SSX 3 - bratři a sestry v TRICKU

  12:00
Po prvních dvou herních kapitolách, reprezentujících nejlepší sportovní kousky své doby, je nyní na trhu již třetí díl série s mnoha inovacemi, na které si posvítíme v naší poněkud opožděné recenzi...

SSX 3

Předem se musím všem čtenářům omluvit za zpoždění recenze na tento titul, které bylo způsobeno jeho velmi podrobným rozborem. Z prvopočátečního nadšení jsem se totiž postupně propracoval k myšlence, že se mi jeho přehodnocení na zahraničních serverech oproti jeho předchůdci poněkud nepozdává. A tak jsem se pachtil prašanem, piplal si postavy, odemykal bonusy, zkrátka mastil ostošest a hned na začátku recenze vám prozradím, že SSX 3 se nedošplhalo tak vysoko jako jeho revoluční předchůdce. Proč, to se vám pokusím objasnit v poslední části recenze. Nejprve ale k rutinním postupům, popišme si, jak to všechno vypadá, funguje a zvučí…

Zprvu tedy krátký úvod pro neznalce série, i když pochybuji, že existuje víc jak deset pařanů, kteří neví, o co kráčí. SSX je hrou, která je spíše fantaskní simulací snowboardingu ve špičkové grafice s velmi pěknou hudbou, reagující na estetické provedení vaší jízdy, se slušným počtem tratí a postupně se vyvíjejících charakterů. Fantaskní je hlavně pro naprosto nereálné provádění dech beroucích triků. Ale právě to je důvodem pro neuvěřitelně zábavné hraní, které je hlavně o efektu. A když se něco skvěle hraje, skvěle to zvučí a skvěle to vypadá, vyleze z toho také skvělý titul… O tom nás přesvědčil asi nejlepší launchový projekt - první díl s názvem SSX. V jeho pokračování byly odladěny všechny předešlé chyby, vylepšena grafika, přidáno několik parádních skladeb, nové prvky do hratelnosti, SSX 3 profesionálně namluveny charaktery atd. To vše bylo SSX Tricky; grafický a hudební skvost, který byl všeobecně zařazen s několika málo nejlepšími hrami k titulům, jaké si prostě musíte na PS2 pořídit. EA BIG se rozhodli, že dotáhnou sérii do třetího dílu. Problém je ale v tom, že takový rozdíl v kvalitě, jaký byl mezi prvním a druhým dílem, je sousto pro pořádně bezednou programátorskou hubu… Ale pěkně popořadě!

SSX 3 pak přese vše, co tu již dvakrát bylo, přináší poměrně dost novinek. Tou nejpodstatnější budiž snaha o volnější, neřku-li až téměř příběhový mód. V praxi to totiž vypadá tak, že už se neprokousáváte menu a nevybíráte jednotlivé disciplíny, ale klidně si sjíždíte svah, vybíráte si v mobilu poštu a občas si zajedete na startovní rošt závodu, který je indikován na svazích jasně určujícími směrovkami. Nebo si třeba zajedete do chajdy na kafe, či na lanovku, která vás přemístí za zajímavě vyřešených engine animací přímo na kolbiště rychlejším způsobem, než by tomu bylo na vlastním prkně. Devizou „volného“ módu jsou i tzv. Freeride prémie. Když seberete symbol, dostanete zajímavý úkol. Seber kusy lyžařské výstroje, co tu zůstala po obounožních brusičích svahů, nebo píchni všechny čtyři balóny na tomto úseku trati, či proskoč všech šest branek v určeném pořadí, a tak dále a tak dále. Všechny splněné úkoly se poté samozřejmě zaznamenávají do mohutných statistik hry. Můžete také sbírat šikovně ukryté sněhové vločky, jejichž počet pro daný kousek trati máte udán v pravém rohu obrazovky i během závodění.
SSX 3 Systém ostatních závodů zůstává; pro klasický race musíte absolvovat tři kola a umístit se nejhůře na třetím místě, poté postoupíte. Freestyle disciplíny byly obohaceny kromě klasického big airu konečně o parádní u-rampu, kde se dostatečně vyřádí všichni skladatelé komb a uber triků. Systém medailí je jasný a motivací kromě shromažďování doláčů budiž pěkný speciální předmět za zlatou.
Zmíněný mamon je dalším vylepšením série. Jde o to, o co v běžném životě. Buď šikovná a pracovitá poloopička, poslouchající rozkazů programátora a obdržíš odměnu! Za utržené pamlsky (co to plácám – peníze) si v horské chatě můžete pořídit slušivý obleček, parádní gaťata, vtipnou pokrývku hlavy, oslnivé brýle, nablýskanou fošnu, batoh, nebo i třeba hudbostroj na rameno, hořící efekty, či úchylný papírový sáček na hlavu (samozřejmě za nehoráznou sumu - zřejmě z něj obědvala nějaká velmi slavná osobnost; fetišisti pozor!). Další možností je investice do pitomůstek typu - obrázek, poster, figurka, karta, video. Hudební fajnšmekři upřednostní nákup zajímavé skladby (o hudbě později). Pro praktičtější hráče ale zůstává alfou a omegou vylepšování atributů postavy a odemčení triků. Vlastnosti boardistů se nám od minula rozrostly o pár položek a upgradovat budete moci opravdu mohutně, přičemž nákup těch nejzazších dílků ukazatelů vás přijde na pěkně tučný peníz… Damned unlockables! Tak a utrácení máme za sebou!

SSX 3

Novinkou třetí jsou tři různé části hory, do kterých se dostanete (SSX 3 - to se nám ty trojky nějak rozmnožily :-). Systém závodů je pro každou z nich jinak definovaný. Začínáte na vrcholku číslo jedna, který je snadnější a kromě několika padlých stromů vám na něm nehrozí skoro nic. Dvojka už má poněkud drsnější quoty pro medaile a ostatní závodníci se zde chovají poněkud více profesionálně. Nu a na vrcholku nejvyšším už si užijete sesuvy ledu, laviny, pekelné chumelenice a nedostižitelné oponenty. Nejvyšší vrcholek, nejvyšší náročnost. Definitivní závod na třetím „kopečku“ je vlastně kompletním sjezdem celé hory. A je to opravdu lahoda libovat si ve 20-ti a více minutovém sjezdu. Na každém vrcholku jsou samozřejmě také jiné odemknutelné předměty ke koupi. Příjemné zpestření série…

Když už jsem se zmínil o závodnících, musím vám také sdělit, že celkem na vás čeká rovných 10 postav k výběru. Dočkáte se staré školy (není tu oblíbený prasečkář Luther - jaká škoda; víc jak stokilový umaštěný tlusťoch na prkně bude jistě leckomu chybět…) a přibyly i nové tváře včetně uhrovitého zaprdlíka - adolescenta, který mne svými výkony a nedokončeným vzrůstem s oplzlými školáckými vtípky na svých nedospělých a nevymáchaným mutujících mluvidlech provokuje na virtuálních svazích doteď. To bych mu snad rozbil hu… Postavy jsou pěkně vymodelované (stejně jako v Tricky) a jejich vzhledy se opět rapidně odlišují. Namluvení se tentokráte obešlo bez celebrit, i tak ale nepostrádá šťávu SSX 3 a budete se bavit. Když si spočítáte, že na kompletní vyboostování každé z nich potřebujete tak jedno úporné odpoledne hraní a to nemluvím o skrytých 20-ti charakterech, jako je např. robot sestavený z uhelných kamen, dojdete k úctyhodnému počtu hodin. Otázkou budiž, koho to bude bavit, začínat s každým z nich od píky :-(

A jakže se to tváří všechno po grafické stránce? Dobře. Prostředí plné objektů. Pěkně odlišené druhy sněhu, animované světelné tabule, rachejtle a ohňostroje, reflektory, tribuny, skály a tuny „jánevímčehonatrati“. Prostředí také pěkně variuje; sněží občas trochu, občas zase tak hustě, že se doslova vločky lepí na obrazovku, všude světelné efekty - lensflare, hejna vran, mraky, odlesky v jeskyních; vše bezchybné. Občasného propadu polygonů si stejně v tom fofru ani nestačíte všimnout. Celkově působí grafika ještě lépe, než v SSX Tricky. Je ostřejší, barevnější a více prostoupená detaily. Animace jsou také téměř bez chyb; framerate nikde během mého tuhého testování kupodivu nepadnul pod únosnou hranici a to ani při výskytu mnoha pohybujících se objektů a speciálních fx na obrazovce… Engine byl tedy lehce vylepšen.

Zvuková stránka hry je fantastická, jak už jsme si ostatně u EA BIG zvykli. Podporována je opět i norma DTS a SSX 3 se pyšní nálepkou potvrzující kvalitu - THX certified. Přítomen je SSX 3 také klasický surround, stereo, či archaické mono. Zvukové efekty jsou znovu na velmi vysoké úrovni a perfektně interaktivní. Novinkou je tzv. virtuální vysílání Radia BIG. Spočívá v tom, že vám do pachtění na svazích kecá DJ Atomika; občas je i vtipný a uvádí názvy skladeb. Můžete si zapnout mixovanou verzi soundtracku, dochází k efektům, které známe již z minula: v airu se hudba změní, aby nerušila; mixne se v těsných prostorách jeskyní, či ve vánici. Velmi povedené… Komu by se nelíbilo vysílání rádia, může vypnout DJ a přehrávat si vlastnoručně odemčený soundtrack, či jet pouze za přirozených zvuků přírody…

Hudební výběr je tentokráte monstrózní a nesoustředí se již jen na elektroniku, dočkáte se i rocku či punku. O kvalitě vypovídá stručný výtah známějších interpretů (nutno podotknout, že ti méně známí v žádném případě nezaostávají!!!): Utah Saints, Placebo, Red Hot Chili Peppers, Overseer, Royksopp, Jane´s Addiction, Basement Jaxx, Chemical Brothers, Fatboy Slim ad.

Nu a nyní bych se měl po podrobném popisu hry věnovat také jejím nedostatkům. První a do očí bijící je neschopnost designerů podtrhnout volnost free módu šikovně navrženým prostředím. Dost často se vám totiž stane, že skočíte na svah za „ohraničujícím“ skaliskem, problikne obrazovka a objeví se trapné „Out of bounds“. Ve hře, která se snaží působit SSX 3 absolutní volností a tvářit se jako snowboardový zážitek je to věc nemilá. Přitom stačí tak málo; tu a tam přizvednout skalisko, fláknout do boku hodně vysokou tribunu atd. Dynamiku akce také ničí dlouhé loadingy, i když je jejich provedení vcelku přijatelně zpracované. Kdy už se programátoři konečně přiučí u titulů, které dotahují během hry a začnou optimalizovat enginy!? To tedy pocitu naprosté volnosti sjezdového života opravdu nepřidá…

AI mi připadá od minulého dílu poněkud jednodušší a hlavně SSX 3 podvádí! Jak? - ptáte se určitě. Nu, protivníci jsou zkrátka těžce nesimulativní. V praxi to vypadá tak, že projedete všechny zkratky a jste s přehledem o notný kus vpředu. A simsalabim: během pár vteřin se postsvětelnou megarychlostí přiřítí odnikud vzavší se trotl a už vám dýchá na záda. Anebo co takhle superman, který nevysvětlitelnou rychlostí, i když vy jste se všemi vlastnostmi již dávno na maximu odjíždí do dálky a mizí z dohledu? Trošku více reality, prosím!

Výdrž hry také není až tak oslnivá. Všechny skladby, většinu obleků a dvě kompletně naboostované postavy jsem měl po třech odpoledních pářkách. Ano, někdo bude argumentovat uzamčenými položkami, které musíte kupovat. Koho ale zajímá odemykat stovky obrázků postav v době, kdy touto feature disponuje každá druhá hra?
Zkrátka od dalšího pokračování bych čekal více inovace...

Shrnuto a podtrženo: SSX 3 je vskutku výborná hra. Pěkná a ostrá grafika. Parádní ozvučení s vynikající hudbou. Poměrně slušná výdrž, daná především možností nakupování. Nechci, aby to vyznělo příliš pesimisticky, ale několik zajímavých vylepšení nemůže úplně nahradit vynikajícího předchůdce tohoto titulu. Řečeno jinými slovy: pokud doma již máte SSX Tricky, rozhodně nepřikupujte SSX 3. Počkejte, až se objeví v bazaru, poté prodejte Tricky nějakému hlupákovi, který jej přeplatí a hurá pro starší a použitou trojku. Získáte tak jinak oblečeného brášku. A nebo ještě jinak: tomu, kdo nemá jediný díl série stačí sdělit, že SSX Tricky je v platinu, že?

SSX 3
Výrobce/Vydavatel EA BIG/EA
Platforma PlayStation 2, Xbox, GameCube
Multiplayer: ano, 2 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: ano, 141kB
Verdikt: Příjemná sjezdařská závodní hra s výtečnou hudbou a grafikou, skvělou prezentací a vychytanou hratelností, která rozvíjí jejího nepřekonatelného předchůdce. Je na vás, jestli chcete hru s výtečnou dynamikou a uceleným výběrem závodů z menu, nebo její pokračování s několika vylepšeními a pokusem o volný mód sjíždění svahů, podkresleným čímsi jako příběh. Chytřejší volí platinovou cenu, movitější další pokračování.
Hodnocení: 80% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...