Star Wars: Empire at War - dojmy z dema

12:00
Jaké jsou naše dojmy z demoverze nejnovějšího počinu z dílen geniálních LucasArts, real-time strategie Star Wars: Empire at War? To se dozvíte v následujícím článku.

Star Wars: Empire at War Mnozí fanoušci real-time strategií jistě se slzou v oku zavzpomínají na staré dobré časy devadesátých let, kdy vývojářské studio Westwood dalo vzniknout legendám jako Dune 2 nebo Command & Conquer. Westwood Studios jako takové bohužel neexistuje od doby, co ho pohltil gigant Electronic Arts, ale není důvod smutnit. Spousta talentovaných mozků z původního Westwoodu založila vlastní vývojářské studio Petroglyph, které pro nás poslední měsíce pilovalo strategii Star Wars: Empire at War, jejíž oficiální demoverze byla před pár dny vypuštěna do světa. Tento macek (demo má přes 700MB, po instalaci 1,2GB) obsahuje první pět tutoriálových misí a jednu mapu do módu Galactic Conquest. Jak se tedy demoverze hraje?

Star Wars: Empire at WarTři roviny jedné hry
Osobně mě trošku zklamalo, že větší část demoverze jsou pouhé tutoriálové mise, ale později jsem nelitoval, protože hra obsahuje některé netradiční věci a není to zas až tak úplně obyčejná strategie, takže není od věci si tutoriály projít. Ze začátku s vámi jako všude jinde bude sice zacházeno jako s tupcem, který neví, jak označit více jednotek najednou, ale později se dozvíte hromadu zajímavých věcí. Celá hra se de facto odehrává ve třech rovinách – první rovinou je strategická mapa vesmíru, kde přemísťujete jednotky, staráte se o management planet, volíte, kterou planetu obsadit nebo třeba vyrábíte vesmírné lodě. Druhá rovina jsou vesmírné bitvy na orbitech planet nebo jiných strategických místech v galaxii a konečně třetí rovinu tvoří klasické pozemní boje á la C&C. Teď se na jednotlivé složky podíváme trošku podrobněji.

Star Wars: Empire at War Star Wars: Empire at War Star Wars: Empire at War

Star Wars: Empire at WarGalaktická mapa neslouží pouze k plánování, na kterou planetu chcete zaútočit, ale představuje i veledůležitou strategickou složku celé hry. Na každou planetu pod vaším velením lze zoomnout a postavit na ní třeba továrny na výrobu pozemních bojových vozidel nebo třeba vesmírnou základnu, která chrlí bitevní lodě jako na běžícím pásu. Rovněž nejrůznější výzkumy, špionáže a další podobné věci se dějí zde. Navíc každá dobitá planeta vám poskytne nějaký bonus a také zaručí větší příjem, což se hodí vždy.

Ne každá planeta se ale nechá obsadit jen tak. Některé ovládají piráti a některé Impérium nebo Rebelové a jen blázen by nechal planetu bez pořádné flotily na orbitu. Právě v tuto chvíli nastupují na scénu vesmírné bitvy, které by neměli zklamat žádného fanouška Star Wars. Přeci jenom ovládat skupiny Nebulonských B-fregat nebo Star Destroyerů pouhým kliknutím, to je nepopsatelný pocit. Star Wars: Empire at WarBoje ve vesmíru s sebou také nesou jednu velice důležitou věc – lze se v bojích soustředit na konkrétní části větších lodí, takže není problém velké bitevní lodi nejdřív zničit motory, zabránit jí v útěku a v klidu ji zničit nebo se třeba soustředit na štítový generátor, zbraňové systémy apod. Většina jednotek má navíc speciální vlastnost, která mnohdy rozhodne o dalším průběhu bitvy (protonová torpéda u Y-Wingů, speciální štít u fregat, boost rychlosti u korvet atd.). Ovládání je velice jednoduché, takže se nemusíte obávat, že byste se ztratili v přehršli klávesových zkratek.

Dostáváme se konečně ke klasickým pozemním bojům, které jsou kořením každé správné RTS. V demoverzi si jich sice zas tak moc neužijete, ale i to málo dává tušit, že plná hra bude stát za to. Přeci jenom jít s malou pěchotou na průzkum a narazit na gigantický kolos AT-AT, to vám hned zmizí úsměv z tváře. Co mě velice příjemně překvapilo, je provázanost s výše zmíněnými herními rovinami. Star Wars: Empire at War Pokud máte na orbitě např. bombardéry, máte občas v misi možnost nechat konkrétní místo bombardovat a dost si ulehčit práci.

Zkrátka stratégové si jistě užijí své.

Dobývání galaxie
Demoverze obsahuje i jednu mapu do módu Galactic Conquest, což není nic jiného, než volná hra bez příběhu. Prostě máte mapu galaxie, některé planety jsou ovládány nepřítelem a je jen na vás, jak si s ním poradíte a jaký zvolíte postup. V demu byl úkol jediné mise obsadit planetu Tatooine, ke které vedla cesta přes vesmírnou bitvu v pásu asteroidů. Vyhrát tuto bitvu není nic těžkého, ale Tatooine, obsazený imperiálními vojsky, to už byl skutečný oříšek. A jak už jsem se výše zmínil o provázání s vašimi předchozími činy, i zde můžete využít bombardování z oběžné dráhy, pokud tam máte bombardéry nebo si přivolat na pomoc výsadek svých jednotek. Zkrátka stratégové si jistě užijí své.

>> Stahujte demoverzi (741 MB) <<

Star Wars: Empire at WarSvět Star Wars jako živý
Po shlédnutí několika video ukázek ze hry a oficiálních screenshotů z velkých bitev jsem se obával, aby hra nebyla zbytečně moc hardwarově náročná a aby se vše plynule hýbalo i na průměrných sestavách. Mé obavy se naštěstí nevyplnily a hra jede bez problémů v rozlišení 1024x768 a plných detailech bez sebemenšího zaškubání a s loadingem trvajícím pouhých pár sekund (testovací stroj byl AMD Barton 2500+@3200+, 1GB RAM DDR400 a GeForce 6600GT 128MB). Graficky hra vypadá parádně, jednotky jsou velice detailní a lze zoomnout až těsně k nim. Navíc prostředí na každé planetě je jiné a očekávat můžete i atmosférické efekty jako písečnou bouři, déšť apod.

Star Wars: Empire at War Star Wars: Empire at War Star Wars: Empire at War

Star Wars: Empire at WarPokud si navíc budete chtít vychutnat bitvy i z jiného pohledu, než klasicky seshora, nabízí hra možnost přepnutí na „filmovou kameru“. Stisknutím mezerníku nebo kliknutím na patřičnou ikonku zmizí z obrazovky kompletní HUD a kamera se bude samovolně přepínat na detailní záběry lodí a proplouvat mezi nimi. Vychutnat si tak lze celou vesmírnou bitvu a vypadá to úchvatně. Bohužel u této kamery nemůžete dělat vůbec nic, pouze s ní rotovat. Až budete potřebovat udělit nějaké rozkazy, musíte se přepnout zpět do klasického zobrazení, takže je to pouze na parádu, ale potěší to. Velice také zamrzí nemožnost rotace kamery u normálního pohledu, pouze u filmového. Zvláště u vesmírných bitev bych tuto možnost velice uvítal.O hudební a zvukové stránce se snad ani nemá cenu rozepisovat, ta je u LucasArts perfektní vždy. Notovat si tak můžete klasické melodie známé z filmů (Imperiální pochod u hlavního menu mě obzvláště potěšil), stejně jako namluvení postav a zvuky zbraní a jednotek.

Je na co se těšit?
Demoverze na Empire at War mě velice příjemně překvapila. Rozdělení do tří strategických rovin je perfektně provedené a hlavně provázané a je radost na celé dílo pohledět. Pokud vše půjde hladce, čeká nás jedna z nejlepších strategií ze světa Star Wars (no, zas tak velká konkurence tu stejně není) a kdo ví, třeba i jedna z nejlepších strategií roku. Pokud máte zájem se o hře dozvědět více, nahlédněte do našeho preview a vydržte to pár týdnů, než se objeví plná hra.

Index očekávání: 90%