Star Wars: Republic Commando
V druhé epizodě Hvězdných válek s podtitulem Klony útočí jsme se toho o klonech bohužel moc nedozvěděli. Toho teď ale nemusíte litovat, protože nejen že se ocitnete přímo v Klonových válkách, ale budete dokonce velet speciálnímu čtyřčlennému komandu Delta, které je z klonů složeno. Zapomeňte na nějakého nabušeného rytíře Jedi a jeho kouzelné triky nebo bitvy ve stíhačkách X-Wing či TIE – tohle je čistá týmová akce. Když ale říkám týmová, nepředstavujte si žádné strategické orgie jako třeba u Rainbow Six nebo něco takového. U Star Wars: Republic Commando (dále jen SW: RC) probíhá buzerace týmu úplně jednoduše. Představení komanda Delta máte v následující tabulce a my se teď podíváme na to, jak svým spolubojovníkům zadáváte příkazy a jak se dá využít okolní prostředí.
Zapomeňte na nějakého nabušeného rytíře Jedi a jeho kouzelné triky nebo bitvy ve stíhačkách X-Wing či TIE – tohle je čistá týmová akce.
|
Ty odpal tyhle dveře a ty se jdi vyléčit!
Interakce s ostatními členy komanda Delta probíhá velice jednoduše pomocí jedné universální klávesy (standardně F). Když uvidíte nějaké místo, kde může některý z členů provést nějakou akci, ukáže se nad ní jasně viditelná ikona a uvidíte také průsvitný obraz postavy, jak tam stojí a dělá přesně to, co by měla. Normálně si tak jdete chodbou a u jedné překážky uvidíte „ducha“ snipera, jak odstřeluje nepřátele v dálce. Stisknete tak klávesu a Sev se okamžitě vydá na ono místo a začne s odstřelováním. Přestože se vše děje pouze s pomocí jedné klávesy, vždy vás poslechne pouze ten, komu je ten příkaz určen. Je to velice jednoduché a zároveň velice účinné. Sev tak nikdy nepůjde odpálit zámek na dveřích nebo nabourat počítačovou konzoli. Pokud přikážete použít lékárnu, půjde ten, kdo má nejméně zdraví.
Občas budete svědky i takové podívané, kdy někomu přistane pod nohama granát a dotyčný ho bez váhání sebere a s grácií ho vrátí majiteli.
Ale nemyslete si, že pokud nerozdáte žádné příkazy, že se komando Delta bude chovat jako skupinka hloupých figurín. I bez vaší pomoci se umí vaši parťáci pěkně ohánět. Umělá inteligence se opravdu povedla a uprostřed boje se nemusíte bát, že pokud vám několik zmetků proklouzne za záda, že se o ně nepostará někdo jiný. Vaši parťáci obsazují ty nejlepší strategické pozice, vrhají po nepřátelích granáty, navzájem se kryjí, apod. Občas budete svědky i takové podívané, kdy někomu přistane pod nohama granát a dotyčný ho bez váhání sebere a s grácií ho vrátí majiteli. Pokud náhodou váš parťák zemře, nejedná se o žádnou tragédii, protože ve hře nemůžete vy ani vaši parťáci v podstatě úplně umřít, pouze upadnete do jakéhosi bezvědomí. Vaši parťáci se oživují navzájem (nebo to můžete udělat za ně) a pokud dojde zdraví vám, oživí vás také, pokud je zavoláte. Konec hry nastává až v okamžiku, kdy jste v bezvědomí všichni (případně se vám nepovede splnit nějaký úkol, ale to není moc časté). Nestalo se mi, že by se někdo někde zasekl nebo neuposlechl rozkaz. Umělá inteligence si tedy zaslouží výbornou.
Potvory z nejrůznějších koutů galaxie
Na svých cestách proti vám bude stát spousta nejrůznějších stvoření, od obyčejných droidů Obchodní federace až po nejlepší geonosianské a trandoshanské válečníky. Každý bojuje úplně odlišným způsobem, má jiné zbraně a platí na ně jiná taktika. Škála vašich protivníků je skutečně velká. Ve většině případů na vás útočí ve velkých vlnách, takže se nebojte, že byste se chvilku nudili. Umělá inteligence nepřátel není špatná – kryjí se, utíkají, hází granáty, apod., ale i tak jsem se nemohl zbavit pocitu, že na vás občas nabíhají jako prasata na porážku. Toho si v zápalu boje ale ani moc často nevšimnete a aspoň se neustále něco děje. Tady ještě musím zmínit jednoho nepřítele, kterým je malý létající droid. Nejen že vám značně znepříjemňuje viditelnost a jeho bleskový útok také není nic příjemného, ale pokud ho necháte obletovat okolo vás dostatečně dlouho, přicucne se vám na helmu a začne provrtávat sklo. Připomíná to něco mezi Facehuggerem z Vetřelce a Sentinela z Matrixu. Některé další nepřátelské potvory máte v následující tabulce, takže se o nich už rozepisovat nebudu a nyní se vrhneme na arzenál.
|
Brokovnice či raketomet?
Svou pouť začínáte vyzbrojeni samopalem a pistolí, ale na svých toulkách vesmírem narazíte samozřejmě na lepší kalibry – brokovnicí počínaje a těžkým wookieeským raketometem konče. Každá zbraň je něčím specifická a hodí se na jiný typ útoku. Je jasné, že nepoužijete raketomet na jednoho malého droida, ale na výběr mít moc nebudete. Přestože se celkový počet zbraní pohybuje něco okolo deseti (špatně se to počítá, protože v jedné máte v podstatě tři), u sebe budete mít vždy maximálně tři. Základní zbraně, pistoli a samopal, budete mít pořád a nemůžete se jich zbavit, ale třetí zbraň si už můžete vybrat jakou chcete.
Když už jsme u těch zbraní, musím zmínit ještě jednu, kterou jsem používal velice často. Mluvím o naprosto ultimátním útoku na blízko, který se mně svou účinností a zpracováním naprosto pohltil. Pokud máte v ruce zbraň jen nějakou lehkou zbraň (pistole, samopal, …) a stisknete klávesu pro útok na blízko, uštědříte nepříteli políček svou levou pěstí, na které je přidělán sexy bodák a pokud už máte nějaký těžší kalibr, bouchnete nepřítele po hlavě třeba pažbou, apod. Síla toho útoku je jednak obrovská a běžné pěšáky zabije na jednu ránu, ale navíc má skvělý efekt. Na hlavně totiž máte helmu (lze v menu vypnout), takže takto rozmázlý nepřítel se vám pěkně rozprskne na skle a následně vám ho stěrač setře. Vypadá to naprosto úžasně a přestože to může být chvílemi dost nepříjemné (přeci jenom žlutý/zeleny/modrý flek přes polovinu obrazovky toho na viditelnosti moc nepřidá), tak jsem to nevypnul a užíval si až do konce hry.
|
Grafické i zvukové orgie?
Nejprve o grafice, o kterou se stará značně modifikovaný Unreal Engine. Chvílemi se sice může zdát, že se nejedná o žádný zázrak, ale to se opravdu jen zdá. Grafika je prvotřídní a ať už se budete procházet po vyprahlém světe Geonosis, vesmírné lodi droidů nebo po zalesněném Kashyyyku, nepřestane vás udivovat. Okolní prostředí je pěkně promyšleno, modely postav a dalších objektů jsou perfektní a mají třeba i několik vrstev, takže můžete droidům ustřelit pláty brnění nebo třeba ruku, apod. Dokonalé světelné efekty u toho enginu snad nejsou žádnou novinkou. Až půjdete po potrubí, ze kterého uniká pára, budete mít obraz zmlžený, apod. Co je skvělé je fakt, že i na slabších grafikách to šlape naprosto bez problémů. Na mé GeForce 4Ti 4200 64MB šla hra plynule v 800x600 na plné detaily a pokud bych je trošku snížil, mohl bych rozlišení v klidu zvednout i na 1024x768. Skvělá optimalizace!
O zvukové stránce her od Lucas Arts se snad nemá ani cenu zmiňovat - je vždycky perfektní. Co se týká hudby, uslyšíte klasické melodie z původní trilogie i zcela nové chóry, které zní naprosto dokonale. Na perfektní zvuky blasterů, výbuchů a dalších podobných věcí jsme zvyklí, takže se podíváme na namluvení hlavních postav. To je jedním slovem úchvatné. Nejen že hlasy byly dobře vybrány, ale až uslyšíte skvělé sarkastické hlášky, které na sebe vaši parťáci neustále pokřikují, budete se smíchy plácat do kolen. Jako příklad bych uvedl třeba to, když začnete střílet do vlastních řad a odpověď na tuto sabotáž bude hláška „Maybe 38 is copy of a copy of a copy…“. Na jednom místě dokonce najdete v jedné šachtě mrtvého rytíře Jedi, u kterého leží světelný meč. Boss nejprve paradoxně odcituje jednu hlášku Obi-Wana Kenobiho z epizody 4, kterou by vlastně ještě nemohl znát a pak ji okomentuje svou vlastní – paráda!
Hra bohužel není nikterak dlouhá, takže se před vámi objeví závěrečné titulky celkem brzo.
Kdo si hraje, nezlobí…
Hratelnost tohoto titulu je velice chytlavá a neustále vás žene vpřed. Design levelů je promyšlený a není nikterak repetetivní. Havoc engine, který se stará o zpracování reálného fyzikálního zpracování, pracuje perfektně. Za celou hru se nebudete ani na okamžik nudit a budete si stále říkat – ještě jeden checkpoint a vypnu to. Hru navíc zpestřují takové vychytávky jako třeba možnost nasednout do laserových/raketových věžích nebo do nich někoho poslat. Hra bohužel není nikterak dlouhá, takže se před vámi objeví závěrečné titulky celkem brzo. Jak je už ale v dnešní době zvykem, nechává si závěr prostor pro pokračování nebo alespoň pro datadisk, takže možná SW: RC ještě neřeklo své poslední slovo.
Bohužel žádná hra není dokonalá a ani SW: RC se nevyhnuly některé mušky. Jednou z nich je relativní krátkost hry a také občasná jednoduchost i na obtížnost medium (ukládat lze kdykoliv, muška nepřátel je jak po deseti pivech a když už se náhodou trefí, tak to ani moc nezabolí). Jako největší mouchu byl ale uvedl absenci kooperativního multiplayeru, na který jsem se osobně dost těšil a který se u této hry přímo nabízí. No nic, snad příště.
Verdikt: U SW: RC jsem se skvěle bavil od začátku až do konce a přestože je pro mě absence kooperativního multiplayeru velkým zklamáním, neváhám hru ohodnotit nad osmdesát, protože v sobě ukrývá skvělou a hlavně optimalizovanou grafiku, perfektní zvukové zpracování, skvělou umělou inteligenci a spousty dalších výborných věcí.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 1105 čtenářů
Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us
Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...
Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí
Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně
Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...
Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky
Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova
V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...
Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák
Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...
Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry
Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...
Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost
Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...
PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky
Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....