Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Star Wars: Dark Forces – Kyle poprvé

  12:00aktualizováno  11. června 5:02
Hvězdné války – to je téma, které dodnes nedá spát filmařům a herním vývojářům. Dokladem toho jsou počítačové tituly všemožných žánrů, které se na nás v poslední době společně s novými filmovými epizodami valí v nebývalé míře. Dnes se přeneseme o pár let zpět a zavzpomínáme na jednu z prvních skutečně kvalitních her z prostředí SW.

SW: Dark Forces

V roce 1994 vydali LucasArts svůj vlastní Doom-like klon s názvem Dark Forces. Tato hra se nepochybně zapsala do srdce všech Star Wars fanů a dočkala se zatím dvou pokračování (Jedi Knight a Jedi Knight II: Jedi Outcast). Ve hře se stáváte Kylem Katarnem, nájemným žoldákem, který se rozhodl sloužit Alianci vzbouřenců. Hned v prvním scénáři musí Kyle ukrást plány Hvězdy smrti, ale jeho hlavní úkol je zničit novou superzbraň Impéria - jednotky vojáků Darktrooper. Hra se skládá celkem ze 14 rozličných misí, které vám nějaký čas určitě zaberou. Ve hře totiž nelze v průběhu akce ukládat svou pozici a hra se uloží vždy až na konci mise. I když můžete mít posbíráno více životů, není pravděpodobně nutné zdůrazňovat, jak tato skutečnost zvyšuje adrenalin.

Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná o pouhou napodobeninu Dooma, kterých vyšly snad stovky. Je zde hned několik podstatných rozdílů. V prvé řadě hra nedisponuje multiplayerem - ten se sice vyvíjel, ale téměř před dokončením byl z hry vypuštěn. Myslím si ale, že singleplayer je dostatečně propracovaný a s bezmyšlenkovým SW: Dark Forces Doomem ho snad nelze ani srovnávat. Druhou podstatnou věcí je vylepšený grafický engine, který umožňuje oproti Doomu se například dívat nahoru a dolů, skákat. Dark Forces běží v softwarovém módu a většina objektů jsou obyčejné 2D animace, existují však výjimky vymodelované ve 3D jako jsou například modely lodí atd. Výhodou je, že hra běží velice svižně i při velkém počtu objektů (zpravidla regiment stormtrooperů, který záhy pošlete do pekla). Pro hudbu využili LucasArts vlastní iMuse subsystém, který přehrává známé skladby od Johna Williamse. Nutno říct, že hudba je velmi dobře načasovaná a dobře podbarvuje děj hry. Zvukové efekty tvoří velmi dobře zpracované zvuky, zdigitalizovaná řeč vojáků atd.

Ve hře postupujete lineárně misemi, ale můžete se jen tak pro legraci vrátit a zahrát si znovu již dohraný scénář. Příběh dokreslují velice vydařené animované sekvence, briefingy před misemi a různé dějové zlomy uprostřed hry. Podíváte se například na pašerácký měsíc Nar Shaddaa, do dolů na ledové planetě, do Jabovy lodi a infiltrujete Executor i imperiální výzkumnou stanici Arc Hammer. Rebelové Kylovi moc nedůvěřují a jejich důvěru si musí postupně získávat. Hned od začátku ho SW: Dark Forces však provází pilotka Jan Ors, která mu vydatně pomáhá. Hra končí zničením plánu Darth Vadera a Moffa Rebuse na vyvinutí supervojáků, čímž Kyle v podstatě zachrání Alianci.

Kyle není Jedi (zatím :)), takže do inventáře jeho zbraní nepatří světelný meč. Je zde však mnoho zbraní, z nichž některé sdílejí střelivo, ale jsou méně efektivní než jiné. To znamená, že některé z nich nebudete vůbec využívat a to je možná škoda. Nicméně většina z nich má ještě sekundární mód, který je zpravidla destruktivnější. Za zmínku určitě stojí to, že v některých lokacích se výstřely z blasterů odrážejí od stěn. Po levelech se povalují i různé předměty jako lékárničky, životy či dočasné vylepšení zbraní. Nejlepší zbraní ve hře je osobní kanón Darktrooperů, který se místo popisu prostě musí vidět v akci. Mezi vaše nepřátele patří klasičtí Stormtroopeři, další imperiální personál, různá zvířata, pašeráci a v neposlední řadě tři vývojové stupně Darktrooperů. Hra získala mezi fanoušky obrovský ohlas a tak mnoho z nich využilo editor misí, ve kterém šlo udělat prakticky vše. Objevily se tak levely představující známé lokace z filmů, a to včetně nových nepřátel SW: Dark Forces (Lord Vader, AT-AT, ...). Mnoho z těchto levelů pak bylo mnohem kvalitnějších než levely původní. Některé z nich byly tak precizně zpracované, že dokázaly z enginu vymáčknout více než autoři samotné hry. Mohli jste tak obdivovat skvělou architekturu, spoustu detailů z vesmíru Hvězdných válek a dokonce takové věci, jako let kosmickou lodí, zemětřesení, bouřky a vybuchující sopku. Dokonce se objevily i světelné meče.

Hra běží v DOSu, avšak existuje zde i později vydaná Windows verze, která je však v zásadě úplně stejná. Existují i verze pro Macintosh (graficky lepší než DOSová) a PSX (graficky horší než DOS). Udávané minimum je 386DX a 4MB RAM. Myslím, že tato hra je naprosto dokonalá a stala se prostě tou zlatou klasikou, která patří do této rubriky. Určitě by si zasloužila předělat do nového kabátu nedávného Jedi Knighta II. Silný příběh, dějové zvraty, efektní zbraně, návrh levelů, nemožnost ukládat hru v průběhu mise a na svou dobu skvělý grafický engine - to všechno jsou Dark Forces.

Autor:


Témata: zemětřesení


Nejčtenější

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Další z rubriky

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.