Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Star Wars: Empire at War - dojmy z dema

  12:00aktualizováno  10:08
Jaké jsou naše dojmy z demoverze nejnovějšího počinu z dílen geniálních LucasArts, real-time strategie Star Wars: Empire at War? To se dozvíte v následujícím článku.

Star Wars: Empire at War Mnozí fanoušci real-time strategií jistě se slzou v oku zavzpomínají na staré dobré časy devadesátých let, kdy vývojářské studio Westwood dalo vzniknout legendám jako Dune 2 nebo Command & Conquer. Westwood Studios jako takové bohužel neexistuje od doby, co ho pohltil gigant Electronic Arts, ale není důvod smutnit. Spousta talentovaných mozků z původního Westwoodu založila vlastní vývojářské studio Petroglyph, které pro nás poslední měsíce pilovalo strategii Star Wars: Empire at War, jejíž oficiální demoverze byla před pár dny vypuštěna do světa. Tento macek (demo má přes 700MB, po instalaci 1,2GB) obsahuje první pět tutoriálových misí a jednu mapu do módu Galactic Conquest. Jak se tedy demoverze hraje?

Ze začátku s vámi jako všude jinde bude sice zacházeno jako s tupcem, který neví, jak označit více jednotek najednou, ale později se dozvíte hromadu zajímavých věcí.

Star Wars: Empire at WarTři roviny jedné hry
Osobně mě trošku zklamalo, že větší část demoverze jsou pouhé tutoriálové mise, ale později jsem nelitoval, protože hra obsahuje některé netradiční věci a není to zas až tak úplně obyčejná strategie, takže není od věci si tutoriály projít. Ze začátku s vámi jako všude jinde bude sice zacházeno jako s tupcem, který neví, jak označit více jednotek najednou, ale později se dozvíte hromadu zajímavých věcí. Celá hra se de facto odehrává ve třech rovinách – první rovinou je strategická mapa vesmíru, kde přemísťujete jednotky, staráte se o management planet, volíte, kterou planetu obsadit nebo třeba vyrábíte vesmírné lodě. Druhá rovina jsou vesmírné bitvy na orbitech planet nebo jiných strategických místech v galaxii a konečně třetí rovinu tvoří klasické pozemní boje á la C&C. Teď se na jednotlivé složky podíváme trošku podrobněji.

Star Wars: Empire at War Star Wars: Empire at War Star Wars: Empire at War

Star Wars: Empire at WarGalaktická mapa neslouží pouze k plánování, na kterou planetu chcete zaútočit, ale představuje i veledůležitou strategickou složku celé hry. Na každou planetu pod vaším velením lze zoomnout a postavit na ní třeba továrny na výrobu pozemních bojových vozidel nebo třeba vesmírnou základnu, která chrlí bitevní lodě jako na běžícím pásu. Rovněž nejrůznější výzkumy, špionáže a další podobné věci se dějí zde. Navíc každá dobitá planeta vám poskytne nějaký bonus a také zaručí větší příjem, což se hodí vždy.

Ne každá planeta se ale nechá obsadit jen tak. Některé ovládají piráti a některé Impérium nebo Rebelové a jen blázen by nechal planetu bez pořádné flotily na orbitu. Právě v tuto chvíli nastupují na scénu vesmírné bitvy, které by neměli zklamat žádného fanouška Star Wars. Přeci jenom ovládat skupiny Nebulonských B-fregat nebo Star Destroyerů pouhým kliknutím, to je nepopsatelný pocit. Star Wars: Empire at WarBoje ve vesmíru s sebou také nesou jednu velice důležitou věc – lze se v bojích soustředit na konkrétní části větších lodí, takže není problém velké bitevní lodi nejdřív zničit motory, zabránit jí v útěku a v klidu ji zničit nebo se třeba soustředit na štítový generátor, zbraňové systémy apod. Většina jednotek má navíc speciální vlastnost, která mnohdy rozhodne o dalším průběhu bitvy (protonová torpéda u Y-Wingů, speciální štít u fregat, boost rychlosti u korvet atd.). Ovládání je velice jednoduché, takže se nemusíte obávat, že byste se ztratili v přehršli klávesových zkratek.

Dostáváme se konečně ke klasickým pozemním bojům, které jsou kořením každé správné RTS. V demoverzi si jich sice zas tak moc neužijete, ale i to málo dává tušit, že plná hra bude stát za to. Přeci jenom jít s malou pěchotou na průzkum a narazit na gigantický kolos AT-AT, to vám hned zmizí úsměv z tváře. Co mě velice příjemně překvapilo, je provázanost s výše zmíněnými herními rovinami. Star Wars: Empire at War Pokud máte na orbitě např. bombardéry, máte občas v misi možnost nechat konkrétní místo bombardovat a dost si ulehčit práci.

Zkrátka stratégové si jistě užijí své.

Dobývání galaxie
Demoverze obsahuje i jednu mapu do módu Galactic Conquest, což není nic jiného, než volná hra bez příběhu. Prostě máte mapu galaxie, některé planety jsou ovládány nepřítelem a je jen na vás, jak si s ním poradíte a jaký zvolíte postup. V demu byl úkol jediné mise obsadit planetu Tatooine, ke které vedla cesta přes vesmírnou bitvu v pásu asteroidů. Vyhrát tuto bitvu není nic těžkého, ale Tatooine, obsazený imperiálními vojsky, to už byl skutečný oříšek. A jak už jsem se výše zmínil o provázání s vašimi předchozími činy, i zde můžete využít bombardování z oběžné dráhy, pokud tam máte bombardéry nebo si přivolat na pomoc výsadek svých jednotek. Zkrátka stratégové si jistě užijí své.

>> Stahujte demoverzi (741 MB) <<

Star Wars: Empire at WarSvět Star Wars jako živý
Po shlédnutí několika video ukázek ze hry a oficiálních screenshotů z velkých bitev jsem se obával, aby hra nebyla zbytečně moc hardwarově náročná a aby se vše plynule hýbalo i na průměrných sestavách. Mé obavy se naštěstí nevyplnily a hra jede bez problémů v rozlišení 1024x768 a plných detailech bez sebemenšího zaškubání a s loadingem trvajícím pouhých pár sekund (testovací stroj byl AMD Barton 2500+@3200+, 1GB RAM DDR400 a GeForce 6600GT 128MB). Graficky hra vypadá parádně, jednotky jsou velice detailní a lze zoomnout až těsně k nim. Navíc prostředí na každé planetě je jiné a očekávat můžete i atmosférické efekty jako písečnou bouři, déšť apod.

Star Wars: Empire at War Star Wars: Empire at War Star Wars: Empire at War

Star Wars: Empire at WarPokud si navíc budete chtít vychutnat bitvy i z jiného pohledu, než klasicky seshora, nabízí hra možnost přepnutí na „filmovou kameru“. Stisknutím mezerníku nebo kliknutím na patřičnou ikonku zmizí z obrazovky kompletní HUD a kamera se bude samovolně přepínat na detailní záběry lodí a proplouvat mezi nimi. Vychutnat si tak lze celou vesmírnou bitvu a vypadá to úchvatně. Bohužel u této kamery nemůžete dělat vůbec nic, pouze s ní rotovat. Až budete potřebovat udělit nějaké rozkazy, musíte se přepnout zpět do klasického zobrazení, takže je to pouze na parádu, ale potěší to. Velice také zamrzí nemožnost rotace kamery u normálního pohledu, pouze u filmového. Zvláště u vesmírných bitev bych tuto možnost velice uvítal.O hudební a zvukové stránce se snad ani nemá cenu rozepisovat, ta je u LucasArts perfektní vždy. Notovat si tak můžete klasické melodie známé z filmů (Imperiální pochod u hlavního menu mě obzvláště potěšil), stejně jako namluvení postav a zvuky zbraní a jednotek.

Je na co se těšit?
Demoverze na Empire at War mě velice příjemně překvapila. Rozdělení do tří strategických rovin je perfektně provedené a hlavně provázané a je radost na celé dílo pohledět. Pokud vše půjde hladce, čeká nás jedna z nejlepších strategií ze světa Star Wars (no, zas tak velká konkurence tu stejně není) a kdo ví, třeba i jedna z nejlepších strategií roku. Pokud máte zájem se o hře dozvědět více, nahlédněte do našeho preview a vydržte to pár týdnů, než se objeví plná hra.

Index očekávání: 90%

Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Konami zatrhlo výrobu portu hororu P.T., jeho autora však odměnilo

P.T.

Právníci firmy Konami zakázali distribuci už téměř hotového remaku hororové hry P.T. Jeho tvůrce však nemusí smutnit,...

Dva roky po vydání bude No Man’s Sky takový, jaký měl být od začátku

No Man’s Sky Next

Do No Man’s Sky přibude opravdový multiplayer, možnost ovládat hru z pohledu třetí osoby, ovladatelné křižníky i ve...

Hra Fortnite vydělala již miliardu dolarů, přitom je ke stažení zdarma

Fortnite

Za pouhý rok od vydání už hra Fortnite vydělala svým tvůrcům přes 20 miliard korun. Její popularita je přitom stále na...



Najdete na iDNES.cz