Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Starcraft 2: kontrola před startem

  0:02aktualizováno  0:02
Po čase jsme se opět podívali na zoubek očekávanému strategickému hitu a sesumírovali pro vás všechny zajímavosti do podrobného článku.

Starcraft 2

Starcraft 2Když došlo v roce 2007 k odhalení druhého dílu strategického Starcraftu, vypadal už velmi pokročile. Spekulovalo se, že by mohl vyjít ještě ten samý rok. Nestalo se. V roce 2008 jsme si ho dokonce na vlastní kůži vyzkoušeli na Games Convention. A vypadal hotově. Zase ale nevyšel.

Blizzard dostává své pověsti a Starcraft 2 rozhodně nemíní vydat ani o píď dříve, než bude zcela hotov a celý tým si bude jist jeho kvalitami. Letošní vydání by ale klapnout mohlo. Ostatně, tvrdí to i tvůrci a hra už vypadá skutečně tip ťop. Navíc se mluví o brzkém betatestu a vývojáři už pro jistotu přispěchali i s nepopulárním prohlášením, že hra neobsáhne podporu LAN, tedy místní sítě.

S tím se musíme smířit. Blizzard je firma jako každá jiná a pirátství se snaží zabránit všemi prostředky,Starcraft 2 i když to občas postihne férové platící zákazníky. Ačkoliv jsou reakce rozhořčené, domníváme se, že na pokračování pravděpodobně nejlepší realtime strategie všech dob kvůli tomu nikdo nezanevře.

Už první Starcraft žil a tyl z naprosté odlišnosti mezi třemi rasami. Rozdíly Blizzard v pokračování ještě prohloubil. Například Terrani jsou tak nyní založeni ještě defenzivněji. Pakliže budete hrát za ně, připravte se na počátku partie na mohutné opevňování základny a výstavbu bunkrů.

Opravdu šikovné jsou pro tento účel takzvané „depoty“, které neslouží jen pro zvyšování jednotkového limitu, ale také jako svého druhu hráze, jež se mohou snížit až na úroveň země a nechat projít vlastní jednotky. Ty nepřítelovy pochopitelně nikoliv.

Starcraft 2Do bunkrů se vejdou čtyři mariňáci, po upgradu dokonce šest. Ti pak z opevnění střílí jak po pozemních, tak leteckých jednotkách. Mohutní Marauder vojáci, kteří snadno likvidují vozidla pomocí granátů, se do bunkrů vejdou pouze dva, respektive tři.

Nesmí chybět tradiční obléhací tanky a raketové věže, které se dají také upgradovat. Zcela nové jsou senzorové věže, jež na mapě ukáží nepřítele v širokém okruhu, a to i v případě, že je ještě zakryt „válečnou mlhou“.

Bunkry, stejně jako nejrůznější věže, se dají nově prodat. Tím pádem dostanete vydané náklady zpět. Díky tomu se dá obranná linie zase rychle rozložit, což podtrhuje druhou silnou stránku Terranů. Jejich flexibilitu. Nejdůležitější budovy mohou vzlétnout a přemístit se.

Starcraft 2Kasárna, fabriky i přístavy pro vesmírné lodě se navíc i nadále upravují přístavkami podle hráčovy strategie. Například reaktory jim dodají možnost produkovat na druhém výrobním pásu. V takovém případě se dají konstruovat dvě jednotky zároveň.

Alternativně se dá na konstrukční budovy přidělat laboratoř, která pro změnu zpřístupní pokročilejší jednotky a zajímavé upgrady pro ně. V zásadě je tak třeba se rozhodnout, zda vybudujete rychle levnou a nepříliš kvalitní armádu, nebo vsadíte na výzkum, počkáte si a spolehnete se na méně špičkových jednotek.

V terranské výbavě nesmí chybět ani obří bitevní křižníky. Také ty se dají upravit pro určitou strategii. Volba mezi třemi speciálními zbraněmi pro každý jeden kus je ale nezvratná. Na výběr je buď Yamato kanón, jehož koncentrovaný výstřel zlikviduje jednu jednotku, nebo raketomety mířící na více nepřátelských poletuch. Případně je tu ochranný energetický štít.

Starcraft 2Posledním důležitým rozhodnutím, které si u Terranů ukážeme, je rozvoj hlavního stanu. Z něj se v průběhu hry může stát buď satelitní centrála, jež dokáže mimo jiné odstranit válečnou mlhu či odhalit neviditelné nepřátele, nebo planetární pevnost, mířící svými kanóny na pozemní cíle v blízkosti a umožňující vojákům, aby ji využili jako obří bunkr.

Pomalí, drazí a smrtící – to byli a jsou Protossové. Ještě předtím, než si postavíte smysluplnou armádu, je zapotřebí získat opravdu hodně surovin. Herně sází tato vyspělá rasa na kontrolu terénu. Sondy Disruptor například vytváří energetické bariéry, které jednotkám znemožňují průchod. Nepřátelé se tak dají bariérami obklíčit a jednoduše rozstřílet, třeba plasma paprsky kráčejících robotů Colossus, nebo psionickými bouřemi templářů.

Starcraft 2Podobně strategicky využitelná je schopnost Vortex mateřské lodi. Ta sice nepřátelské jednotky přímo nepoškodí, ale vyvolá obří vír, jenž je na nějakou dobu vezme ze hry. To protivníka staví před nelehkou volbu: bude se snažit obstát s polovinou armády proti vašim jednotkám, nebo se raději stáhne a počká až vír skončí? Třetí variantou je poslat i zbylé jednotky do víru, počkat až opadne a bojovat s koncentrovanou armádou nanovo.

Také Zergové ze svých původních strategií nikterak neslevili. Sázejí na masu jednotek a značnou rychlost. Na začátku partie se dají nepřátelé opět snadno obtěžovat hordou Zerglingů. Pro tyto „rushe“ se hodí také nové jednotky, takzvaní Roaches, jejichž životy se velmi rychle regenerují. Dají se tak zlikvidovat jen koncentrovanou palbou několika jednotek.

Starcraft 2To je, zejména v počátcích, hodně nepříjemné. Když už se Zergům nepodaří uštědřit opravdu těžké škody, většinou aspoň pobijí pracanty a oslabí tak hospodářství. Na druhou stranu, bez těchto brzkých útoků by Zergové v pozdějších fázích měli jen málo šancí. V počátcích pomáhá také nová jednotka Zergů – královna. Ta produkuje nové larvy a umožňuje tak ještě rychlejší rozvoj než dříve.

V dalším průběhu hry se Zergové orientují zejména na záškodnictví. Tak například nováček Brutlord střílí na pozemní jednotky nejen dosti silné výbušné projektily, ale také vajíčka, z nichž se líhnou malí Zergové, kteří vydrží sice jen pár vteřin, ale lákají na sebe nepřátelskou palbu.

Starcraft 2Jednotka Corruptor pro změnu přeměňuje zlikvidované vzdušné jednotky v obranné věže. Plíživý Investor pro změnu dokáže vytvořit pět nakažených Terranů, případně libovolnou nepřátelskou jednotku „přemluvit“ k desetisekundové spolupráci. Tehdy se obrátí proti svým, kteří ji pravděpodobně rychle zlikvidují. Tím přijdou o svou jednotku a navíc to vyvolá chaos v jejich řadách.

Létající Overseer má možnost „porodit“ špeha. S ním se dají skvěle vypozorovat slabiny v nepřátelských liniích. Pakliže s ním totiž kliknete třeba na terranského mariňáka, protosského Berserkera či Zerglinga (v případě bojů stejných ras proti sobě), promění se fyzicky právě v tuto jednotku. Nemůže v této podobě sice bojovat, ale dokáže pro vás leccos zjistit.

Starcraft 2Starcraft 2 ale přichází i se změnami, které se týkají všech tří ras. Například herní tempo: to se oproti předchůdci ještě zvýšilo. Tato skutečnost je dána schopností Zergů a Terranů rychleji vybudovat početné armády. Nové transportní prostředky navíc výrazně urychlují přesun jednotek po mapě. Protossové mají své warpové brány, Zergové zase síť nydusových tunelů, jež se dají různě spojovat a přemisťovat jimi bojovníky.

Značnou důležitost bude hrát také terén. Mnohé jednotky se nyní mohou překonávat i vyvýšeniny, a to tak, že je přeletí. Obranné věže postavené na pahorcích tak už nejsou natolik bezpečné.

Spousta taktických a strategických možností s sebou každopádně přináší ještě větší důraz na mikromanagement, tedy hráčovu schopnost to vše zvládat pokud možno simultánně. Je docela škoda, Starcraft 2že ve fabrikách se dá do řady zadat pouze pět vyráběných jednotek. Budete na ně zkrátka muset klikat častěji. Zapotřebí je starat se i o levné jednotky, jako jsou zmiňovaní Roaches. Ti se mohou zahrabat, aby na ně už nikdo neútočil a mohli se uzdravit. Tento příkaz jim ale musíte zadat. A samozřejmě – pak je musíte ještě vykopat a poslat opět do útoku.

Blizzard nyní tvrdí, že multiplayer pro všechny tři rasy je hotov. Teď se čeká právě na širší betatest, kterého se budou moct zúčastnit i vybraní hráči, aby vyváženost jednotlivých jednotek ověřil. Co nebude tak docela fungovat, se upraví a možná, že i něco vypadne či naopak přibude.

Snad nikdo nepochybuje o tom, že Starcraft 2 bude velký strategický hit. Při překonávání svého předchůdce to ale stejně nebude mít jednoduché. Zda se mu první Starcraft povede plnohodnotně nahradit, je stále otázkou. I po vydání bude těžké soudit, jestli se bude hrát po deseti letech v takové míře jako jednička. Blizzard ale jistě udělá vše proto, aby se tak stalo.

Autor:




Nejčtenější

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Další z rubriky

Assassin’s Creed: Origins
První dojmy: nový Assassin’s Creed mnohé naštve, ale hraje se skvěle

Vydali jsme se do Londýna podívat se, jak se povedl restart už poněkud vyčpělé série Assassin’s Creed. Všechny fanoušky můžeme uklidnit, Origins jsou přesně...  celý článek

Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWII se hraje skvěle, jen na ženské postavy jsem si nezvykl

Úspěšná herní série Call of Duty se s letošním dílem vrací do druhé světové války. O víkendu jsme vyzkoušeli hru více hráčů a boje v Normandii na Pointe du Hoc...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.