SSX Tricky – bratři a sestry v Tricku

12:00aktualizováno  15. února 4:57
První díl simulace snowboardů byl jednou z nejlepších her první vlny PS2 her. Toto pokračování si pak s určitou troufalostí dovoluji označit za jednu z nejlepších sportovních her vlny druhé. Každý z nás možná touží po tom, nazout prkno a divoce sjíždět ty nejstrmější svahy. Nyní zde máme skvělou, i když notně šílenou příležitost…

BonusWeb HIT SSX Tricky

Snad každičký človíček, jenž měl kdy co dočinění s PS2 ví, co je to SSX Ticky.

Proč jsem si uvedený titul dovolil označit za jednu z nejlepších sportovních her druhé vlny vám osvětlím v následujících řádcích. Především musím podtrhnout, že SSX Tricky není jen datadisk, nebo otrocké pokračování. Je to po všech stránkách hra vypilovaná do maxima. A co je hlavní - vyšla na formátu DVD, který také maximálně využila. U hry se dokumentů o tvorbě a dalších podobných bonusů jen tak nedočkáme (kromě prozatím jediného MGS2). EA Big jsou však výjimkou potvrzující pravidlo. SSX Tricky Každý filmový maniak, kterého znám, naprosto nepochopitelně nakupuje DVD podle toho, jak jsou "nacpaná" speciálními features. V tomto případě by se tedy nabažil. Čeká vás spousta informací o tvorbě tratí, triků, vymodelování charakterů, dabingu, přípravě zvuků a hudby, rozhovory s autory i dabéry atd. Výtečná hudba připravená v nadupaném jukeboxu, dvě preview dalších her od EA Big - no to se setsakra vyplatí, když k tomu navíc dostanete tuhle výtečnou gamesu.

Ale pěkně popořadě. Začneme grafikou. Kdo si myslel, že už to lepší než v jednotce nebude, ten se mýlil! Z čistě laického pohledu na věc bych řekl, že engine, na kterém SSX Tricky nově funguje, byl poněkud vylepšen. Obraz se zdá být ostřejší, množství polygonů se zřejmě nafouklo na maximum a barevná škála je snad ještě pestřejší. Různé efekty na trati se nám také namnožily, přidány byly krátké mini FMV, které se nás snaží nenásilně vtáhnout do závodní atmosféry a podtrhují individualitu jednotlivých charakterů. Tratě byly obohaceny o další překážky a skokánky, přibylo též něco stromů, mlhy a dalších věcí, ke kterým se vrátím v položce SSX Tricky hratelnost. Modely postav byly také vylepšeny a jinak ozvučeny. Všechna ta barevná paráda se hýbe neuvěřitelně plynule, na slowdown jsem za ty hodiny pařby narazil pouze jednou a ještě k tomu v extrémní situaci (jednalo se o hromadný pád ze vzduchu, kdy jsme se potkali úplně všichni nad jedním širším odrazem). Framerate je evidentně odladěn dobrou prací betatesterů (kteří to mimochodem ostudně odflákli ve ) a nikdy neklesne pod takovou hranici, aby si vaše oči všimly citelného zpomalení.

Ozvučení, aneb rajská hudba na vašem DTS! Čtete dobře, SSX je naprogramováno v DTS, což jistě ocení ti movitější z vás, kteří budou svištět prostorem svého obýváku. Skvělý to počin do budoucna, her v tomto zvukovém systému napočítáme na prstech jedné (a k tomu řádně ořezané) ruky. Hra také podporuje surround (to pro ty méně movitější), stereo (pro "obyčejné" víkendové pařany) a mono (pro hráče z dalekého Zimbabwe). Jak vidíte a sami posléze uslyšíte, tady si autoři opravdu vyhráli. Hudba je také kapitolou sama pro sebe. Nepočítaně špičkově mixů tanečních SSX Tricky kousků od dubu, přes rave atd. od známých DJ´s, jimž vévodí Mixmaster Mike od Beastie Boys. Pro hnidopichy a znalce uvádím zkrácený jmenný rejstřík: Run DMC, Rasmus, BT, Huda Hudia, Tsunami One, Skank, The Forth, Hybrid, Space Raiders, Aphrodite, Bif Naked, Chris a Martin Stieber, Pizzicato 5, Shocore... Hudba buď může být přehrána klasicky, nebo, stejně jako v SSX, mixována dle provedení jízdy. Co se týče SFX, tak tady se EA Big plácli přes kapsu. Jednotlivé charaktery totiž namluvily hollywoodské hvězdy (tady už nebudu tak přesný, spokojit se musíte s konstatováním, že někteří si zahráli ve Vřískotech a Mumii, jiní jsou známí z hudebního světa atd.; ostatně myslím, že si to všechno sami pěkně vyposlechnete, až si SSX Tricky zakoupíte…). Oni boardeři se nám teď vůbec nějak rozpovídali. Při závodech na sebe stále pokřikují, komentují si s poněkud schizofrenním nátiskem své lepší triky a na startu a v cíli poštívají soupeře. Svist šumů, broušení hran o led, grindy stromů a pahýlů, řvoucí diváci na tribunách, background zvuky z okolí tratě - to všechno je opět velmi kvalitně zpracováno. Je už vám všem jasné, že zvukově už to lepší nebude?

SSX Tricky

Hratelnost, nejdůležitější to položka. Odkud začít? Asi číselnou bilancí: 12 charakterů (pro každého z nich 7 obleků a 12 prken) a 10 tratí – z toho 2 úplně nové. Pro zvýraznění pestrosti hry byly jednotliví hráči namluveni různými světovými jazyky. Každý má svou svéráznou identitu, někdo je agresivní "machýrek", jiný zase vysmátý "mouchysněztesimě". Někteří človíčkové se spolu kamarádí, což má vliv hlavně v položce race. Ale nenechte se obalamutit; když někoho z nich sejmete knockoutem, rázem se jeho bar sympatií k vám obarví na rudo a stane se z něj nepřítel. A bude si to také pamatovat! Příjemná novinka.

Systém vylepšování postav zůstal identický. Osvětlím pouze pro ty, kteří ještě neměli tu čest: po získání bronzové, stříbrné, či zlaté medaile můžete přidávat body k položkám jako stability, air, rychlost ad. (také vyhrajete různá prkna). Postupně ze svého nýmanda takto vytvoříte superhvězdu, která nebude mít problém s těmi nejnáročnějšími triky.
SSX Tricky Zůstal i Trick Book (kniha triků), kde máte pro daný charakter vypsány po jednotlivých kapitolách jejich triky. Za každou provedenou kapitolu získáváte jeden oblek. Každá postava je přitom specialistou na určitý typ prkna (freestyle, bx, alpine). Dále přibyly interview a stručné životopisy, EA se nám tím patrně snaží naznačit, abychom se ještě více sžili s vybranými postavičkami.

Tak a teď jedna moc pěkná novota: TRICKY. Proč je vlastně v názvu hry toto slovo? Když adrenaline meter (po úspěšném provedení triku nabývá jeho hodnota, po pádu naopak ubývá) nabude maximální hodnoty, začne komentátor rapovat "tricky". To znamená, že můžete provést fatální, tzv. Uber trik. Pokud se připravíte velkým výskokem a dlouhým airem (doba ve vzduchu), budete odměněni vizuálně atraktivní šíleností, kdy každý boarder vytvoří opravdu krkolomný a specifický trik. Za provedení těchto druhů triků v počtu 6 (T r i c k y) máte maximální boost, a tudíž nic nebrání držet na ovladači čtvereček a fičet dolů jak o život.

SSX Tricky

Tratě, jak jsem se již zmínil, byly pro oba režimy hry (showoff – sólo, kde se jedná o nejvyšší bodové skóre za provedení triků; race – závod s ostatními na čas ve třech etapách) zpestřeny mnoha dalšími atrakcemi. Tvůrci nám jako lahůdku ještě přidali ultralehkou, ale velmi efektní trať Garibaldi v Německu a hype ledovou sebevražednou a pekelně obtížnou Alasku. Nutnost dohrávat režimy World Tour pro odemykání následujících lokací snad nemusím ani zmiňovat.

Výdrž hry si asi sami dokážete odvodit. Až nehorázně dlouhá doba hraní, násobená pak solidním multiplayerem při rozdělené obrazovce.
Závěr je jasný - jedna z dalších nutností do sbírky. Pokud snad máte starší SSX, jděte ho prodat do bazaru a rychle pro nové DVD! Nebudete těch nehorázných peněz, které je nucen český pařan investovat do herních titulů, vůbec litovat. Tahle hra je skvostná na pohled, poslech i pohmat!

A pokud by vám snad má recenze připadala trošku statisticky laděná, je to úmysl. Chce vám totiž dokázat, že v oblasti "Xtreme" sportů jsou SSX Tricky (společně s - ale o tom až jindy) jednoznačná špička.

SSX Tricky
Výrobce/Vydavatel EA Big/EA
Multiplayer: ano, 2 hráči (splitscreen)