Star Wars: The Old Republic má být první onlinovkou s pořádným příběhem

aktualizováno 
Hra se odehrává 3700 let před první filmovou epizodou Hvězdných válek.

Onlinovka The Old Republic je zasazena tisíce let před filmové události, do časů Staré republiky. Příjemným zjištěním přitom je, že spolu soupeří neustále stejné dvě frakce. Demokratická republika podepřená silou rytířů Jedi a temné síly Impéria se svými Sithy. Příběh se odehrává nějakých 3700 let před první filmovou epizodou a zhruba 300 let po druhé části Knights of the Old Republic. - číst recenzi

Na začátku je zapotřebíStar Wars: The Old Republic (PC) zvolit jednu ze dvou frakcí, což ale není rozhodnutí až tak zásadní, jak by se mohlo na první pohled zdát. Na obou stranách najdete čtyři charakterové třídy, jež jsou přes rozdílná jména v podstatě stejné, respektive plní stejnou funkci. V zásadě to je bojovník na blízko, střelec, vrah a podpůrné povolání.

Nejvíce se mezi sebou liší bojovníci na blízko, jimiž jsou na jedné straně rytíři Jedi a na druhé Sithové. Ti svou moc čerpají ze Síly, každý přitom z jinak orientované. Ale nepočítejte s tím, že by Jediové či Sithové byli ostatním třídám nadřazeni. Vůči raketám či výstřelům rozhodně nebudou nějakým způsobem imunní, tedy za předpokladu, že nepoužijí určité schopnosti, na něž ale mohou jiné postavy reagovat opět po svém.

Každou z postav čeká další dovednostní větvení. Všechny třídy disponují dvěma základními specializačními směry. Například Star Wars: The Old Republic (PC)jediovští velvyslanci, což je podpůrná třída, se ubírají buď směrem k ofenzivním telekinetickým kouzlům nebo ozdravování. Toto směřování neovlivníte přímo rozdělováním standardních bodíků, ale musíte na něj brát ohled v rámci vlastního morálního rozhodování.

Hráči se pochopitelně mohou sdružovat do skupin. Ne každému to ale bude vyhovovat. Proto potěší, že hráč dostane šanci najmout si umělou inteligencí řízeného parťáka, který bude mít vlastní osobnost a může s ním vést rozhovory na různá témata. Stejně tak ho budete moci sami vybavovat, byť novým schopnostem se učí automaticky.

Svůj postup mohou hráči všech tříd i frakcí ovlivňovat od počátku zcela sami. Je jen na nich, na kterou planetu se vydají. Zatím byly odhaleny například planety Alderaan, Python, Korriban, Nal Hutta, Ord Mantell, Star Wars: The Old Republic (PC)Coruscant či Balmorra. Zřejmě ještě nějaké přibudou, zejména po spuštění hry se autorům otevírá poměrně snadný způsob, jak univerzum rozšiřovat - přidáním další planety s vlastními úkoly, vztahy mezi zdejšími elitami, historií i unikátními problémy.

Důležitou zprávou je, že planety jsou vytvářeny ručně zdatnými designéry BioWare, tudíž by neměly vyvolávat generický dojem. Sem tam narazíte i na profláklá místa, jako je třeba Senát na planetě Coruscant. Jednotlivé světy by měly umožňovat svobodný pohyb, průzkum a vstupování do rozličných úkolů či rovnou celých příběhů.

Volností však můžete pohrdnout s tím, že si ji necháte na později. Star Wars: The Old Republic totiž navzdory konvencím MMORPG žánru nabídne pro každou z tříd a frakcí Star Wars: The Old Republic (PC)individualizovaný a propracovaný příběh. Někdo ho může pojmout jako hlavní náplň hry a užít si tak v podstatě další díl Knights of the Old Republic, jiný – a takových zřejmě bude většina – ho pojme jako vhodný nástroj, jak se do hry naplno dostat a následně pokračovat obsahem pro zkušené hrdiny.

Už začátky těchto příběhů budou diametrálně odlišné. Válečníci řádu Sithů absolvují svůj trénink na planetě Korriban, Jediové se budou učit na Tythonu. Všichni pak budou vysláni plnit svá důležitá poslání. Třeba pašeráci a vrahové (jedna kombinovaná třída) se budou muset stavět na nohy na planetě Ord Mantell, jelikož jim někdo ukradl vesmírné plavidlo.

Stále zůstává otázkou, jak se hráči mezi planetami budou pohybovat. Snem většiny by jistě byly vlastní řiditelné vesmírné lodě, pokud možno včetně vesmírných soubojů, tak jakStar Wars: The Old Republic (PC) to postupem času nabídlo Star Wars: Galaxies. Ovšem něco takového v prodejní verzi neočekáváme a spíše se domníváme, že to bude předmětem některého z rozšíření. Na planetách by se ale hráči rozhodně neměli pohybovat jen pěšky: k dispozici jsou nejrůznější zvířata i menší vozidla.

Atraktivní úkoly by měly být tím, co ke hře přiláká největší množství hráčů a také je u ní udrží. Vzhledem k tomu, že tvůrci chystají do značné míry individualizovaný zážitek, nemohou jinak než jít cestou úzkoprofilových instancí buď jen pro vás a počítačem ovládaného parťáka nebo pro menší skupinku hráčů plnících určitou sérii úkolů.

Historické okénko
Když v roce 2003 vyšlo Star Wars: Galaxies jako jeden z prvních licencovaných perzistentních online světů a zároveň jako zřejmě nejdražší herní produkce té doby, nadšení hráčů, především pak fandů Hvězdných válek, neznalo mezí.

Počáteční ohromení ale postupem času vyprchávalo a počet hráčů ze stovek klesal na desítky tisíc. Pro méně zkušené hráče byla Galaxies příliš komplexní, a ve chvíli, kdy se tvůrci odhodlali k zeštíhlovací kůře, odešlo pro změnu hráčské jádro, takže o celém projektu nelze bohužel mluvit jinak než jako o neúspěchu. Obzvlášť, postavíte-li si vedle k porovnání World of Warcraft.

V LucasArts, držiteli herních Star Wars licencí, se ale nehodlali s takovým stavem věcí smířit. Nejen oni totiž věří ve schopnost univerza Hvězdných válek, stát se jedním z nejoblíbenějších perzistentních světů. Navíc k tomu našli ideální tvůrce. Studio BioWare již v Knights of the Old Republic ukázalo, že se světem George Lucase dokáže pracovat velmi neotřele a novátorsky.

Zajímavý je nový skupinový rozhovorový systém. Jakmile coby skupina potkáte nějaké NPC (non-player character), můžete se těšit na bohaté dialogy prohlubující znalost o dané situaci či místě. Hráči ze skupiny se do nich zapojují na střídačku, přičemž slovo rozdává hra automaticky.

Star Wars: The Old Republic (PC)Podle všeho bude možné s lidskými spoluhráči plnit také vlastní příběhovou osu, a to zřejmě podle hesla "pomož ty mě a já pak pomůžu tobě". Ostatně, boje v The Old Republic budou nejzábavnější právě ve skupinách, kdy se jednotlivé třídy mohou doplňovat. Bitky budou taktické, nikoliv dynamické a přímé. Co má postava udělat, jí budete "říkat" přes symboly. Zároveň by měl být implementován i krycí systém zvyšující šanci na úspěch.

BioWare se zatím snaží logicky zaujmout tím, pro co se proslavilo. Příběhem. Pokud pro každou z osmi kombinací, jež si hráči mohou zvolit, dokáže přijít s originálním dějem, bude to jistě významný přínos do žánru MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game).

Jenže, jak už se přesvědčila celá řada tvůrců, MMORPG nepotřebují jen dobré úvody, ale především zajímavé vyžití pro hráče na vyšších úrovních. Jen tak si je totiž dokáží Star Wars: The Old Republic (PC)udržet a těžit z nich měsíční poplatky. A byť BioWare věříme, nedomníváme se, že dokáže udržet laťku prvotřídních příběhových úkolů i po desítkách hodin. Pak zkrátka musí nastoupit bitvy hráčů proti hráčům (PvP, player vs. player) či raidy na mohutné bossy, z nichž čouhají zajímavé odměny.

Obé v The Old Republic s největší pravděpodobností bude a zejména PvP bitvy mají v tomto univerzu značný potenciál, BioWare však v tomto směru zatím mlčí. Doufejme, že proto, aby nás jedním šmahem ohromilo a nikoliv proto, že si s touto položkou neví rady.

Autor:

Nejčtenější

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

Komunitní sbírka na Star Citizen překonala hranici 200 milionů dolarů

Star Citizen

Více než dva miliony přispěvatelů již na účty autorů ambiciózního vesmírného simulátoru poslalo v přepočtu více než...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Zákazník neuspěl s vrácením Falloutu 76, tak alespoň zdemoloval obchod

Fallout 76 – Official Live Action Trailer

Některým lidem se Fallout 76 nelíbí tak moc, že kvůli tomu sáhnou k výtržnostem. Zákazník v pobočce obchodu se hrami...

Manželé musí zaplatit 274 milionů korun za pirátění klasik od Nintenda

Prezentace zábavního parku Nintendo World

Američtí manželé byli za provozování dvou internetových stránek s herními klasikami firmy Nintendo odsouzeni k obrovské...

Další z rubriky

Fear the Wolves by chtěl být multiplayerovým Stalkerem. Ale není

Fear the Wolves

Kombinace fantastického světa kultovního Stalkera a populárního žánru battle royale vypadá jako geniální nápad....

PRVNÍ DOJMY: Svět Falloutu 76 je obrovský a detailní, ale vládne mu nuda

Fallout 76

Prvních několik hodin ve světě nového Falloutu nás příliš nepřesvědčilo. Rozlehlý svět není zaplněný adekvátním obsahem...

Life is Strange 2 ukázal nové hlavní hrdiny, ale jinak zůstává stejný

Life is Strange 2

Vývojáři z Dontnod na Gamescomu konečně ukázali první záběry z chystaného pokračování vynikajícího seriálu Life is...

Najdete na iDNES.cz