Psát o jakékoliv hře, která vznikla na motivy nesmrtelných Star Wars, je v poslední době bráno spíš jako trest, než jako privilegium. Proč? Protože každý článek by měl obsahovat nějaký originální, zajímavý nebo vtipný úvod. Titulů čerpajících námět z Hvězdných válek je však již tolik, že všechny použitelné úvody jsou již dávno vyčerpány. Autor si pak musí lámat hlavu, jak své dílko uvést a přitom se vyvarovat zaběhaných klišé. Ano, psát článek o hře vzniklé na motivy Star Wars je spíše trest, než privilegium.
To se naštěstí netýká hraní samotného. Pracovníci společnosti Lucas Arts jsou přeci jen opravdoví profesionálové, a ačkoliv již bylo zmíněno, že her majících v podtitulu ono magické SW je již mnoho, pokaždé stojí za to se na ně podívat hezky zblízka. Výjimkou není ani Battle for Naboo, na jejímž vývoji pracovala společnost Factor 5. Těm znalcům filmové předlohy, kteří dokonce rozumějí i robůtkovi R2, je jistě již z názvu hry jasné, o co zde půjde. Ne všichni však znají Hvězdné války natolik dobře, a tak si o této third person akční hře řekněme něco více.
Děj Star Wars: Battle for Naboo je umístěn na povrch planety Naboo, na kterou právě provedla invazi Obchodní federace. Vy sami se ocitáte v roli mladého poručíka Gavyna Sykese z Královských bezpečnostních jednotek. Nejste tedy středobodem všeho dění, nejste neporazitelný Jedi či člen královské rodiny, jste jen jeden z mnoha, kdo se Federaci staví na odpor. Váš úkol je prostý - učinit vše pro to, aby invaze na vaši domovskou planetu nebyla úspěšná. Cesta k tomuto cíli je však trnitá, a tak vás čeká patnáct různých misí, ve kterých musíte prokázat své schopnosti. Jednou budete muset zničit co nejvíce útočníků, jindy bude vaší prioritou ochrana konvoje či nějaké osoby, pak zase budete provádět průzkum nebo sabotáž. Pocit vlastní postradatelnosti je umocněn tím, že vy sami máte několik životů a pokud jednou zemřete, de facto se nic závažného nestane. Ale běda vám, pokud pod nepřátelskou palbou zahyne vámi eskortovaný člověk či konvoj. Pak není pro vaše pochybení žádné omluvy a vy jste nuceni misi opakovat.
Lucas Arts pro nás však nepřipravují klasickou akční hru, jak by se na první pohled mohlo znát, ale spíše jakýsi mix s akčními leteckými či automobilovými simulátory. Mise budete plnit vždy z kokpitu některého ze sedmi různých dopravních prostředků, jako jsou miniaturní vznášedla či klasické hvězdnoválkovské futuristické tryskáče.
Hra Star Wars: Battle for Naboo byla původně vyvíjena pouze pro konzoli Nintendo 64, ale její úspěch přesvědčil tvůrce (a hlavně vlastníky licence z Lucas Arts), aby dali tento titul k dispozici i majitelům PC. A vzali to za správný konec, o čemž svědčí mimo jiné i oblíbenost hratelné demoverze, která byla před pár dny zveřejněna. Samotné demo sice obsahuje pouze jednu jedinou misi, kterou můžete mít dokončenou během několika málo minut, ale to celé hře nikterak neubírá na atraktivitě. Battle for Naboo totiž disponuje poměrně silným potenciálem v podobě závěrečného hodnocení právě ukončené mise. V potaz se bere délka trvání mise, počet zabitých nepřátel, přesnost střelby a další prvky. Podle dosaženého výsledku je vám pak přiděleno vyznamenání - bronzové, stříbrné a zlaté. Takže ačkoliv budete mít již všechny mise splněny, užijete si spoustu zábavy ve snaze získat všechna nejvyšší ocenění.
Co by ale byla platná takováto motivace hráčů, kdyby jim tvůrci nenabídli také kvalitní zpracování celého titulu. Zde se naštěstí nemáme čeho bát, vývojáři nás rozhodně nechtějí zklamat. Engine hry je poměrně propracovaný a hezky svižný, aniž by měl nějaké přehnané nároky na hardwarové vybavení počítače. Mise jsou přitom umístěny do rozlehlých exteriérů, u kterých by nějaké to zaškobrtnutí obrazu jistě nikoho nepřekvapilo. Co se týče zvukové stránky, zde se vše drží na úrovni současného standardu. Promiňte, ne všechno. Hudební doprovod z průměru silně vybočuje, ale není se čemu divit. Jsou zde totiž použity hudební motivy ze samotného filmu, a je tedy každému jasné, na jakou stranu se od standardu vzdaluje. Tvůrci samotní na tom sice žádnou zásluhu nemají, ale hře to nikterak neškodí - právě naopak.Na vydání plné verze si sice budeme muset ještě pár dní počkat, ale již dnes je jasno v tom, zda bude hra Star Wars: Battle for Naboo nudným mlácením prázdné slámy, nebo dobrým zpracováním dobrého tématu. Samozřejmě, že správná je ona druhá varianta. Ještě však zůstává otevřenou otázkou, zda bude celá hra pečlivě vyváženou směsicí hratelnosti, zábavy a technického provedení, nebo jestli nebude některý z těchto prvků zanedbán. Odpovědět si budeme bohužel moci až ve chvíli, kdy se nám dostane finální verze do rukou.