Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stačil měsíc a StarCraft II se stal nejrychleji prodávanou strategií všech dob

aktualizováno 
Vyprávíme příběh legendární herní série, který se začal psát již v roce 1995.

StarCraft II medic

Vydavatel sci-fi strategie StarCraft II se pochlubil, že za měsíc od uvedení hry na trh prodal po celém světě přes tři miliony kopií. To ze StarCraftu II činí nejrychleji prodávanou strategii všech dob. A u čísel ještě zůstaneme. Uplynulo 4 501 dnů od vydání StarCraftu 1 a 1 165 dnů od oznámení StarCraftu 2, než se druhý díl dostal ke hráčům.

SC_AlphaZjistěte s námi, jaká byla cesta jeho předchůdce na pozici nejznámější strategie všech dob a spolu s tím třebas i na pozici oficiálního náboženství v Jižní Koreji.

Strojový Zdrojový kód této monstrozity se začal psát v roce 1995 (tedy ještě před vydáním fantasy strategie WarCraft 2 od téhož sudia). A podle toho také vypadal. Raná verze, představená na herní výstavě E3 1996 v Los Angeles, působila jako prachobyčejný WarCraft 2 ve vesmírných kulisách a v ničem nepřipomínala pozdější dílo. Autor hry, vývojářské studio Blizzard, se ocitlo pod palbou fanoušků i kritiky. Hned si ale hlavu posypalo popelem a hru výrazně překopalo.

SC_BetaPřibyla izometrická grafika s vysokou kvalitou zobrazených jednotek, byť byly všechny vyvedeny v pouhých šestnácti barvách. Eso v rukávu spočívalo v konceptu tři naprosto odlišných ras. Potkáváme organické Zergy, tajemné Protosse a coby zástupce lidské rasy věčně pokuřující Terrany.

Mimochodem, všimli jste si, že všichni kuřáci v animacích StarCraft 1 vždy záhy umřeli? Kouření asi skutečně škodí zdraví. Díky duu vývojářů Chrisovi Metzenovi a Jamesovi Phinneymu hra získala i ojediněle velkolepý a přitom na postavách založený příběh.

Příběh StarCraftu #1: Koprulu sektor, James Raynor a Sarah Kerrigan
Za dvě století vyšle Země své psychopaty, disidenty a další chamraď do vesmíru ve čtyřech velkých kolonizačních lodích. Tyto omylem doletí mnohem dále, než se čekalo, a skončí ve vzdálené části galaxie nazvané Koprulu sektor. Další dvě staletí budují civilizaci pod vlajkou totalitářské Konfederace. Proti té povstane hnutí odporu nazvané Synové Korhalu, vedené charismatickým Arcturem Mengskem. V roce 2500 se zčista jasna objeví tajemní Protossové a bez pardonu spálí lidskou planetu Chau Sara.

Ukáže se, že Chau Sara byla infikována jinou mimozemskou rasou – hmyzoidními Zergy, dále atakujícími sousední Mar Saru. Maršál James Raynor, místní strážce pořádku, se ve snaze evakuovat civilisty spojí s teroristou Mengskem a jeho věrnou služebnicí Sarah Kerrigan. Jak válka všech tří mocností postupuje, Raynor a Kerriganová se do sebe zamilují. Mengsk ale neváhá nalákat Zergy na hlavní svět Konfederace, Tarsonis, a ponechat zde Kerrigan napospas osudu. Znechucen Mengskovou zradou vlastních lidí opouští Raynor Syny Korhalu a vydává se na vlastní pěst bojovat proti novému režimu.

SC_animaceBetaverze hry začala v roce 1997 sbírat zasloužené ovace. Fanouškovské nadšení vyvrcholilo neoficiálními povídkami pod názvem Operation: Can't Wait Any Longer (Operace: Dále už nemůžu čekat), ve kterých se hráči snažili ukrást CD hry a přitom zjišťovali, že za věčným odkládáním vydání jsou ve skutečnosti plány Blizzardu na světovládu. Inu, internet byl na zajímavé úchylnosti bohatý už ve svých plenkách.

SC_mise30Po svém vydání 31. března 1998 se StarCraft ihned stal obrovským prodejním hitem s více než 1,5 milionu prodaných kopií jen toho roku. Zajímavé je, že ačkoliv se názory kritiky i fanoušků shodovaly v tom, jak je to povedená hra, jedním dechem často dodávaly, že není v ničem podstatném inovativní.

O sedm měsíců později přišlo rozšíření Brood War přinášející pokračování děje i nové jednotky. To největší šílenství ale teprve stálo za dveřmi.

Příběh StarCraftu #2: Dominion, porážka Nadvědomí a Královna čepelí
Na troskách Konfederace Mengsk zbudoval Terranské Dominium, novou hlavní sílu v Koprulu sektoru. Zergové, vedeni tajemným Nadvědomím, mezitím obsadili domovský svět Protossů a byli vytlačeni až spojenými silami dvěma frakcí Protossů, když vysoký templář Tassadar spojil psionické schopnosti obou frakcí a Nadvědomí zničil. V průběhu kampaní se mimo jiné také ukázalo, že Zergové i Protossové byli vytvořeni pradávnou rasou Xel'Nagů.

I poté ale Zergové představovali hrozbu. Kontrolu nad nimi totiž převzala Zergy transformovaná Sarah Kerrigan, nyní vystupující pod přízviskem Královna čepelí. Hrdinka, ze které se stal hlavní záporák. Díky dočasné invazi vojsk ze Země do Koprulu se Kerrigan podařilo eliminovat spojené síly Raynora, Mengska, Protossů i pozemšťanů a dominovat sektoru. StarCraft: Brood War končil na depresivní struně.

SC_cakeKultovní status hry v Evropě a Americe blednul ve srovnání s postavením hry v Jižní Koreji. Z celkového počtu 9,5 milionu prodaných kopií SC1 se jich skoro polovina prodala právě tam. Důvodem je profigaming: klání mezi jednotlivými hráči na profesionální úrovni.

V Koreji existují rovnou dvě kabelové televize přenášející zápasy soupeřících hráčů ve StarCraftu. Stadiony, zbudované pro tato klání, dovedou na zápasy přilákat až 100 000 diváků. To samo o sobě stačí, aby se StarCraft v Koreji dostal do podvědomí masové populace.

StarCraft měl dobrou, nikoliv však revoluční grafiku. Zvláště v pozdních 90. letech navíc bujela mánie kolem třetího rozměru, které se StarCraft úspěšně vymykal. Příběh byl na svou dobu revoluční, ne každého ale zajímal. Klíčem k úspěchu hry byla právě vyvážená hratelnost nabízející tři asymetricky odlišné rasy, které spolu mohly donekonečna soupeřit ve hře více hráčů.

Systém kámen-nůžky-papír, kdy jednotka A likviduje jednotky B jako na běžícím pásu, ale je snadno zranitelná jednotkou C a opačně, byl masivně zpopularitován právě Blizzardem. Ve finále ale úspěchu hry v Koreji výrazně pomohl fakt, že Jihokorejci počátkem nového tisíciletí prožívali boom počítačových heren.

SC_jokeI když pomineme korejský fenomén, není pochyb, že StarCraft ovlivnil chápání a vývoj strategií na dalších... no v podstatě dodnes. Řada napodobovačů a kopií i intenzivní práce fanoušků měly za výsledek nekonečný proud povídek i originálních map: jedna z nich třeba dlabala na celé stavění základen a bojování jednotek a podařeně simulovala gladiátorskou arénu. Přesto, masivní popularita hry v Koreji byla příčinou toho, že právě v této zemi bylo 19. května 2007 oznámeno její pokračování.

Příběh StarCraftu #3: Čtyři roky poté jsou všichni zralí na léčebnu
Čtyři roky po StarCraft 1: Brood War, tedy na počátku StarCraft 2: Wings of Liberty, Mengsk stále opanuje Koprulu sector se svým novým Dominionem a Protossové stale zápolí se svými vlastními rozhádanými frakcemi. Zeratul, protosský hrdina z války v SC1, se stáhl z dění. Kerrigová se tajemně uchýlila na planet Char, současnou domovinu Zergů, a tam roky vyčkávala. Na co vlastně?

Raynor nadále vede svou odbojnou skupinu, ale Mengskova propaganda ho vykresluje jako teroristu a morálka jeho věrných upadá. Nakonec Raynor odchází na Mar Saru a jeho nejlepším přítelem se stává flaška alkoholu. Do toho přicházejí zvěsti, že Xel'Nagové se vrátili. Něco, co bylo naznačeno už v tajné misi za Zeratula v rozšíření Brood War.

Jakmile se Koreou rozeznělo oznámení o vývoji StarCraftu 2 doprovázené vžitým sloganem „Sakra, už bylo na čase“, znovu se spustila celosvětová mánie kolem pokračování.

SC2_versusVrcholem bylo oznámení, že hra jednoho hráče v StarCraft 2 bude rozdělena do tří krabic prodávaných nejspíše za plnou cenu. Je to rýžování snažící se zaplatit stomilionový rozpočet (dále navýšený ještě reklamou) nebo upřímná snaha o poctivé vyprávění velkolepého děje? Nejspíše od každého trochu.

Pro řadu hráčů bylo balancování pod vedením Dustina Browdera, ironií osudu bývalého člena konkurenčního studia Westwood, příliš pomalé a přišel pro ně spíše čas začít plakat. Čekání ale v polovině tohoto léta došlo svému konci.

Na každý pád ohlasy hráčů i kritiky mluví o StarCraftu 2 jako o povedené hře, jedním dechem ale často dodávají, že obecně není v ničem podstatném inovativní. Nelineární kampaň prý potěší, ale celkově hře ujel vlak. Nepřipomíná vám to něco?

Zajímavé odkazy:

StarCraft Wiki – ultimátní anglický zdroj informací o hrách, vývojářích a fiktivním vesmíru této hry. Mimo jiné i hlavní pramen tohoto článku.

StarCraftcz.com – přehledný český web shrnující nejzajímavější novinky, překládající rozhovory a nabízející popisy jednotek a brzy snad i misí. Kousek ode všeho pro každého.

StarCraft Encyclopedie – léta tvořená česká databáze vesmíru StarCraftu s informacemi od ráží kulometů Mariňáků po principy rozmnožování Protossů. Z jedné půlky fikce fanoušků, z druhé seriózní zdroj, dohromady perfektní čtení pro každého geeka.

Autor:




Nejčtenější

WolfenDoom: Blade of Agony
Nemůžete se dočkat nového Wolfensteina? Vyzkoušejte WolfenDooma

Projekt vytvářený fanoušky skvěle kombinuje retro zpracování s moderními herními prvky. Takhle by dnes vypadal Wolfenstein, kdyby nedošlo k žádnému nárůstu...  celý článek

Marvel vs. Capcom: Infinite
Nebaví vás učení komb? Marvel vs. Capcom Infinite je bojovka pro vás

Jestli rádi bezmyšlenkovitě bušíte do ovladače, je bojovka Marvel vs. Capcom: Infinite něco pro vás.   celý článek

Pokkén Tournament DX
Povedená bojovka Pokkén Tournament je v DX verzi ještě o fous lepší

Přímočará, snadno pochopitelná, ale rozhodne ne mělká bojovka Pokkén Tournament vyšla ve vylepšené verzi DX na konzoli Switch. Povedenou hru s Pokémony...  celý článek

Resident Evil: Revelations
Zaoceánská plavba s mutanty potřetí. Recenze Resident Evil Revelations

„Tati, já nechci zase na zaoceánskou plavbu,“ postěžoval si mladý hráč. „Kušuj,“ řekl otec Capcom a naservíroval mu tu samou hru už potřetí.   celý článek

Destiny 2
Co budete hrát o víkendu?

Prozraďte, na které hry se chystáte o víkendu. Pustíte se do něčeho nového, nebo rozehrajete nějakou klasiku?  celý článek

Další z rubriky

Výstava Game On v Praze
Game On byste měli vidět. Ukazuje průřez herní historií tou nejlepší formou

Ve čtvrtek otevřela své brány v hale 40 Pražské tržnici putovní výstava Game On, která přibližuje historii her a herních zařízení. Redakce Bonuswebu měla...  celý článek

Mad Moxxi
Nejzajímavější bisexuální a homosexuální videoherní postavy

Není to tak dlouho, co jinak výtečná hra Persona 5 schytala kritiku za to, jak znázorňuje homosexuální postavy. Ne všechny videohry ale představují gaye a...  celý článek

Japonský pár měl svatbu v arkádové herně
Pár měl svatbu v arkádové herně, místo svatebního tance hráli Tekkena

Neobvyklé místo pro svatební obřad si vybral mladý japonský pár. Místo tradičního kostela zvolili oblíbenou automatovou hernu a svůj svazek stvrdili společným...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.