Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stačil měsíc a StarCraft II se stal nejrychleji prodávanou strategií všech dob

aktualizováno 
Vyprávíme příběh legendární herní série, který se začal psát již v roce 1995.

StarCraft II medic | foto: Blizzard

Vydavatel sci-fi strategie StarCraft II se pochlubil, že za měsíc od uvedení hry na trh prodal po celém světě přes tři miliony kopií. To ze StarCraftu II činí nejrychleji prodávanou strategii všech dob. A u čísel ještě zůstaneme. Uplynulo 4 501 dnů od vydání StarCraftu 1 a 1 165 dnů od oznámení StarCraftu 2, než se druhý díl dostal ke hráčům.

SC_AlphaZjistěte s námi, jaká byla cesta jeho předchůdce na pozici nejznámější strategie všech dob a spolu s tím třebas i na pozici oficiálního náboženství v Jižní Koreji.

Strojový Zdrojový kód této monstrozity se začal psát v roce 1995 (tedy ještě před vydáním fantasy strategie WarCraft 2 od téhož sudia). A podle toho také vypadal. Raná verze, představená na herní výstavě E3 1996 v Los Angeles, působila jako prachobyčejný WarCraft 2 ve vesmírných kulisách a v ničem nepřipomínala pozdější dílo. Autor hry, vývojářské studio Blizzard, se ocitlo pod palbou fanoušků i kritiky. Hned si ale hlavu posypalo popelem a hru výrazně překopalo.

SC_BetaPřibyla izometrická grafika s vysokou kvalitou zobrazených jednotek, byť byly všechny vyvedeny v pouhých šestnácti barvách. Eso v rukávu spočívalo v konceptu tři naprosto odlišných ras. Potkáváme organické Zergy, tajemné Protosse a coby zástupce lidské rasy věčně pokuřující Terrany.

Mimochodem, všimli jste si, že všichni kuřáci v animacích StarCraft 1 vždy záhy umřeli? Kouření asi skutečně škodí zdraví. Díky duu vývojářů Chrisovi Metzenovi a Jamesovi Phinneymu hra získala i ojediněle velkolepý a přitom na postavách založený příběh.

Příběh StarCraftu #1: Koprulu sektor, James Raynor a Sarah Kerrigan
Za dvě století vyšle Země své psychopaty, disidenty a další chamraď do vesmíru ve čtyřech velkých kolonizačních lodích. Tyto omylem doletí mnohem dále, než se čekalo, a skončí ve vzdálené části galaxie nazvané Koprulu sektor. Další dvě staletí budují civilizaci pod vlajkou totalitářské Konfederace. Proti té povstane hnutí odporu nazvané Synové Korhalu, vedené charismatickým Arcturem Mengskem. V roce 2500 se zčista jasna objeví tajemní Protossové a bez pardonu spálí lidskou planetu Chau Sara.

Ukáže se, že Chau Sara byla infikována jinou mimozemskou rasou – hmyzoidními Zergy, dále atakujícími sousední Mar Saru. Maršál James Raynor, místní strážce pořádku, se ve snaze evakuovat civilisty spojí s teroristou Mengskem a jeho věrnou služebnicí Sarah Kerrigan. Jak válka všech tří mocností postupuje, Raynor a Kerriganová se do sebe zamilují. Mengsk ale neváhá nalákat Zergy na hlavní svět Konfederace, Tarsonis, a ponechat zde Kerrigan napospas osudu. Znechucen Mengskovou zradou vlastních lidí opouští Raynor Syny Korhalu a vydává se na vlastní pěst bojovat proti novému režimu.

SC_animaceBetaverze hry začala v roce 1997 sbírat zasloužené ovace. Fanouškovské nadšení vyvrcholilo neoficiálními povídkami pod názvem Operation: Can't Wait Any Longer (Operace: Dále už nemůžu čekat), ve kterých se hráči snažili ukrást CD hry a přitom zjišťovali, že za věčným odkládáním vydání jsou ve skutečnosti plány Blizzardu na světovládu. Inu, internet byl na zajímavé úchylnosti bohatý už ve svých plenkách.

SC_mise30Po svém vydání 31. března 1998 se StarCraft ihned stal obrovským prodejním hitem s více než 1,5 milionu prodaných kopií jen toho roku. Zajímavé je, že ačkoliv se názory kritiky i fanoušků shodovaly v tom, jak je to povedená hra, jedním dechem často dodávaly, že není v ničem podstatném inovativní.

O sedm měsíců později přišlo rozšíření Brood War přinášející pokračování děje i nové jednotky. To největší šílenství ale teprve stálo za dveřmi.

Příběh StarCraftu #2: Dominion, porážka Nadvědomí a Královna čepelí
Na troskách Konfederace Mengsk zbudoval Terranské Dominium, novou hlavní sílu v Koprulu sektoru. Zergové, vedeni tajemným Nadvědomím, mezitím obsadili domovský svět Protossů a byli vytlačeni až spojenými silami dvěma frakcí Protossů, když vysoký templář Tassadar spojil psionické schopnosti obou frakcí a Nadvědomí zničil. V průběhu kampaní se mimo jiné také ukázalo, že Zergové i Protossové byli vytvořeni pradávnou rasou Xel'Nagů.

I poté ale Zergové představovali hrozbu. Kontrolu nad nimi totiž převzala Zergy transformovaná Sarah Kerrigan, nyní vystupující pod přízviskem Královna čepelí. Hrdinka, ze které se stal hlavní záporák. Díky dočasné invazi vojsk ze Země do Koprulu se Kerrigan podařilo eliminovat spojené síly Raynora, Mengska, Protossů i pozemšťanů a dominovat sektoru. StarCraft: Brood War končil na depresivní struně.

SC_cakeKultovní status hry v Evropě a Americe blednul ve srovnání s postavením hry v Jižní Koreji. Z celkového počtu 9,5 milionu prodaných kopií SC1 se jich skoro polovina prodala právě tam. Důvodem je profigaming: klání mezi jednotlivými hráči na profesionální úrovni.

V Koreji existují rovnou dvě kabelové televize přenášející zápasy soupeřících hráčů ve StarCraftu. Stadiony, zbudované pro tato klání, dovedou na zápasy přilákat až 100 000 diváků. To samo o sobě stačí, aby se StarCraft v Koreji dostal do podvědomí masové populace.

StarCraft měl dobrou, nikoliv však revoluční grafiku. Zvláště v pozdních 90. letech navíc bujela mánie kolem třetího rozměru, které se StarCraft úspěšně vymykal. Příběh byl na svou dobu revoluční, ne každého ale zajímal. Klíčem k úspěchu hry byla právě vyvážená hratelnost nabízející tři asymetricky odlišné rasy, které spolu mohly donekonečna soupeřit ve hře více hráčů.

Systém kámen-nůžky-papír, kdy jednotka A likviduje jednotky B jako na běžícím pásu, ale je snadno zranitelná jednotkou C a opačně, byl masivně zpopularitován právě Blizzardem. Ve finále ale úspěchu hry v Koreji výrazně pomohl fakt, že Jihokorejci počátkem nového tisíciletí prožívali boom počítačových heren.

SC_jokeI když pomineme korejský fenomén, není pochyb, že StarCraft ovlivnil chápání a vývoj strategií na dalších... no v podstatě dodnes. Řada napodobovačů a kopií i intenzivní práce fanoušků měly za výsledek nekonečný proud povídek i originálních map: jedna z nich třeba dlabala na celé stavění základen a bojování jednotek a podařeně simulovala gladiátorskou arénu. Přesto, masivní popularita hry v Koreji byla příčinou toho, že právě v této zemi bylo 19. května 2007 oznámeno její pokračování.

Příběh StarCraftu #3: Čtyři roky poté jsou všichni zralí na léčebnu
Čtyři roky po StarCraft 1: Brood War, tedy na počátku StarCraft 2: Wings of Liberty, Mengsk stále opanuje Koprulu sector se svým novým Dominionem a Protossové stale zápolí se svými vlastními rozhádanými frakcemi. Zeratul, protosský hrdina z války v SC1, se stáhl z dění. Kerrigová se tajemně uchýlila na planet Char, současnou domovinu Zergů, a tam roky vyčkávala. Na co vlastně?

Raynor nadále vede svou odbojnou skupinu, ale Mengskova propaganda ho vykresluje jako teroristu a morálka jeho věrných upadá. Nakonec Raynor odchází na Mar Saru a jeho nejlepším přítelem se stává flaška alkoholu. Do toho přicházejí zvěsti, že Xel'Nagové se vrátili. Něco, co bylo naznačeno už v tajné misi za Zeratula v rozšíření Brood War.

Jakmile se Koreou rozeznělo oznámení o vývoji StarCraftu 2 doprovázené vžitým sloganem „Sakra, už bylo na čase“, znovu se spustila celosvětová mánie kolem pokračování.

SC2_versusVrcholem bylo oznámení, že hra jednoho hráče v StarCraft 2 bude rozdělena do tří krabic prodávaných nejspíše za plnou cenu. Je to rýžování snažící se zaplatit stomilionový rozpočet (dále navýšený ještě reklamou) nebo upřímná snaha o poctivé vyprávění velkolepého děje? Nejspíše od každého trochu.

Pro řadu hráčů bylo balancování pod vedením Dustina Browdera, ironií osudu bývalého člena konkurenčního studia Westwood, příliš pomalé a přišel pro ně spíše čas začít plakat. Čekání ale v polovině tohoto léta došlo svému konci.

Na každý pád ohlasy hráčů i kritiky mluví o StarCraftu 2 jako o povedené hře, jedním dechem ale často dodávají, že obecně není v ničem podstatném inovativní. Nelineární kampaň prý potěší, ale celkově hře ujel vlak. Nepřipomíná vám to něco?

Zajímavé odkazy:

StarCraft Wiki – ultimátní anglický zdroj informací o hrách, vývojářích a fiktivním vesmíru této hry. Mimo jiné i hlavní pramen tohoto článku.

StarCraftcz.com – přehledný český web shrnující nejzajímavější novinky, překládající rozhovory a nabízející popisy jednotek a brzy snad i misí. Kousek ode všeho pro každého.

StarCraft Encyclopedie – léta tvořená česká databáze vesmíru StarCraftu s informacemi od ráží kulometů Mariňáků po principy rozmnožování Protossů. Z jedné půlky fikce fanoušků, z druhé seriózní zdroj, dohromady perfektní čtení pro každého geeka.

Autor:


Nejčtenější

Pornoparodie nejpopulárnější hry současnosti není vtipná ani vzrušující

Pornoparodie na hru Fortinte nazvaná Fortnut

Hra Fortnite, oblíbená především mezi nezletilými hráči, se dočkala své pornoparodie. A výsledek je přesně takový, jaký...

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...



Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Co máte pořád s tím Nintendem? Pohled nováčka po dvou letech

Super Mario Bros. 3

Na rozdíl od situace v zahraničí nejsou u nás výrobky od Nintenda tolik vyhledávanou komoditou. Značka tu prostě nemá...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v srpnu

World of Warcraft: Battle for Azeroth

Po slabém červenci se kola herního průmyslu opět roztáčejí. Vychází totiž řada očekávaných her. Pro svého favorita...

KOMENTÁŘ: Filmy podle her jsou stále v kurzu. Mají však cenu?

Film Tomb Raider

Filmové adaptace slavných videoher skončily v drtivé většině neúspěchem. Bohužel i těch pár výjimek patří do kategorie...



Najdete na iDNES.cz