karty GeForce, ovšem čipy ATI se s vyhlazováním lépe poradí, takže místy získávají lepší umístění.
Pokud si chcete dobře zahrát a nemít z plynulého pohybu slideshow, měla by vaše karta mít framerating minimálně 15 snímků za sekundu, ideální je 25 a více. Opět chybí karty Deltachrome a S3, problémy se nepovedlo odstranit.
Poslední test byl opět pro ty nejlepší z nejlepších. Rozlišení bylo nastaveno na 1600 x 1200 při maximálních detailech s 32 bitovou barevnou hloubkou. Nechybělo samozřejmě 4 x AA a 8 x AF filtrování.
Optimalizace je zde opět vidět, karty GeForce opět drží přední příčky. Třetí a čtvrté místo podává také dostatečné výsledky, ovšem ostatní karty už silně nestíhají.
Far Cry v 1.1
Jako další přišel na řadu tropický ráj s hrou Far Cry. Pro test byla použita verze 1.1. Tento test ukázal, jak si karty poradí s rozlehlímy mapami s neomezenou dohledností. Samořejmě se zde objevuje hodně efektů a ve velké míře se zde používají efekty DirectX 9.0.
První test se konal v rozlišení 1024 x 768 bodů ve 32 bitové barevné hloubce. Textury jsme nastavili na velmi vysokou kvalitu, funkce filtrování jsme nechali vypnuté.
Tento test s mírným náskokem vyhrála karta ATI X800 XT PE, následují ji karty GeForce od nVidie. Celkově tento test vyhrávají karty od ATI. Slušný výkon opět podali karty GeForce4, je to ovšem dáno tím, že nepodporují tolik funkcí, takže vypočítávali jednoduší obraz.
Karty na čipech Volari měli opět velké problémy s renderováním, takže jsou nehodnocené. Možná to spraví nová verze ovladačů.
V dalším testu jsme ponechali rozlišení nastavené na 1024 x 786 bodů, kvalita textur zůstala také velmi vysoká při 32 bitové barevné hloubce. Přidali jsme 4 x AA a 4 x AF filtrování. A co na to karty?
Zde se žádné velké představení nekonalo, pořadí se nijak dramaticky neměnilo. Ovšem více jak polovina karet neměla dostatečný výkon, aby hru rozběhala při těchto nastaveních plynule.
Poslední tři karty navíc dosahovali frameratingu kolem jednoho snímku za deset sekund, takže v grafu nemají asi čárku.
Poslední test v této hře byl opět jen pro vyvolené. Opět jsme použili velmi vysokou kvalitu textur s 4x AA a 4 AF filtrování. Ovšem rozlišení jsme zvedli na 1600 x 1200 bodů.
Tento test dal kartám pořádně zabrat. ATI opět uhájila prvenství následovaní nVidií, ovšem další výsledky nejsou nijak uspokojivé.
Flight Simulator 2004
V tomto testu se ověřilo, jak karty dokáží zpracovat velkou herní mapu s velkým pohledem a s hodně efekty. Létali jsme na mapě Hong Kong at Dusk.
První test byl v rozlišení 1024 x 768 s 32 bitovou hloubkou. Veškeré fitrování bylo zakázáno, kvalita textur nastavena na Custom.
Tento test drtivě vyhrála společnost ATI se svými čipy Radeon. Na druhé místo se navíc dostala karta o generaci starší! Nečekaný výkon předvedla také karta Deltachrome S8. Karty GeForce se v tomto testu nepředvedly nejlépe.
V dalším kole testu zůstalo rozlišení na 1024 x 786 bodů, kvalita na Custom a barevná hloubka na 32 bitech. Přibylo ovšem 4 x AA a 8 x AF filtrování. A na výsledcích to je znát.
V tomto kole nastal zvrat a vedení se ujaly karty GeForce. Poté následuje Radeon, ovšem hned za ním další GeForce. Celkově tak tohle kolo testu vyhrála nVidia se svými čipy GeForce.
Poslední kolo bylo opět jen pro zvané. Testovalo se při rozlišení 1200 x 1600 při 32 bitové barevné hloubce s kvalitou nastavenou na Custom. A protože se jedná o test pro vyvolené, nechybělo ani filtrování obrazu. Bylo nastaveno na 4 x AA a 8 x AF.
Tento test vyhrává také nVidia, následu ATI a tak se to střídá i na dalších dvou místech.
Také se zde ukazuje, že minulá generace grafických karet nemá už dostatečný výkon na rozhýbání velkých map ve vysokém rozlišení při vysokém stupni filtrování obrazu.