Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Star Wars: Empire at War

  12:00aktualizováno  29. března 4:47
Třetí a ""závěrečná"" epizoda Hvězdných válek se neodvratně blíží a s ní se začínají objevovat i nové SW hry. Empire at War patří k nejnadějnějším, a to i mezi strategiemi všeobecně. Nabídne toho skutečně požehnaně a byla by škoda o ní něco nevědět.

Star Wars: Empire at War Westwood svého času nejen, že v podstatě Dunou 2 položil základní kámen žánru realtime strategií, ale výrazně se podílel i na jeho následném formování. Vždyť kdo by neznal ságu Command and Conquer, která se dodnes se strategiemi od Blizzardu a časem se přidavších Ensemble Studios přetahuje o prvenství v této oblasti? Ovšem, přestože jména her přetrvala, Westwood jako takový zanikl – stala se z něj jedna z mnoha poboček kolosu Electronic Arts a množství mozků, které ho kdysi utvářely a vštěpovaly mu originální tvář, odešlo, aby si v převážné míře založilo vlastní živnosti. Jednou takovou jsou i Petroglyph Games, sídlící stejně jako Westwood v Las Vegas. Zde najdete zhruba dvě desítky zaměstnanců, z nichž většina jsou právě bývalí westwooďáci. A že nebudou dlouho zahálet, bylo naprosto evidentní, zvláště, když záhy po založení přišla neodmítnutelná nabídka od LucasArts. A co jiného by kluci měli tvořit, než pořádnou RTS, že?

SW hry pro rok 2005

Rok 2005 je pro fandy Star Wars celkem bohatý, ostatně jako snad každý z poslední doby, jelikož LucasArts se znovu vzmáhají a produkují jeden titul za druhým. Navíc jde o velice slušné kusy, které takřka pokaždé obstojí i ve všeobecné konkurenci. Sice firma více než kdy jindy protěžuje konzole, ale rozhodně nezapomíná ani na platformu PC. Vedle Empire at War nás již oblažuje pokračováním skvělého RPGčka knights of the Old Republic, které před rokem sklízelo vavříny na všech frontách. Nový, propracovaný příběh s originálními charaktery, vylepšenými souboji atd. nás vtáhlo i podruhé, byť na něm nepracují již borci z BioWare, nýbrž Obsidian Entertainment, kteří jsou však neméně zkušení. Aktuálně se vrhneme na taktickou akci Republic Commando, v níž ovládáme jednotku imperiálních vojáků v komornějších výsadcích na pozadí globálního konfliktu mezi druhou a třetí epizodou. Zapomínat bychom neměli ani na Revenge of the Sith, což je third person akce vytvářena na motivy třetí epizody, kterou v našich kinech uvidíte již v květnu. Zhruba ve stejný termín se na nás vrhne i hra.

Empire at War se bude odehrávat ve známém Star Wars univerzu, ale zavede Star Wars: Empire at War nás zase do trochu jiného období, než jsme z dosud vydaných her byli zvyklí. To je ostatně i jedna z předností Lucasovým dílem inspirovaných titulů, jelikož nám často představují nejen rozdílné žánry, ale také úplně odlišné události, které však, pokud je složíme do mozaiky, k sobe logicky pasují a nedávají prostor pochybnostem o nedomyšlenosti. Ostatně na hry, stejně jako na všechno spojené s fenoménem Hvězdných válek, dohlížejí oficiální advisoři, kteří zaručují naprostou kompatibilitu. Ale zpět k tématu – tentokrát se na časové a dějové lince podíváme mezi veleočekávanou Epizodu III, která na nás zaútočí již za několik měsíců a starý kus uvozující první trilogii Star Wars, tedy vlastně čtvrtý díl. Galaxie se v průběhu věků příliš nemění, maximálně tak její mocenské rozpoložení, takže se opět můžeme těšit na návštěvu planet jako je Tatooine, Hoth, Endor atd., jež nesmí chybět v žádné, SW trademarkem opatřené, hře. Avšak, aby bylo učiněno za dost i originalitě, prozkoumáme i méně známé světy, jejichž názvy nám sice nic moc neřeknou, ale zmiňme aspoň lákavý Dagobah. Dočkáme se údajně i silného příběhu, jenž nás docela pohltí a nastaví nová měřítka ve svém vyprávění. O co konkrétně půjde zatím však nevíme.Star Wars: Empire at War

tentokrát se na časové a dějové lince podíváme mezi veleočekávanou Epizodu III, která na nás zaútočí již za několik měsíců a starý kus uvozující první trilogii Star Wars, tedy vlastně čtvrtý díl.

Klasické RTS pořád ještě ve většině případů staví hratelnost na budování základny a pomalém shromažďování armády, ačkoliv se to mnohdy snaží zamaskovat například RPG prvky. Vyrobené jednotky jsou pak v houfech vysílány na zteč, aby byly v případě vítězství se vstupem do další mise nenávratně ztraceny. Empire at War se bude chovat odlišně. Jednotky zde získají trvalý status, takže ty, co přežijí bitvu, si budete moci ponechat i nadále, což je samozřejmě pochopitelné, vezmeme-li v potaz, že hra by neměla být rozdělena klasicky do misí, ale spíše rozprostřena do souvislého a minimálně přerušovaného tažení. S mocnými, tím pádem i drahými, jednotkami se tak vyplatí zacházet obezřetně a v případě beznadějnosti situace není od věci ani tak trochu zbabělý úprk a menší restrukturalizace sil. Taktika tím získá zcela nový rozměr, jelikož se síly budou nejrůzněji přesouvat a nebude již platit, že jen s početnější armádou máte proti nepříteli šanci. Především v kůži rebelů budete často nuceni sáhnout ke guerillovým taktikám. JednouStar Wars: Empire at War z nejúčinnějších je ochromení nepřátelského křižníku, jeho následné zajmutí a rychlý odlet do hyperprostoru.

Tyto taktické vychytávky dají ještě více vyniknout rozdílům dvou hratelných frakcí. Pravda, není to mnoho a v době, kdy Warcraft 3 válí s dvojnásobkem, by se to dalo považovat i za výraznou nevýhodu, ovšem tvůrci si s tím ví rady a mají v rukávu několik trumfů, které nám dají na tento fakt zapomenout. Rebelové hru začínají samozřejmě s nedostatkem všeho – materiálními nevýhodami, které omezují těžbu surovin, málo držav a také limitovanými technologiemi. V mnoha případech nebudou rebelové schopni hromadit početnou armádu, přestože by na to měli prostředky, jelikož jim to znemožní strach z odhalení jejich nových základen. Ptáte se, co vás tedy přinutí zahrát si za utlačované rebely? Inu, bude to především jejich vychytralost spojená s rozsáhlou sítí špiónů, jež budete moci rozmístit úplně všude. A jelikož Impérium má své armády taky všude, dostane se Star Wars: Empire at War vám do rukou spousta zajímavých informací o budoucích akcích protivníka. Nejenže tím eliminujete moment překvapení, to by asi nestačilo, ale především dostanete patřičnou škálu speciálních možností, kterak například na chystaný útok zareagovat.

Impérium navíc o poloze svého protivníka nebude mít ani tušení a občas pro něj bude dokonce nemožné vyhnout se přímému napadení, jelikož jejich maskovací schopnosti ustrnuly na bodu mrazu. Na druhou stranu, imperiální síla je hned od počátku ohromující a ultimativní. Spousta podrobených planet dává prostor pro výrobu obřích armád. Ale ne všechny planety budou podrobeny imperiální mocí. Připravená galaxie má být skutečně velká a najdeme v ní i neutrální či dokonce nepřátelské planety. Ty budeme diplomatickým vyjednáváním dostávat na svou stranu nebo násilím podrobovat.

Star Wars mod pro C&C: Generals

Nechce se vám čekat na konec letošního roku, kdy má vyjít Empire at War? Nemusíte! Zní to podivně ale je to tak. Partička nadšenců se totiž rozhodla vytvořit Star Wars mod pro CaC: Generals, za nímž stojí mimochodem několik lidí, kteří nyní pracují právě na EaW. Mod se jmenuje Star Wars: Imperial Assault. Jde vlastně o to, přenést atmosféru Star Wars do enginu Generalů. My vám nabízíme demo, v němž je k dispozici pouze jedna mapa, ale i ta dá každému představu o tom, co ho čeká v plné verzi. V SW:IA se objeví 4 hratelné strany, 3 unikátní generálové pro každou z nich a spousty pozemních (Walker) i leteckých (x-wing) jednotek. Samozřejmě nebudou chybět ani rytíři Jedi a Sithové. Jestli nevěříte, není nic jednoduššího, než vyzkoušet demo.

Co se týče samotných typů jednotek, máme se doopravdy na co těšit, protožeStar Wars: Empire at War takováto plejáda tu už dlouho nebyla. Některé z nich pak na obrazovkách počítačů slaví dokonce svou premiéru. Jde například o TIE Crawlery, Acclaimery či Star Destroyery. Klasiku pak představují X-Wingy a Y-Wingy. Tohle všechno jsou pořádné poletuchy, což dává tušit jejich výrazné využití. A asi ani nevíte, jak velkou máte pravdu, povíme si o tom o pár řádek níže. Nyní je třeba se zaměřit na pozemní armády, které kromě tradičních stormtrooperů a jejich rebelských ekvivalentů nabídnou i monumentální tanky, které se svým nenapodobitelným vzezřením zapsaly do srdcí mnoha fandů nesmazatelným písmem. Ano, mluvíme zde o legendárním čtyřnohém AT-AT a dvounohém, zato však mnohem obratnějším AT-ST. Samostatnou kapitolou jsou pak hrdinové známí z filmů, a to jimi napříč. Chybět tak nebude zlý Darth Vader se svými pomocníky, ani Luke Skywalker s legií dobráků v čele s Obi-Wanem, Hanem Solem či princeznou Leiou. Nejenže využijeme jejich skvělých schopností, ale dozvíme se mnohé i o tom, jak se ke všemu přichomýtli, vyslechneme si jejich názory a v několika případech uvidíme i jakýsi vývoj.

Chybět tak nebude zlý Darth Vader se svými pomocníky, ani Luke Skywalker s legií dobráků v čele s Obi-Wanem, Hanem Solem či princeznou Leiou.

Star Wars: Empire at War Zřejmě největší odlišností od klasických a dosud vydaných RTS bude výrazné zaměření na zmíněné vesmírné bitvy. Ty již nemají probíhat na stejné obrazovce, jako ty pozemní, jak jsme to měli doposud možnost vídat, ale je pro ně přichystán zcela nový mód, v němž se přeneseme do rozsáhlého universa a svedeme zde velké množství obřích bitev snad se všemi starwarsovskými stíhači, křižníky, ale i vesmírnými stanicemi. Bude tak třeba vymýšlet strategie zapojující jak menší, tak obří lodě. Právě ty by měly být rozděleny ještě do několika podsystémů, na něž bude možné útočit. Půjde například o motory, zbraně či generátory štítů. Můžete tak třeba odzbrojit nějakou z útočných platforem velkému křižníku, aby pro vás pak znamenal menší nebezpečí. Nebo když se bude nějaká loďka pokoušet o úprk, není nic jednoduššího než jí odebrat pohon. Podle tohoto popisu se hratelnost vesmírné části bude blížit nedávno vydanému Nexus: The Jupiter Incident. Přestože bude vesmír kompletně 3D, nemusíme se bát komplikovaného ovládání, ba právě naopak. Vše má být tak intuitivní, že hned zpočátku zvládneme kočírovat i souboje desítek jednotek.Star Wars: Empire at War

Zbývá ještě dodat, že obě složky, tedy vesmírná a pozemní budou maximálně propojeny s možností plynule mezi nimi přepínat. Zda se to autorům skutečně povede, s jistotou říci nemůžeme, ale pokud se tomu tak skutečně stane, půjde o malou revoluci. Každou jednotku, kterou disponujete na povrchu, můžete vzít s sebou do vesmíru a převést jí třeba na jinou planetu. Vesmírní stíhači dokonce mohou vypomáhat při bojích na zemi, přičemž ani orbitální bombardéry nezůstanou ze hry vyšachovány. Pokud se vám naopak povede získat iontový kanón, můžete z povrchu planet výrazně zasahovat do vesmírných soubojů.

Dnešní RTS vyžadují velice silný engine, aby zvládly vykreslovat tu obří porci jednotek a efektů s nimi spojených a pro Star Wars to platí dvojnásob. Tvůrci nového enginu Alamo se podíleli na grafických nástrojích použitých v takových spektáklechStar Wars: Empire at War jako třeba CaC: Generals nebo Battle for Middle Earth. Empire at War se nyní tváří jako jedna z nejlépe vypadajících strategií všech dob. Všechno je vysoce detailní, zpracované za přispění vertex a pixel shaderů, které obstarají skvěle vypadající povrchy a také nádherné efekty. Podíváme se do mnoha prostředí – například do arktických oblastí, městských komplexů, bažin či k vulkánům. Samostatnou kapitolou jsou poté velkolepé vesmírné bitvy, nad nimiž zůstanete sedět s vyplazeným jazykem.

Zřejmě největší odlišností od klasických a dosud vydaných RTS bude výrazné zaměření na vesmírné bitvy.

Celkově tak Star Wars: Empire at War vypadá na jednu z nejnadějnějších strategií tohoto roku, i když si nejsme tak úplni jisti, že letos skutečně vyjde. Ohlášena byla teprve nedávno a informace, co jsme vám nyní naservírovali jsou staré jen několik dní. Na druhou stranu se hra vyvíjí údajně již pěkně dlouho, takže s trochou štěstí by se to stihnout dalo. Můžeme v to rozhodně doufat, protože podobně ambiciózních kusů je jen pomálu. Známé, oblíbené a především vděčné prostředí, spolu s dynamickou kampaní, známými jednotkami, vesmírnými bitvami, špičkovým technickým zpracováním a mnoha dalšími přednostmi – to je vpravdě unikátní mix.

Index očekávání: 90%

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Další z rubriky

Zachrání střílečka Control klesající reputaci autorů Maxe Payna?

Control

Během tiskové konference Sony byla oznámena tajemná hra Control od autorů legendárního Maxe Payna. První trailer však...

V Hitmanovi 2 můžete mlátit lidi chlazeným tuňákem po hlavě. První dojmy

Hitman 2

Po ukončení spolupráce mezi IO Interactive a vydavatelstvím Square Enix to se slavným plešatým zabijákem vypadalo...

Vypadá to jako Bioshock, ale není to Bioshock, co to je? We Happy Few

We Happy Few

Od prvotního návrhu prošla hra We Happy Few výraznými změnami. Místo sandboxové hratelnosti se teď soustředí především...



Najdete na iDNES.cz