SSX - Snowboard Supercross

12:00aktualizováno  8. září 2002 2:55
Snowboardové závody se staly na PlayStation poměrně úspěšným a samostatným žánrem. Výborně totiž spojují oblíbenou rychlost s kouzlem extrémních sportů, které jsou čím dál více oblíbenější. Sony trochu zaspala, když svou tradiční sérii Cool Boarders vydá až na jaře, zatím tedy musíme vzít zavděk výtvory od Konami (ESPN Winter X Games Snowboarding) a Electronic Arts (SSX).

SSX

Snowboardové závody se staly na PlayStation poměrně úspěšným a samostatným žánrem. Výborně totiž spojují oblíbenou rychlost s kouzlem extrémních sportů, které jsou čím dál více oblíbenější. Sony trochu zaspala, když svou tradiční sérii Cool Boarders (na PS1 vyšly čtyři díly) vydá až na jaře, zatím tedy musíme vzít zavděk výtvory od Konami (ESPN Winter X Games Snowboarding) a Electronic Arts (SSX).

A jestliže první zmíněný kousek splnil očekávání a je nemastný neslaný, EA Sports (resp. jejich nová pobočka EA Big) nám připravili příjemné překvapení - SSX je totiž jedním z nejlepších premiérových PS2 titulů a uštědřil Sony přímý zásah sněhovou koulí. Cool Boarders 2001 budou muset být opravdu dobří, aby si zpátky vybojovali zlatou medaili pro nejlepší snowboardový simulátor. A v čem že je SSX neboli celým názvem Snowboard Supercross tak skvělá?

Představte si závodní hru rychlou a pestrou jako Wipeout a představte si extrémní triky, nad kterými by i Tony Hawk zbledl závistí. K tomu si přidejte pořádnou sněhovou SSXnadílku a výsledkem je nejzábavnější snowboardová hra všech dob. SSX má prostou hratelnost, takže si k ní sednete a během dvou minut jste v obraze a výtečně se bavíte. Zároveň je však princip dostatečně propracovaný, aby vás udržel v pozornosti poměrně dlouho. Rychlost hry je úžasná a postupem času ještě stále rychlejší - ovládání bylo naštěstí vyřešeno natolik intuitivně, že se budete po detailních a krkolomných sjezdovkách plných zkratek a nečekaných zákrut poměrně s přehledem orientovat. Levou páčkou se pohybujete, pravou útočíte na ostatní jezdce, předními tlačítky držíte prkno a D-padem tvoříte komplikovanější triky. Těch je to celá řada a o to více ono intuitivní, jednoduché a zároveň komplexní ovládání těší.

Hlavní šok vám ale v SSX způsobí jednoznačně grafika. Je svižná a nijak se to nepodepsalo na její kvalitě. Tratě jsou detailní a na každém kroku vidíte nějaké zajímavé efekty a nápady. Na rozdíl od většiny konkurenčních her je tahle navíc poměrně variabilní, protože se po několika úvodních tradičních tratích dostanete do města, na ledovec a dokonce i na trať, která připomíná pinballový stůl. Mění se počasí i povrch, jednou jedete na ledu, jindy na tvrdém sněhu a dokonce i na písku - že to není reálné? Máte pravdu, ale komu to vadí? Prostředí je zkrátka vynalézavé, nápadité a svým způsobem rozjařené. Na druhou stranu SSX však i trochu přeplácané, protože se musíte opravdu pekelně soustředit, abyste jízdu zvládli bez větších karambolů a úspěšně čelili útoku celkem chytrých protivníků, kteří vás neustále obtěžují svými útoky. Chvilkami jsou až trochu frustrující, obvykle vám totiž pomohou k zemi ve chvílích, kdy se chystáte k velkému triku nebo důležitému manévru.

Vedle tradičních arkádových režimů zaměřených na rychlý vstup do hry je tu i splitscreen pro dva hráče a kariéra, v níž začínáte jako snowboardový nováček a postupně se propracováváte ke stále prestižnějším a náročnějším jízdám. Získáváte nová prkna, oblečky a především body, které můžete rozdělit mezi atributy - můžete se nechat zrychlit, můžete se zdokonalit v tricích a nebo se můžete udělat zkrátka všestranným. Triky jsou ve hře poměrně důležité, ale jejich chvíle přichází především v režimu Showoff, kde s jejich pomocí získáváte body a odemykáte další kostýmy a jezdce. V normálních režimech vám předvedené triky postupně zvětšují speciální ukazatel, který má vliv na použití zrychlení. Je-li ukazatel plný, je i urychlovač mnohem účinnější - je to příkladně motivující. Bez triků se jakž takž obejdete, ale život s nimi je mnohem snazší.

SSX

Zmínit se musím i o zvucích a především hudbě, která mne příjemně překvapila. Prý se na ní podílel DJ MixMaster Mike z Beastie Boys a i když je opravdu báječná, to nejlepší spočívá v tom, jak reaguje na vaší hru - daří-li se vám, je stále rychlejší, máte-li problémy, je unylá a loudavá. Chytré a efektní.

SSX je výborný snowboardový simulátor, který ždíme potenciál tohoto žánru, jak může. Dokonce je to zatím vůbec nejlepší simulátor snowboardu, ale to neznamená, že je dokonalý. Grafika je úchvatná, hratelnost, byť místy frustrující, rozhodně stojí za pozornost a při jízdě máte pocit rychlosti podobný skutečnému sjíždění sjezdovky - nemám tedy vážných námitek. Postrádal jsem jen trochu větší hloubku a především režim pro čtyři hráče, který by ze Snowboard Supercross udělal dost možná klasiku. Takhle je to "jen" jedna z nejlepších premiérových PS2 her a moje doporučení pro letošní zimní sezónu. SSX má co nabídnout.

SSX - Snowboard Supercross
Výrobce/Distributor EA Big/EA
Multiplayer: ano, 2