Star Trek Starfleet Command III

12:00aktualizováno  15. února 3:27
Vesmír je nekonečný, život kapitána ne. Právě v roli kapitána hvězdné lodi máme možnost okusit radosti a strasti putování vesmírem. Moment! Kapitáne, na levoboku se demaskuje loď. Vyhlaste poplach...

Star Trek Starfleet Command 3 Vítejte studenti na mé hodině historie. Dnes si povíme něco o počátcích naší aliance s Klingony. Vše začalo po návratu Voyageru z DELTA kvadrantu, kdy aliance vznikla kvůli udržení míru v ALFA kvadrantu. Výsledkem naší spolupráce se stala Unity One, nejvyspělejší hvězdná stanice v galaxii. Tato stanice byla schopna detekovat veškeré lodě na velmi vysokou vzdálenost, dokonce i ty maskované. To vše se samozřejmě vůbec nelíbilo Romulanské říši, jejiž cílem bylo rozvrátit naše spojenectví s Klingony a zničit Unity One. A po vás, studenti, chci, abyste do příště zpracovali studii o tom, jak to vše pokračovalo. Pro praktické studium jsem rezervoval simulátory dva a tři. Nashledanou příště.

Pokud Vás ani náznakem nezaujal obsah předešlého odstavce, nemá smysl, abyste četli dál. Jestliže jste se rozhodli pokračovat, tak vás musím upozornit, že tato hra není určena zdaleka pro každého. Star Fleet Command představuje záležitost, podle mého názoru, pouze pro zatvrzelé fandy žánru. Hned v úvodu musím zmínit jednu věc - dokonce i já, nadšený příznivec Star Treku, jsem u hry nevydržel zase až tak dloho, jak jsem původně očekával. Dohrál jsem kampaň, zkusil, jak je silná Borgská krychle - a konec. Po chvíli hraní zjistíte, že vše je pořád stejné, což příliš nemotivuje pro další hraní. Tímto ale vůbec nemyslím, že hra je špatná. Naopak!

Star Trek Starfleet Command 3 Jako kapitán ovládáte hvězdnou loď a vaším cílem je, ve většině případů, eliminovat soupeře. Model lodi je vidět v izometrickém pohledu a i když je kompletně ve 3D, loď se může pohybovat pouze v jedné rovině. S výjimkou „přeletu“ nad jinou lodí (aby nedošlo ke kolizi). Vlastně vydáváte příkazy, které lodní stanoviště v závislosti na úrovni důstojníka plní (více či méně přesně). Důstojníci postupně zlepšují své schopnosti a když dosáhnou jisté úrovně, jsou schopni s lodními systémy provádět téměř zázraky (např. zbrojní důstojník je schopen z jednoho stanoviště odpálit několik fotonových torpéd najednou, navigační důstojník je schopen přinutit loď, aby provedla HET – high energy turn, atd. ). Na druhou stranu, pokud nepřátelská palba zabije jednoho důstojníka, některý jiný nuceně přebírá jeho funkci. Jelikož jde o funkci, ve které není zkušený, je schopen provádět jen základní operace. Takže dejte pozor, jinak se vaše loď stane téměř bezbrannou.

A jak vyzrát na soupeře? Pokud možno soustředit veškerou palbu do jednoho místa. Také zaměřování systémů je velmi užitečné, pokud chcete soupeři vyřadit např. motory, atd. Při boji proti malým a mrštným lodím doporučuji používat vlečný paprsek. Ono totiž na sebevědomí moc nepřidá, pokud je vámi ovládaná vlajková loď flotily zničena třemi Romulanskými „lodičkami“. Jak sami zjistíte, je velmi náročné zaměřit - a nedej bože zničit - počítačem ovládanou malou loď. Malou loď, která je mnohem pohyblivější a navíc velmi úspěšně používá Star Trek Starfleet Command 3 maskování. V bitvě, kde obě strany mají hodně lodí, se dají dobře použít transportéry na zajmutí nepřátelského plavidla. A na další finty už určitě přijdete sami.

Než se ale pustíte do vesmírné přestřelky, můžete si vybrat, jestli půjde o kampaň, nebo vámi přesně nadefinovanou jednorázovou akci. Pokud si zvolíte kampaň, jsou na výběr tři: klingoni, romulani a federace. Lze hrát v libovolném pořadí, ale lepší to je samozřejmě postupně. Jedině tak vyzní příběh tak jak má. Celá kampaň, i přes zdání rozsáhlosti (např. globální mapa, atd. ), není příliš dlouhá, zato každá mise má základ v docela dobře propracovaném příběhu. Po jejím dohrání bude každý schopen zpracovat svou domácí práci. Mám bohužel i jednu špatnou zprávu pro příznivce Borgů - v kampani se vůbec neobjeví.

Jako další možnost si lze zvolit kampaň bez příběhu. V této kampani dominuje globální mapa s rozdělenými teritorii a cílem je obsadit území ostatních ras. Bohužel je to snažení strašně zdlouhavé a po chvíli extrémně nudné. I zatvrzelé pařany musí nutně odradit dokola se opakující asi tři mise. Pokud bych se měl vyjádřit k grafice, tak jen kladně. Modely všech lodí a vesmírných stanic jsou dopodrobna propracované a kompletně 3D, jak už jsem se zmínil. Další skvělou věcí je, že poškození lodi spatříte okamžitě. Hra totiž umožňuje libovolné natáčení a zoom dodává bitvám na kráse. Jednou z věcí, které obzvlášť oceňuji, jsou výbuchy - lodě začínají vybuchovat, pak se rozlomí na několik dílů a nakonec nastane mohutná exploze. Po zvukové stránce spatřuji vše v nejlepším pořádku. Zvuky zbraní a motorů znějí celkem realisticky a i podle hudby lze rozpoznat, že vaše maskovaná loď byla detekována. Celkově mohu s klidným svědomím říct, že Star Trek Starfleet Command III je hra povedená a dobře zabaví, i když jen na docela krátkou dobu, v čemž spatřuji ten nejpodstatnější zápor.

Star Trek Starfleet Command III
Výrobce: Viacom C.P.
Vydavatel: Activision