Star Wars Galactic Battlegrounds

12:00aktualizováno  22. dubna 2002 7:15
Her čerpajících námět z Hvězdných válek vzniklo již mnoho. Galactic Battlegrounds však v sobě spojují dva fenomény - jednu z nejlepších startegií v reálném čase a nejpropracovanější sci-fi svět této planety. Dopadla tato na první pohled smrtící kombinace dobře? Vydejte se to zjistit do předaleké galaxie. Ať vás provází Síla.

Star Wars Galactic Battlegrounds Hvězdné války patří spolu se Star Trekem mezi nejpropracovanější sci-fi vesmíry. Ponořme se opět do světa rytířů Jedi, mocného Impéria, Rebelů a dalších aktérů konfliktu odehrávajícího se v jedné předaleké galaxii - tentokrát v klasické strategii v reálném čase.

Spouštím hru, vzduchem se nese nezaměnitelná melodie podbarvující dramatické intro sestříhané z filmových záběrů. Kráčející tank vybuchuje a já se ocitám v úvodním menu. Pro snadnější rozjezd spouštím tutorial - žádný učený koneckonců z nebe nespadl. Za několik vteřin jsem ve hře. Vítá mě klasický izometrický pohled na bojiště. Sláva, konečně někdo pochopil, že 3D není všechno a izometricky viděné strategie se většinou lépe hrají i lépe vypadají. Hra mi vysvětluje základní věci. Vše je mi ale nějak povědomé. Moji Wookiové sbírají jídlo, "tenhle keřík jsem přeci už někde viděl". Ano - vždyť to jsou přece Age of Empires II - téměř vše se shoduje - umístění a tvar minimapy, ovládání postav, vývoj jednotek. Galactic Battlegrounds jsou prostě vlastním bratříčekm AoE II. Lucas Arts se zřejmě poučili z Force Commanderu, který byl sice celkově pěkný, ale grafika ani ovládání nestály za moc a koupili licenci na engine jedné z nejlepších realtimových strategií, jaké kdy vznikly.

Star Wars Galactic Battlegrounds Jakmile si uvědomíte, z čeho vlastně hra vychází, začnete hledat podobné rysy. A že jich není málo. Kromě ovládání a herního rozhraní, které jsou absolutně shodné s AoE II, převzala Galactic Battlegrounds (dále GB) také vývojový strom, upgrady jednotek i jednotky samotné.

V GB proti sobě nebo pospolu (to záleží jen na vás) kromě Impéria a Rebelů bojují ještě Wookiové (lid, z něhož pochází Chewbacca), Obchodní federace, podvodní národ Gunganů a armáda království Naboo. To občas vede k situacím, které by asi ve filmové sextalogii nenastaly. Wookiové mají tanky, Rebelové mechy, moderní tie-fightery se v rovném boji utkávají se starými starfightery. Na druhou stranu nejste díky hernímu systému z AoE II nijak omezeni dějinami Hvězdných válek a můžete proti sobě postavit jakékoli bojovníky.

To je však možné jen v samostatných misích vytvářených podle vašeho nastavení. Zde si můžete určit takřka vše. Soupeře i spojence, velikost mapy, typ hry, způsob vítězství. Bojovat lze buď na náhodně generovaném terénu, u něhož určujete jen druh krajiny, nebo ve "skutečných" lokacích z Hvězdných válek.

Star Wars Galactic Battlegrounds Kromě samostatných misí jsou v GB samozřejmě i kampaně - dohromady je jich šest. Pět "ostrých" plus jedna výuková. Každá kampaň je krátkým příběhem ze vzdálené galaxie - Obchodní federace dobývá Naboo, Han Solo a Chewbacca pokračují ve svém dobrodružsví po bitvě na Endoru, princezna Leia pomáhá Rebelům, Darth Vader pronásleduje Luka Skywalkera, gunganský vůdce sjednocuje znesvářené klany. Po úspěšném dokončení každé kampaně se vám otevře bonusová mise vycházející z některých filmových událostí. Pak záleží jen na vás, zda dokážete změnit "dějiny". AI nepřátel je stejná jako v AoE II, dokáží vás drtit i na střední obtížnost, ale více než promyšlená strategie na ně platí hrubá síla.

Základem většiny RTS jsou suroviny. V GB narozdíl od AoE II netěžíte dřevo, kámen a zlato, nýbrž karbon, jenž se získává ze stromů a některých skal, fialovou rudu a zelené nova krystaly, které se dolují stejně jako kámen a zlato. Jídlo se pěstuje na polích, obnovujících se naštěstí stejně jako v datadisku AoE II: The Conquerors Expansion. Novinkou je zvěřinec, do něhož, místo abyste je zabili, naženete zvířata a ta zde produkují jídlo. Toho je kupodivu potřeba i k výrobě robotů (asi jako oběd pro imaginární dělníky). V tomto případě systém AoE II úplně nesedí, při hraní si toho ale ani nevšimnete. Obchod funguje zcela stejně jako ve středověku. To znamená žádná velká ekonomika - postavíte hvězdný přístav, vyrobíte transportní vznášedlo a můžete kšeftovat.

Star Wars Galactic Battlegrounds Ona také GB není hra zaměřená na ekonomiku, ale především na přípravu k boji a boj samotný. Většina jednotek z Hvězdných válek jsou blízkými příbuznými těch z věku králů. Například trebushet nahradil obří plazmomet, který je také potřeba před palbou "rozbalit" a na přepravu opět "sbalit". Nemyslete si však, že se u lucasů vykašlali na jakékoli modernizace. Tou hlavní je úprava většiny jednotek na boj zdálky. Bojiště křižují paprsky laserů, na budovy dopadají plazmové pumy. V GB však již nemusíte prorážet hradby, abyste se dostali blízko k nepříteli - stačí postavit letiště. Tím jsme se dostali k další odlišnosti této hry od svého vzoru - přítomnosti letadel. I u nich se vývojářům podařilo zachovat vyváženost sil a stejně jako další jednotky mají svá slabá i silná místa. Podobně jako je dělostřelecká věž ztracená při útoku zblízka, jsou letadla téměř bez šance před fungující protileteckou obranou. Protivzdušné bojovníky najdete mezi všemi typy jednotek. K dispozici je raketový pěšák, samohybný protivzdušný kanón, raketová loď i stíhačka schopná ničit vzdušné i pozemní cíle. Množství létajících jednotek není velké. V podstatě jsou jen tři - stíhačka, bombardér a transportní letoun.

Také mezi budovami najdeme novinky. Tou největší je napájení staveb elektřinou. K tomu slouží energetické jádro s kruhovým polem působnosti, v němž musí připojené domy stát. Star Wars Galactic Battlegrounds Většina budov funguje i bez dodávky elektřiny, ale při jejím přívodu se prováděné činnosti výrazně zrychlí. Stroje promptně sjíždějí z výrobního pásu, vědci lépe zkoumají (asi si mají čím svítit) a jednotky opouštějí cvičiště větším tempem. Další specialitou GB je štít, který lze vztyčit nad stavbami. Stačí zbudovat jeho generátor a jednotky a budovy nacházející se pod ním vydrží při útoku více. Samotné baráčky se stavějí stejně jako v AoE II - vezmete dělníka a určíte mu co má stavět. Samozřejmě platí - čím víc pracujících - tím rychleji postavený dům.

Nesmíme zapomenout ani na Sílu a rytíře Jedi. Protože GB převzala od AoE II také systém hrdinů, objevuje se v kampani spousta známých postav včetně rytířů Jedi. Tyto bojovníky si však můžete i vycvičit - stačí mít chrám. Ano, hádáte správně, rytíři Jedi jsou obdobou mnichů. Jediové však umějí nejen konvertovat nepřátelské jednotky na vaši stranu, ale jsou též, na rozdíl od svých středověkých předchůdců, zdatnými a nebezpečnými bojovníky. Nejlépe vycvičení rytíři se dokáží dokonce stát pro běžné smrtelníky neviditelnými a nenápadně konvertovat nepřátele uprostřed jejich tábora. Kromě Jediů umějí být neviditelné například i gunganské ponorky. Ovšem i zde platí pravidlo o vyváženosti zbraní - stačí vyvinout ty správné detektory a výhoda je pryč.

Star Wars Galactic Battlegrounds Chcete vědět, jak to všechno vypadá? Moc hezky. Grafika je kompletně nová (jen ty keříky jsou podobné AoE II) s maximálním rozlišením 1280 x 1024. Jednotky každé skupiny (označení národ by se pro Impérium, Rebely ani Obchodní federaci asi nedalo použít) vypadají jinak. Podobné je to i se stavbami. Jen je oproti AoE II trochu změněn poměr mezi velikostí jednotek a budov. Domy totiž vypadají vzhledem k postavám a strojům trochu menší. Ozvučení je perfektní, všichni hrdinové jsou kvalitně namluveni a zvuky vydávané jednotkami se k nim přesně hodí. Hudbě není co vytknout, protože vám do uší znějí všechny monumentální motivy z Hvězdných válek. Vše doplňuje editor, v němž si můžete vytvořit misi podle svého gusta.

Jaké je tedy bojovat galaktické bitvy? Zajímavé, systém AoE II je dobře vymyšlený a praktický. Svět Hvězdných válek je lákavý a také hezky vymyšlený. Dohromady z toho vzniká dobrá kombinace. Nelze se ale ubránit pocitu, že to v Lucas Arts trochu ošidili, ovšem jen při porovnávání AoE II a GB. Jinak je třeba uznat, že Galactic Battlegrounds je povedená hra, která by se však klidně mohla jmenovat Age of Star Wars.

Star Wars Galactic Battlegrounds
Výrobce: Lucas Arts
Vydavatel: Lucas Arts
Minimální konfigurace: procesor 266 MHz, 32 MB RAM, 550 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 350 MHz, 64 MB RAM
Verdikt:

Povedený klon AoE II - pro příznivce Star Wars a AoE dokonalá hra. Kdyby se však hodnotila pouze originalita, mohla by dostat maximálně 20%

Druhá strana mince (Dimitrios Vlasakudis):

Je opravdu pěkné pozorovat postavičky ze slavného světa Hvězdných válek, jenomže takovýchto klasických RTS už tady byla snad sto a mnohdy byly i lépe zpracovány. GB je ubohý klon AoE a k tomu ještě klon špatný - grafika je na dnešní poměry slabá, nemluvě o umělé inteligenci. A nové nápady? Prakticky žádné. Hlavně, že má tato RTS v názvu Star Wars; však si tenhle paskvil fanoušci stejně koupí...

Hodnocení 83%